Ennyi memoárt FPGA-val "kialakítani" eléggé pazarlásnak tűnik, mindenképpen kell külső RAM, amivel lehet hozni a kívánt sebességet. Ezt eddig úgy gondoltam, hogy a 14.xxxMHz-es sebesség duplája lenne a RAM buszsebessége, az meg lenne 16 bites, így a sávszélesség a 4×-e lenne. Ebből lehet gazdálkodni.
Aham. Csak turbo EP-re is gondolni kell, de amugy oke
Az is erdekes kerdes, hogy milyen RAM, sima SRAM, vagy esetleg valami SDRAM, akarmi. Ez utobbi erdekessege hogy foleg jellemzoen video RAM szeru felhasznalasnal ki lehet aknazni mindenfele plusz sebesseget, viszont hat frissiteni kell meg minden, de azert nem egy olyan DRAM mint anno volt
Pl most peldakent a C64DTV-t tudom felhozni, ahol 2Mbyte SDRAM van, amit 32 biten er el, es raadasul folyamatos, linearis olvasasnal joval gyorsabb is. Na persze, nem feltetlen egyszeru egy SDRAM controllert irni VHDL-bol (hogy a DDR-rol ne is beszeljunk, multkor veletlenul megneztem mi az abra Mega65 eseten a Nexys-4 FPGA board DDR felhasznalasaval ... haaaat meg homerseklet kompenzaciot is kell irni bele, hogy ne hibazzon, meg ilyen hulyesegek ... otletem sincs, hogy egy modern PC-ben ezt hogy oldjak meg ...). Bar, spec, szerintem nem kell nekunk tobb mega RAM, ami miatt a sima SRAM felhasznalasa mar "problemas" lenne
Amúgy nézegettem alkatrészeket, és egy csöppet le is lettem hangolódva. Utoljára talán 2011 környékén nézegettem árakat, hát, eléggé meg lettem most lepődve... Pedig nem is értem hogy miért. Akkor 250 körül volt az euró, 200 alatt meg a dollár. Ma meg 300 körül van mindegyik... Aztán volt egy cég, akitől alkatrészt vettünk, őket megvette kilóra egy másik cég, akik csak "nagyker", magánszemélyként nem lehet vásárolni náluk. Az árak viccesek, leginkább mindenből egész kiszerelést (IC-kből mondjuk komplett tálcát vagy csövet) lehet csak venni, szóval van fejvakargatás rendesen...
Hmm, multkor youtube-on pont talaltam egy videot, valami "Decline of hobby electronics?" vagy mi volt a cime, eleg sok ismert arc nyilatkozott benne. Hogy ugye anno, through hole technika, nyomtak iparban is, otthon is, no problem. Manapsag viszont az SMD technika mar olyan szintekre maszik, amit otthon nem igazan lehet egyszeruen muvelni, foleg ha az extrem kis "morzsa" meretu alkatreszekrol van szo, no meg egy BGA tokozasu cuccot forrasszon be egy atlag szerencsetlen mint en ... foleg aki PCB-t sem akar csinalni ugye (jo lesz a proto board is, stb ...), mert ahhoz se technikaja, se penze, hogy allandoan rendelgessen innen-onnan kicad/eagle/stb gerber file-okat kuldozgetve ... Kerdes, hogy meddig tart ki a jelenlegi helyzet, jelenleg meg fut a through hole technika, mert keletebbre meg mindig megeri nehol hogy par szerencsetlennek adjanak 1-2 dollart egy hetre, es forrasszak kezzel, mert igy nem kell venni belulteto gepeket stb (no persze, nem a nagyon nagy volumenu gyartasnal itt sem mar eleve) ... De azert egyre inkabb a "kezzel/otthon szinte lehetetlen" hozzaallas terjed, tehat par evtized mulve nem tudom, lehet kapni egyaltalan barmi alkatreszt majd, amit egy atlag hazi barakacsolo tud hasznalni :-/ Illetve, hat biztos (javitas, miegymas) de ezek szama folyamatosan csokken, jelenleg is belefutottam olyan dolgokba, hogy kineztem par remek kis IC-t datasheet alapjan, es persze mind csak valami elvetelmult tokozasban gyartodik mar eleve ... Az meg nem feltetlen eri meg - hosszu tavon persze - hogy csak hobby celjara mindebol gyarsanak szamukra is kezelheto format
A masik meg, hogy eleve nyilvan a tomeges vetelre es felhasznalasa optmilizalnak, egy belulteto gepnek (pick&place macine, vagy hogy hijjak a dragat) beadsz egy teljes reel-t (illetve akar egyszerre tobb tucatnyit is, a kulonbozo komponensekhez ...), aztan azzal elvan, nyilvan nem egyesevel akarnak alkatreszeket adogatni, a csomagolasa sem olyan ... No mind1, bocsanat a ram jellemzo szokasos off-topic-ert ...
Node, az eredeti temara visszaterve:
Amugy amikor anno en ilyet kepzeltem el (nem mintha jelenlegi VHDL tudasommal meg tudnak csinalni - ennel joval egyszerubb dolgot sem -, dehat almodozni lehet ... ja es nem is EP fronton, "csak ugy"), akkor arra jutottam, hogy adott egy max memoria fele ertelmezett savszelesseg. Ami ebbe belefer, azt miert ne adnam. Azaz, ha full resolution max szinmelyeseggel (itt ugye "csak" negy bit, ha EXTCOL input-rol van szo) eppen belefer, akkor annyi, de ha pl fele felbontast ker az ember, abbol ket layer-re is futja
Es akkor pl kulon pozicionalhato egyik a masik fole stb. Sot, ha egy layer alatt (jo, hulye nevet adtam neki ...) azt ertjuk, hogy egy teglalap alaku terulet, ami lehet akkora mint a screen vagy kisebb is (es van/lehet atlatszosagi info is), akkor vegulis a sprite is egy-egy "kicsi" (nem fullscreen) layer. Sot maga a teljes kep is egy "layer" vegulis (igy meg akar scroll-ozni is lehet, ha kicsit arrebb teszed ki, stb, sprite eseten ez a sprite pozicionalasa, de egy teljes screen eseten annak gorgetese pl). No, es persze EP eseten jon a trukk, hogy kozben Nick is kitehet barmit, sot lehet allitani is, hogy az EXTCOL altal kapott infot hogyan ertelmezze, stb. Az mar nagyon messzire vezet, es szerintem "tul bator otlet" is, hogy mi van, ha magat az EP-t modositod "bent", hogy a Nick-bol kijovo 8 bitnyi infot magadra tolod, es esetleg "felulbiralod" adott esetben, majd a vegen ki is adod magadbol (es erre kapcsolodna az, ami az EP-n amugy a Nick 8 bitnyi kimenetere erkezik mint aktualis "szin") igy akar 256 szinu modokkal is lehet szorakozni (itt most ls is allok, mert eszembe jutott, hogy akar tobb mint 8 bitet is kiadhat, es csinalni sajat D/A-t, akkor meg lehetne palatta regiszter EP szinekhez - ami by default az EP palettat adna persze -, de ehhez mar melyen bele kene nyulni sok helyen az EP-be, ami a Nick utan van a videokimenetig bezarolag).