Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: MIDI to BASIC (Read 33370 times)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10095
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
MIDI to BASIC
« on: 2017.November.15. 17:14:27 »
Elkezdtem írni egy basic programot, ami midi fájlból átalakítja a zenét basic programmá:
[ Guests cannot view attachments ]
Leginkább arra jó, hogy midi fájlban lehessen zenét szerkeszteni a DATA sorok írkálása helyett basic programokba. Egyelőre a három hangcsatornát kezeli, mindegyik csatornához szigorúan külön midi sáv kell szerkesztéskor. Induláskor bekéri a midi file nevét (kiterjesztést nem kell megadni), és megkérdezi, hány sávot akarunk a fájlból a basic programba betenni. A basic programot tokenizálatlan formában menti a file: eszközre, az eredeti fájlnévvel, .bas kiterjesztéssel.
Az első sávtól kezdve folyamatosan nézi végig a sávokat, és amit tud, átkonvertál basic DATA sorokba róla. (Természetesen lejátszó részt is ment hozzá, ami beolvassa a dara sorokat.) A midi sávokon, úgy láttam, 90h jelzi azt, ahol maguk a hangok kezdődnek, ezt az értéket keresi a program. Közben kiderült, néhány fájlban ez az érték 91h vagy 92h, ezeket is keresi, az utóbbit csak a 3. csatornához (3. midi sávon) egyelőre. (Nem tudom, mitől függ, hogy 90h, 91h vagy 92h jelzi-e a hangok kezdetét...)
A midi fájl tempóját nem veszi figyelembe, fix értékeket lő be az egyes hanghosszúságokhoz, egyszerűen elosztja 5-tel a midi fájlban megadott hanghossz értéket, ez lesz a duration. (Ezen még lehetne fejleszteni, de aki zenét konvertál, úgyis beállíthatja magának, milyen duration hosszúságokra konvertáljon.) Gyorsabb zenénél, különösen több csatornánál a lejátszás basicben lelassulhat, akadozhat.
A netről leszedhető midi fájlok konvertálására nem igazán alkalmas. Az olyan fájlokra van kihegyezve, amelyek  4 bájton tárolják a hang magasságát és hosszát, ezek után 2 darab 0 értékű bájt jön, majd újra 4 bájtos hangok és így tovább. Amikor 4 helyett 5 bájton van tárolva a hang, mert hosszabb, azt is kezeli, de a két bájton megadott hosszúságot nem jól konvertálja, mert fogalmam sincs, a két bájtból hogyan lehetne kiszámolni a tényleges hanghosszt. A szüneteket is valamennyire kezeli, amikor a 4 vagy 5 bájt után a két 0 értékű bájt közül a második értéke nem 0, de nagyobb szünetek megfekszik a gyomrát. Azt sem kezeli, ha szünettel kezdődik egy sáv (ez nem tudom, mennyire más felépítésű, mint az átlag). Ezeket majd még lehetne javítani.
A basic korlátai miatt mind a három csatornán egyszerre csak egyforma hosszú hang szólhat, programozásilag nem igazán lehet máshogy megoldani, így a 3 csatornához egyetlen hanghosszt rak hozzá. Így kizárólag olyan többszólamú midi konvertálására alkalmas, ahol a sávokon párhuzamosan egyforma hosszúságú hangok (vagy szünetek, ezt nem teszteltem műköik-e) szólnak.
A szüneteket 126-os pitch magasságú hanggá konvertálja, ez olyan magas, hogy nem hallatszik, bár nem a legjobb. Viszont ha még más módon meg kéne adni a hangerőt is, az lassíthatja, akadozóvá teheti a lejátszást.
Amit eddig a Cakewalkkal írtam a programhoz, azt megette. Az innen letölthető kb. 20 egyszólamú midi közül 4-et átkonvertált és szólt is rendesen. (Azt hiszem, a matáv, pumukli, verve, macskajaj címűeket.)
Néhány midibe kiszedett játékzenét is sikerült valamennyire megetetni vele, így basicben is hallgathatók úgy, ahogy:
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI to BASIC
« Reply #1 on: 2017.November.15. 18:16:58 »
A midi sávokon, úgy láttam, 90h jelzi azt, ahol maguk a hangok kezdődnek, ezt az értéket keresi a program. Közben kiderült, néhány fájlban ez az érték 91h vagy 92h, ezeket is keresi, az utóbbit csak a 3. csatornához (3. midi sávon) egyelőre. (Nem tudom, mitől függ, hogy 90h, 91h vagy 92h jelzi-e a hangok kezdetét...)

Az alsó 4 bit a MIDI csatorna (0-15).

Quote
Az olyan fájlokra van kihegyezve, amelyek  4 bájton tárolják a hang magasságát és hosszát, ezek után 2 darab 0 értékű bájt jön, majd újra 4 bájtos hangok és így tovább. Amikor 4 helyett 5 bájton van tárolva a hang, mert hosszabb, azt is kezeli, de a két bájton megadott hosszúságot nem jól konvertálja, mert fogalmam sincs, a két bájtból hogyan lehetne kiszámolni a tényleges hanghosszt. A szüneteket is valamennyire kezeli, amikor a 4 vagy 5 bájt után a két 0 értékű bájt közül a második értéke nem 0, de nagyobb szünetek megfekszik a gyomrát. Azt sem kezeli, ha szünettel kezdődik egy sáv (ez nem tudom, mennyire más felépítésű, mint az átlag). Ezeket majd még lehetne javítani.

Valójában külön esemény a hang bekapcsolása és a kikapcsolása. Minden MIDI sáv egy esemény lista:
- várakozás időtartama a lejátszás kezdetén, esemény 1
- várakozás az 1. és 2. esemény között, esemény 2
- ...
- várakozás a sáv végén, FFh 2Fh 00h (sáv vége)

A várakozások dinamikus hosszúságúak. Ez azt jelenti, hogy ha az érték elfér 7 biten (0-127), akkor csak 1 byte, ha 14 biten fér el, akkor 2 byte (80h + a felső 7 bit, majd az alsó 7 bit), és így tovább, binárisan:
- 0xxxxxxxb: 7 bites
- 1xxxxxxxb 0xxxxxxxb: 14 bites
- 1xxxxxxxb 1xxxxxxxb 0xxxxxxxb: 21 bites
- 1xxxxxxxb 1xxxxxxxb 1xxxxxxxb 0xxxxxxxb: 28 bites (valószínűtlen az előfordulása)
Az időzítés egysége általában egy negyedhang osztva a fejlécben megadott értékkel, ami a példákban 120 volt. Ebben az esetben a fix öttel osztás 125 BPM tempót eredményez (egy negyedhang = 120 / 5 = 24 video megszakítás).

Az eseményeknek lehetnek csatornaüzenetek, metaesemények, és exkluzív rendszerüzenetek (sysex). Ezek közül az első a legfontosabb, ezekben található a tényleges zene.

A "sysex" események nem hasznosak konvertálásnál, ezekről elég annyit tudni, hogy hogyan kell figyelmen kívül hagyni:

F0h HOSSZ ... F7h

"HOSSZ" egy dinamikus adat (lásd fent), ami az üzenet további részének a hosszúsága a lezáró F7h byte-tal együtt.

Metaesemény:

FFh TÍPUS HOSSZ ...

A "HOSSZ" itt is dinamikus, a konvertáló program szempontjából talán csak a TÍPUS = 51h (tempó) érdekes, ez a negyedhangok időtartamát adja meg 24 biten (3 byte) milliomod másodperc felbontással.

Csatornaüzenetek (az 'x' mindig a csatorna száma 0 és 15 között), a paraméterek értéke mindig 0 és 127 közötti:

8xh PITCH VELOCITY - hang kikapcsolása (VELOCITY itt a billentyű elengedésének a sebessége, a legtöbb program és hardver figyelmen kívül hagyja)
9xh PITCH 0 - hang kikapcsolása
9xh PITCH VELOCITY - hang bekapcsolása (VELOCITY nem lehet 0, mert akkor kikapcsolás)
Axh PITCH PRESSURE - billentyű lenyomva tartásának az erőssége
Bxh CTRL VALUE - vezérlő beállítása
Cxh PROGRAM - hangszer (doboknál dob készlet) választása
Dxh PRESSURE - billentyű lenyomva tartás erőssége minden billentyűn az adott csatornán
Exh LOW HIGH - hajlítás, ez egy 14 bites érték 0 és 16383 között, 8192 az alapértelmezés. Figyelni kell arra, hogy itt kivételesen az alsó 7 bit az első byte

Fontos még, hogy csatornaüzeneteknél az első (státusz) byte ismételhető az adat méretének a csökkentése céljából. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha az esemény első byte-ja 128 alatti érték, akkor ez valójában már az első adat byte, a státusz pedig az adott sávon előző eseményről ismétlődik. Ezért lesz ilyen például egy egyszerű negyed hang az első csatornán:

00h 90h 3Ch 70h 78h 3Ch 00h 00h FFh 2Fh 00h
 |   |   |   |   |   |   |   +-- 0 várakozás a sáv vége előtt
 |   |   |   |   |   |   +------ hang kikapcsolása (VELOCITY = 0)
 |   |   |   |   |   +---------- billentyű száma (60, C). A 90h most hiányzik, mert ismételhető
 |   |   |   |   +-------------- 120 egység várakozás a hang kikapcsolása előtt
 |   |   |   +------------------ hang erőssége (112)
 |   |   +---------------------- billentyű száma (60, C)
 |   +-------------------------- hang be- vagy kikapcsolása a 0. (első) MIDI csatornán
 +------------------------------ 0 egység várakozás az első esemény előtt


Quote
A szüneteket 126-os pitch magasságú hanggá konvertálja, ez olyan magas, hogy nem hallatszik, bár nem a legjobb. Viszont ha még más módon meg kéne adni a hangerőt is, az lassíthatja, akadozóvá teheti a lejátszást.

Néma hangok előállítására elvileg használható érvénytelen (nem létező) burkológörbe szám is, ha azt a BASIC nem ellenőrzi külön és kezeli hibaként.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: MIDI to BASIC
« Reply #2 on: 2017.November.15. 19:06:16 »
nem semmi, tök jó!

igen, az egy érdekes feladat lenne megoldani, hogy több csatorna más-más ritmussal mehessen. ezt az exos soundjával elég nyakatekert módon lehetne csak megoldani.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: MIDI to BASIC
« Reply #3 on: 2017.November.15. 19:18:56 »
bár, amúgy rövidebb zenéket (amik beleférnek a sound eszköz bufferébe) le lehetne játszani úgy hogy a több szólam más (és bármilyen) ritmusú.
kár, hogy kicsi ez a sound buffer. nem is tudom, múltkor lemértem, asszem 30 hang... és nem lehet állítani :(

az envelope parancs release opcióját használtad már? asszem én soha, és nem is tudom mi az.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: MIDI to BASIC
« Reply #4 on: 2017.November.15. 19:51:38 »
nodes zene turbózva
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10095
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI to BASIC
« Reply #5 on: 2017.November.15. 20:11:20 »
István, köszi a sok információt! Akkor lényegében mindig meg kell nézni az első bájtot a 90h (91, 92, stb.) után, és az alapján utána a hosszt, hogy az az esemény meddig tart, és ha nem konkrétan hangok, akkor a hosszúság figyelembevételével átugrani?

Az a baj, a szünetekhez meg kéne adni minden egyes hangnak még egy paramétert, akár envelope, akár left/right hangerő legyen az.

az envelope parancs release opcióját használtad már? asszem én soha, és nem is tudom mi az.
Az a baj, valahogy várakoztatni kéne az egyik csatornátt, amíg másik hangot akarunk megszólaltatni. A release csak akkor szólal meg, ha nem jön újabb hang, ami megszakítaná. Ezekben a read-sound utasításos dolgokban állandóan jönnek az adatok mindegyik csatornára, nem igazán lehet kikapcsolni...

nodes zene turbózva
Kár, hogy a midiplay/midiconv kombót nem használod, azzal is tudnál ilyesmiket csinálni.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI to BASIC
« Reply #6 on: 2017.November.15. 20:19:37 »
István, köszi a sok információt! Akkor lényegében mindig meg kell nézni az első bájtot a 90h (91, 92, stb.) után, és az alapján utána a hosszt, hogy az az esemény meddig tart, és ha nem konkrétan hangok, akkor a hosszúság figyelembevételével átugrani?

Ha előfordulhatnak vezérlők is, akkor a legcélszerűbb talán csak a 9xh/8xh-k közötti teljes időtartamra figyelni.

Quote
Az a baj, a szünetekhez meg kéne adni minden egyes hangnak még egy paramétert, akár envelope, akár left/right hangerő legyen az.

Nem létező envelope esetén viszont elkerülhető lehet a PITCH megadása.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10095
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI to BASIC
« Reply #7 on: 2017.November.15. 20:57:48 »
00h 90h 3Ch 70h 78h 3Ch 00h 00h FFh 2Fh 00h
Lényegében semmi mást nem használtam, csak ezt. 3Ch a hangmagasság, 78h a hossz. Más nem is kellett. Azt nem tudtam, hogy (itt) a 70h a hangerő. A nullákat meg csak kiolvastam utána. Gond akkor van, ha nem így épül fel egy sáv, pl. a 00h-k nincsenek ott. De a "3Ch 70h 78h 3Ch"-jellegű résznek mindig ott kéne így lennie? Tehát ilyen formában a hangmagasság, hangerő, hossz, és megint a magasság (billentyű)?

Az envelope-ot a némításra hogyan értetted? Hogyan lehet megadni az envelope értékét úgy, hogy egyébként ezt a paramétert nem adjuk meg? Vagy hogyan válthatja ki a pitch értéket újabb paraméter nélkül? Még arra gondoltam, hogy IF-fel megnézi, hogy a pitch érték 126-e, és ha igen, akkor az envelope utáni változónak az értékét megadja valami másnak, majd a SOUND utasítás után visszaállítja, pl.:

20 E=1
...
120 IF P=126 THEN LET E=82 ! "kamu" érték megadása
130 SOUND .....,ENVELOPE E
...
150 LET E=1
és megy tovább a lejátszás. De ez az IF is lassíthatja a zenét, és sok csatornánál akadozhat. De ha nem túl gyors a zene, jó lehet.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI to BASIC
« Reply #8 on: 2017.November.15. 21:27:23 »
Nem vettem figyelembe, hogy BASIC-ben nem csak a SOUND (EXOS hívás) nagyon lassú, hanem az egyszerű IF/THEN is. :oops:

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI to BASIC
« Reply #9 on: 2017.November.16. 16:27:24 »
az envelope parancs release opcióját használtad már? asszem én soha, és nem is tudom mi az.

Ha a hang időtartama rövidebb a burkológörbénél, akkor azonnali kikapcsolás helyett a RELEASE utáni szakaszra ugrik. Itt kifejezetten hasznos a relatív hangerő, az aktuális értéktől függetlenül mindig megfelelően le tud csengeni. Új hang azonban azonnal megszakíthatja a RELEASE fázist.

igen, az egy érdekes feladat lenne megoldani, hogy több csatorna más-más ritmussal mehessen. ezt az exos soundjával elég nyakatekert módon lehetne csak megoldani.

Szerintem megoldható, csak megfelelően rendezni kell a hangokat, hogy a csatornák szinkronban maradjanak (pl. a következő SOUND mindig a legrégebben kikapcsolt csatornán legyen). A Music Demo SYNC-et sem használ.
« Last Edit: 2017.November.16. 16:35:07 by IstvanV »

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10095
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI to BASIC
« Reply #10 on: 2020.January.17. 10:30:05 »
A várakozások dinamikus hosszúságúak. Ez azt jelenti, hogy ha az érték elfér 7 biten (0-127), akkor csak 1 byte, ha 14 biten fér el, akkor 2 byte (80h + a felső 7 bit, majd az alsó 7 bit), és így tovább, binárisan:
- 0xxxxxxxb: 7 bites
- 1xxxxxxxb 0xxxxxxxb: 14 bites
- 1xxxxxxxb 1xxxxxxxb 0xxxxxxxb: 21 bites
- 1xxxxxxxb 1xxxxxxxb 1xxxxxxxb 0xxxxxxxb: 28 bites
Valaki el tudná ezt magyarázni kicsit részletesebben? Addig értem, hogy ha 0-127 közötti számot tárolunk itt hexadecimálisan, azt még 1 bájton tárolja a midi fájl. 127 értékre 7F jelent meg hex editorban. 128-ra 81 00 (pedig a 81 már 129-et jelent, hol van a 80-as?), 129-re 81 01. De mondjuk 240-re 80 71 jelenik meg, ami decimálisan 128 113, ami összeadnva 241. Na, szóval csak össze kell adni ezeket az értékeket, és ha már két bájton fér el, akkor 1-et ki kell vonni belőle a végén, hogy megkapjuk azt a számot, amit eltároltunk? Tegnap éjjel furább értékek jöttek ki, de valahogy nem egyértelmű, hogy csak össze kell adni ezeket a számokat és kivonni 1-et a végén...
Ha nem fér el 7 biten az érték, akkor az első szám mindenképpen 80 vagy 81? Miért nem mindig 81? Szerencsére a lényeg, hogy akár 80, akár 81, utána még jön a másik bájt, amivel össze kell adni. Szóval ebből lehet tudni, hogy ha 8x, akkor utána még nézni kell a következő bájtot is hozzá. Ha meg 8-nál kisebb az elején az érték, akkor a következő bájtot máshogy kell kezelni, már nem a hanghosszt fogja ábrázolni, hanem már a következő eseményt.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1342
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: MIDI to BASIC
« Reply #11 on: 2020.January.17. 12:08:01 »
Ezt nem értetted meg. Az idézett IstvanV hozzászólásban azokat az ikszeket egyetlen kettes számrendszerben leírt értéknek kell kezelni, amit szétdarabolsz annak függvényében, hogy az értéket amit le akarsz írni, hány hét bites csoportban lehet ábrázolni. A 128 azért lett 81h és 00h, mert a 128 az 10000000b. Az első bájtba belekerült az elejére az 1 jelzőbit, hogy ez nem a legkisebb helyiértékű bájt, ezért lett nyolcas az eleje, és belekerült az 1 legmagasabb helyiértékű bit a 128-ból, de az a legkisebb helyiértékre, ezért egyes a vége. A második bájt legfelső bitje nulla, mivel ez a legkisebb helyiértékű bájt, a többi meg azért nulla, mert a 128-ban az alsó hét bit mind nulla.

Offline gflorez

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3615
  • Country: es
    • Támogató Támogató
Re: MIDI to BASIC
« Reply #12 on: 2020.January.17. 15:26:52 »
Az összes MIDI érték a 0-127 (7 bit) tartományba esik, bár néha +63 és -64 között van (az első 7 bit komplemense).

A MIDI fájl olyan, mint egy adatfolyam. Fogja az első bájtot, elemzi a benne lévő parancsot, az első 7 bitbe kódolja, majd vegye a következő bájtot, elemzi és így tovább.

Egyes parancsoknak csak 1 bájtra van szükségük, másoknak többre. Ezt a nyolcadik bit jelzi. 1 azt jelenti, hogy a parancsnak legalább 2 bájtja van. Ha a következő fogadott bájt 1 a 7-es bitben, akkor a parancs 3 bájtnál hosszabb.

---------------

All MIDI values are in the range 0-127 (7 bits), although sometimes it is between +63 and -64 (Two's complement of the first 7 bits).

A MIDI file is like a stream. You take the first byte, parse the command inside it, encoded in the first 7 bits, then take the next byte, parse it and so on.

Some commands need only 1 byte, others more. This is indicated by the eighth bit. 1 means that the command has at least 2 bytes. If the next received byte is 1 in bit 7, then the command is 3 bytes or longer.

--------------

Todos los valores en MIDI están en el rango 0 a 127(7 bits), aunque a veces también indica entre +63 y -64(Complemento a 2 de los 7 primeros bits).

Un fichero MIDI es como un flujo, tomas el primer byte, interpretas el comando que contiene codificado en los 7 primeros bits, entonces tomas el siguiente byte, y así todo el tiempo.

Algunos comandos solo necesitan 1 byte, otros más. Esto se indica en el octavo bit. Un 1 significa que el comando tiene al menos 2 bytes. Si el siguiente byte también tiene un 1 en el octavo bit, significa que el comando tiene 3 bytes o más.
« Last Edit: 2020.January.17. 15:32:50 by gflorez »

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1342
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: MIDI to BASIC
« Reply #13 on: 2020.January.17. 23:45:27 »
Próbáltam készíteni egy ábrát, hátha ez jobban magyarázza.
[ Guests cannot view attachments ]

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10095
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI to BASIC
« Reply #14 on: 2020.January.20. 09:54:42 »
Próbáltam készíteni egy ábrát, hátha ez jobban magyarázza.
Köszi, nagyjából értem. Még a 128-nál érthető, hogy az a jelzőbit arra utal, hogy folyt. köv. a következő bájtban.
Viszont az ábrán a 4567 már kicsit magas nekem. Értem, hogy először simán binárisban van a szám, és utána ez szét lett szedve és 1-es jelzőbittel utalunk arra az első felében, hogy folyt. köv. a következő bájtban, de a következő bájt eleje miért lett 0? Vagy egyszerűen lehet úgy értelmezni, hogy annak az elejéről az 1 átkerül az első bájt elejére?
De nem is annyira ez a lényeg. Nekem az lenne fontos, hogy ebből a két (vagy nagyobb számok esetén 3) bájtból visszaállítsuk a decimális számot. Tehát jelen esetben az 10100011 01010111-ből kellene előállítani a 4567-et. Ezt hogyan lehet? Milyen képlet lehet erre? Elsőre talán át kell számolni a két bájt értékét külön-külön decimálisba, így lesz 10100011 (A3h) 163, 01010111 (57h) pedig 87. A 163-ból és a 87-ből hogyan lesz 4567, milyen műveleteket kell köztük végezni? Egy olyan képlet kellene, ami minden ilyen kétbájtos számra alkalmazható.
Szóval talán úgy kéne kezdeni, hogy

IF A<128 (80h) THEN LET ERTEK=A
IF A>=128 THEN
...
LET ERTEK=...
END IF

Így ki tudnám szedni basic programba a hosszabb hangok duration értékét is.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos