Amióta kiderült, hogy CPC-ről is írtak át játékot szerintem a kategóriák összemósodtak, mert hiába átiratok, az eredetileg is Enterprise-ra készült játékokhoz hasonlóan használják ki gépünk lehetőségeit. Korábban ha átiratról volt szó mindenki azokra a Spectrum átiratokra gondolt amelyek csak a Spectrum változat minőségét hozták, minden mást eredetinek gondoltunk.
Bővebben:
Két nagy kategória van szerintem, az egyik az átirat (főként Spectrum-ról), a másik pedig az eredeti EP játék.
Szerintem az átirat főként a Spectrum konverziókat jelenti, mivel itt nem kell megírni az egész programot Enterprise-on, hanem gyakorlatilag az eredeti Spectrum játék kódjának a módosításával Enterprise-on futatthatóvá tételéről van szó. Tehát az eredeti Spectrum program és az Enterprise változat kódja ilyen esetekben szinte ugyanaz. Ugyanez igaz a CPC átiratokra is, bár ott talán több módosítás szükséges.
Viszont (és itt kezd bonyolódni a helyzet) a CPC átirat igazából átmenet az átirat és az eredeti (tehát eredetileg is Enterprise-on fejlesztett) játék között, mivel a gyanútlan felhasználó azt hiheti, hogy az egy original Enterprise játék, mivel gépünk lehetőségeit az eredetileg is Enterprise programokhoz hasonlóan használják ki. Ha visszaemlékszünk mi is azt gondoltuk az összes CPC-ről érkező játékról, hogy azok eredeti EP játékok.
Az eredeti EP játék szerintem nem csak attól lehet eredeti, hogy csak Enterprise-on létezik, hanem attól, hogy olyan minőségű, annyira kihasználja a gépünk lehetőségeit, mintha direkt Enterprise-ra és Enterprise-on lett volna fejlesztve. Nálam ebbe a kategóriába esik a Cauldron, a Sorcery, a Wriggler, az Airwolf és a többi CPC átirat amelyeket korábban eredetinek hittünk. Ha ezeket is elkezdjük átiratnak hívni, akkor végképp összemósodnak a Spectrum átiratokkal, ezt pedig el kellene kerülni. Technikailag talán átiratok ezek is, de minőségben közelebb állnak az eredeti Enterprise játékokhoz és szerintem ez a lényeg, nem az hogy hogyan készültek vagy hogy más gépen léteznek-e. A legjobb Spectrum átirat sem használja ki gépünk lehetőségeit annyira mint a CPC átiratok, ezért szerintem megérdemlik az eredeti jelzőt.
Még egy gondolat ami segíthet a döntésben:
Tegyük fel, hogy nem létezik a Sorcery Enterprise-ra, sem CPC-re csak Amiga-n és valaki arra adná a fejét, hogy megírja Enterprise-ra. Szerintetek jobb lehetne ez bármilyen téren (hangok, grafika) attól a Sorcery-től amit eddig ismertünk? Tehát lehetne olyan verziót írni belőle amely a már létező változattól jobban kihasználná gépünk lehetőségeit? Ha a válasz nem, akkor azt a játékot szerintem nyugodtan tekinthetjük eredetinek, függetlenül attól, hogy más gépen is létezik.