Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Mikor eredeti egy játék? (Read 13819 times)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #15 on: 2009.September.26. 21:21:40 »
Szerintem ezeknél a hiányos zenéknél az AY emulációs problémák okozták az egyszerûsítést.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #16 on: 2009.September.26. 23:24:59 »
Szerintem ezeknél a hiányos zenéknél az AY emulációs problémák okozták az egyszerûsítést.

hát az eredetieket hallgatva nem úgy tûnik :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline nyuzga

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2280
  • Country: hu
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #17 on: 2009.September.26. 23:45:54 »
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2296
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #18 on: 2009.September.27. 11:37:17 »
Direkt hoztam a Cauldron-os példát.
Mert pl. az létezik C64-re és Spectumra is.
Most akkor melyik változat az "eredeti"?

Átirat nem lehet se a C64, se a CPC verzió, mert teljesen más a két gép.
Ez kb. olyasmi lehet, hogy egy játék megjelent PC-re és Playstation-ra is. Akkor most melyik az eredeti?!?

A C+4-esek lehetnek még hasonló cipőben, mert a legtöbb játék C64-ről lett átírva (többnyire magyarok által ott is...).
*** Speicherplatz zu klein

Offline Attus

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1225
  • Country: hu
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #19 on: 2009.September.27. 12:15:50 »
Amúgy nem régen szenvedtek Attusék valami Spectrum 128-as játék zenéjének az átírásánál, ott is vannak különbségek, bár nem tudom, ekkorák-e.

Meg ennyivel az Exolon zenéjének a feldolgozásai is új, eredeti szerzemények, egy másik "zenei környezetben" más lehetõségek voltak a zene megvalósításához és ezt használtuk ki.
Nem tudom a "szenvedésed" okát, de biztos nyomós lehet.
Az Exolon átiratom zenéneje is átirat, vagyis nem az "eredeti". Számomra annakidején az én átiratom zenéje volt az "eredeti". Mikor meghallottam az eredti Spectrum128-as Exolon zenéjét, az nekem kevésbbé tetszett, mint az én "tökéletlenre" sikerült AY átiratomban.
Itt térek át már szinte filozófiai kérdésekre, Jobb e az EREDETI? Ha szebb, jobb az "átirat", akkor ez továbbfejlesztett adaptációnak is tekinthetõ és ez is eredetinek tekinthetõ az adott környezetre. Minden verzió eredeti a maga nemében.
Vagyis a "javított", "fejlesztett" változatok is eredetiek, de hogy jobbak e, az már szubjektív megítélés alá esik. Legalábbis mûvészeti és nem technikai téren.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #20 on: 2009.September.27. 12:33:31 »
Nem tudom a "szenvedésed" okát, de biztos nyomós lehet.
AKkor nem szenvedtél vele? Ennek örülök. :D Csak arra emléxem, hogy sok probléma felmerült a zenével kapcsolatban és a sok probléma általában szenvedést okoz.

Egyébként az Exolon EP-s zenéjének a PC-s feldolgozásaira gondoltam, amiket Nyuzga, Laci ismerõse és szerény személyem valósítottuk meg.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline MrPrise

  • Administrator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 2754
  • Country: hu
    • Enterprise Forever
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #21 on: 2009.September.27. 12:45:06 »
Amióta kiderült, hogy CPC-ről is írtak át játékot szerintem a kategóriák összemósodtak, mert hiába átiratok, az eredetileg is Enterprise-ra készült játékokhoz hasonlóan használják ki gépünk lehetőségeit. Korábban ha átiratról volt szó mindenki azokra a Spectrum átiratokra gondolt amelyek csak a Spectrum változat minőségét hozták, minden mást eredetinek gondoltunk.
Bővebben:
Két nagy kategória van szerintem, az egyik az átirat (főként Spectrum-ról), a másik pedig az eredeti EP játék.
Szerintem az átirat főként a Spectrum konverziókat jelenti, mivel itt nem kell megírni az egész programot Enterprise-on, hanem gyakorlatilag az eredeti Spectrum játék kódjának a módosításával Enterprise-on futatthatóvá tételéről van szó. Tehát az eredeti Spectrum program és az Enterprise változat kódja ilyen esetekben szinte ugyanaz. Ugyanez igaz a CPC átiratokra is, bár ott talán több módosítás szükséges.
Viszont (és itt kezd bonyolódni a helyzet) a CPC átirat igazából átmenet az átirat és az eredeti (tehát eredetileg is Enterprise-on fejlesztett) játék között, mivel a gyanútlan felhasználó azt hiheti, hogy az egy original Enterprise játék, mivel gépünk lehetőségeit az eredetileg is Enterprise programokhoz hasonlóan használják ki. Ha visszaemlékszünk mi is azt gondoltuk az összes CPC-ről érkező játékról, hogy azok eredeti EP játékok.
Az eredeti EP játék szerintem nem csak attól lehet eredeti, hogy csak Enterprise-on létezik, hanem attól, hogy olyan minőségű, annyira kihasználja a gépünk lehetőségeit, mintha direkt Enterprise-ra és Enterprise-on lett volna fejlesztve. Nálam ebbe a kategóriába esik a Cauldron, a Sorcery, a Wriggler, az Airwolf és a többi CPC átirat amelyeket korábban eredetinek hittünk. Ha ezeket is elkezdjük átiratnak hívni, akkor végképp összemósodnak a Spectrum átiratokkal, ezt pedig el kellene kerülni. Technikailag talán átiratok ezek is, de minőségben közelebb állnak az eredeti Enterprise játékokhoz és szerintem ez a lényeg, nem az hogy hogyan készültek vagy hogy más gépen léteznek-e. A legjobb Spectrum átirat sem használja ki gépünk lehetőségeit annyira mint a CPC átiratok, ezért szerintem megérdemlik az eredeti jelzőt.
Még egy gondolat ami segíthet a döntésben:
Tegyük fel, hogy nem létezik a Sorcery Enterprise-ra, sem CPC-re csak Amiga-n és valaki arra adná a fejét, hogy megírja Enterprise-ra. Szerintetek jobb lehetne ez bármilyen téren (hangok, grafika) attól a Sorcery-től amit eddig ismertünk? Tehát lehetne olyan verziót írni belőle amely a már létező változattól jobban kihasználná gépünk lehetőségeit? Ha a válasz nem, akkor azt a játékot szerintem nyugodtan tekinthetjük eredetinek, függetlenül attól, hogy más gépen is létezik.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #22 on: 2009.September.27. 13:20:58 »
Technikailag talán átiratok ezek is, de minõségben közelebb állnak az eredeti Enterprise játékokhoz és szerintem ez a lényeg, nem az hogy hogyan készültek vagy hogy más gépen léteznek-e. A legjobb Spectrum átirat sem használja ki gépünk lehetõségeit annyira mint a CPC átiratok, ezért szerintem megérdemlik az eredeti jelzõt.
Ebben van valami. Bár szubjektív véleményem, hogy ha nagyon precízek akarunk lenni, akkor Spectrum és CPC átiratokról, valamint eredeti EP játékokról kéne beszélni.
Bonyolítja a helyzetet, hogy pl. a Dot collector (eddigi ismereteink alapján) eredeti EP program, de negyedannyira nem használja ki a gép lehetõségeit, mint a CPC átiratok.

Megint szubjektív véleményem, hogy a Sorceryt még jobbra is meg lehetne csinálni, pl. a zenéjét többszólamúra, esetleg digitális hangeffekteket, DTM zenét is lehetne beletenni, esetleg Iview képeket. Meg Endi szereti nagyon a folyamatosan halványuló színárnyalatokat a fekete háttér helyett. Nincs gondom a Sorcery-vel amúgy, így is nagyon jó. :D
UI: Ha valaki nagyon ráér, betehet a Sorcerybe digitális hangeffekteket, pl. valódi ajtónyikorgást, zárt ajtó kinyitásánál a kulcs elfordulásának a hangját, energiafeltöltésnél csámcsogást, vízbe eséshez pedig csobbanást, esetleg az Impossible Mission 2-bõl a lezuhanást, ha elfogy az energia.  :smt043
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline MrPrise

  • Administrator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 2754
  • Country: hu
    • Enterprise Forever
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #23 on: 2009.September.27. 14:40:42 »
Ebben van valami. Bár szubjektív véleményem, hogy ha nagyon precízek akarunk lenni, akkor Spectrum és CPC átiratokról, valamint eredeti EP játékokról kéne beszélni.
Nyílván, de a gond az, hogy hogyan döntöd el egy játékról hogy eredeti-e? Ezért javasoltam, hogy családfakutatás helyett, csak a végeredményt nézzük.

Quote
Bonyolítja a helyzetet, hogy pl. a Dot collector (eddigi ismereteink alapján) eredeti EP program, de negyedannyira nem használja ki a gép lehetõségeit, mint a CPC átiratok.
Igen, de én sem azt írtam, hogy csak az az eredeti program amely kihasználja a gépet. Illene neki, de nyílván nem mind ilyen.

Quote
Megint szubjektív véleményem, hogy a Sorceryt még jobbra is meg lehetne csinálni, pl. a zenéjét többszólamúra, esetleg digitális hangeffekteket, DTM zenét is lehetne beletenni, esetleg Iview képeket.
Jó hogy ezt említed, akartam én is erről írni. Nyílván az általam említett kérdésre csak az tud korrekt választ adni aki ismeri a gép képességeit.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #24 on: 2009.September.27. 16:07:03 »
Az elvekkel nagyjából egyetértek. Annyit tennék hozzá, hogy szerintem az is eredeti EP játéknak minõsüljün, amely specy átirat de van benne annyi grafikai plusz, hogy attól sokkal jobb lett. Ilyen pl. a Renta Kill Rita, amely a Batmanhoz hasonló 4 színû grafikát kapott.
Tehát az elvek kb okésak már, de szerintem a legegyszerûbb lenne felsorolni a játékokat (szipucsu wikijén pl.) és mindegyik kapna egy %-ot hogy mennyire eredeti.
Így szépen kialakulna egy lista, itt a fórumon pedig bárki megírhatja majd hogy melyik % értékkel nem ért egyet, és majd közös megbeszélés után változtatunk azon.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mikor eredeti egy játék?
« Reply #25 on: 2009.September.27. 19:46:24 »
Én alapvetöen három kategóriát állítanék fel:
1) eredeti EP játék. A kódja eleve EP-re lett fejlesztve, még ha nem is használja ki az EP összes lehetõségeit, de nem alkalmazkodik más gép hardveréhez (memória kiosztás, képernyõ felépítés, stb) ezekböl van a legkevesebb, a boltban megvásárolhatóak közül a Magicball jut eszembe
2) hivatalos EP változat. A korábban más gépre már elkészült programot módosítanak EP-re(jelemzõen ezek az angol kiadású programok). Vagy több különbözö gépre történö fejlesztésnél egyidöben készült EP verzió. A módosítás forrás kódban történt így nincs probléma,hogy pl az EP-s billentyû olvasás több utasítás mint a Spectrumos.
De mivel nem lett nulláról újraírva a program, így valamelyik másik gép hw korlátait követi, így egyértelmûen megállapítható melyik másik gépre készült verzióból származik az EP változat (leginkább Spectrum, CPC). A bolti játékok többsége ide tartozik.
3) nem hivatalos EP változat. Amikor valaki fogott egy másik gépre létezõ programot, és addig piszkálta amíg EP-n futattható nem lett :-)

2,3 kategórián belül ki lehet emelni azokat, ahol olyan plusz került bele az EP változatba, amit az eredeti gép nem tudott. Pl több "gyári Spectrum átírat" került "Stereo Sound"-al a boltokba. Ha jól emlékszem az Orient Express zenéje is csak EP-s extra.

Offline gafz

  • EP lover
  • *
  • Posts: 700
  • Country: hu
    • http://gafz.atw.hu
Re: Mikor eredeti egy játék?
« Reply #26 on: 2009.September.27. 23:06:53 »
Bevallom én kissé igénytelen vagyok, nálam az is eredeti EP program, amit (atributum és egyéb code)hibátlanul ültettek át EP-re és átírták a a joystickinterface-k nevét... :oops: Pontos határokat meg nem lehet húzni szerintem.
Enterprise Forever

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #27 on: 2009.September.28. 08:52:05 »
Szerintem a „kijelzőket” máshova tenni az már nem sima átirat. :)
A Cauldronnál a sprite kirajzolása is jobb EP-n, CPC-n XORolnak, így ha az erdőben flangálunk, elég érdekes effektek jönnek elő. Sztem a Cauldron nem CPC-s átirat.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mikor eredeti egy játék?
« Reply #28 on: 2009.September.28. 17:05:46 »
Szerintem nem rosszak az eddigi "eredetiség-elméletek", mindenesetre, hogy pontosabb legyen a lista, azt is fel lehetne tüntetni majd rajta, hogy az adott játék (tehát nem a játéktípus, mint pl. pacman) létezik-e más platformra, s ha igen, milyenre.
Meg ahol nincsenek pontos információk a játék eredetiségével kapcsolatban (pl. Cauldron), oda lehetne valami jelet (pl. *-ot) tenni.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Attus

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1225
  • Country: hu
Re: Eredeti EP játék vs átirat, ill bugjaik.
« Reply #29 on: 2009.October.08. 23:36:17 »
Az elvekkel nagyjából egyetértek. Annyit tennék hozzá, hogy szerintem az is eredeti EP játéknak minõsüljün, amely specy átirat de van benne annyi grafikai plusz, hogy attól sokkal jobb lett. Ilyen pl. a Renta Kill Rita, amely a Batmanhoz hasonló 4 színû grafikát kapott.
Nagyon hízelgõ rám nézve, hogy szerinted eredeti EP jétékot alkottam a Head over Heels és Renta Kill Rita négyszínûsítésével.
 :smt053
Valóban nagy meló volt mindkettõ. Csupán csak annyival többek egy hagyományos Spectrum átiratnál, hogy a grafikai kód is, meg a garfikák kiindulási adathalmazai is újjá lettek alkotva, illetve átalakítva.
 A Head over Heels "eredeti" Spectrum programja is csak az eredeti John Rittman féle Head over Heels programnak csupán egy, a Spectrum gépen futó változata. Igaz, ez így eredeti Spectrum programnak tekinthetõ, valamint a "remake" (újraírt) PC-s Head over Heels változatok is minden joggal annak. Sõt a Java nyelvû remake játékok is! Sõt a tisztességesebb hagyományos Spectrum-Enterprise átiratok is!
Mindenesetre az eredeti kód változatlan hagyásával futó programok semmiképpen sem eredetiek. A futásidõbeni átalakításokkal (kép, attributum, billentyûzet, hang és egyéb konverziókkal) operálók is csupán emulációknak tekintendõk, habár az átmenet széles...
Szerintem a kód, illetve az adathalmazok átalakításának mértéke a döntõ, de ki mondja meg, hogy hol húzódik a határ?  :shock:
« Last Edit: 2009.October.08. 23:42:28 by Attus »