Az is jó volt az EP-ben hogy pont az ilyen extrák miatt mint a sprite, neked kellett sprite rendszert csinálnod.
Jó, persze ez nem azt jelenti hogy c64-en mindent készen kaptak.
De azért ma eléggé jellemző az, hogy a programozók kb nem is programozni tudnak, hanem csak egy adott rendszert használni. Pl. felprogramozni a direktixet. Jó, persze ez is kell. De pl a játékfejlesztésben elég jellemző hogy nagyon kevés az olyan aki gameplayt tud gyorsan, logikusa, hatékonyan programozni. Mert ott ügye létre kell hozni valamit és nem egy kész rendszert használni.
Igazad vagyon. Nagyon szerettem meg PC-n is az "old school" demokat. Manapsag is van demo screne windows-on is, de ez mar nekem nem igazan teljesitmeny (meg ha lenne is windows-om, hehe). Mert ott megcsinalja a "lenyeget" (3D rendering stb) maga a hw, illetve az OS dedikalt resze (DirectX, stb). Szoval a coder dolga igen "egyszeru". Ezt egyszer vitattuk is egy masik forumon (nem EP), es sokan letamadtak, hogy en coder szemszogbol nezem, ami hiba, mert a demo egy "muveszeti alkotas" es a kod mellett fontos a latvany, a hangulat, a zene, a grafika, stb. Ezzel egyet is ertek, amde pont ezt a code/gfx/music egyseget latom serulni: a code kb teljesen eltunik belole, megfelelo sw-el ma mar elvileg coder tudas nelkul is tudna valaki demo szeru dolgokat irni. Regen anno meg hetekig ment a gorcsoles, hogy egyetlen orajel ciklust meg kene sporolni, aztan mindenki leesett allal neze, hogy "dehat ez lehetetlen, hogy csinaltak meg ezt?!". Ma mar inkabb a "hmm de jo hangulata van" a max feeling, ami szinten szep, de - szamomra legalabbis - nem olyan foku elmeny.
Viszont azert EP kategoriaban (8 bites classic home computerek) azert a sprite kicsit mas kerdes: mert ugyan sw-bol is megcsinalhatod, de a CPU sebessege miatt nem feltetlen tudod megoldani hw support nelkul. Vagy legalabbis nem a kello sebeseggel. Pl C64 eseten elvileg sprite multiplexinggel letakarhatod spite-okkal a teljes kepernyot is, tehat a "8" mint sprite szam limit csak akkor igaz, ha nem akarsz semmi trukkot bevetni. Ehhez mar kell nemi CPU power, de azert nem olyan sok (raster megszakitas 21 soronkent, hogy ujraprogramozd a VIC-II megfelelo regisztereit). Most nem a "sz** az EP, mert nincs sprite" allaspontot akarom vedeni minden aron, csak jeleznem, hogy ez azert tud fontos tenyezo lenni, azt el kell ismerni, nincs mese. EP-be megtartva a design nagy reszet viszont kvazi lehetetlen lett volna sprite-okat is beletenni (idozitesbe stb sem tudom hogy ferne bele), vagy gyokeresen mas modszer kellene, lasd MSX, ahol - ha jol tudom - sajat videoRAM van, amit kozvetlenul nem is tud elerni a CPU, igy nincs ilyen jellegu idozitesi problema.