Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Mire gondolhattak az EP tervezői? (Read 43912 times)

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 148
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 19.0 Firefox 19.0
    • View Profile
Mire gondolhattak az EP tervezői?
« on: 2013.April.05. 11:44:57 »
2013. áprilisi klubnapon előjött sokminden, majd egy admin leválasztott egy részt ide:

Mégis részletesebben a témához :)

Kezdem a végével:

Nekem az az érzésem, hogy ezt a számítógépet úgy tervezték, hogy nem volt kész koncepciójuk az egészről, átgondolatlanul belevágtak és utána úgy dolgoztak rajta a szakemberek, mintha nem is akartak volna tudni a másik munkájáról.

Bizonyítékok:

1; A képfelbontáshoz, memóriához alulméretezett sebességű Z80 processzor. Ezzel a 4 Mhz-es sebességgel egyszerűen nem lehet elfogadható sebességgel mozgatni adatokat a memóriában. Egyértelmű rossz választás. Tudom, akartak nagyobbat bele, de akkor meg arra kellett volna mindent tervezni.

2; A képernyő felépítése, működése

Maga az LPT kitalálása és bevezetése zseniálisnak is nevezhető lenne, ha épp pont a legfontosabb szempontot nem hagyta volna figyelmen kívül:

1983-ra bizonyítva volt, hogy a játékok túlnyomó része a gyors vízsszintes, horizontális scroll-t követeli meg, amelyre ez a rendszer nem kínált megoldást.

Miért volt jó valamit úgy hirdetni (utalva Zozo cikkeire is), hogy a számítógép a létező összes 8 bites gép képernyőjét képes emulálni ?  Mit ér a kép önmagában ? Semmit. Povi említette, hogy ezzel a géppel lehet a legtöbb 8 bites gépet emulálni. Ez azért ügyvédi szóhasználattal csúsztatás, mert egyiket sem képes, csak nagyon részeiben. Olyan, mintha a C64-es Spectrum BASIC szimulátort (szándékosan nem emulátort írtam) is annak minősítenénk.

A képernyőnél más gépekre utalás mintha ezt a célt is akarhatta volna szolgálni a reklámon kívül, de ezt csak átgondolatlanul írhatta egy hozzá nem értő.

3; Hangkezelés

Ez is - utalva endi hozzászólására - az átgondolatlanságot mutatja. Valóban minek egy szinte egyező hangrendszer "újrafeltalálása" ? Tényleg ilyen fontos tényező volt ez vagy csak a tervező szakmai szórakozását élte ki rajta ?

4; Billentyűzet

Ha az ár kérdése volt a lényeg, akkor jó a választás, de akkor is tudhatták volna, hogy ezzel nem lesz képes a gép professzionális, irodai, vállalati géppé kinőni magát, mert arra egyszerűen nem alkalmas. Ezt maga a Spectrum bizonyította be, csak oda kellett volna kukkantani. A C64 a maga szerintem rendesen elszúrt billentyűzetével - bár mindenki dícséri a gombjait, de nekem volt szerencsém adatrögzítőként rengeteg nyári munkát végezni vele és pont a gép magassága miatt kényelmetlen a rajta gépelés - simán megggyőzte a cégeket tartósságával.

5; Belső joystick

Erre aztán végleg az a gondolatom, hogy valakinek épp elgurult a gyógyszere, mikor erre gondolt. Újításnak tervezte vagy csak viccnek ?  Zozo ugyan győzködött róla, hogy ezzel ezerszer kényelmesebb a szerkesztés, de lássuk be, hogy nem ez vezette a tervező kezét. De akkor mi ? Mert hogy a gyerekek számára egy gyorsan tönkretehető alkatrész lett, az biztos, de legalább akkor leválasztotta volna a teljes fóliáról egy különre, hogy gyorsan és olcsón lehessen cserélni. De nem ezt tette, mint akit semmi se érdekel. Tény, hogy ezidőtájt még hatalmas szerencsétlenkedés zajlott a vezérlőnyilakkal - lásd C64 shift-es megoldása, Spectrumról ne is beszéljünk, de a többiek is bőven bénáztak az elhelyezéssel - de ettől még egy ilyen pici kilógó "kuki" abszolút nem volt jó döntés. Ha ezzel akarta egyedivé tenni a gépet, akkor ezt egy marketingesnek illett volna azonnal lehúzni.


Az, hogy ez a gép ezektől még zseniális lett, az köszönhető Bruce-nak, meg az IS-BASIC fejlesztőinek, aztán a lemezkezelés kidolgozóinak, mert ezek tették
olyanná a gépet, hogy manapság öröm vele bármit is csinálni. Az, hogy a gépet ki vagy kik és mire szánták, rejtély marad addig, amíg elő nem kerül egy "szent grál", mint például a Primo esetében:


http://primo.homeserver.hu/html/primoroltalalkozo.html   (lásd kép közepén 4 zöld prezentációs szöveg)

Ez egyértelműen mutatja, hogy mi miért volt.


De lehet példa a Spectrum is, ahol a cél a hihetetlenül olcsó ár volt gagyi alkatrészekkel, vagy a Commodore 64, amely hardverével, belső felépítésével egyértelműen a játékgéppé válást tűzte ki célul.

Az Enterprise esetén lehet, hogy jobb, ha sose derül ki :)

Játékgépnek ?   Előtte már bőven volt példa JÓ, játékra alkalmas 8 bites gépekre. Tanulni, átvenni kellett volna sprite-ot, layout-ot, scroll-t, stb.

Vállalati munkagépnek ?  Bah, ha még nem lenne a billentyűzet ilyen problémás, akkor meg minek kellett kínlódni a képfelbontással annyit.

Grafikai munkáknak ?  Még a felbontás alá is támasztaná, de a processzor már gyenge és hát a képfeldolgozást sem épp támogatta.

Otthoni "mire is" gépnek ?  Otthon játék zajlott főleg, arra volt más, a kényelmesebb konzolok. Receptek tárolásához meg ágyúval verébre.

Tanulási gépnek ?  Na, egész jó lenne, de ez azért elég szűk piac, erre gépet tervezni nem épp jó ötlet.


És ne kövezzetek meg, mert talán én vagyok köztetek az egyetlen, aki ezzel a géppel nem találkozott a hőskorban, ráadásul ízig-vérig Spectrum rajongó, de mégis érdeklődéssel, kíváncsisággal, nyomozással, töprengéssel állok hozzá :)És ettől még szeretem ezt a gépet, bár sokat nyom a spectrumalizációja is ebben :)

Pgyuri
« Last Edit: 2013.April.05. 15:39:06 by Pgyuri »

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7305
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #1 on: 2013.April.05. 12:16:21 »
Na azért ne szarozd le szegény EP-t. :D
De ha mégis, és mégis egyetértek veled, akkor van egy nagyon jó érvem amellett hogy a sz** gép jó. Az, hogy mivel ezért nem készült rá sok játék, én kénytelen voltam mélyebben belemenni a programozásba, játékfejlesztésbe. És ez tök jó.
Mondjuk az első gépem a ZX81 volt, az is hasonló okokból jó. :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 148
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 19.0 Firefox 19.0
    • View Profile
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #2 on: 2013.April.05. 12:45:58 »
Üdv,

Egy szóval nem *****-oztam le, sőt mindig tisztelettel beszélek róla és figyelemmel fordulok hozzá. A helyét és a múltját kutatom, mert számomra az a lényeg és a kíváncsiságom visz előre. Ezért is örültem Zozo történelmi összefoglalásának.

Pgyuri
« Last Edit: 2013.April.05. 15:39:30 by Pgyuri »

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3926
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 26.0.1410.43 Chrome 26.0.1410.43
    • View Profile
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #3 on: 2013.April.05. 14:54:43 »
No itt kene akkor ezt a temat valami adminnak levalasztani egy sajat topikba, mondjuk "Enterprise filozofia, avagy az Enterprise ekezese" cimmel, mert kinotte a tema magat az EP klubb temakorbol, vagy esetleg mindjar az EP klub- ot lehetne atnevezni "EP ekezo klub" -nak, mert a tema sztm az EP- sek egy nagy (vilag)fajdalmat boncolgatja, es nagyjabol egyet is ertek Pgyuri -val, de azert a helyzet nem annyira egyertelmu, mint ahogy o irja.

Tulajdonkepp a szitu az amit ir, de ez sajnos csak utolagos okossag. Ha az EP atyjai (de jo (erdekes) is lenne tudni, hogy milyen emberek, szubjektumok, uzleti megfontolasok alhattak az EP keletkezese mogott) elore lathattak volna amit Pgyuri utolag, nyilvan nem letezne EP. Az EP egy bukas sztorija szerintem. Az EP egy "megprobaltuk, de nem jott ossze" tortenet. Kb. az eletem tortenete, rohadtul nem veletlen, hogy pont egy EP- vel kezdtem, de ez mar tul filozofikuss.

Az EP szerintem egy etalon akart volna lenni. Megoldas a vilagegyetem problemaira. MINDENre valasz akart lenni. A szent gral akart lenni. De sajnos aki sokat akart markolni vele, az most is keveset fogott. Ahogy irod, erre se jo, arra se jo. MINDENre jo akart lenni. Mint ma egy mobiltelo. (Erre meg visszaterek.) Azt akartak, hogy ha egy atlagembernek, atlagcegnek, atlagfeladatnak gepre van szuksege az az EP legyen. De nem sikerult nekik. Persze mindez csak fantazia, a tipikus "szerintem". Ok egy mindenre jol hasznalhato, frappans, tokeletes gepet akartak, ami mindegyiktol kulonb, mindegyiket kivalthatja, mindegyikkel kepes birokra kelni, slusszpoenkent tokolcson.

Olyan elterjedt cucc szeretett volna lenni mint a C64. Csak sztm nem tudtak tartani az iramot, es sztm nem ereztek azt a robbanast, amit a PC kepes volt veghezvinni. Az az ero, ami kepes lenyomni egy Amiga- t, annak meg sem kottyan az EP. Es meg abban sem lennek biztos, hogy az EP egy Amigat figyelembe vett, nemhogy egy PC- t. Lehet azt hittek orokre megmarad ez a kisgep/nagygep szegregacio, ez a tomeggep/celgep megkulonboztetes. Mittomen, lehet gozuk nem volt a trendekrol, nem is tudtak mi folyik, vagy fog folyni korulottuk. A spectrum/C64 vonalon mozogva szerettek volna egy vilagmegvaltast, amit hazavagott egy Amiga/PC iranyzat. Majd persze a PC mindent.

Es azert latszik a kuzdes. Elertek es adtak valamit. Egy fosom 11K forintba kerulo geprol beszelunk, mikor a C64- et 30K forintnyi dollarert vagy makiert kaphattad meg, ha hajlando voltal elutazni ósztriaba. Persze ez az iszonyat nyomott ar lehet hogy mar csak a bukas miatt volt, de mindenkepp egy "joarasitott" termekrol beszelunk. Benne a C64 memoriajanak duplaja, olyan grafikus chip, aminek felepitese az Amiga- eval vetekszik, olyan OS- sel, ami a 8 bites gepek torteneteben etalon. Hogy ezzel aztan sem hardver szempontbol, sem szoftver szempontbol (mivel szuletese elott halott volt) semmit nem lehet majd kezdeni a gyakorlatban... hat ezt mar reszletkerdes... :) Ezt valszeg nem tudtak, nem igy terveztek.

Kulcsiny, hw, hasznalhatosag, felhasznaloi elmeny. Hat igen, tok egyetertek: olcso husnak hig a leve. Vagy siman csak: egy fos. Sztm nem ilyet akartak. Ilyen lett, ilyet szoritott ki beloluk az ido, az elet. Folyamataban. Nem elozoleg. Az elet dolgai nem szempillantas alatt jonnek letre. Utolag mar konnyu okoskonni. Persze AZ ES CSAKAZ az istenkiraly, aki ELORE kepes latni a TOBBEVES projektjenek lefutasat, ES megteruleset. Es az EP atyjai ebbe nagyon belebuktak. De hat az dobja rajuk az elso kovet, aki erre kepes. Sztm. elvetve kepesek erre emberek.

DE. Sztm a marketingeseknek nem kellett lefujniuk semmit. Barcsak nekem olyan jo marketingeseim lennenek mint az EP- nek voltak. A marketing feladata hogy a szart aranykent arulja. Es sztm a marketung tok hozza azt a filinget, ami az EP alapkoncepcioja lehetett, es ami sajnos a valosagban soha nem valosult meg.

Akkor meg 198X volt mikor en 15 eves voltam. OK, hogy en is fiatalabb voltam, de a vilag is. Az EP kulalakja sztm nagyon KUL volt. Olyan volt az EP kulsore, ranezesere, filingre, ahogy a FUTURE- t elkepzelted. Egy C64- ra ranezve (foleg az eredetire, nem az amigasabb formara), spectrumra ranezve nem a jovo jutott eszedbe. Hanem a ma. Mikor en MEGLATTAM az EP- t azonnal beleszerettem, nem kellett semmi mas gep. (Egy dolog hogy C64- et megfizetni sem tudtam volna, de ha tudtam volna se kellett volna, az EP egyszeri megpillantasa utan.) Mert az a gep, olyan volt mint a megtestesult jovo. NEM HASONLITOTT semmi masra sem, egyedi volt, egzotikus, kicsit fura, de nagyon szeretheto. Hasznalat kozben persze kiderult, hogy a csatlakozok hasznalhatatlanok, a billentyuzet elszarodik, a joy tonkremegy. De az a "kis kuki" annyira kell az EP- re mint egy falat kenyer. Bar hasznalat kozben inkabb fajdalmat okozott (jajj, nehaogy elromoljon), mint oromet, akkor is, az EP barmilyen "sikereben" nagy szerepe van. Szal a marketing, a dizajn, a forma sztm tok jo. A gep a sz**. Sajna. Osszegeszeben egy mindentakarunk, semmisemjonossze takolas. Pedig sok- sok okossag benne van. De az eletben nem szamit mennyit dolgoztal vele, csak az, hogy mit simerul vele elerned. Ha pocslogatassal van eredmeny, az tobb, mintha vert izzadnal. Az EP fejlesztoi sztm vert izzadtak, beleadtak a lelkuket. De az sajna onmagaban nem eleg.

Szal sztm a kulalak, joy, forma KULsag volt. Az APPLE! sem csinal mast kulalak szempontjabol. Valami tobbitol eltero, szeretheto, gadget filinggel megaldott, junik dolgot hoz letre. Tan "annyi" a kulonbseg hogy az APPLE szarai nem csak annak latszanak, hanem TENYLEG stabilak is. Nem csak sugarozzak magukbol a kitalaltsagot, tervezettseget, leendo oromet, hanem meg is tudjak valositani azt.

Az EP nem tudta. Egy karakteres, markans, sajatsagos megjelenesu, IGERET az egesz gep. Es semmi bizonyitek. Minden beleolt okossaga ellenere.

Es tenyleg: amolyan iskolai gepnek lehetett volna a legtokeletesebb, HA a vilag megallt volna, es erdemes lett volna EP- vel tanulni. Es akkor minden iskolanak lett volna egy sajat EP szervize, ahol az iskola gepparkjanak 50% epp szervizen lett volna ... tok jo lett volna, en most valszeg az egyikben lennek szervizes ... de ez mar masik sztori.
« Last Edit: 2013.April.05. 15:36:09 by Z80System »
Z80 System

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1875
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 19.0 Firefox 19.0
    • View Profile
    • http://povi.fw.hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #4 on: 2013.April.05. 15:08:40 »
Nagyon izgalmas és érdekes dolgokról van most szó, kár, hogy a klubból el kellett mennem idő előtt (jó volt a koncert), és kimaradtam a beszélgetésből.
Sok mindent én se értek az EP tervezéséről. Minek kellett az egyedi hang-chip, amikor tényleg ott volt már a jól kipróbált AY? Azt is lehetett volna sztereóban, ha már mindenképpen valami "újdonságot" akartak volna, de mennyivel egyszerűbb lenne most a játékok zenéinek az átírása!
A másik dolog ami nagyon bosszant, az a 16 színű szín kezelése, a fix bias miatt. Magyarul: hiába van 16 szín, amikor csak szabadon 9-et választhatok, peches esetben a maradék 7-tel nem lehet mit kezdeni...
Meg még egy, de erre Zozo már rájött, hogy byte-spórolás miatt lett így: miért nem 256-os a karakterkészlet. Ha már lemezkezelésben ennyire előremutatók voltak, hogy PC-kompatibilis volt, lehetett volna a karakterkészlet is azonos a PC-vel, így talán még könnyebb lett volna az átjárás a "kis- és nagygépek" között.
*** Speicherplatz zu klein

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7305
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #5 on: 2013.April.05. 15:35:59 »
Szerintem a BIAS-al semmi baj nincs színválasztás tekintetében. Hiszen kiválasztasz egy 8-as csoportot, majd hozzáválogatsz még 8-at szabadon. 256 szín nem olyan sok hogy ez gond lenne... Inkább effektek, trükkök használatánál lett volna jó a teljes szabadság.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 148
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 19.0 Firefox 19.0
    • View Profile
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #6 on: 2013.April.05. 15:44:00 »
Üdv,

Ha már le lettünk választva, akkor érvelhetünk is :)

Abban teljesen egyetértünk, hogy az Enterprise a maga nemében zseniális és egyben pocsék tervezésű gép.

Azzal viszont nem értek egyet, hogy utólag lennék okos :)  Az Enterprise elkészítésének ötlete, terve, gondolata a Spectrum és a C64 megjelenése (1982), sőt a játéktermi gépek hódítása után kövekezett, vagyis teljesen egyértelmű, hogy azok mutatták a JELEN-t és ahhoz képest tervezhettek volna, de nem tették, sőt annyira nem vették a fáradtságot, hogy megnézzék és kimazsolázzák ezekből a jót és beépítsék magukba.

Kicsit olyan lehetett, amikor Nick bácsi nekiállt a chip-jének, hogy ígérhetett mindent, hogy majd megcsinálja, sima ügy. Aztán nem lett olyan.


Részenként:

Processzor és felbontás:  Még a játéktermi csodákban is több processzor dolgozik, sőt a képernyőn mozgásokat speciális hardver eszközök segítik. Enterprise-on semmi.

Képernyő: lásd előbb.

Hang:  SID, AY szerintem később jött egy picit, addigra már kínlódhatott a sajáttal.

Billentyű: Spectrum vacak fóliája

Joystick:  Játékra még a QuickShot 2 is gyenge volt.


Pgyuri
« Last Edit: 2013.April.05. 15:48:05 by Pgyuri »

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7305
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #7 on: 2013.April.05. 15:47:49 »
Mondjuk jó lenne elmélkedni azokról a gépekről is amik szintén buktak akkoriban.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Online Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13531
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 19.0 Firefox 19.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #8 on: 2013.April.05. 15:54:53 »
Quote from: Z80System
Azt akartak, hogy ha egy atlagembernek, atlagcegnek, atlagfeladatnak gepre van szuksege az az EP legyen.
Pontosabban valamilyen EP rendszerű gép legyen! Ők egy egész gépcsaládot szerettek volna, amiből sajnos csak az első modell készült el.


Quote
Olyan elterjedt cucc szeretett volna lenni mint a C64.
Akkoriban még bőven nem volt az elterjedt, arra majd még lesz vagy 10 éve az EP bukása után.

Quote
nem ereztek azt a robbanast, amit a PC kepes volt veghezvinni.
Akkoriban ezt szerintem még senki nem tudta.

Quote
A spectrum/C64 vonalon mozogva szerettek volna egy vilagmegvaltast, amit hazavagott egy Amiga/PC iranyzat. Majd persze a PC mindent.
Az EP-t konkrétan a kb 3 millió CPC vágta haza, amit még vagy 6-7 évvel az EP után is gyártottak.
Ha időben kijöttek volna, ezt a piacott learatthatták volna, ráadásul az eleve bővíthetőre szánt rendszerrel sokkal tovább tarthatták volna az iramot a konkurenciával.
 
Quote
Kulcsiny, hw, hasznalhatosag, felhasznaloi elmeny. Hat igen, tok egyetertek: olcso husnak hig a leve. Vagy siman csak: egy fos.
Ezzel egyáltalán nem értek egyet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Quote
Olyan volt az EP kulsore, ranezesere, filingre, ahogy a FUTURE- t elkepzelted.
És még ma is időtálló! Írta is itt valaki, hogy kérdezték tőle, hogy mi ez a tök jó laptop?

Quote
Egy C64- ra ranezve (foleg az eredetire, nem az amigasabb formara), spectrumra ranezve nem a jovo jutott eszedbe.
Ma meg már egyértelműen őskövületnek látszik.

Quote
Hasznalat kozben persze kiderult, hogy a csatlakozok hasznalhatatlanok
Miért is? Gyári kábelekkel semmi baj, az igaz, hogy mondjuk a szocialista gyártmányú joy átalakítók nem a precizségről híresek.
Akinek meg nem tetszik az EP csatlakozói, az gyártson most egy videó kábelt Atari ST-hez...

Quote
, a billentyuzet elszarodik, a joy tonkremegy.
Az igaz, hogy nem gyerekálló. De normális használattal nagyon sok évig bírja.
Amúgy meg pl az Amigában is fólia van...
C64 billentyűzetet meg grafitceruzázni kell, hogy legyen szíves érintkezni....

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3926
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 26.0.1410.43 Chrome 26.0.1410.43
    • View Profile
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #9 on: 2013.April.05. 16:58:23 »
Hat akkor mas idosikon mozgunk, de nakem nagyon ugy tunik, hogy 5- odikes koromban a C64- et a szamitogepes jatekok kiralyanak ismertuk,
eletemben nem lattam semilyen konzolt, vagy ilyesmit a 8 evvel kesobbi sega magadrive- ig bezarolag, amikorra is az EP/C64 korszak reg atadta  helyet az amiga (vege!) PC gyozott idoszaknak...


Otodikes koromtol a szamitogep egyenlo volt a C64- gyel. Nem azert mert olyanom volt, hanem mert ha nagyritkan gepet lattam, az C64 volt, akar otthoni, akar irodai felhasznalasra. Esetleg a C16,C+4,C64 kozul valamelyik. Ezt sztm elterjedtsegnek nevezhetjuk.Tehat 10- 15 eves korom kozott.


Aztan 15 evesen megismertem/tulajdonoltam az ADDIGRA MEGBUKOTT, MEGBUNDAZOTT, OSSZECSUKLOTT EP- t, kulonben sosem kerult volna elerheto aron Magyarorszagra. A kovetkezo 5 evben (15-20 eves korom) mig kiderultek az EP turpissagai, a meccs mar le is jatszodott az EP-t levalto generaciok kozott, az otodik ev vegere az Amiga is halottnak volt tekintheto, egy ev katonasag utan mar egy pesti JATEKgyarto cegnek dolgoztam PC -re.


Ezt az EP- t a CPC nyirta ki dolgot mar masik topikban sem ertettem... sztm nem kellett az EP- t kinyirni... hisz sosem elt. A spectrumot, amigat, C64- et ki kellett nyirni, ki is nyirtak. Nagyobb teljesitmenyu, jobb dolgok, a fenykoruk utan. Az ep nem kinyirva lett, hanem csirajaban eltaposva. Olyan teruletre tevedt, ahol a nagyok jatszottak. Es ott semmi keresnivaloja nem volt. Ugye a jelmondatuk hogy "Obscolence built out" vagy mi. A marketingjuknek ugy ertem. Ezen mindig olyan jokat rohogok. Mikor egy NEM VERSENYKEPES dolgot pont azzal akarnak eladni, hogy mar mekkora ujitas... De nem az, csak egy gagyi maz, az ujitas illuzioja. Egy C64- en jobb jatekokat lehet irni, egy spectrum addigra csilliard jatekkal rendelkezett, a CPC mittudomen miben volt jobb, az amiga teljesitmenyben kenterbe verte, a pc MINDEN irodai alkalmazasra 1000X jobb volt minden tekintetben es korulmenyek kozott. Egyszeruen az EP semmit nem tudott felmutatni, amiert azt valasztottak volna a nepek. Illetve de: jopofa, ujszeru kinezet es a bukas utan (vagy esetleg nelkule is, en nem tuom) jo ar. De ettol nem lesz egy gep "nagy". Ettol csak egy erdekes csudabogar, egy szinfolt lesz. Megtalalva a ra epekedoket. Igy is lett.
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3926
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 26.0.1410.43 Chrome 26.0.1410.43
    • View Profile
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #10 on: 2013.April.05. 17:01:28 »
Ot evvel korabban gondolom vegigvertek volna a vilagot ugyanezzel... De hat ot evvel kesobb voltak.
Z80 System

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1875
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Chrome 26.0.1410.43 Chrome 26.0.1410.43
    • View Profile
    • http://povi.fw.hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #11 on: 2013.April.05. 17:57:43 »
Quote from: endi
Szerintem a BIAS-al semmi baj nincs színválasztás tekintetében.ág.
Nekem úgy rémlik, hogy pl. a Prince of Persia átírásánál eléggé komoly gondot okozott a megfelelő BIAS kiválasztása, nem is lett olyan jó emiatt a grafika, lásd az oszlopok közötti fehér csíkot, vagy a szintek közötti átjáróként szolgáló rácsossá vált kapukat.
*** Speicherplatz zu klein

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7305
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.80 Opera 9.80
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #12 on: 2013.April.05. 18:16:04 »
RÁJÖTTEM!!!
EMBEREK RÁJÖTTEM AZ EP VALÓDI ÉS EGYETLEN CÉLJÁRA!!!

Ez pedig az, hogy specy átiratokat készíthessenek vele a magyarok*. Sikerélményt ad, kevés munkával jár és úgy tűnik mintha csináltál volna valamit. XD

Lehet bannolni.

*a magyarok itt fontos tényező!
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Online Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13531
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 19.0 Firefox 19.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #13 on: 2013.April.05. 18:24:31 »
Quote from: Z80System
Hat akkor mas idosikon mozgunk,
Azt látom, jó lenne tudni te milyen síkon vagy :-) én 90-es évek elejét tippelek hozzád.

Míg én 82-83-84-nél tartok, és abból is Angliánál, ahol a gép készült.

Quote
a CPC mittudomen miben volt jobb
Lényegében azonos, vagy rosszabb, egyetlen egy pont kellett a sikerhez: fél évvel korábban kijött mint az EP. (Ami hónapokkal később volt, mint ahogy az EP-nek kellett volna indulni.)
És ennek az lett az eredménye, hogy milliókat kerestek (fontban), miközben körülöttük sorra hullotak a cégek, és amúgy a Sinclair, és Commodore is bazi nagy veszteséget termelt az adott időszakban.

Online Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13531
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 19.0 Firefox 19.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #14 on: 2013.April.05. 18:38:35 »
Quote from: Z80System
a pc MINDEN irodai alkalmazasra 1000X jobb volt minden tekintetben es korulmenyek kozott.
Ebből is úgy látom, hogy vagy 10-15 évvel késöbbi PC-t próbálsz EP-hez hasonlítani.
Maga korában nézve hasonlítsd össze pl a WP-t az EDLIN-nel.
Olyan apróságokról nem is beszélve, hogy pl PC-n csak parancssor volt, amiben kurzor vissza se volt használható (az is visszatöröl), ezzel szemben az EP képernyőnél is nagyobb editora, számtalan kényelmi funkcióval.
Akkori komoly szoftverek (Wordstar, Multiplan, Dbase, Turbo Pascal) egyenrangúnak tekinthetőek.