Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Mire gondolhattak az EP tervezői? (Read 111128 times)

Offline Mayer Gábor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 216
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #135 on: 2013.September.17. 13:06:08 »
Szerintem magyar IT-sok ismerik.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #136 on: 2013.September.17. 13:15:51 »
Quote from: Mayer
Szerintem magyar IT-sok ismerik.
Így van, általában az szokott kiderülni, hogy vagy ő is EP-vel kezdte, vagy legalább rokonának/ismerősének volt.
Szerintem itthon a harmadik legelterjedtebb gép volt a C64 és Spectrum után.

Külföldiek: már többen is idetaláltak azzal a tipikus történettel, hogy anno nagyon várta az EP-t, de mivel annyit késett vett mást. És most vett egyet, hogy bepótolja.

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #137 on: 2013.September.17. 16:41:24 »
Volt annyi Speccy, mint EP? Nekem több EP-s ismerősöm volt, mint Speccys, egyikből se volt sok :lol:

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #138 on: 2013.September.17. 16:57:46 »
Na igen, de konkretan nick-et helyettesiteni nem igazan lehetett volna, mert ilyesmi nem igazan volt. Az LPT/LPB szerintem nagy otlet. Valoszinu, hogy azert gondolkoztak ebben, mert akkor is szamitottak mar, hogy jo lenne "emulalni" mas gepeket. A nick-el ez sokszor igen hatekonyan megy, ez latszik Spectrum emulacio eseten is (na jo, ott - ha jol tudom - az attribute gfx kicsit eltero bit kiosztasa okoz problemat a szikneknel/flash infonal), de pl en is megertettem ezt amikor primo-emulator kezdemenyt irtam EP-re: ilyesmiket nem igazan lehet egyaltalan megcsinalni egyszeruen mas gepeken ... Lehet, a nick eseten pont ebben is lattak a fantaziat, hogy majd spectrum cuccok is mehetnek rajta tobb/kesvesebb reszeles utan, stb. Mas esetben nem teljesen vilagos, hogy miert kellett volna nekik a nick ugy, ahogy. Velemenyem szerint (bar lehet, hogy tevedek) a Dave egyszerubb entitas lehet, a hang reszet maskepp megoldva az EP-nek (persze azert a memoria lapozas, meg interrupt kezeles is fontos, stb, de az meg talan egyutt sem olyan komplex mint a nick) az meg "majdnem" EP feeling lenne tovabbra is, HW szinten a Nick dob sokat a dolgon. De lehet, hogy rosszul latom.

Offline Mayer Gábor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 216
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #139 on: 2013.September.18. 13:59:43 »
Mit gondoltok a basicet eredetileg nem az alapgépbe szánták? Nem értem miért került kívülre. Nekem teljesen úgy tűnik mintha az exos 1. szegmens és a basic összetartozna.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #140 on: 2013.September.18. 14:04:35 »
Quote from: Mayer
Mit gondoltok a basicet eredetileg nem az alapgépbe szánták?
De, ahogy ezt Bruce-al már meg is tárgyaltuk :-)

Offline Mayer Gábor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 216
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #141 on: 2013.September.18. 14:19:35 »
Miért nem tettek be 64K-s ROMot vagy 2 foglalatot? Már megvolt fixen a hardver és akkor így felhasználták a cartridge helyet? Amúgy meg mi lett volna? Oda is egy takaró lemez?

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #142 on: 2013.September.18. 14:24:13 »
Cartridge alapból megvolt (Dave-ben benne van a címdekóder hozzá), mivel eleve többféle program nyelvvel terveztek.
64K-s ROM még nem volt ekkor, 2 foglalathoz meg új alaplapot kellett volna tervezni/gyártani.

Offline Mayer Gábor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 216
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #143 on: 2013.September.19. 02:06:31 »
Ilyen régebbi romok előkerültek? EXOS1?

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #144 on: 2013.September.19. 07:21:53 »
Quote from: Mayer
Ilyen régebbi romok előkerültek? EXOS1?
Nem, még csak leírás van róla.
« Last Edit: 2013.September.19. 07:26:56 by Zozosoft »

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #145 on: 2013.October.21. 22:41:45 »
Quote from: szipucsu
Voltak olyan Spectrum átiratok is, amiknek talán RND határozta meg, lesz-e hangja betöltés után, vagy nem. Talán a Fred volt ilyen például. Azt hiszem, végigjátszásnál is átkapcsolta a hangot, de talán nem csak a belső hangszórón.

Most nagy hulyeseget fogok kerdezni, de tenyleg egyaltalan nem ertek a Spectrumhoz: mi a fene az az RND? A rovidites alapjan a RANDOM roviditesenek tunt nekem mindig (az meg nekem veletlenszam generalasanak tunik, arra szokott hasonlo kulcsszo lenni kulonbozo programozasi nyelvekben), de nem ertem ennek mi koze van ilyesmikhez, amirol szo van ... Most vmi ZX Basic manualt is talaltam neten, de ott is veletlenszamokrol beszelnek csak ... Viszont mindenhol ilyen fura funkciokiot velem felfedezni, amit nem ertek, hogy megis hogyan ... Remlik hogy mindenfele gepi kodu rutinok hivasa is RND (vagy RANDOMIZE) segitsegevel tortenik, vagy valami koze van hozza legalabbis, de ez meg aztan tenyleg kitalalhatatlan szamomra, hogy mi koze a veletlenszamoknak barminek a meghivasahoz. A manualokban amit talaltam, sehol nem irnak ilyen funkciokrol.

Valaki vilagositson mar fel, mert megorulok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #146 on: 2013.October.21. 22:51:11 »
Quote from: lgb
Valaki vilagositson mar fel, mert megorulok! :)
Én arra gondoltam, hogy van néhány játék, aminek betöltése után vagy van hang, vagy nincs, és nem tudni, hogy ezt mi határozza meg. Vagy van, vagy nincs. Erre ráfogtam kissé viccesen, hogy RND, tehát véletlenszerűen határozza meg a program egy RND értékből, hogy legyen-e hang, vagy nem.
EP-n az RND függvény véletlen számot generál, és létezik EP-re egy RANDOMIZE utasítás, amitől "még véletlenebb" lesz a véletlenszám generálás. Spectrumra van valami RANDOMIZE USR, de hogy ez micsoda, arról fogalmam sincs.

Szóval nem gondoltam komolyan, hogy RND alapján dönti el a gép, legyen-e hang betöltés után, bár ahogy működik ez annál a néhány programnál, akár lehetne így is.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #147 on: 2013.October.21. 22:57:33 »
Quote from: szipucsu
Szóval nem gondoltam komolyan, hogy RND alapján dönti el a gép, legyen-e hang betöltés után, bár ahogy működik ez annál a néhány programnál, akár lehetne így is.

Ertem en. Amde en komolyan gondoltam: lattam mar itt-ott a C64-re is jellemzo gepi kodu megoldast: ugye az sw gepi kod de van egy BASIC nyelven irt "loader-e" es ott mindig valami RND/RANDOM van, a fene erti miert, azt hittem mindig, hogy ennek koze van barmi gepi kodu rutin hivasahoz, csak nem ertem hogyan :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #148 on: 2013.October.21. 23:03:39 »
Quote from: lgb
az sw gepi kod de van egy BASIC nyelven irt "loader-e" es ott mindig valami RND/RANDOM van, a fene erti miert, azt hittem mindig, hogy ennek koze van barmi gepi kodu rutin hivasahoz, csak nem ertem hogyan :)
Szerintem a RANDOMIZE USR-re gondolsz, ilyesmik vannak Spectrum betöltőkben. EP-sben is van ilyen, csak ott CALL USR van, pl. a Devil's Lair-ban, talán még a Beatcha-ban, és a Zzzippel fordított, eredetileg basic programokban.
Lehet, hogy C64-en is van valami RANDOMIZE USR-szerűség basicben, fogalmam sincs...
Az RND szerintem minden gépen a véletlenszám generálást végzi.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #149 on: 2013.October.21. 23:10:16 »
Quote from: szipucsu
Szerintem a RANDOMIZE USR-re gondolsz, ilyesmik vannak Spectrum betöltőkben. EP-sben is van ilyen, csak ott CALL USR van, pl. a Devil's Lair-ban, talán még a Beatcha-ban, és a Zzzippel fordított, eredetileg basic programokban.
Lehet, hogy C64-en is van valami RANDOMIZE USR-szerűség basicben, fogalmam sincs...
Az RND szerintem minden gépen a véletlenszám generálást végzi.

Igen, lehet akkor arra gondoltam, bocsanat, tenyleg semmit nem konyitok a Spectrumhoz ... Akkor a kerdes erre vonatkozik: ez megit mit csinal?! A randomize szo angolul kb annyit tenne, hogy veletlenszerusites, mi koze ennek a gepi kodu rutinok hivasahoz, tovabbra se ertem. Na most viszont C64 kapcsan is megfogtal, nekem nem remlik ott ilyesmi, persze ettol meg nyugodtan lehetett, regen volt az mar nekem, amit mostanaban alkotok C64-re vagy inkabb 65xx CPU-kra abban viszont tuti nincs ilyen :)