Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Mire gondolhattak az EP tervezői? (Read 111104 times)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #45 on: 2013.April.05. 21:01:44 »
Quote from: endi
Vajon a hw kép flip mennyit számíthat egy scroll vagy más (pl 3d) esetén?
Mert pl a specy128-ban is van ilyen.
Az arra jó, hogy nyugodtan van idő rajzolgatni, nem csak a kép alja és teteje között.
Nem kell 50 fps, lehet mondjuk 25, az is bőven folyamatos. Persze mi már 12-nek is örülnénk :-)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #46 on: 2013.April.05. 21:04:27 »
Quote from: Zozosoft
Míg én 82-83-84-nél tartok, és abból is Angliánál, ahol a gép készült.
Lényegében azonos, vagy rosszabb, egyetlen egy pont kellett a sikerhez: fél évvel korábban kijött mint az EP. (Ami hónapokkal később volt, mint ahogy az EP-nek kellett volna indulni.)
És ennek az lett az eredménye, hogy milliókat kerestek (fontban), miközben körülöttük sorra hullotak a cégek, és amúgy a Sinclair, és Commodore is bazi nagy veszteséget termelt az adott időszakban.

Na igen ... Ha meg sprite-okat is akartak volna EP-re, meg tovabb tolodott volna a megjelenese (ami mar igy is elkesett)! Igy is lehet, jobban jartak volna, ha kevesbe profi gepet csinalnak, de elobb kijonnek! A vilag nem igazsagos ... Foleg, a gyanus "lenyultak nemi EP design"-t temat is elnezve a CPC haza kornyeken meg kevesbe erezheto fair-nek, hogy az EP igy jart.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #47 on: 2013.April.05. 21:08:51 »
Scroll ügyben az LPT-be kellett volna belecsempészni, hogy 0-7 pixellel eltolható legyen a sor, és máris über brutál lenne.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #48 on: 2013.April.05. 21:13:06 »
Quote from: Zozosoft
Scroll ügyben az LPT-be kellett volna belecsempészni, hogy 0-7 pixellel eltolható legyen a sor, és máris über brutál lenne.

Pontosabban 0-15, nem? Marmint grafikus modban egy nick slotban 2 byte-nyi adatot kepes olvasni a nick, ami 16 pixelnek felel meg akkor. Amugy mind1 is, a baj az, hogy az LPB-ben keves a hely, eleve a color BIAS is azert jott be ugye. Bar mondjuk meg az is megoldas lett volna (bar ketsegkevul nem olyan szep, es nem olyan "nick-es"!) ha globalisan I/O porton tolhato el egyben a kep?

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #49 on: 2013.April.05. 21:16:22 »
Hatbizony. Akkor tan meg a sprite- ok hianyat is megbocsajtanam ... de persze azer huzgalnam kicsit az orrom ... de igy ... se croll, se sprite ...

Emlekszem ugy volt, hogy lattam a jatekokat, es nem zavart a lassusaguk, mer amelyik jo (pld. batman) ott nem vettem eszre hogy en nem ilyen szutymorgo cuccokat akarok, hanem dinamikusabbakat, akkor meg mit se mtudtam semmirol, csak jo volt, oszt akkor jol van, lehet vele jokat,

amelyik meg villogos, zavaro, sz** jatek volt, ott azt hittem, hogy azokat elszurtak, lehetnenek azok jok is,

aztan eloszor jott a basic, fudelassu, a c16 basiccal hasitott az, ami az EP- n szetcsuszott (ilyen forth- okrol mit sem tudott az ember akkor), aztan megtanultuk, hogy gepi kodba van a tutisag, az gyors, na kkor elkezdtunk exos- t hivogatni, aztan rajottunk, hogy bar elertuk a "c16 basic sebesseget", de meg mindig nem az igazi ...

na aztan jott a hw kepkezeles, es tudtuk hogy ez mar a vas, ez mar jo lesz...

aztan kiderult hogy esely nincs meg igy sem ... csak lassu szutymorgesre, vagy villogo, zizego cuccokra .... :smt089
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #50 on: 2013.April.05. 21:19:04 »
A rohadt ellensegeknel, a c64- eseknel meg 2 poke es szalad a scroll meg a sprite baszikbol ... :smt119

Szivem szakatt meg ...
Z80 System

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #51 on: 2013.April.05. 21:28:25 »
Quote from: lgb
Amugy mind1 is, a baj az, hogy az LPB-ben keves a hely
Pixel grafikus módban ott van két kihasználatlan címbájt...

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #52 on: 2013.April.05. 21:33:10 »
specyn jópár 50Hz-s pixelscrollos game volt, Zynaps, Soldier of fortune stb
természetesen ezek is letárolták a sprite-ok, képelemek pixelenként eltont verzióit...

karakter mód sajnos ezen nem nagyon segít, mert ha egy karaktert el akarunk tolni, a mellette lévőbe bele kell tolni, ami egyből megbonyolítja az ügyet, de nagyon
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #53 on: 2013.April.05. 21:54:59 »
Quote from: Z80System
A rohadt ellensegeknel, a c64- eseknel meg 2 poke es szalad a scroll meg a sprite baszikbol ... :smt119

Szivem szakatt meg ...

Kikerem magamnak, C64-em volt, es ma is jobban ertek hozza mint EP-hez, de azert nem erzem magam ellensegnek :) :)

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 156
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #54 on: 2013.April.05. 21:58:06 »
Üdv,

Elnézést kérek mindenkitől, éreztem én, hogy jobb lett volna, ha klubbon belül tartom a véleményem és gondolatom, mert sikerült lefejelni egy méhkast :)

Arra mindenesetre jó volt, hogy számos érdekes meglátást és véleményt olvastam, kár, hogy ezeket nem klubnapon vagy éves rendezvényeken vitatjuk meg, hanem így írásban, ahol nehéz jól érvelni.

Továbbra is érzem a koncepciótlan fejlesztést, de elképzelhető, hogy itt bizony a mérnökök, főleg Nick a felelős az egészért. Mire alapozom állításom ?

Annyira nem tartok bolondnak egyetlen befektetőt se, hogy úgy tegyen össze sok pénzt, hogy körül se nézzen a piacon. Vagyis valószínűleg megtették és látták a ZX81, Spectrum, C16, C64 gépeket.

Elgondolkoztak....valóban célozhattak a piacra, ahogy Zozo mutatja a CPC-n keresztül, vagyis hogy tarolhattak is volna egy hatalmasat. Itt jön a képbe a felelős mérnökök szerepe.

Ha odaállsz egy mérnök elé, akkor vagy letagadja, hogy meg lehet valósítni a feladatot az adott idő alatt vagy bevállal eszetlenül mindent. Utóbbi történhetett Nick esetében. Csodákat ígért, saját hangzást, hatalmas felbontást, gyors, ezerszínű grafikát, mindezt rövid határidővel, majd amikor már dolgozott rajta, jöttek a buktatók sorra, csúszott-csúszott, kompromisszumokat kötött és így maga a gép is kompromisszumokra kényszerült. A történetet talán innen már ismerjük Zozo írásaiból.

Ez persze nem menti a többi tervezőt sem a felelősség alól, vagyis a billentyűzet terén, de főleg a játék figyelmen kívül hagyása volt a szarvashiba. Ez pedig egyértelműen látszott már 1982-ben, mert a két másik gép megjelenése szinte azonnal robbantotta a szoftver piacot.

Mindegy, nem kell szomorkodni azon, hogy nem minden esetben találják el a megfelelő egyensúlyt a számítógépen belül.

A Spectrumnak ez sikerült egész jó (leszámítva a képernyő felépítésből és a hangkiadásból adódó hatalmas nehézséget), a C64 is jól összehozta a belső egyensúlyt a processzor számítási sebessége és a hardver segítők között.

lgb-nek a Plus 4-eshez:
A Commodore történetben egyértelműen szerepel, hogy a gépet a Spectrum ellen csinálták. Megjelenésre hasonló, csak minőségibbnek látszó termék, olcsó, ráadásul a beépített dolgok is látszólag sokat kínálnak. Próba volt, nem jött be, de ettől nem mentek csődbe.

Pgyuri

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #55 on: 2013.April.05. 22:13:10 »
Quote
specyn jópár 50Hz-s pixelscrollos game volt, Zynaps, Soldier of fortune stb
természetesen ezek is letárolták a sprite-ok, képelemek pixelenként eltont verzióit...
Ebben biztos vagy ? Nincs most jo emulatorom, de sztm ez a zynaps ez 25 FPS- ses lesz.
Z80 System

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #56 on: 2013.April.05. 22:24:58 »
Quote from: Z80System
Ebben biztos vagy ? Nincs most jo emulatorom, de sztm ez a zynaps ez 25 FPS- ses lesz.
a zynaps lehet hogy mégse
de volt jópár ilyen game, még néztük is hogy mekkora nagy hogy olyan szépen scrolloz mint a... C64! :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #57 on: 2013.April.05. 22:27:04 »
PGyuri,
Játékfejlesztési tapasztalatom alapján szerintem akkor is úgy ment mint ma:

1. van egy befektető aki nem ért a piachoz meg úgy kb semmihez
2. van egy cégvezető aki beígér mindent, hogy meglegyen a befektetés
3. a dolgozók egy része szintén beígér mindent, általában a lógósok, hozzá nem értők
4. a dolgozók azon fele akik hozzáértők és nem lógnak meg kiszenvedi magából amit tud
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #58 on: 2013.April.05. 23:04:56 »
Quote from: Pgyuri
Csodákat ígért, saját hangzást, hatalmas felbontást, gyors, ezerszínű grafikát, mindezt rövid határidővel, majd amikor már dolgozott rajta, jöttek a buktatók sorra, csúszott-csúszott, kompromisszumokat kötött és így maga a gép is kompromisszumokra kényszerült. A történetet talán innen már ismerjük Zozo írásaiból.
Egyrészt a hangzásért Dave felel :-)
Másrészt Bruce-tól tudjuk, hogy az Intelligent Software Ltd feladata csak a gép tervezése volt, a legyártás az Elan/Flan/Enterprise Computers Ltd. magánügye volt.
Az IS-nél időben elkészítették a gép terveit, és egyszerű logikai IC-kből összedrótozott működő prototípusokat is építettek. Én itt nem látom Nick hibáját.
Az Elan/Flan/Enterprise cégnek kellett volna szólni, hogy gyerekek, ez túl bonyolult, ezt nem fogjuk tudni legyártani, tervezzétek át egyszerűbbre.
Egyébként én azt tippelem a koreai/osztrák chipek kapcsán, hogy valószínűleg költség csökkentés okán próbálkozhattak sokáig egy olcsó, de béna gyárral, majd csak az utolsó utáni pillanatban kerestek egy normális gyárat, ami képes legyártani a kívánt chipeket.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #59 on: 2013.April.05. 23:12:23 »
Quote from: Zozosoft
Egyrészt a hangzásért Dave felel :-)
Másrészt Bruce-tól tudjuk, hogy az Intelligent Software Ltd feladata csak a gép tervezése volt, a legyártás az Elan/Flan/Enterprise Computers Ltd. magánügye volt.
Az IS-nél időben elkészítették a gép terveit, és egyszerű logikai IC-kből összedrótozott működő prototípusokat is építettek. Én itt nem látom Nick hibáját.
Az Elan/Flan/Enterprise cégnek kellett volna szólni, hogy gyerekek, ez túl bonyolult, ezt nem fogjuk tudni legyártani, tervezzétek át egyszerűbbre.
Egyébként én azt tippelem a koreai/osztrák chipek kapcsán, hogy valószínűleg költség csökkentés okán próbálkozhattak sokáig egy olcsó, de béna gyárral, majd csak az utolsó utáni pillanatban kerestek egy normális gyárat, ami képes legyártani a kívánt chipeket.

Elore is bocs, ha olyanba szolok be, amihez nem feltetlen ertek ... De amennyire tudom, a CPC kepessegeiben nem uti amugy az EP-t, sot "kommersz" (nem a kedveert epitett) chip-ekbol epul fel inkabb, pl AY-3-8912 audio gyanant, kvazi std CRT controller IC (6845) igaz nemi trukkozessel a cimek felhasznalasa kapcsan (ok, ennek most olvastam utana, bevallom). Ezek utan kicsit vicces azert, hogy az EP valoban "egyedi" custom chip-jeivel, kepessegeivel stb, de a jelek szerint uzletileg ugye nem feltetlen ez a nyero, az idoben szallitas sokkal fontosabb!

Btw, az altalam parszor mar reklamozott :) Micro men cimu filmben is elhangzott az Amstrad reszerol (nem tudom az mennyire valosaghu mozzanat a filmben!), hogy "mi uzletemberek vagyunk, es igy akarunk gepet eladni ellentetben a sok punk-kal, aki hobbybol nottek ki magukat cegekke" ~  vagy valami hasonlo. Ezek alapjan - ha ez igaz - maris ertheto(bb) a dolog!