Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Mire gondolhattak az EP tervezői? (Read 111092 times)

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #30 on: 2013.April.05. 19:51:57 »
Nem lehet... oldal scroll mellett 8 darab 32X32- es sprite... 50 FPS- sel... a commodore- ok ezt hw- bol tudjak mind. Es mivel karakteres kepernyon is tudjak, ezert a palya karakterekbol epulhet fel, ami villamgyors, nem kell pixeleket mozgatni, es ezek elott hw sprite- ok kepesek mozogni. Ez egy alap minimum, olyan lassu cpu- knal mint ami azokban es az ep- ben van. De az EP- bol hianyzik ez. Mint 1 falat kenyer.
Z80 System

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14722
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #31 on: 2013.April.05. 19:56:09 »
Quote from: lgb
elvileg egyetlen dolog, amiben jo a C64 itt: a hw sprite-ok kerdese ...
Ez viszont hatalmas előny. EP-n sajnos csak elő lett készítve a terep külső sprite bővítés számára.
Igazából sehol nem beszélnek arról, hogy az EP-t játékgépnek szánnák. Szerintem akkoriban (82-83) még alapvetően komoly dolognak gondolták a számítógépet, az hogy vannak rá játékok is az csak egy mellékes izé...

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #32 on: 2013.April.05. 19:56:28 »
Na várjatok csak. Ott vannak a 3d-s játékok! A Specy 3d-re gondolok, Total Eclipse stb.
Na most az EP meg tudja felezni a függőleges felbontást. Aztán legyen mondjuk lores 4. Ok, pixeles lett volna, de szerintem kb 4x-es sebességű lehetett volna mint egy Total Eclipse és társai.
Más kérdés, hogy ki lett volna aki ezt akkor megírja. De ebben bizony lett volna potenciál. Nem csak a scrollos-sprite-os játékokra kell gondolni!
Én ma is várom még hogy valaki csináljon ilyen 3d-s cuccot EP-re. :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #33 on: 2013.April.05. 19:57:07 »
Persze nem nem a piaci sikerhez alapminimum, az igaz... lasd cpc, ahogy irtak. De attol meg kb. olyan, mintha osszeraknal egy szuper fedelzeti szamitogepes merdzsot, a legmodernebb valtoval (ez lenne a nick :) )majd gyorsan bedobnal egy trabi motort, mert nincs ido ...

Kimaradtak a pacik ...
Z80 System

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14722
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #34 on: 2013.April.05. 19:58:58 »
Quote from: Z80System
a commodore- ok ezt hw- bol tudjak mind.
Nem Commodore-ok, csak a C64. Sprite nélküli Plus 4-el buktak is hatalmasat.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #35 on: 2013.April.05. 20:00:43 »
a scroll meg teljesitmenyigenyesebb... azt pedig tolja mind.
Z80 System

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3191
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #36 on: 2013.April.05. 20:12:09 »
A PC-hez viszonyítva egy példa:
Az egyik "látványhoz" 3-4 év akkori (igen jó) fizetés kellett 1988-ban, a másikhoz 4 hónap átlagos fizetés (ha EXDOS-t is vett a csemetének az apuka). PC-n persze hang semmi.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #37 on: 2013.April.05. 20:36:33 »
Quote from: Z80System
Persze nem nem a piaci sikerhez alapminimum, az igaz... lasd cpc, ahogy irtak. De attol meg kb. olyan, mintha osszeraknal egy szuper fedelzeti szamitogepes merdzsot, a legmodernebb valtoval (ez lenne a nick :) )majd gyorsan bedobnal egy trabi motort, mert nincs ido ...

Kimaradtak a pacik ...

Ok megegyszer: akkor te milyen CPU-t tennel bele? Marmint ami akkori korban elerheto volt hasonlo aron, nyilvan CP/M futtatasa elony stb ....

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #38 on: 2013.April.05. 20:40:42 »
Quote from: Zozosoft
Nem Commodore-ok, csak a C64. Sprite nélküli Plus 4-el buktak is hatalmasat.

A plus4 nem csak emiatt volt problemas. Nem volt C64 compatible, es raadasul a C64 _utan_ jott ki, ugy, hogy valojaban kevesebbet tud, es meg csak sw-k sincsenek ra (mivel nem kompatbilis visszamenoleg). Egyetlen utokartya az volt, hogy olcso volt, kvazi olyan "modern VIC-20-nak" szantak/pozicionaltak. Tovabbi problema, hogy volt a C16, ami par hw bovithetosehet es a kevesebb memoriat leszamitva kb Plus4, igy aki irt sw-t is az uj gepre, alapbol arra gondolt, hogy menjen a C16-on, mert akkor plus4-en is fog, azaz nem sok minden hasznalta ki azt sem amit tud. Amugy plus4 kepessegei kozott kb a tobb szin ismerete volt, mast nem is tudnek emliteni, C64 (kora ellenere) jobb volt: SID (hang ...), VIC-II (grafika, igen sprite-okkal), stb. Igazabol a plus4 bar "aranyos" egy gep szamomra kisse talanyos, hogy mit akartak elerni vele egyaltalan pontosan ...

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14722
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #39 on: 2013.April.05. 20:42:04 »
Quote from: Z80System
Akkor hogy tudta volna a PC lenyomni a vilagegyetemet ?
A PC két okból tudta lenyomni a világot: a nyílt, bővíthetőre tervezett rendszer, ami lehetővé tette gyártónak a bővítések árusítását, valamint az, hogy a pofátlan gyártók nem elégedtek meg a bővítésekkel, hanem leklónozták az egész gépet.
Amiga, Atari ST, Macinthos esetén sikerült elég zárttá tenni a rendszert, hosszabb-rövidebb idő után el is tűnt mind. Pedig mind sokkal jobbak voltak mint az akkori idők PC-i.
Ma már a Mac is csak egy PC egy dizájnos Unix-al.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #40 on: 2013.April.05. 20:42:25 »
Dehat vegig nem azt irom hogy tettek volna bele pentium nyocat, hanem hogy a HW scroll es HW sprite kihagyasa megbocsathatatlan bun volt, ha egy olyan sikeres oszvergepet akartak csinalni mint a komondorok voltak. Persze spektrum, cpc, volt ott siker megse volt se scroll, se sprite. De akkor is. A komondorok utan mar nem lett volna szabad kihagyni ezeket. Persze nem allitom en hogy ha ezek benne lettek volna, akkor barmi maskepp laett volna a siker vonatkozasaban. Az elet kicsit maskepp mukodik, penzek, erdekek, minden. De ettol inkabb lett az EP egyeb felhasznalasra jo gep, mint jatekkonzolnak.
Z80 System

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #41 on: 2013.April.05. 20:47:42 »
Quote from: Z80System
Nem lehet... oldal scroll mellett 8 darab 32X32- es sprite... 50 FPS- sel... a commodore- ok ezt hw- bol tudjak mind. Es mivel karakteres kepernyon is tudjak, ezert a palya karakterekbol epulhet fel, ami villamgyors, nem kell pixeleket mozgatni, es ezek elott hw sprite- ok kepesek mozogni. Ez egy alap minimum, olyan lassu cpu- knal mint ami azokban es az ep- ben van. De az EP- bol hianyzik ez. Mint 1 falat kenyer.

A fentit honna vetted? A VIC-II sprite-jainak a felbontasa 24x21 pixel, de akkor mono sprite. Ha multicolor, akkor a vizszintes felbontas csak a fele. Viszont erdekes, hogy fuggoleges/vizszintes iranyba "duplajara nyujthato" a sprite, a felbontas nem valtozik, a pixel lesz "nagyobb". Illetve bizonyos limitaciokkal detektalhato a sprite-ok utkozese hw-bol kvazi. A hw scroll valoban 8 lepesben megoldhato, ami segitseg, mert utana mar 1 charpos-al arrebb teve tenyleg pixel finom gorgetes benyomasat kelti. Viszont C64-en a VIC-II egyszerre 16K memoriat kepes csak megcimezni, EP eseten a Nick 64K-t, tehat ha pl karakterekbol epitunk fel vmit, akkor lehetne azzal is jatszani, hogy tobb kulonbozo vizszintes eltoltassal vannak kulonbozo charset-ek, es a "valodi" eltoltas helyett azt allitjuk. Persze OK, ez nem annyira "szep", de eleve C64 programozas is ilyen trukokkel van teli, lasd pl keret leepitese, sprite multiplexing, mindenfele specko felbontas, stb ... EP-n is lehetne kiserletezgetni, csak mig C64-n kb minden bit hatasa mara mar ismert pontosan, es ki is van hasznalva, EP-nel nem feltetlenul ...

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #42 on: 2013.April.05. 20:50:09 »
Vajon a hw kép flip mennyit számíthat egy scroll vagy más (pl 3d) esetén?
Mert pl a specy128-ban is van ilyen.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #43 on: 2013.April.05. 20:59:03 »
Quote from: Zozosoft
A PC két okból tudta lenyomni a világot: a nyílt, bővíthetőre tervezett rendszer, ami lehetővé tette gyártónak a bővítések árusítását, valamint az, hogy a pofátlan gyártók nem elégedtek meg a bővítésekkel, hanem leklónozták az egész gépet.
Amiga, Atari ST, Macinthos esetén sikerült elég zárttá tenni a rendszert, hosszabb-rövidebb idő után el is tűnt mind. Pedig mind sokkal jobbak voltak mint az akkori idők PC-i.
Ma már a Mac is csak egy PC egy dizájnos Unix-al.

Valoban, az IBM jo lora tett azzal, hogy nyiltta tette a design-t kvazi! Ezzel akarta bebiztositani magat, hogy mas is beszall, igy elterjedetebb lehet. Ez sikerult is neki, igaz ez vissza is utott: kesobb mar megbanta, hogy minden szerencsetlen PC-t gyarthatott, a PS/2 sorozattal pont az lett volna a celja (volt meg par dolog, ISA busz helyett pl a Microchannel stb), hogy egy PC szeru, de szabadalmakkal korbebastyazott rendszert hozzon letre, amibol jobban tejelehet, mint a "tulsagosan kinyitott PC vilaggal". Amde ez meg pont azert ossze se jott nekik ugye ... Szoval erdekes tortenet ez, tanulsagokkal.

Amiganal egyertelmuen a Commodore szurta el. Jobban mondva a felsovezetes. Az Amigak tudasa az akkori PC-ket nevetsegesse tette, videostudkiokban is Amigak voltak, filmeket rendereltek vele hw kiegeszitokkel stb. Csakhogy a Commodore felsovezetese kitalalta h vissza kell fogni a koltkezeset, nem kell reklamokra kolteni, es fejlesztesre is kevesebbet, hiszen C64-et meg mindig tudtak eladni, amibol volt bevetel! Ha jol remlik Irving Gould volt, aki nagyon nyomatta ezt az uzletmenetet, ami a vegen a Commodore bukasahoz vezetett. Szerintem ha nyomulnak ezerrel, lehet ma Amiga lenne mindenhol nem PC. Persze ez meresz kijelentes, ahhoz jo sok mindennek maskepp kellett volna tortennie!

A mac es dolgai amennyire en tudom, kezdetben ugye volt 68000-as gep, aztan lett belole powerpc-s architektura, mara voltakeppen egy PC, nehany elteressel, az OS (a MacOS X) meg valoban egy UNIX (OpenGroup-tol tanusitvanyuk is van ra, hogy UNIX-nak nevezheto!), ami open source Darwin -ra epul, csak epp felette van a GUI reteg, ami nem open source, es ott van a lenyeg a user szamara persze.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #44 on: 2013.April.05. 21:01:06 »
32 vagy 24 most egykutya nagysagrendileg ... ha felezodik, akkor meg osszerakunk kettot, illetve lehetett azokat mindenfele vagasi trukkokkel meg tobbszorozni is, mar nem emlekszem, de mindegy ... nagysagrend a lenyeg.

eltolt karakterkeszletek ... ezt mar annyiszor hallottam, de meg soha nem tudtam kitalalni milyen lenne az, sztm hulyeseg, ha belagondolsz, mert ahhoz hogy osszeilleszd az eltolt karaktereidet, ahhoz ugyanugy meg kell pixelenkent modositsd a karakterkeszletet bajtonkent, pixelenkent...

eltolt pixeles grafikaval, azzal lehetne operalni, valoban, tervezem is hogy egyszer letesztelem, mit is lehetett volna konkretan, de gyanitom hogy 4 szinu uzemmodban pixeles teljes kepernyos crollt meg igy sem lehetne 50 FPS- sel, mert nem eleg ahhoz a z80 hogy a 4 kephez egy szaros pixelt odabiggyessz frame- enkent, nem beszelve arrol hogy 4 teljes kep memoriaigenye elegge kopogtatja majd a 64K- t ...
Z80 System