Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Mire gondolhattak az EP tervezői? (Read 112233 times)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #345 on: 2019.October.21. 12:10:54 »
azon gondolkodtam, hogy miért csak 4szögjel van a dave-ben.
lehet, hogy úgy gondolkodtak a készítők, hogy pl. egy színusz hang általában kisebb hangmagasságon használatos, amit digi hanggal, hangmegszakítással elő lehet állítani, nem túl költséges proci idő elhasználásával (bár egy megszakítás mindig költséges)...
pl. vannak ezek az újfata specy zenék, ahol ilyen mélyebb nem-négyszögjel hangokat tök jól megoldanak azzal a hw envelope-al, ez is hasonló lehet.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9926
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #346 on: 2019.October.21. 12:46:39 »
egy színusz hang általában kisebb hangmagasságon használatos, amit digi hanggal, hangmegszakítással elő lehet állítani
Nem emlékszem szinusz hangzásra EP-n, de attól még lehet, hogy volt már. Mármint digi hang nélkül, valami megszakítás segítségével generálni, úgy érted?
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14733
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #347 on: 2019.October.21. 12:55:32 »
A négyszögjel a legegyszerűbb, legolcsóbb dolog, sima számlálókkal előállítható. Más hullámformákhoz már nem elég egy digitális chip, analóg rész is kell, mint pl. a SID chipnél.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #348 on: 2019.October.21. 13:24:37 »
Nem emlékszem szinusz hangzásra EP-n, de attól még lehet, hogy volt már. Mármint digi hang nélkül, valami megszakítás segítségével generálni, úgy érted?

igen, digi hang lejátszás, alacsony frekin, az nem visz olyan sok proci időt.
máshogy nem lehet ep-n. még háromszög meg ilyesmikhez hasonlót lehet a szűrőkkel, modulációval, de színuszt nem
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #349 on: 2019.October.30. 15:13:30 »
most tűnt csak fel nekem hogy c64-en két karakterkészlet van. egyikben csak nagybetűk vannak és több grafikus jel. emiatt is van az hogy alapból sok grafikus jel van c64-en. szerintem ez jó ötlet. lehetett volna ilyen ep-n is :) kicsit olyan mintha beépített sprite-ok vagy pályaelemek lennének. tudom, az ep "nem játék gép" :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Trefe

  • User
  • *
  • Posts: 65
  • Country: hu
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #350 on: 2019.October.30. 17:46:40 »
Viszont itt átdefiniálhatod szinte a teljes karakterkészletet... :roll:

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1298
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #351 on: 2019.October.30. 18:32:34 »
Viszont itt átdefiniálhatod szinte a teljes karakterkészletet... :roll:
Miért? A 64-esen nem?

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9926
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #352 on: 2019.October.30. 19:49:54 »
Viszont itt átdefiniálhatod szinte a teljes karakterkészletet... :roll:
Nem csak szinte, hanem valóban a teljeset. :) Más kérdés, mennyire jó a betűk helyére is grafikus dolgokat tenni. De Endinek volt nemrég egy játéka, ahol minden karaktert átdefiniált, és ezért a pontszámot sem írta ki játék közben, csak a játék végén több karakterből rakott össze nagy számjegyeket.
C64-en eggyel kevesebb pixelsor van egy karakternek. Ha így meg tudunk EP-n spórolni helyet, akkor a fennmaradó pixelsorokba is még össze lehet rakni pár karaktert. Már persze jól egymás mellé illesztve a pixelsorokat. Ha lehet egyáltalán az így felszabaduló területet hasznosítani.
C64-en nem lehet átdefiniálni a karaktereket? Talán csak ZX81-en nem lehet.
C64-en hogyan lehet váltani a két karakterkészlet között? Vagy úgy használható, mintha egy nagy karakterkészlet lenne, és nem kell váltani?
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1298
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #353 on: 2019.October.30. 20:03:16 »
C64-en hogyan lehet váltani a két karakterkészlet között?
A C= és a Shift billentyű egyidejű lenyomásával, vagy valamilyen POKE-kal.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9926
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #354 on: 2019.October.30. 20:31:52 »
A C= és a Shift billentyű egyidejű lenyomásával, vagy valamilyen POKE-kal.
Plus4-en van még olyasmi, hogy ha idézőjelet nyitunk, akkor nem lehet a kurzorral mászkálni, hanem a kurzormozgató nyilakra is fura karakterek jelennek meg. Anno sose jöttem rá, hogyan lehet abból a módból kilépni. Ott is valami grafikus karaktereket jeleníthetett meg, gondolom.
Az EP-n kívül nincs még olyan gép, ahol van ugyanilyen 4 színű karakteres üzemmód, és vannak hozzá grafikus karakterek, vagy terveztek a játékokhoz? Lehetne onnan kerektereket lopni. Úgy emlékszem, mintha a Cybernoid 2-ben a nagybetűk is ilyen 4 pixel szélesek lehetnének.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Dr.OG

  • Global Moderator
  • EP lover
  • *
  • Posts: 747
  • Country: hu
  • dr.
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #355 on: 2019.October.30. 20:35:02 »
Plus4-en van még olyasmi, hogy ha idézőjelet nyitunk, akkor nem lehet a kurzorral mászkálni, hanem a kurzormozgató nyilakra is fura karakterek jelennek meg. Anno sose jöttem rá, hogyan lehet abból a módból kilépni...
Bezárod az idézőjelet...
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9926
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #356 on: 2019.November.09. 12:45:10 »
Lehet, hogy az EP tervezői arra gondoltak, hogy nem nagyon fogja senki külső hangszóróval hallgatni az EP-t, és a belső hangszóróhoz igazították a Dave képességeit. Például a zajcsatornával a pergő dobot utánozva élethűbben hangozhat, ha belső hangszórón hallgatjuk. A gyorsan melegedő Nick miatti pixelhibák is szinte észrevehetetlenek az antennacsatlakozós gépnél. Biztos arra gondoltak, hogy az alapgépet fogja használni mindenki a legalapabb tartozékokkal. Viszont ott van a hangmintákból álló zene lejátszásának a lehetősége is, az meg pont belső hangszóróval alig élvezhető, meg a soronként változtatható paletta és a 255 szín antennacsatlakozóval nem jön annyira át.
Szóval, talán arra gondolhattak, hogy ott lesz a sarokban az EP valami adatnyilvántartás céljából, külön hangszórók nélkül és egyszerű monitorral/tévével.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1298
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #357 on: 2019.November.09. 13:08:58 »
... a belső hangszóróhoz igazították a Dave képességeit. ...
Azt inkább ahhoz méretezték, hogy nem akartak digitális-analóg átalakítóra költeni, ehelyett olcsó ellenálláslétrát építettek be, azt meg szintén nem elszállt árú alkatrészekből csak 6 bitest lehet a gyártási pontosság miatt.

Quote
A gyorsan melegedő Nick miatti pixelhibák is szinte észrevehetetlenek az antennacsatlakozós gépnél. Biztos arra gondoltak, hogy az alapgépet fogja használni mindenki a legalapabb tartozékokkal.
Akkor nem fejlesztettek volna egyáltalán monitor kimenetet, és még csak annyi pénzt sem öltek volna bele, hogy átcímkéztessenek a géphez valami kommersz megjelenítőt. (Zozo biztosan tudja a típusát, hogy mit terveztek használni.)

Quote
Szóval, talán arra gondolhattak, hogy ott lesz a sarokban az EP valami adatnyilvántartás céljából, külön hangszórók nélkül és egyszerű monitorral/tévével.
Számomra még eddig nem derült ki, hogy pontosan milyen piaci szegmensre is próbálták belőni az Enterprise-t. Nem is állítom, hogy rendesen megpróbáltam volna utána járni. De sima irodai használatra a képességei azért egy kicsit túltervezettnek tűnnek.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9926
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #358 on: 2019.November.09. 13:49:11 »
Azt inkább ahhoz méretezték, hogy nem akartak digitális-analóg átalakítóra költeni, ehelyett olcsó ellenálláslétrát építettek be, azt meg szintén nem elszállt árú alkatrészekből csak 6 bitest lehet a gyártási pontosság miatt.
Én csak azon gondolkoztam el, hogy a zajcsatorna dobeffektjei a belső hangszórón eleve élethűbben szólnak az eleve kevésbé telt hangzásban a zene alatt, mintha ebben lenne valami szándékosság. De persze van hangkimenet, lehet könnyen erősítőhöz csatlakozni.

De sima irodai használatra a képességei azért egy kicsit túltervezettnek tűnnek.
A mai, irodai célokra szánt PC-k is alaposan túl vannak tervezve. :D 1 GB processzor is bőven sok szövegszerkesztéshez, még ha közben mp3-at is akar hallgatni az ember, vagy megnyit egyszerre több word és excel dokumentumot is, szerintem. Majdnem hogy 4MHz is elég lenne irodai célokra akár napjainkban is, igaz, itt ez nem multitask. (Csak viccnek szántam, de lehet benne valami igazság is.) Nyilván a mai világban egy böngésző megnyitásához sem elég 2GB memória és 2GHz processzor, akkor se, ha semmit nem csinálunk rajta.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14733
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Mire gondolhattak az EP tervezői?
« Reply #359 on: 2019.November.09. 16:49:45 »
Lehet, hogy az EP tervezői arra gondoltak, hogy nem nagyon fogja senki külső hangszóróval hallgatni az EP-t, és a belső hangszóróhoz igazították a Dave képességeit.
Eleve nem terveztek belső hangszórót a gépbe! Azt csak az utolsó utáni pillanatba rakták be, ISSEU3-as alaplapokon még külön panelen odadrótozva az áramkörét.
Egyébként ezért van az a furcsa logikátlanság is, hogy a belső hangszórót a Nick-en kell kapcsolni. Azt a kimeneti bitet arra szánták, hogy külső színbemenetet le lehessen kapcsolni. 1984-es Nick leírás.
A végső kapkodásban elhasználták ezt a kimeneti bitet a hangszóróra, mivel külső színbemenetes eszköz (sprite kártya) amúgy is csak a távoli tervekben volt.