Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Enterprise történelem (Read 226812 times)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #120 on: 2010.August.26. 22:11:42 »
És még azt is mondta, hogy látta, hogy készült a Nebulusnak is EP verziója, de az nem lett végül kiadva.
Az semmi, mi láttuk, hogyan készül a CPC-s Nebulus EP verziója.  :ds_icon_cheesygrin: Enterprise történelem.
(Persze ez se lesz kiadva, bár ki tudja még. :D )
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #121 on: 2010.December.04. 10:26:53 »
Ez speciel igaz, szerintem a 2010-es év volt a legtermékenyebb év kb. 1995 óta...
Még a régi fénykor végén (1995 környékén) mik voltak az utolsó dolgok, amik EP-ra készültek? (Játékok, flh. programok, akármik)
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Enterprise történelem
« Reply #122 on: 2010.December.04. 12:08:26 »
termékenység======átiratok?
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3191
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #123 on: 2010.December.04. 12:33:10 »
termékenység======átiratok?

Sajnos ez az EP sorsa... Viszont az nem mindegy. milyen átiratok!
Az pedig elgondolkodtató, hogy az Incentive játékok mennyire számítanak átiratnak, hisz alaposan módosítva lettek!

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #124 on: 2010.December.04. 15:40:17 »
Az pedig elgondolkodtató, hogy az Incentive játékok mennyire számítanak átiratnak, hisz alaposan módosítva lettek!

Szerintem attól még átirat. Persze ez nehezen eldönthetõ kérdés. Endi már feszegette, mikor eredeti egy EP játék.
Szerintem akkor eredeti, ha az elejétõl kezdve a programozó írja meg a játékot.
Na, de ez már itt OFF, azt hiszem.

Van valaki egyébként, aki egy teljesen eredeti EP játékot meg tudna írni? Jó lenne. (Még a diggerrõl volt szó valamikor...)
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1448
  • Country: hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #125 on: 2011.January.20. 23:59:27 »
Mi lenne ha terveznék egy ENTERPISE utódot?

 Egy olyan számítógépet, amihez ha mellékelek referenciákat, akkor is még átláthatóvá válik az egyszerû ember számára? Sajnos a PC-re már ez nem igaz, mert minden rejtve marad a felhasználó elõtt. Nekem nagyon hiányzik pl. egy PC-nél, hogy nem egy fekete képernyõn jelenik meg a szabad terület információs sor és az oké gomb ami után szabadon garázdálkodhatok, hanem egy kész grafikus felületet kapok. Már nem is igényli hogy megtanuljak bármilyen parancsot, mert minden ott van készen. Jó ez nekem? - kérdezem én - Csak annyit tudok, hogy annak idején sokkal könnyebben rávezettem magam az alkotás mezejére mint most. Ha most születtem volna mondjuk 2000-ben akkor már lehet hogy a beszélgetõs programok elszívták volna az agyamat, és nem lennék ennyire produktív mint most.
 A tesco-ban lehet kapni pár ezer forintért kis laptopot gyerekeknek mobiltelefonnyi kijelzõvel, az is fekete fehér. Csak néhány gomb van rajta. Nem több egy piaci játéknál. Fejlõdik vele a gyermekem ha megveszem neki?
Fejlõdik a gyermekem, ha veszek neki egy PC-t, amire felteszek egy Windowst?
Mire fogja vajon használni?

Már egy ideje gondolkozok azon, hogy mit tehetnék annak érdekében, hogy a következõ generációt elõre vigyem. Önzõ módon elsõ sorban a saját (jövendõbeli) gyermekeimre gondoltam, de ezt ki lehet terjeszteni a többi gyerekre.

Elmondom mit tartok jó dolognak: Ha veszek a gyereknek egy vödör legót úgy, hogy kap mellé egy könyvet, amibem már megépített dolgok vannak. Elõször összerakom én, aztán együtt, aztán már kisajátítva a cuccot csak õ játszik vele. Telik múlik az idõ, a gyerek mindig módosít magától rajta, mert szerinte ez szebb, vagy jobb. Aztán lát egy filmet, és az ott lévõ épuletet, autót stb. elkészíti saját magától. Na ez az a tehetség, ami õt különlegessé teszi, és amit nem szabad elkótyavetyélni.
 Nem mondom, hogy ez nem fejlõdhet ki magától, de azzal, hogy én megvettem neki azt a vödör legót, és megmutattam mi mindenre jó, ezt idõben elindítottam.

 Ha megterveznénk egy számítógépet, amit könnyû programozni, mégis sokat tud. Legyártok belõle sokat, lennének szoftveres barátaim, akik tiszteletdíj fejében besegítenek az alap rendszerek megírásában. Ezután útnak indítanánk a rendszert...
 Ha egyetlen könnyen kezelhetõ hardware lenne, akkor mindenki tudna rá programot írni, és ugyanolyan "szép" lenne mindenütt. Példának okáért a Sony PS és az Xbox megcsinálta, csak õk nem a fejlesztési kedv kiélését tették ki végcélul, hanem a szórakozást. Sokan birtokolnak ilyen gépeket a PC mellett.
 Ha a piacokon árultak, gagyi TV-játékokat, akkor én miért ne árulhatnék saját számítógépet?

 A konkrét tervem az, hogy lenne egy számítógép, amihez csatlakoztatható lenne SATA meghajtó (mind winyó mind optikai meghajtó) usb adathordozó, illetve perifériák (bill., egér, joystick, nyomtató, scanner) Monitorok akár plazmatévék, hangszórók.
 Ethernet hálózat...
 Tehát minden mai kapható korszerû hardver csatlakoztatható lenne hozzá, mégis megõrizné egyszerûségét, mert mûködne rajta az elv: egyetlen vas, egyetlen szoftver, könnyen programozható.

 Még annyit fûznék hozzá, hogy a mai PC-k abba az irányba kezdtek el fejlõdni, hogy már meg kell védeni a programokat egymástól, különben összeomlik a rendszer, vagy elterjednek a vírusok.... Én aláírom hogy ez jó. Jó annak aki a számítógépen intézi az ügyeit, és magán adatai vannak...
 DE! És ide teszem a hangsúlyt, ha van egy olyan számítógép a lakásban, ami arra van, hogy "játszunk" vele esetleg "játszva programozzunk" vele. Akkor miért lehet baj ha elszáll a rendszer? Hiszen ezért van a piros gomb hátul. Bejelentkezik az alap rendszer és betöltés után folytathatjuk is a "játékot". Bizalmas dolgok nincsenek a gépen, tehát baj nem lehet belõle sosem.

 Úgy ís mondhatnám, kell egy "Gyerek PC" egy Home Computer a komoly otthoni PC mellé, ahol a nem hivatalos dolgokat, a kikapcsolódást hozhatjuk be életünkbe, mindezt úgy mintha egy PC-vel dolgoznánk, de a küllem az érzés továbbra is azt sugallja, hogy itt sokkal meghatározóbb szerephez jut a felhasználó, és nagyobb teret enged a játék, a játszva tanulás irányába mint unalmas szürke PC-nk mellett.

 Az ENTERPISE attól kívánatos, mert színes. Nem hasonlít egyik gépre sem. Ha elõtte ülök eszembe sem jutna, hogy fel kell mennem az internetre, mert a banki ügyeket el kell intéznem... Miért nem jut az eszébe az embernek a tengerparton, hogy el kell végeznie a munkáját az irodájában? Mert a tengerparton semmi sem emlékeztet a szürke hétköznapokra, ezért tud az ember kikapcsolódni. ÉS EZ ITT A KULCSSZÓ! Ha van egy Home Computerem ami semmiben nem hasonlít a szürke PC-re, akkor már el is értem a célomat.

 Legyen ez a végszó.
Üdv:
Tuby128
« Last Edit: 2011.January.21. 01:16:00 by tubybb »

Offline MrPrise

  • Administrator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 2754
  • Country: hu
    • Enterprise Forever
Re: Enterprise történelem
« Reply #126 on: 2011.January.21. 02:12:44 »
Mi lenne ha terveznék egy ENTERPISE utódot?
Rémlik, hogy olvastam már open source számítógépről ami hasonló ötlettől vezérelve készült.
Nem erre gondoltam, de ezt találtam most és ez is hasonló.

Quote
Ha egyetlen könnyen kezelhetõ hardware lenne, akkor mindenki tudna rá programot írni, és ugyanolyan "szép" lenne mindenütt. Példának okáért a Sony PS és az Xbox megcsinálta, csak õk nem a fejlesztési kedv kiélését tették ki végcélul, hanem a szórakozást.
Sokkal inkább a profitot. Az, hogy szórakoztat is, csak mellékes ;-)

Quote
A konkrét tervem az, hogy lenne egy számítógép, amihez csatlakoztatható lenne SATA meghajtó (mind winyó mind optikai meghajtó) usb adathordozó, illetve perifériák (bill., egér, joystick, nyomtató, scanner) Monitorok akár plazmatévék, hangszórók.
 Ethernet hálózat... Tehát minden mai kapható korszerû hardver csatlakoztatható lenne hozzá, mégis megõrizné egyszerûségét, mert mûködne rajta az elv: egyetlen vas, egyetlen szoftver, könnyen programozható.
Talán még jobb lenne ha egy modern Enterprise-t terveznél amin lehetne használni az igazi EP programokat is.
Bár a spéci Nick-nek és a Dave-nek nehéz lenne modern megfelelőjét találni, de talán valahogy megoldható a szimulálásuk PC-s videokártyával. A HW-hez én nem értek, így ez csak egy ötlet persze.

Az ötleteddel egyébként teljes mértékben szimpatizálok. Nekem is fáj a mai világgal kapcsolatban, hogy rengeteg ember úgy használja a gépeket, hogy fogalmuk sincs azok működéséről, bonyolultságáról és nem is tisztelik a gépeket.
Egy Enterprise-t lehetőséged van teljesen megismerni, megtudni róla mindent és csodálni a benne lévő megoldások szépsége miatt.




Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #127 on: 2011.January.21. 13:12:45 »
Hát igen. Én is írtam régebben, hogy mennyire más az EP mint a PC. EP-n egybõl a BASIC indul bekapcsolás után, ahol azonnal adott a lehetõség programok írására, PC-n meg többnyire kész programok állnak rendelkezésre. Persze PC-re is lehet telepíteni pl. Pascal, Visual Basic és egyéb, "kreativitást igénybevevõ" programokat, de eddig nem biztos, hogy eljut egy mai átlagos felhasználó. Aki ebbe születik bele, nem kapja azt, amit az, aki még az EP-s idõkben született.
Olyan ez, mintha EP-n bekapcsolás után azonnal elindulna mindig az IS-DOS, az pedig automatikusan elindítana valami "ablakos" kezelõfelületet, és ez akkor is menne, ha éppen nincs a BASIC cartridge csatlakoztatva. PC-n ez van gyakorlatilag. Milyen poén lenne, ha PC-hez is lenne alapból valami cartridge, ami indulás után elindít valami BASIC nyelvet és lehetne ott programozgatni. :D

Talán már OFF itt, de milyen poén lenne PC-re egy olyan BASIC rendszer, ami a hangkártyán keresztül adhatna ki hangokat. A SOUND utasításnak rengeteg paramétere lehetne, persze digitálisan állítaná elõ a hangokat, de rengeteg fajta hullámformát be lehetne állítani és az ENVELOPE-nak sem lenne határa, és nagyon sok hangcsatorna lenne. De ez már nagyon elavult lenne. Vagy pl. a Paint nevû windowsos programnak lenne konzola is, ahova parancsokat lehetne beírni, akár programokat, és pl. az EP-rõl ismert teknõcgrafikával is lehetne a vonalakat odakanyarítani. Persze mai felhasználó inkább rákattint az "ellipszis" ikonra és egérrel kijelöli a nagyságát, mintsem valami utasításban megadja a kör koordinátáit.
Talán Commodore géphez volt külön valami Graphic Basic, mert alapból nem tudtunk kiadni grafikus utasításokat. Ilyesmi kéne Paint-hez is.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1849
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Enterprise történelem
« Reply #128 on: 2011.January.21. 13:43:52 »
Egyet is értek meg nem is...  ;-)
Mert OK, amit írtok, ellenben azért ne az legyen már a cél, hogy "vissza a kõkorszakba".
Inkább olyasmit tartok jónak, mint pl. az Apple is csinál, hogy adott az alap és nesztek!  :)
Csináljatok rá alkalmazásokat, programokat és ha mi úgy látjuk, ez nem veszélyes a többi felhasználó kütyüjére, akkor kitesszük a letöltési központba és nosza!
Szóval amit pl. nálunk anno EDC indított el, hogy megalkotta az EDCW -t és lehetne (lehetett volna :-P ) csinálni hozzá milliónyi alkalmazást. Vagy amit Szeile Sanyi csinált, hogy Windows és lehetett volna készíteni hozzá ezt+azt+amazt.
Lássuk be a BASIC azért rettentõ gagyi.  :oops:
Tanulásnak OK, de nem lehet egy "cél" egy állandó alap. Ennél valami jobb, több kell!
Egy esetleges új masina pedig (egyetértek MrPrise -al) legyen "lefelé kompatibilis" valahogyan, tehát mind külsõre, mint programok tekintetében "kötõdjön" a jelenlegi Ep -hez, lehessen tudni, látni, hogy annak valamiféle "folytatása". (Még csak jogot sem sértenénk, mert a mind az Intelligent Software, mint az Enterprise GMBH, sõt, még az ENTERPRISE VTGE és megszûnt. :-P Jogutód nélkül. :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #129 on: 2011.January.21. 14:02:26 »
Lássuk be a BASIC azért rettentõ gagyi.  :oops:
Lehet, de elindulásnak jó volt. Nekem ez az egyetlen programnyelv, amin pötyögtem valamit. Utólag visszagondolva jó volt és fejlesztette a gondolkodást a különbözõ problémák megoldása, hibaüzenetek okainak megfejtése, amitõl a PC-s generáció teljesen elesik.
Most is lenne még ötletem, milyen játékot lehetne írni BASIC-ben és aztán Zzzippel lefordítani. Elég gagyi lenne, de poén lenne. :D Nem tudom, hozzájutok-e valaha.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1448
  • Country: hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #130 on: 2011.January.21. 16:02:41 »
Tegnap óta sokat gondolkoztam ezen, olyan ötleteim voltak, hogy elõveszek egy PC alapot, leszedem róla a csipeket készítek egy alaplapot, amire felpakolom õket és összerakok egy gépet. Az volt ezzel a baj, hogy pl már egy SoundBlaster 128-as kártya "agya" a creative CT5880-as IC adatlapja annyira titkosított, hogy a neten sincs sehol. Tehát hiába szereznék be egy csomó "régi" PC hardvert, ha nem adják ki a "hogyan használd" könyvet hozzá.
 Nem is fogják kiadni mert én túl kis ember vagyok hozzá.
 A videokártya dologgal ugyanide jutottam sajnos. Talán az egyetlen hardver ami "szabad" az a processzor. Valami kis fogyasztású nem melegedõ de azért gyors processzort biztosan találnék... A nokia telefonokban is elég gyors Samsung chipek vannak, kár hogy nem mindegyik nõtt fel a Symbian op-rendszer gyors futtatására.
 Elnézést, elkalandoztam.

 Már az alapok lefektetésénél járok. Mi kell egy ilyen játszós gépbe, hogy ne legyen unalmas sem túl bonyolult.
Úgy gondolom, hogy egy 32 bites processzor 800 Mhz környékén ellátna minden alapvetõ feladatot. A 8 bitesrõl azért mondtam le, mert az utasítás készlete nagyon kevéske, és azért egy komolyabb zene komponáláshoz jó ha van gyors lebegõpontos utasításkészlet. Ez meg ugye az MMX és 3D-now lenne, amit ugye már a '98-as processzoroktól felfele alkalmaztak.
 Tehát mi kell?
 - Képeket szeretnénk nézni viszonylag jó minõségben.
 - Zenét szeretnénk hallgatni, szintén jó minõségben.
 - Videózni is jó volna, hiszen egy játék intrója mégiscsak másabb, ha te csináltad kamerával, mintha megrajzoltad vona. Nem de?
 - A játékok legyenek olyanok, hogy nem csak scrollozunk, hanem "elõre" (a monitor belseje felé) is mehetünk a játékossal. (2011-ben ez már szerintem alap)
  Nagyon fontosnak tartom, hogy ha a programozó játékot akar írni, akkor hardver oldalról érezze hogy ki van nyalva a valaga. Képzeljetek el egy ENTER-SPRITE bõvítményt, ahol a figurát már nem csak x és y irányba tudjuk küldeni, hanem Z azaz közeledni és távolodni is tud, plusz a tengelye körül is forog. Árnyékot vessen? Ne vessen?

 Egyenlõre ha "csak" ennyi követelmény lenne, akkor a következõre lesz szükség:
Jó nagy memória. Memória kell a processzornak, meg kell majd szokni a programozóknak, hogy 3 memória lesz, egy a prociban közvetlenül (L1) elérhetõ, egy a prociban, de késleltetéssel (L2), és maga a rendszer memória, amire várni kell (RAM), mert mondjuk 8 utasításnyi idõt kell várni egy olvasáshoz.
 A Z80 óta ennyit változott a világ ezt sajnos fel kell venni nekem is.

Kelleni fog egy okos videochip. Sajnos mivel "lopni" nem lehet meg kell tervezni.
 Kár hogy nem engednek betekintést nyerni a kora PC kori videokártyákba, kíváncsi vagyok hány sorparaméter táblával dolgozik egy 1995-ös S3-as videokártya és hogyan osztja ki a memóriát, hogyan fér hozzá a processzor... stb. 3D-vel nem foglalkozom egyenlõre, mert az már túl haladja az egyszerûség kereteit. Azért teszek bele pár meglepetést, hogy az okos programozó találjon magának csámcsogni valót.

 Audió chip is hasoló gondolatmenetben lenne. Lenne nagy memóriája, a proci a fantasztikus utasításkészletével hamar kitömörítené a hangmintákat memóriájába, és onnan már csak le kellene játszani a megadott idõben. (Beng, puff, puff, rotty) Természetesen rögzíteni is lehetne hangot. Beszélsz hozzá, és megcsinálja!
- ENTERPRISE! poke 56,201
- ENTERPRISE!
- ENTERPRISE!
:D

 És ugye még ott lenne a kommunikációs chip, ami intézné az USB-t a soros portot, a párhuzamosat (ezek nekem nagyon fontosak, másnak már lehet hogy nem), a hálózatot, és meghajtókat.

  800Mhz es processzor mellé gondoltam 133 Mhz-es rendszerbuszt, ezzel a sebességel mennének a memóriák, és minden más.

Összerakva pedig, gyorsan leszámolná a ramokat, majd elindulna a jó öreg IS-BASIC rendszer, de amennyiben ez nem kell, akkor be lehet tölteni a meghajtóról valami játékot. Vagy akár másmilyen fejlesztõ környezetet.
Vagy esetleg emulálhatunk PC-t az ENTERPRISE-on :)

 Ez (ahogy az egyik tanárom szokta mondani) még nagyon képlékeny.

 Már azt a pillanatot várom nagyon, amikor levelezni fogok az egyik kínai alkatrészgyártóval, hogy megterveztem két csipet, és hogy mennyiért gyártanák le az 500 darabot.



Offline gafz

  • EP lover
  • *
  • Posts: 700
  • Country: hu
    • http://gafz.atw.hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #131 on: 2011.January.21. 22:52:32 »
Vagy csak írni egy EXOS-t, IS-BASIC-et etc. PC-re...  :oops:  :oops:  :oops:
Enterprise Forever

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Enterprise történelem
« Reply #132 on: 2011.January.22. 00:25:09 »
Vagy csak írni egy EXOS-t, IS-BASIC-et etc. PC-re...  :oops:  :oops:  :oops:

Emulátor :?: :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Enterprise történelem
« Reply #133 on: 2011.January.22. 00:57:10 »
Ez speciel igaz, szerintem a 2010-es év volt a legtermékenyebb év kb. 1995 óta...

termékenység======átiratok?

Átiratokból valóban viszonylag sok készült mostanában, ahhoz képest, hogy csak kevesen foglalkoznak ilyesmivel. Viszont új eredeti EP program egyre kevesebb van, és amik készültek, azok is elsősorban "konvertálás" témájú felhasználói programok (IVIEW és egyéb konvertált file-okat megjelenítő/lejátszó programok, és a külölböző szoftveres emulátorok - CPC, VIC20, ZX81, stb.). De elsősorban az lehet a probléma, hogy már csak nagyon kevesen (legfeljebb 3-4-en) foglalkoznak aktívan EP programozással, így nem meglepő, hogy csak átiratok készülnek, mert eredeti EP-s játék vagy demo írása sok időt venne igénybe, és grafika, zene, stb. is kellene hozzá.
« Last Edit: 2011.January.22. 01:01:16 by IstvanV »

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise történelem
« Reply #134 on: 2011.January.22. 10:51:17 »
eredeti EP-s játék vagy demo írása sok idõt venne igénybe, és grafika, zene, stb. is kellene hozzá.
Na igen, ez az amihez soha nem ertettem :-(  Ezirany kepessegeim csucsa megtekintheto a Z&A Demo-ban  :oops: