Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Enterprise történelem (Read 268922 times)

Offline Mayer Gábor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 216
  • Country: hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #135 on: 2011.January.22. 11:18:16 »
Egy mászkálós játék csapatban írása érdekelne. Last Ninja, Dizzy féle dolog. Egyébként a konvertálások alatt mennyire lehetett elsajátítani a játékok működésének logikáit? Sprite kezelés, ütközés detektálás, pályák térképének tárolási módja...

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Enterprise történelem
« Reply #136 on: 2011.January.22. 14:08:34 »
Egyébként a konvertálások alatt mennyire lehetett elsajátítani a játékok működésének logikáit? Sprite kezelés, ütközés detektálás, pályák térképének tárolási módja...

Ugyan kifejezetten az átírásból viszonylag keveset lehet megtudni ezekről a részletekről, de ha a készítendő játékban nem kellenek különleges/trükkös megoldások (pl. 3D grafika), akkor valószínűleg ezeknek a megvalósítása nem jelentene igazán nagy problémát. Legalábbis ha nem készül új játék, akkor az szerintem nem azért lesz, mert senki nem tudja, hogyan kellene ezeket a funkciókat megoldani :)

Offline gafz

  • EP lover
  • *
  • Posts: 700
  • Country: hu
    • http://gafz.atw.hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #137 on: 2011.January.23. 11:56:57 »
És egy olyan is-basic compiler, ami PC-s .exe-be fordít?
Enterprise Forever

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Enterprise történelem
« Reply #138 on: 2011.January.23. 12:03:13 »
És egy olyan is-basic compiler, ami PC-s .exe-be fordít?

Erre a célra talán valamivel egyszerűbb lenne olyan programot készíteni, ami PC-s (pl. C vagy C++, esetleg valamilyen PC BASIC :)) forráskódot állít elő.

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10087
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #139 on: 2011.January.23. 12:26:15 »
Erre a célra talán valamivel egyszerûbb lenne olyan programot készíteni, ami PC-s (pl. C vagy C++, esetleg valamilyen PC BASIC :)) forráskódot állít elõ.

Az elég durva lenne, ha megvalósulna.  :ds_icon_cheesygrin:
Kemény lenne, ha karakteres képernyõn futó basic játékokat le lehetne fordítani PC-n önállóan futó programmá. Retro rulez. :D

(Bár nem tudom, nem egyszerûbb-e egy basic programot a "forrás" alapján valamilyen más nyelven újraírni.)
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise történelem
« Reply #140 on: 2011.December.27. 14:38:44 »
Az EXOS version 1 leírás kapcsán kicsit nagyobb csodálkozást vártam...  :ds_icon_frown:
Pedig ebbõl meg tudhatjuk, hogy min dolgoztak az IS programozói 84 szeptember és november között, azaz mi volt a fejlõdés, mire 2.0 lett belõle!

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10087
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #141 on: 2011.December.27. 16:09:16 »
Az EXOS version 1 leírás kapcsán kicsit nagyobb csodálkozást vártam...
Ezekhez a gépi kódú és hardware dolgokhoz nem igazán értek. Elolvasom, amiket írsz, de nekem ez magas...
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3212
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #142 on: 2011.December.27. 17:35:59 »
Pedig ebbõl meg tudhatjuk, hogy min dolgoztak az IS programozói 84 szeptember és november között, azaz mi volt a fejlõdés, mire 2.0 lett belõle!

Ez speciel érdekel, már, ha valaki elmagyarázza halandók számára is érthetõen... :oops:

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2307
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #143 on: 2011.December.27. 18:43:12 »
van olyan EP, amiben 1.0-ás EXOS volt?
*** Speicherplatz zu klein

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise történelem
« Reply #144 on: 2011.December.27. 18:50:23 »
van olyan EP, amiben 1.0-ás EXOS volt?
Biztosan. De valószínûleg nem túl publikus teszt példányokban. Megkérdezem Brian-t (a 000043-as gép eredeti tulajdonosát), akitõl ez a leírás is jött, hogy õ már eredetileg 2.0-ás ROM-mal kapta, vagy késõbb cserélték neki az EPROM-ot?

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise történelem
« Reply #145 on: 2011.December.27. 22:27:20 »
Egy kis áttekintés az eddig rendelkezésre álló EXOS leírások verzióiról, sorrendben mindig 1, 2.0, 2.1

-Kernel Specifications
 -ET10/9  1984.09.11
 -ET10/10 1984.11.29
 -ET10/12 1985.01.16
-Video Driver Specifications
 -ET11/9  1984.09.11
 -ET11/10 1984.11.27
 -ET11/10 1985.01.16
-Sound Driver Specifications
 -ET12/7  1984.09.11
 -ET12/7  1984.09.11 (ide szerintem novemberi ET12/8 kéne,csak olyanunk még nincs)
 -ET12/9  1985.01.16
-Keyboard Driver Specifications
 -ET13/5  1984.09.11
 -ET13/5  1984.11.26
 -ET13/6  1985.01.16
-Cassette Device Driver
 -ET14/2  1984.09.10
 -ET14/5  1984.11.29
 -ET14/8  1985.01.16
-Serial and Network Driver
 -ET15/3  1984.09.11
 -ET15/6  1984.11.23
 -ET15/7  1985.01.16
-Printer Driver Specifications
 -nincs??? tartalomjegyzékben sincs, de a Kernel bevezetése említi a nyomtatót
 -ET16/2  1984.11.26
 -ET16/3  1985.01.16
-Editor Device Specifications
 -ET18/3  1984.08.29
 -ET18/4  1984.11.29
 -ET18/5  1985.01.16

-Nick chip leírás
 -ET1/1 1984.01.17
 -ET1/1 1984.11.29
 -ET1/3 1985.02.06
-Dave leírás
 -ISSUE 4 1983.09.02
 -           1984.02.24
 -ISSUE 5 1984

 
« Last Edit: 2011.December.27. 22:34:19 by Zozosoft »

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise történelem
« Reply #146 on: 2011.December.27. 23:30:00 »
Mi nincs az EXOS 1-ben? Nincs dátum és idõ, így az ezek kezeléséhez tartozó 31-34 EXOS hívások is hiányoznak. Mivel nincs benne óra, így hiányzik a TIMER nevû EXOS változó is, ami a 2.x verzióban az 5-ös. A 4-es után lévõ változók ezért eggyel elõrébb csúsztak. (Ilyet ha hivatalosan kiadott változat lett volna, már nem lehetett volna csinálni.)
A hálózat kezelõnél hiányzik a MACH_NET (2.x 21-es) változó, így innentõl még eggyel elcsúszik a maradék.
A magnó kezelõnél nem állítható a kimeneti jelerõsség, mivel hiányzik az LV_TAPE (2.x 35-ös) változó, a maradék még eggyel csúszik.
(Hamár változók: EXOS 2.0-ban nincs a 38-as SPRITE és a 39-es RANDOM_IRQ)

A rendszerszegmensbõl hiányzik a 16 bites SECOND_COUNTER, ami óra hiányában már nem meglepõ :-) valamint a bejelentkezõ képet kikapcsoló CRDISP_FLAG. Vajon bejelentkezõ kép volt-e egyáltalán?

Fontos hiány még: nincsen EXOS fájlformátum! Így az ezek kezeléséhez szükséges EXOS 29, 30 (modul, és áthelyezhetõ modul betöltése) hívások sincsenek még, valamint a ROM bõvítõknél sincs a 6-os akciókód (modul betöltése). Ebbõl következik, hogy betölthetõ rendszerbõvítõk sincsenek még. És persze gépi kódú programot se tudunk betölteni...
Van egy olyan érzésem, hogy innen ered pár korai gyári programnál az, hogy bár gépi kódú a program, még is IS-BASIC-ben megoldott ALLOCATE-USR-es betöltõvel töltõdik.

ROM bõvítõkhöz visszatérve: nincs még RAM terület kiutalás, és inicializálás (7, 8 akciókódok). Van viszont 0-ás mint "Do nothing" :-) ami azt jelzi, hogy a ROM-ok körbekérdezését nem hagyta abba az EXOS 1 miután már egy bõvítõ elvégezte a kívánt mûveletet.

A ROM keresésrõl a Kernel 8. oldalon még azt írja, hogy mind a 256 szegmensben megtörténik, de a 13. oldalon már azt, hogy a hiányos címdekódolású bõvítések miatt nem minden szegmensben csak 256K-onként, valamint a cartridge-ban keresi a ROM bõvítést. Valószínûleg eredetileg mindenütt kereste, és frissiben lett ez lekorlátozva, és még nem mindenütt sikerült a szöveget ennek megfelelõen módosítani  :oops: mellesleg ez volt az egyik elsõ dolog amit visszacsináltam az EXOS 2.2-ban :-) (felhasználva azt a ROM azonosság ellenõrzõ rutint amit a cartridge-ban is használt az EXOS).

A nyomtató kezelõ kérdéses, de furcsállanám ha nem lett volna még kész, hiszen kb annak a megírása a legegyszerûbb az egész EXOS-ban :-)

A videókezelõ még 256 karakteres készletet használ, alapállapotban kétszer ismétlõdik a 128-as készlet. Ha ez így maradt volna, akkor könnyen lehetett volna PC-s karakterkészletet is definiálni. Persze ez plusz 1152 bájtba kerül a rendszerszegmensben, valószínûleg ezért tértek át a 128-as készletre.

És egy érdekesség az 1983-as Dave leírásból: itt még úgy szerepel, hogy a DAVE képes engedélyezõ jelet elõállítani a belsõ 64K bõvítésnek (F8-FBh szegmensek), ez tulajdonképpen teljesen is logikus lenne, így a memória legalsó 2x64K (ROM, CART) és legfelsõ 2x64K-hoz generált volna engedélyezõ jeleket, ez vajon miért nem így lett késõbb? Az EP128 felsõ RAM panelre kevesebb alkatrész kellett volna.

Így elsõ ránézésre ennyi érdekességet találtam, apróságok még biztos akadnak  :oops:

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10087
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #147 on: 2011.December.28. 12:41:05 »
Van egy olyan érzésem, hogy innen ered pár korai gyári programnál az, hogy bár gépi kódú a program, még is IS-BASIC-ben megoldott ALLOCATE-USR-es betöltõvel töltõdik.
Vannak ilyen programok? Én nem emlékszem. A Zzzippel fordított programok ilyenek. Talán még a Beatcha és a Devil's lair lehet ilyen, emlékeim szerint. De lehet, hogy rosszul emlékszem.
Viszont Spectrumon talán majdnem az összes játék ilyen, az SpV poke-jaiban is mindig a basic betöltõt piszkálták meg.

Mondjuk írod, dátum nélkül nem lehetett volna kiadni, de ennek csak akkor lett volna értelme, ha szinte minden felhasználónak lett volna óra kártyája. Igaz, írtad, az idõt és dátumot te attól még magad is beállítottad minden újraindulásnál.
Az indítóképernyõ hiánya azt jelenti, hogy nem volt villogó ENTERPRISE felirat, hanem egybõl indult a basic vagy ami volt?
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3212
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: Enterprise történelem
« Reply #148 on: 2011.December.28. 14:51:17 »
Mi nincs az EXOS 1-ben?

Hmm... ezek ismeretében érdemes lenne közelebbrõl megnézni a TVC operációs rendszerét!

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10087
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Enterprise történelem
« Reply #149 on: 2011.December.28. 15:28:13 »
Hmm... ezek ismeretében érdemes lenne közelebbrõl megnézni a TVC operációs rendszerét!
Ott is volt olyan bizonyos játékoknál (pl. az EP-re is átírt Szánkóverseny), hogy resetre nem a gép indult újra, hanem basic-be lépett, ahol ki lehetett listázni az egy szál USR-es sorból álló programot. De lehet, hogy ennek nincs sok köze az EXOS 1-hez.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos