Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Egy EP fejlesztő emlékei (Read 19568 times)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #15 on: 2013.February.16. 10:37:06 »
Quote from: Lacika
Meg az 1.X-es BASIC-re és EXOS-ra, meg sok mindenre apránként...
Felsoroltam neki mindazt amit kibogoztunk az elmúlt hónapokban a különböző dokumentumokból, és hogy azt feltételezzük, hogy eredetileg az EXOS és BASIC is az alaplapon volt. A késés miatti időt kihasználták a programozók a további fejlesztésre, és amikor elfogyott a hely, akkor került kintre a BASIC, és a felszabadult helyre lett az EXOS tovább fejlesztve 2.0 verziónál ismertre.
Kérdeztem azt is, hogy az EXOS 1 leírás az 1984 szeptemberi, az EXOS 2.0 pedig novemberi, tényleg pár hónap alatt volt ekkora fejlesztés?

Zozo, úgy gondolom ismét tökéletesen bogoztad ki a helyzetet. Folyamatosan folytattuk a fejlesztést, amíg a hardver valóban majdnem készen lett a szállításra. Jól gondolod, eredetileg mindent az alaplapi ROM-ba terveztünk, cartridge nélkül, de végül a BASIC ketté lett vágva a cartridge-ba és az alaplapi ROM-ba. Olyan terv nem volt, hogy más cartridge használja a BASIC alaplapi ROM-ban maradt lebegő pontos rutinjait. Nem tudom, hogy ez működne vagy se, de nem lepne meg, ha nem! Abban nem vagyok biztos mi történik, ha nem megfelelő verziójú cartridge-t használunk az alaplapi ROM-mal.

Az EXOS 1 leírás dátumában nem vagyok biztos, lehet, hogy csak kicsit szerkesztettünk rajta a publikálás elött, és ezzel változott a dátuma.
 

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #16 on: 2013.February.16. 11:04:20 »
TVC-ról írta:
Eszembe jutott mi volt az oka (a fő oka) annak, hogy a TVC "visszavágott" verzió lett:
Az Egyesült Királyság kormányának korlátozása volt, hogy milyen fejlett technológiát lehet Magyarországra exportálni a fejlesztés idején. Kevésbé fejlett mehet, a 6845-ös videó chip ok, abból nem lehet nukleáris fegyvert csinálni. De a Nick chip fejlett technikája az már nem-nem!
Feltehetően megváltoztak a dolgok, amikor 20000 Enterprise mégis hozzánk lett szállítva... jellemző ez azokra az időkre.

Erre írtam, hogy ez nem csak az UK kormány rendelet volt, ez a Nyugati államok technológia embargója volt a Keleti blokkal szemben, amit mi COCOM-lista néven ismertük.
Korábban mi úgy tudtuk, hogy a Videoton egy korábbi változatát vette meg az EP-nek, ezek szerint ez nem igaz, az embargó miatt lett egy egyszerűbb változat kifejlesztve?

Ja a COCOM, ismerősen cseng!
Biztos vagyok benne, hogy a TVC az új tervezés, ami a Videotonban készült, nem az IS-nél. Emlékszem, hogy vártunk arra, hogy megérkezzen a hardver Magyarországról. De megvették az Enterprise terveit és felhasználtak belőle dolgokat, pl a beépített joystickot. Az biztos, hogy nincs Nick vagy Dave chip az alaplapon. Lehetséges, hogy az IS hw tervezői segítettek a tervezésben, de én nem emlékszem, hogy valaha láttam volna itt prototípust.

A megjelenítés teljesen más (nincs Nick), a hang más (nincs Dave) a memória lapozás kevésbé rugalmas (ismét mert nincs Dave). Úgy tudom, hogy a korai Enterprise-ok sem voltak Nick és Dave nélkül, soha nem láttam ilyen prototípust vagy használtunk volna a szoftver fejlesztéshez.
És a TVC szoftverek fejlesztése az EP szoftverek fejlesztése után történt. A BASIC-et vázlatok alapján írtam, azt nem tudom, hogy az operációs rendszerrel mi a helyzet, hasonlít-e az EXOS-ra vagy teljesen más, erről valószínűleg ti többet tudtok!

Offline PiotrSoft

  • EP fan
  • *
  • Posts: 230
  • Country: hu
  • Fõhajtást a hõsöknek, könnycseppet az áldozatoknak
    • nem teljesen rollam szól de mégis rollam szól, ha megnézed megérted
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #17 on: 2013.February.16. 11:36:17 »
hát ez sokat változtat a dolgon. a TVC  nem egy korábbi EP hanem az EP után fejlesztett Z80 as platform.
ezt nem gondoltam volna.
Medgyesegyháza s Mezõkovácsháza után, Budapestre vetett a sors.Itt tanultam, dolgoztam mígnem megházasodtam s Budakalászra költöztem.Voltam programozó, jármû-villamossági szerelõ,jelenleg látványtechnikus és tûzoltó, de ami a legfontosabb 3 gyermek apja!

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1849
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #18 on: 2013.February.16. 12:57:40 »
Zozo, a lentebb felvetett alaplapi számozás nem került még szóba...?

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #19 on: 2013.February.17. 14:01:23 »
Quote from: Ep128
Zozo, a lentebb felvetett alaplapi számozás nem került még szóba...?
Még nem, de azt tippelem, nem fog tudni mit mondani rá :-(

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #20 on: 2013.February.17. 14:10:28 »
Quote from: Lacika
A NICK bugjára is érdemes lenne rákérdezni. Ha a prototípuson nem jött elő, akkor a gyártásnál volt valami galiba.
Sajnos nem emlékszem erre, a drótozott prototípusokkal is voltak problémák, de nem tervezési hiba miatt, hanem mert a jelek útja a chipben lévő mm-ek helyett több centis vezetékeken mentek.

Vissza gondolva azokra a napokra, nagyon sok időbe telt, hogy a terv megváltoztatása után kész chip készüljön belőle, és ez minden alkalommal nagyon sokba került.
Később dolgoztam egy másik projekten, amiben szintén saját chipet készítettünk, de itt már lehetőség volt Altera ULA típusú eszközön kipróbálni a tervet, ez így sokkal könnyebb volt.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #21 on: 2013.February.17. 14:49:45 »
Erre "Rengeteg kézzel írt assembly kód van EXOS, IS-BASIC, EXDOS programokban, valószínűleg tele vannak hibákkal." válaszul kérdeztem:
Igen tudunk néhány hibáról, de meglepően kevésről! Néhányat én javítottam ki.

Az EXOS 2.0-ban van egy nagyon látványos hiba induláskor: bekapcsoláskor véletlenszerűen töltődnek fel a Nick regiszterei értékekkel, és az EXOS nem állítja feketére a keretszínt a RAM teszt elött. Ezért a RAM teszt alatt a képernyő nagy része a véletlenszerűen kiválasztódott keretszínű lesz. Ez a hiba az EXOS 2.1-ben ki lett javítva. De nem értettem, hogyan nem vették ezt észre a fejlesztők korábban!
Most, hogy beszéltél a drótozott prototípusokról, arra gondolok, hogy lehetséges, hogy ezek nullával feltöltött registerekkel indultak, így a probléma csak az első valódi Nick chip érkezésekor derült ki?

Jól gondolod ezt a keretszínről. Az is lehetséges, hogy több adagban jöttek Nick chipek, és az első adagban még meg volt a nullázás, míg a későbbiekben nem. Lehetséges még eltérés a külső körülményekben pl a reset vagy táp áramkörben. Ilyen jellegű problémát azóta is többször láttam, nagyon könnyű elfelejtkezni a regiszterek inicializálásáról, ha azok bekapcsoláskor mindig nullázva vannak, aztán ha történik valami változás a gyártásban, ami megváltoztatja ezt, a szoftver összeomlik.

Erre: "Én inkább büszke vagyok a IS-FORTH-ra mint az  IS-BASIC-re"

válaszul:
Nem akarsz egy IS-FORTH tanfolyamot indítani kezdőknek? Sajnos elég keveset tudunk a FORTH-ról :-(
Elsőként kéne egy leírás a sajáth FORTH-omról, mivel sok évvel ezelőttről már nem elégre emlékszem belőle. (Ezt azóta beszkenneltem.)
Nagyon hatékony nyelv és egy jól képzett programozó kezében igen jól olvasható kódot eredményez, azonban gyakorlatlan kézben teljesen érthetetlen katyvasz lesz a vége. Az amerikai űrrepülők kódjának nagy részét FORTH-ban írták (nem az enyémben :-) ).


Erre: " Az IS-BASIC-nek rengeteg jó képessége van, de a sebesség nem tartozik ezek közé."

válaszul:
Igen pár plusz Mhz jót tesz neki. Magyarországon vannak 6 és 7.12Mhz Turbó EP-k is :-)
De az Enterprise miért nem lett eredetileg 6Mhz CPU-val kiadva? Hiszen a tervek eleve alkalmasak erre, csak az oszcillátort kell kicserélni, Z80B a Z80A helyett, és egy bitet módosítani az EXOS-ban, hogy a Dave 6Mhz-re legyen inicializálva. A sok késés után ez a +50% sebesség némi kárpótlás lett volna, és némi előny a versenytársakkal szemben.
Erre sajnos nem tudom a választ, költség vagy beszerzési okokra tudok tippelni. Ahogy mondod ez részben kompenzálta volna a késést.
Én folyamatosan le vagyok nyűgözve és nagyon jól esik, hogy miket csináltatok az EP-vel és, hogy milyen alaposan ismeritek!

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #22 on: 2013.February.17. 16:00:52 »
Emlékeim arról, amikor az Intelligent Software-nél dolgoztam:

Kamaszkoromat elektronikával játszva töltöttem: szétszedtem dolgokat, összeraktam dolgokat, később terveztem dolgokat, és a terveket publikáltam hobbi elektronikai magazinokban, amelyek népszerűek voltak a 80-as években az Egyesült Királyságban. Több Sinclair ZX-80 és ZX-81 kittet raktam össze barátoknak, de saját számítógépet még nem engedhettem meg magamnak. Végül a családom vett nekem egy Sharp MZ80K gépet, így lehetőségem lett a programozásban elmélyedni. A játék soha nem érdekelt igazán, a programozást sokkal érdekesebbnek találtam, különösen assembly szinten.


Különösen elmélyedtem a számítógépes sakkban. Ebben az időben volt egy könyv, mely a Sargon sakk Z80-as forráskódját közölte.
Ezt én begépeltem, működésre bírtam a gépemen, grafikát tettem bele, és rengeteg időt töltöttem a módosításával és fejlesztésével.

Egy másik projektem egy Z80-as számítógép tervezése volt, azt hittem, egy új ötletet találtam ki: széthúzni a Z80-as órajelét, hogy a videó rendszer hozzá tudjon férni a videó memóriához.

Ez a két dolog nagyon jól jött, amikor válaszoltam egy álláshirdetésre: videojáték programozót keres egy kis cég, amit úgy hívnak, hogy Intelligent Software.
Ekkor még csak 19 éves voltam, éppen befejeztem az iskolát, és várt rám egy egyetemi hely, hogy mikroelektronikát és számítástechnikát tanuljak. Az utolsó pillanatban úgy döntöttem, nem akarom a következő 3 évet azzal tölteni, hogy azt tanuljam, amit már magamtól is megtanultam, és elmentem az állásinterjúra.

Elmentem a Store Street-re, ahol az IS-nek egy kis első emeleti irodája volt a boltok felett:
[ Guests cannot view attachments ]

Az interjút Robert Madge az IS technikai igazgatója csinálta. Az interjú szoba valójában az a folyosó volt, ami összekötötte a programozók szobáját a konyhával, ahol a kávégép volt, így eléggé elfoglalt volt. Az első ember, aki keresztül ment itt, Mark Taylor, az egyik sakk-varázslójuk volt, akivel hosszú és mély beszélgetést folytattam a sakkprogramozásról. A következő látogatót Nick Toop-nak hívták, így újabb hosszú beszélgetés indult ezúttal a Z80 órajel nyújtásáról (technikai részletekben járatlanoknak: ez a Nick chip különleges egyedi képessége).
Ezek után hogyne kaptam volna meg a munkát?!
« Last Edit: 2016.March.07. 22:55:24 by szipucsu, Reason: pár helyesírási hiba javítása, kis magyarosítás »

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #23 on: 2013.February.17. 16:02:52 »
haha, ez jó, hogy nem a diplomára ment rá, hanem tudta hogy van tudása és használta
magyarok tanulhatnának tőle!
örültem hogy ilyet olvashatok :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #24 on: 2013.February.17. 16:38:29 »
Nick Toop a Cambridge-i egyetemen volt végzős, és nem akarta otthagyni, így az IS nyitott egy kis irodát ott, és én is itt kezdtem. Nem tudtam igazából, hogy Nick min dolgozott, de azt hiszem ezek voltak a Nick chip kezdetei!
Én egy Atari 2600-as játékgéphez készülő játékon dolgoztam, ami az akkor közelgő új James Bond filmhez az Octopussy alapján készült. Emlékszem elmentünk a Pinewood Studios-ba, ahol a James Bond filmek készültek, és beültünk egy "kis" vágószobába (amely egy egész emeletet elfoglalt) a film részleteivel. Azt a jelenetet néztük, ahol a 007-es a vonat tetején van és a rossz fiúk megpróbálják elkapni, vagy lelőni, ezen alapult a játék.

Hat hónappal később a már említett londoni Store Street-en lévő irodába kerültem, és ezen a ponton kerültem kapcsolatba az ELAN-nal. Mike Johanson, aki otthon dolgozott, már elkezdte a BASIC-et, de C-ben írva... Ez túl lassú és nagy volt, ezért az én feladatom lett, hogy "kézi fordítsam". Hamarosan az én kódom egyre jobban és jobban eltért a C verziótól, de lépést kellett tartanom Mike heti C-ben írt kiegészítéseivel. Hamarosan a C változatot elvetették, és szabad kezet kaptam. Azonban a program szerkezete ekkor már kész volt. Ez nem jó módja BASIC interpreter írásának, így ez az egyik oka annak, hogy nem olyan gyors az Enterprise BASIC mint amilyen lehetett volna. A másik pedig a használt 14 jegyű BCD aritmetika, mivel más BASIC-ek a kisebb és gyorsabb lebegőpontos módszert használták, igaz ez kevésbé pontos.

Eközben Nick Cambridge-ben dolgozott a Nick chipen, Dave Woodfield szintén otthon dolgozott a Dave chipen, ha jól emlékszem Wolverhampton-ban lakott, és időnkét jött Londonba.

Nem sokáig voltam a Store Street-en, hamarosan új irodába költöztünk, London, Bedford Square-n:
[ Guests cannot view attachments ]

Ez csak pár utcával van arrébb, de sokkal nagyobb és lenyűgözőbb. Az alagsorban és a földszinte folyt a hardver és szoftver fejlesztés, fent az emeleteken volt Robert Madge, David Levy és Kevin O'Connell irodái.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #25 on: 2013.February.17. 17:19:20 »
Egy másik programozó aki ott volt akkoriban: Richard Lang. Ő is a Sargon Sakk-al kezdte, és jelentősen módosította azt (sokkal jobban mint azt én tettem), ennek az eredménye lett a Cyruss Chess ami Enterprise-re és sok más gépre is ki lett adva. Később elkészítette az első olyan sakkprogramot ami legyőzte Kaszparovot. Az érdeklődök itt olvashatnak erről többet.


Mark Taylor és Richard Lang is látható a Your Computer fotóján. Mark az alsó sorban balról a második, Richard pedig a felső sorban jobbról az első.


Egy érdekes sakk számítógépen is dolgozott az IS ebben az időben, olyan gép, amely tudja mozgatni a saját bábuit. Egy XY plotter mechanika volt a tábla alatt és elektromágneses módon tudta megfogni a bábukat, amiknek mágnes volt a talpában.


Mindez csak egy szórakoztató mellékszál volt nekem és Martin Lea-nak. Én már elkészültem a BASIC magjával, ami karakter I/O-n keresztül működött egy másik rendszeren. Martin dolgozott az EROS-on (amit késöbb EXOS-ra neveztek át), én pedig az Enterprise specifikus részein az IS-BASIC-nek, jó néhány előre nem tervezett fejlesztés becsúszott ebbe a szakaszba, pl a programok CHAIN képessége, vagy hogy a LIST és RENUMBER tud dolgozni eljárás nevek alapján is. Az eredeti terv az volt, hogy az EROS és a BASIC közös belső ROM-ban legyen, de ez végül nem így valósul meg, ezért van Enterprise-nak BASIC cartridge-a.


Szabadidőmben - nem is tudom hogyan találtam ilyet! - írtam a FORTH-ot, csak a saját érdeklődésem miatt. Amikor a vezetés ezt megtudta, ebből is hivatalos termék lett!


Abban az időben csak azt csináltam amit szerettem, ami adott nekem olyan élvezetet, hogy gyakran úgy indultam az irodába, hogy a reggelivel se foglalkoztam annyira szerettem volna már kezdeni. Most 30 évvel idősebben és bölcsebben sokkal jobban értékelem, hogy milyen szerencsés voltam, hogy rátaláltam az Intelligent Software-re és azokra az emberekre akik ott dolgoztak. Kiváltságos vagyok, hogy abban az időben ilyen mélyen benne voltam a számítógép történelemben, a házi számítógépek csúcsán, mielőtt a szabványosított (IBM) PC átvette a világuralmat.


És azt kell mondjam, hogy mindenki aki itt van az Enterprise Forever-en, igazságot szolgáltat az Enterprise-nak! Soha, a legmerészebb álmaiban sem gondoltam volna, hogy 30 év múltán az Enterprise még mindig életben lesz!

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #26 on: 2013.February.17. 18:03:18 »
Számos hozzászólásban említettem neveket, legtöbbjük az Intelligent Software-től látható a fejlesztő csapatról készített Your Computer fotón. Itt van a kép nevekkel ellátva. Akinél nincs név, arra nem emlékszem. Nem mindenki dolgozott az Enterprise-on, néhányan a sakk programokon és számítógépeken dolgoztak.
[ Guests cannot view attachments ]
« Last Edit: 2016.March.07. 22:59:05 by szipucsu, Reason: pár helyesírási hiba javítása, kis magyarosítás »

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #27 on: 2013.February.17. 18:45:27 »
Zozo: ezen az oldalon az Intelligent Chess Software Ltd-ről vannak információk. Néhány további fotóval és névvel, ezek közül dolgozott még valaki az Enterprise-on?

Köszönöm ezt az oldalt! Nagyon sok olyan arcot látok itt, akit valaha ismertem.

David Levy és Kevin O'Connell természetesen közismert. David nagy gyakorlatával járult hozzá a sakk programokhoz, de valójában nem volt programozó. Kevin is gyakorlott sakk szakértő, de inkább üzletember volt az IS-ben.

Mark Taylor és Richard Lang láthatóak a fotón, de ténylegesen nem járultak hozzá az Enterprise-hoz. Szerintem csak velünk jöttek a bemutató előtti eseményre egy kis ingyen kajáért! Ők a sakk dolgokat vitték a cégben. A cikk azt sugallja, hogy az erőforrások át lettek irányítva a sakk fejlesztésekről az Enterprise-ra, de ez nem igaz! Több embert vettek fel az Enterprise fejlesztésére, pl engem!

Mike Johnson akit többször említenek ebben a cikkben, ő volt az aki C-ben kezdet írni a BASIC-et. Őt nem ismertem jól, csak most olvastam, hogy szorosan kapcsolódik a számítógépes sakk világához.

A technikai részletekről érdeklődőknek: emlékszem Mark Taylor sakk programja egy 4 bites, 400KHz-es processzoron futott, 2K x 10 bit méretű ROM-mal, és 160 nibble (80 bájt) méretű RAM-mal. Igazán lenyűgöző teljesítmény!

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1849
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #28 on: 2013.February.18. 00:17:36 »
Eszelős ennyi belső infó 30 év után... :-D
Mint egy időutazás... :-)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Egy EP fejlesztő emlékei
« Reply #29 on: 2013.February.18. 10:59:05 »
Mikor kezdtél az IS-nél?

Úgy emlékszem 1982 decemberében, ezután 6 hónappal kezdtem dolgozni az Enterprise-on, ill. 9 hónappal később volt az a bemutató, ahol a Your Computer fotó készült.

Az angol cégek összeomlása mikor történt? Az angol EP magazin 1986 nyarát említi.
Min dolgoztatok azután, hogy az EXOS+BASIC 2.1 elkészült, az összeomlásig?
1986 nyár az stimmel, az a fotó amit találtál a Madge Networks alapítóiról az azon a nyáron készült.
Nehéz visszaemlékezni a dátumokra, de a sorrend IS-BASIC, EXDOS, FORTH majd TVC volt. (A FORTH-ot szabadidőmben kezdtem el, majd később munkaidőben lett befejezve, hogy kiadható termék legyen.)

Az összeomlás után még folytattam a munkát a VT-DOS-on.

Dolgoztam még egy projekten az IS vége felé, de nem emlékszem, hogyan illeszkedik be a sorba, valószínűleg a TVC BASIC után de még a VTDOS előtt. Ez egy játék volt két "igazi" robottal. Az egyiket a felhasználó irányította kézi távirányítóval, a másiknak saját intelligenciája volt, képes volt önállóan mászkálni. Voltak ultrahangos érzékelői, hogy feltérképezze a szobát, érintő érzékelők a szélén, és padló érzékelők, hogy megakadályozzuk a lépcsőn való leesést. Algoritmusok voltak arra, hogy elkerülje az akadályokat, és kiszabadítsa magát ha valahova beakadt. Mindkettő rengeteg hangeffektet generált AY hangchippel. A játék az lett volna, hogy lövik egymást a robotok, a fegyver csőbe helyezett LED fénysugár volt. Sajnos soha nem lett befejezve, de nagyon szórakoztató volt ezen dolgozni.
« Last Edit: 2013.February.18. 11:09:50 by Zozosoft »