Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Az örök vita: EP vs C64 (Read 44941 times)

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #150 on: 2013.October.26. 14:22:20 »
Szép ez a sorcery nagyon ... és nem érzem benne a CPC szerű lassúságot ...

Kár hogy olyan nehéz volt mindíg, hogy sosem tudtam játszani vele.
Z80 System

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #151 on: 2013.October.26. 14:22:38 »
na és igen, ekkora figurát sajna sose fogunk ep-vel kirakni olyan fps-el mint a c64
creatures2 boss:
http://youtu.be/qgb5km4-86Q?t=3m59s
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #152 on: 2013.October.26. 14:25:07 »
Quote from: Z80System
Lehet ... attól még nekem hiányozhat, és ezért gondolkodom a karakteres módban erősen. Nem lesz olyan szép mint a 16 színű hires, de 50 FPS lesz ...

A scrollja sem menne azzal ? Én azt azért elég nagy kihagyatlan ziccernek érezném ... Mi indokolná, hogy ne legyen az ? (Egyebként az endi videóját nézegetve nekem is kezdett olyan benyomásom lenni, mintha a sprite -okat nem, vagy nem csak azokat használnák hozzá, hanem mitha ott is kézzel lenne megcsinálva a mozgatásoknak legalább egy része, de ez csak fantáziálás, nincs alapja.)
50 FPS-es játékot lehet csinálni, azzal no para, de Creatures szerű komplikáltabbat nem.
Hát nem látom értelmét annak, hogy a scroll 50 Hz-es, a többi meg 25-ös, ugrálnának a képen a sprite-ok, nem?

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #153 on: 2013.October.26. 14:26:36 »
Quote from: endi
amúgy a c64 a lowres-t is hiresben tudja scrollozni vajon?

pl. ebben a creatures videóban látni olyat, hogy parallax hatás, és a hátsó réteg hires, a pálya maga meg lowres
mondjuk ilyet se tud az ep :(
biztos valami karakteres trükk az ott
Nem úgy csinálják, hogy a valamilyen háttérre ráteszik a másmilyen felbontású sprite-okat?
A felbontás romlást lehet színekkel pótolni.
« Last Edit: 2013.October.26. 14:31:35 by geco »

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #154 on: 2013.October.26. 14:28:20 »
Quote from: endi
itt van pl parallaxos rész, elég durva:
http://youtu.be/SDDkxfJCB9Y?t=29m59s

amúgy ahogy nézem igen, a lowrest is hiresben tudja scrollozni (képernyő szélén néha fél pixelsor van)
gondolom a lowres sprite-okat is hiresben tudja mozgatni... ami durva...
A sprite-oknál nem számít a felbontás, lehet 4x akkora is, akkor is pixelenként tudja pozicionálni c64 esetén ez 320x200 pozíciót jelent.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #155 on: 2013.October.26. 14:28:27 »
Quote
Hát nem látom értelmét annak, hogy a scroll 50 Hz-es, a többi meg 25-ös, ugrálnának a képen a sprite-ok, nem?

Hát ami tud gyorsan menni (pld. scroll) miért ne menne gyorsan, az legalább kevésbé fog ricogni.

Amihez meg memória művelet kell, az meg lassabban mehet arrébb. Ha van gameplay vonatkozása, akkor persze a gameplay -ben is figyelni kell a frekikülönbségre.
Z80 System

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #156 on: 2013.October.26. 14:32:47 »
Quote from: Z80System
Szép ez a sorcery nagyon ... és nem érzem benne a CPC szerű lassúságot ...

Kár hogy olyan nehéz volt mindíg, hogy sosem tudtam játszani vele.
Nagyon szép, és a mozgása is folytonos, gondolom 25fps-es.
Érdekes, nekem ez volt az egyik kedvencem, már azon ment a verseny, ki tud több pontot elérni a végigvitelnél :)

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #157 on: 2013.October.26. 14:35:27 »
Quote from: endi
na és igen, ekkora figurát sajna sose fogunk ep-vel kirakni olyan fps-el mint a c64
creatures2 boss:
http://youtu.be/qgb5km4-86Q?t=3m59s
De, a 10 MHz-essel :D :D :D

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #158 on: 2013.October.26. 14:37:03 »
Quote
Érdekes, nekem ez volt az egyik kedvencem, már azon ment a verseny, ki tud több pontot elérni a végigvitelnél 

Fejből tudtátok hogy mi jó mi ellen, meg melyik tárgy hol van, melyik ajtó hova vezet, vagy mi ?

És ha igen, mennyit kellett ahhoz tolni vele ?
Z80 System

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #159 on: 2013.October.26. 14:42:53 »
Quote from: Z80System
Fejből tudtátok hogy mi jó mi ellen, meg melyik tárgy hol van, melyik ajtó hova vezet, vagy mi ?

És ha igen, mennyit kellett ahhoz tolni vele ?
Már nem emléxem, mennyit kellett vele nyomni, mire rájöttünk mindenre, de volt időnk rá, a sorcery volt a 3., vagy 4. játékom, és 1-2 évig csak a centrumból vásároltunk, természetesen horror áron :D A Sorcery pár hónappal a gép után lett véve, utána jött egy kis vásárlási szünet :lol:, igen, fejből ment, hogy mi mire jó, meg ne kérdezd, már nem emléxem rá :D , ja, és beépített joyyal :lol:

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #160 on: 2013.October.26. 14:44:42 »
A C+4 TED-jében is volt hardware scroll? Eddig úgy tudtam, hogy minden ilyesmit kispóroltak belőle :D
A Gnasherben a szöveg nagyon folyamatosan, pixelesen mozog.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #161 on: 2013.October.26. 14:45:07 »
Amúgy Z80System említetted a magicballt hogy az talán 50fps. Na, szerintem olyasmi játékot kéne csinálnod inkább. Jó nagy látványos és szép labdával, 8 széles úttal (részletesebb), kanyarodással... szerintem szép és látványos lehetne.
És talán olyan amit a c64 nem tud. :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #162 on: 2013.October.26. 14:47:21 »
Quote
A C+4 TED-jében is volt hardware scroll? Eddig úgy tudtam, hogy minden ilyesmit kispóroltak belőle
Scroll volt a 16/+4 -ben.

A sprite -ok nem voltak.

Ezért lettek olyanra tervezve a 16/+4 játékok, amiket talán lehetne remake -elni EP -n még szebbre is mint az eredetiek.
Z80 System

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #163 on: 2013.October.26. 15:58:28 »
Quote from: geco
A C+4 TED-jében is volt hardware scroll? Eddig úgy tudtam, hogy minden ilyesmit kispóroltak belőle :D

A TED video modjai emlekeztetnek a VIC-II-re (c64), amde 128 szin (igaz a fekete minden aranyalata fekete, tehat valojaban 121) van a C64 16 szine helyett. A sprite viszont hianyzik ... A TED tud meg olyat, hogy a raster szamlalo erteke irhato is, nem csak olvashato, ezt nehany trukkhoz ki lehet hasznalni. Ezen kivul tud hardware-bol flash-t, inverse modot es "hardware cursor" is van, a VIC-ii-tol elteroen.

A TED-be van meg integralva a C64 SID-hez kepest (ahol ugye az kulon IC) igencsak limitalt audio kepesseg is. Illetve van meg benne par dolog, memoria frissites, counterek, ill memoria lepozasban is van szerepe. Osszessegeben a TED egy ilyen multifunkcionalis cucc, es az is volt a cel vele, hogy egy viszonylag olcso gepet hozzanak ossze, ne kelljen tizmillio IC. Viszont eredendoen inkabb uzleti feladatokat kepzeltek el neki (talan ezert nem tartottak fontosnak a hangot tulzasba vinni, vagy pl a sprite sem volt tul fontos szempont). Allitolag a CEO tavozasa (?) utan a Commodore-tol a vezetes kb "az uj C64-nek" nevezte, ami hiba volt, Jack Tramiel (az emlitett CEO) pont ezt nem akarta. A plus4 pozicionalasat az is jelzi, hogy a beepitett software-ek (bar mint kiderult nem kulonosebben jok) a ROM-ban pont "uzelti" celt szolgaltak volna. A nep a csalodottsag utan (allitolag C64 kompatibilitast vartak, de legalabb jo audio-t es sprite-okat is persze, es persze sw-ek sem voltak igazan ra) gyakran "minus 4"-nek becezte szegeny gepet. A Commodore 16 amugy mindenben megegyezik a Plus4-el, csak nincs a beepitett software, es 16K a RAM (de ha kiboviti az ember, akkor kvazi Plus4-et kap, igaz a beepitett sw-k nelkul - amit ugyan nem sok ember hianyolt volna szerintem -, illetve egy kulonbseggel: C16-ban nincs hw soros port, ami Plus4-en 19200 baud-ot tudott - mint mondtam hw, nem sw-bol! - ami akkoriban nem is tunt ertelmesnek amikor pl 300 baudos modemeket lehetett kapni, vagy talan akar 1200-ast is ...). A story CEO-s reszeben most nem vagyok biztos, de vmi ilyen remlik egy regebbi cikkbol :) Amugy - allitolag - a Plus4-et vmi 50$-ra terveztek arat tekintve, es nem a C64 ellenfelenek szantak, hanem inkabb a Timex/Sinclair vonalat celoztak volna meg. Csak eppen ez nem feltetlen derult ki kesobb a Commodore kommunikacio/reklam dolgai kapcsan, ahogy az sem (szamomra) hogy akkor most az uzleti cel vagy a Timex/Sinclair konkurencia teremtes volt-e a cel.

Viszont a Plus4-rol szerintem azert erdemes beszelni, mert nemikepp az EP-hez hasonlo a sorsa: egyik gep sem ismert/nepszeru tulsagosan kulfoldon, amde egesz elterjedt volt pont kicsi kis orszagunkban (annak ellenere hogy egyik sem magyar ugymond)! Amikor szamtech "taborban" voltam a veszpremi uttorohazban :) nyaron, ott is Plus4-esek, es C16-osok voltak. Altalanos iskolaban szakkoron (akkor meg nem tanitottak szamtechet ugyebar "normal" tanagyagkent) volt egy ZX Spectrum (ahol a tanar a gep dobozan levo foton, mi meg a billentyuzeten kerestuk - ki talalja meg elobb alapon - az egyes BASIC kulcsszavakat), par TVC, es egy C64, ami utobbi - mivel "draga" - el volt zarva egy kulon szobaban, es csak a bennfentesek mehettek oda (de volt hozza nyomtato, floppy drive, sot meg - igaz, zold monokorom ... - monitor is).
« Last Edit: 2013.October.26. 16:03:29 by lgb »

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1291
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: Az örök vita: EP vs C64
« Reply #164 on: 2013.October.26. 16:06:45 »
Üdvözlök mindenkit!

Új vagyok a fórumon és nem is régi Enterprise tulajdonos, csak egy műkedvelő, akinek tetszik ez a gép is. Az én múltam a "rút kiskacsához/fellegekben szárnyaló flamingóhoz" kötődik (C= plus/4).

Néhány nappal ezelőtt már majdnem hozzászóltam a lángoló vitához, de nem lett volna előnyös bemutatkozás, hogy mindenkit legorombítok, így inkább csendben maradtam. A mostani higgadtabb, technikai eszmecseréhez viszont szállítok némi információt.

A Commodore 64 természetesen a sprite-okat és a képernyőt az aktuális felbontástól függetlenül képes a magasabb felbontás szerinti koordinátarendszer pozícióiba mozgatni. A magasabb felbontást hires-nek, az alacsonyabbat multicolor-nak (vagy csak mc-nek) nevezik. A sprite-ok vízszintes pozíció regisztere 9 bites, a függőleges 8 bites.

Az endi által említett parallax egy jó trükk a karakteres képernyőn (a scorllozós rész biztosan azonfut). MC üzemmódban karakterhelyenként eldönthető, hogy több színű vagy nagy felbontású legyen a képernyő. A fák közötti részen a parallax terület egy sima hires karakter animáció, a hátsó képsík egy ismétlődő karakter mintázat, amiben vagy letárolt fázisok bemásolásával vagy barrel shift-teléssel mozog az erdő.

Igen a 264-es széria gépei is pontosan ugyan úgy képesek a képernyő finomscrolljára, de nincs sprite és egyéb teljesítményfokozók. A játékok egyszerűsége nem csak a sprite-ok hiányából fakad, hanem abból is, hogy a megcélzott piac a C=16/+4 volt, és a 16k memória nagyon megköti a fejlesztő kezét. Ha valaki emulátorban (elszántabbak valódi vason) megnézi a XeO3 nevű, soha el nem készülő játék demoját , akkor látszik, hogy bár csodák nincsenek, de azért a 60k memória sokat segít.