Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Zeneprogramozás (Read 252510 times)

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8995
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 71.0 Firefox 71.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI
« Reply #1020 on: 2019.December.29. 20:58:14 »
Jó, sokkal jobb, mint az EP-s gyöngyszemé :D
Lett az óta egy másik Airwolf zene is, az is benne van a nemrég feltöltött eddigi összes midi között. Azért gondoltam, hogy nem kell egy harmadik is.

Mondjuk a játékba be lehetne tenni az eredeti helyett vagy amazt, vagy emezt, de emezt még kicsit bütykölni kéne, ha komolyabb célok vannak vele. Igaz, azon a játékon a zene se sokat dobna, azt sajnos úgy elszúrták, ahogy van. Viszont mind a 4 csatornát használják ezek a zenék, így a hangeffekteknek nem maradna semmi. Azon gondolkodtam már (ettől függetlenül), hogy lehetne-e a 4 csatorna mellé digi effekteket betenni, hogy ne szakítsák meg a Dave hangokat. Lehet ilyet? Pl. Tetrishez jó 4 csatornás zenét írni, és közben annak is lenne hangja, ahogy dobáljuk le a durungokat.
« Last Edit: 2020.January.01. 11:47:26 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
110 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
120 SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 6047
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Firefox 71.0 Firefox 71.0
    • View Profile
Re:Re: MIDI
« Reply #1021 on: 2019.December.30. 08:54:27 »
Lehetne-e a 4 csatorna mellé digi effekteket betenni, hogy ne szakítsák meg a Dave hangokat. Lehet ilyet? Pl. Tetrishez jó 4 csatornás zenét írni, és közben annak is lenne hangja, ahogy dobáljuk le a durungokat.
Csak úgy lehetne, hogy az egyik oldalról a digi szól, akár több csatorna is, a másik oldalról meg 2 hang , és 1 zaj, az egyik hangcsatornát fel kell áldozni a megszakításnak, de minél több a digi csatorna, annál kisebb az esélye, hogy be lehet építeni játékba. Úgy emlékszem a Treasure Cave-ben két digi csatorna szól, és 1 hang + 1 zaj az effekteknek.

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1016
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
    • View Profile
Re:Re: MIDI
« Reply #1022 on: 2019.December.30. 09:19:52 »
Csak úgy lehetne, hogy az egyik oldalról a digi szól, akár több csatorna is, a másik oldalról meg 2 hang , és 1 zaj, az egyik hangcsatornát fel kell áldozni a megszakításnak...
Vagy trükközöl, mint C64-en. Ott azt csinálták a virtuális 4. digi csatornánál, hogy nem teljes bitmélységben játszották a digitális mintákat a hangerő regiszteren ($D418). A normális négy bites (0..15) felbontás helyett hármat használtak, és azt eltolták a négy bites tartomány felső felébe (8..15). Így a kecske sem éhezett és a káposztából is maradt valamennyi. A TV hangerőszabályzóját meg csak tudja az ember, hogy merre van. ;)

Illetve, ha bírja a program és a gép videó memóriával, akkor olyan LPT-t készíthetsz, amiben minden második rasztersor megszakítást generál. Az 50*312/2=7800Hz, ami már nem rossz lejátszási sebességnek, ha visszafogod a digi hang maximális frekvenciáját. És így nem kell feláldozni egy csatornát sem.
« Last Edit: 2019.December.30. 16:30:04 by ergoGnomik »

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 6047
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Firefox 71.0 Firefox 71.0
    • View Profile
Re:Re: MIDI
« Reply #1023 on: 2020.January.01. 10:55:32 »
Vagy trükközöl, mint C64-en. Ott azt csinálták a virtuális 4. digi csatornánál, hogy nem teljes bitmélységben játszották a digitális mintákat a hangerő regiszteren ($D418). A normális négy bites (0..15) felbontás helyett hármat használtak, és azt eltolták a négy bites tartomány felső felébe (8..15). Így a kecske sem éhezett és a káposztából is maradt valamennyi. A TV hangerőszabályzóját meg csak tudja az ember, hogy merre van. ;)
Ezt nem értem, az eltolt 3 bit nem adott hangot akkor nem? (mert ott a filter beállítások vannak)

Illetve, ha bírja a program és a gép videó memóriával, akkor olyan LPT-t készíthetsz, amiben minden második rasztersor megszakítást generál. Az 50*312/2=7800Hz, ami már nem rossz lejátszási sebességnek, ha visszafogod a digi hang maximális frekvenciáját. És így nem kell feláldozni egy csatornát sem.
Jogos.

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8995
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 71.0 Firefox 71.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re:Re: MIDI
« Reply #1024 on: 2020.January.01. 11:25:41 »
minél több a digi csatorna, annál kisebb az esélye, hogy be lehet építeni játékba.
Én csak olyasmire gondoltam, hogy Tetrisznél szólna a háttérben a fullos 4 csatornás Dave muzsika, és közben, amikor egy durung leér alulra, akkor lenne egy nagyon rövid digi hang, valami dobütés szerű. Még talán az se tragédia, ha arra az időre minden megáll, de azért szebb persze, ha nem áll meg, és ilyen hangeffekthez nem is kéne fullos dolby minőségú 48KHz digihang se, valami gagyibb is elmenne. Csak kár, hogy nem írok épp Tetris programot, főleg nem gépi kódban. :D
100 SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
110 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
120 SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1016
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Opera 12.18 Opera 12.18
    • View Profile
Re:Re: MIDI
« Reply #1025 on: 2020.January.01. 12:01:27 »
Ezt nem értem, az eltolt 3 bit nem adott hangot akkor nem? (mert ott a filter beállítások vannak)
Szerintem pedig jól leírtam. A regiszter írásoknál a 3 bites mintát nem feltolták a bájt felső felébe (-xxx----), hanem a négy bites hangerő tartomány felső felében játszották le (----1xxx). Tehát a $D418 írásoknál az értékek a 8-tól 15-ig tartományba estek.

Jogos.
Illetve ha az megoldható, lehet lejjebb is menni, például minden harmadik az még mindig 5200 Hz, ami a normál A hang felett több, mint két oktávig jó, vagy a negyedikeknél is van 3900 Hz, ami bizonyos effektekhez és dobokhoz simán lehet jó.

Ja, és BÚÉK mindenkinek!
« Last Edit: 2020.January.01. 12:05:09 by ergoGnomik »

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13952
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Firefox 71.0 Firefox 71.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re:Re: MIDI
« Reply #1026 on: 2020.January.01. 14:51:26 »
amikor egy durung leér alulra, akkor lenne egy nagyon rövid digi hang, valami dobütés szerű
Enterballból lehetne kiszedni.

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8995
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 71.0 Firefox 71.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re:Re: MIDI
« Reply #1027 on: 2020.January.01. 17:18:22 »
Enterballból lehetne kiszedni.
Attól függően, hogy milyen színű és alakú objektum ér a képernyő aljára, lehetne különféle dobok hangját megszólaltatni.
100 SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
110 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
120 SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 6047
  • Country: hu
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Firefox 68.0 Firefox 68.0
    • View Profile
Re:Re: MIDI
« Reply #1028 on: 2020.January.02. 08:54:40 »
Szerintem pedig jól leírtam. A regiszter írásoknál a 3 bites mintát nem feltolták a bájt felső felébe (-xxx----), hanem a négy bites hangerő tartomány felső felében játszották le (----1xxx). Tehát a $D418 írásoknál az értékek a 8-tól 15-ig tartományba estek.
Ja, és BÚÉK mindenkinek!
Bocsi, félreértettem a 8-15 -öt bitre gondoltam, de akkor már 2 byte-os lenne a regiszter :D :D
Az előnyét még mindig nem értem, mert ebben az esetben mind a négy csatornát ott játszották le, és minden csatornánál ki kellett írni az értéket a $d418-ra, ezt megtehették volna 4 bites mintákkal is :)
Nem az volt, hogy 2 3 bites mintát összeadtak, és az került ki a $d418-ra, és ezt eljátszották a másik 2 csatornával is? EP-n hasonlóan működött a Rockdigi, két 5 bites sample értéke lett összeadva, és 2 csatorna összege ment a bal oldali D/A-ra a másik 2-é a jobbra.

BÚjjÉK

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1016
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 52.0 Firefox 52.0
    • View Profile
Re:Re: MIDI
« Reply #1029 on: 2020.January.02. 09:36:07 »
Az előnyét még mindig nem értem, mert ebben az esetben mind a négy csatornát ott játszották le, és minden csatornánál ki kellett írni az értéket a $d418-ra, ezt megtehették volna 4 bites mintákkal is :)
Nem az volt, hogy 2 3 bites mintát összeadtak, és az került ki a $d418-ra, és ezt eljátszották a másik 2 csatornával is?
Hát nem igazán. Ez a virtuális 4. csatorna volt. Amellett hogy digit játszottak, megmaradt a normál 3 SID csatorna a hagyományos zenelejátszásra, a hangerő némi csökkenése árán. Én úgy értettem, hogy szipucsunak is ez volt az elképzelése. A sima DAVE zenélés mellé valahogyan pluszban digitális hangokat odatenni.

Viszont az jutott eszembe, hogy itt ezzel lehet hogy árnyékra vetődnénk. A 6581-en azért működik biztosan, mert amikor a csatornák nincsenek aktívan hajtva (0 jelszint) az analóg erősítők szivárgása miatt akkor is van áram a fő hangerő szabályzóban, amit lehet modulálni. A DAVE tisztán digitális kimenetén ez nem biztos hogy jól működne. Persze egy próbát ettől még megérhet.

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 6047
  • Country: hu
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Firefox 68.0 Firefox 68.0
    • View Profile
Re:Re: MIDI
« Reply #1030 on: 2020.January.02. 10:30:57 »
Viszont az jutott eszembe, hogy itt ezzel lehet hogy árnyékra vetődnénk. A 6581-en azért működik biztosan, mert amikor a csatornák nincsenek aktívan hajtva (0 jelszint) az analóg erősítők szivárgása miatt akkor is van áram a fő hangerő szabályzóban, amit lehet modulálni. A DAVE tisztán digitális kimenetén ez nem biztos hogy jól működne. Persze egy próbát ettől még megérhet.
Ha jól emlékszem, emulátoron működik, igazi gépet nem tudom.

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8995
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 74.0 Firefox 74.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #1031 on: 2020.April.02. 19:32:07 »
A zajcsatorna tud aluláteresztő szűrőt a source 2-es csatornával. A következő fantasztikus programmal a gép billentyűzetén tesztelhetjük csodás hangzásvilágát. Érdemes a billentyűket shift-tel és anélkül is nyomogatni. Elsősorban a hard techno kedvelőinek lehet nagy felüdülés ez. A 110-es sorban a 00 helyett oda lehet írni 8-at, 12-őt és 16-ot is, úgy más lesz a hangzás. Érdekes, hogy itt is előjön, ami alacsony torzításnál, hogy időnként ugyanarra a hangmagasságra nem mindig ugyanazt a hangzást eredményezi. Néha arra emlékeztet, amikor a SAY beszédimitáló programban valami beszédhangot próbál "kiejteni" a gép. Ha beszédet akarunk utánozni az EP-vel egyszerűen, akkor ebbe az irányba kellene elindulni.
* low pass filter buherator.ep128s (42.13 kB - downloaded 139 times.)
Meg lehet adni még a source 2-es csatornán (órajelcsatorna) torzítást is, és a zajcsatorna azt fogja felhasználni, megint más lesz a hangzás. Sőt, gyűrűmodulációval is meg lehet kínálni a 2-es csatornát (a 0-ás csatornát is feláldozva), vagy torzítással és gyűrűmodulációval is egyszerre, az megint más hangzást eredményez. Hogy mennyire jó hangzást, az már más kérdés. :D
100 SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
110 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
120 SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline Tomato77

  • EP user
  • *
  • Posts: 318
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 80.0.3987.149 Chrome 80.0.3987.149
    • View Profile
Re: Zeneprogramozás
« Reply #1032 on: 2020.April.02. 20:03:58 »
Érdekes hangokat csinált. :) Source 0-2 között lehet úgy valami másféle hangot előhozni, hogy ne kelljen másik csatornát beáldozni? Style 16 és 32-vel lehet torz gitárszerű hangokat kiadni, de olyanokat nem tudtam csinálni, mint amilyenek a játékokban vannak. Esetleg az envelope-pal lehet játszani, de nem az igazi.

Egy kis szórakozás az alábbi programmal: techno buli a gőzmozdonyon. :)

Code: [Select]
100 CLEAR SOUND
110 FOR I=0 TO 255
120   SOUND SOURCE 3,STYLE I,DURATION 6
130 NEXT
Kotasoft

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8995
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 74.0 Firefox 74.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #1033 on: 2020.April.02. 20:20:30 »
Source 0-2 között lehet úgy valami másféle hangot előhozni, hogy ne kelljen másik csatornát beáldozni?
Hogy csak egyetlen csatornát használjon? Talán ilyesmit, de ez valószínűleg csak Zzzippel fordítva lenne értékelhető, de az meg nem kezeli a törteket, de mégis meg lehet csinálni Zzzippel is, ha érdekel, hogy hogyan, akkor leírom:

100 INPUT PROMPT "PITCH:" A
110 FOR B=1 TO 20
120 SOUND PITCH A,DURATION 1
130 SOUND PITCH A+.3,DURATION 1
140 NEXT
150 RUN

A 130-as sorba lehet .3 helyett más számot is írni, pl. .1, .2, .5 is lehet, vagy 12, vagy 7 például. De lehet olyat is, hogy a 130-as sorba még beírni, hogy STYLE 16/32/48, csak nem biztos, hogy pont olyan lesz a hangmagasság, ami minden értéknél szól. Ha torzítást is beleteszel az egyik sorba, akkor a hangmagasságot is oda kell beállítani, ahol a négyszögjel magassága is van, mert nem azonos a hangmagasság a torzított és a nem torzított hangnál is. Ha fontos, akkor kiszámolom, mennyit kell odaírni. Ja, és még kicsit hangosabb torzítással mint torzítás nélkül a hang általában, tehát a hangerőt is jobb kicsit halkabbra venni akkor.

De lehet pl. ilyet is:
100 INPUT PROMPT "PITCH:" A
120 SOUND PITCH A,DURATION 3,STYLE 16 (v 32 v 48)
130 SOUND PITCH A,DURATION 20
150 RUN
Így torzított hangból indul és utána négyszögjel lesz. Lehet még az utolsó fázisnak is valami halk torzítást betenni. De a torzítás hangmagasságát itt is érdemesebb a négyszögjel magasságához hangolni.

A nemrég TVC-ről átírt Crossfire játékban a behajtani tilos tábla és a lőpor felvételekor van érdekes hang, ha azt is négyszögjellel oldják meg és nem digi hanggal (szerintem az nem digi hang még talán).
100 SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
110 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
120 SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8995
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 74.0 Firefox 74.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #1034 on: 2020.April.02. 20:29:24 »
techno buli a gőzmozdonyon. :)

Code: [Select]
100 CLEAR SOUND
110 FOR I=0 TO 255
120   SOUND SOURCE 3,STYLE I,DURATION 6
130 NEXT
Ez fura, hogy nem ugyanazt a variációt adja végig... Tehát nem teljesen ugyanaz ismétlődik, hanem a hangzás állandóan változik... Ja, már sejtem miért, talán mert közben a szűrők birodalmába ér, a közepétől (128-tól) meg gyűrűmoduláció is van, az órajelcsatorna meg sehol. De akkor is érdekes. 32-től az aluláteresztő, 64-től a felüláteresztő szűrű van bekapcsolva. 128+32-től és 128+64-től meg ugyanígy, csak még gyűrűmoduláció is van, ha egyáltalán lehet a kettőt egyszerre a zajcsatornával.
Még érdekesebb lenne pl. a következő sorral:

125 SOUND PITCH I,DURATION 6,LEFT 0,RIGHT 0 (,STYLE 16/32/48)

Bár nem próbáltam, de tuti ad hozzá valamit
100 SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
110 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
120 SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos