Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Zeneprogramozás (Read 516193 times)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #960 on: 2018.December.22. 14:25:14 »
Pár éve próbálkoztam azzal a trükkel, amivel egyre magasabb lesz a hang, mégsem ér el bizonyos magasságot sose, és a végtelenségig jöhetnek egyre magasabb hangok egymás után. Erre a trükkre építettem fel néhány egyszerű dallamot, amikben folyamatosan mindig egyre magasabb vagy mindig egyre mélyebb hangok jönnek egymás után, de a végén mégis ugyanarra a hangmagasságra térnek vissza.
Most belebotlottam ebbe a kezdeménybe a gépemen, felteszem ide.
[ Guests cannot view attachments ]

UI. Most hirtelen kibővítettem a programot még 2 "dallammal", ahol kisebbek a hangközök, elvileg jobban át lehet verni a fület, hogy a hangok egyre csak magasabbak és magasabbak, de mindig ugyanoda térnek vissza. De nem biztos, hogy a fület ez veri át a legjobban, nem tudom, miért.
[ Guests cannot view attachments ]
« Last Edit: 2018.December.22. 14:53:44 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #961 on: 2018.December.25. 14:50:24 »
vannak egyébként zenék, sőt, általában ez jellemző szerintem a jó zenékre, hogy a bennük lévő motívumot olyanok, hogy amikor véget érnek és az elejére ugranak, ott is valami folytonosságot érez az ember. jó példa erre pl a heartland zene: https://youtu.be/mRINk7kTnp8
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #962 on: 2018.December.25. 18:46:19 »
a bennük lévő motívumot olyanok, hogy amikor véget érnek és az elejére ugranak, ott is valami folytonosságot érez az ember.
Ez nem akkora cucc. Amúgy is pl. gyorsabb és lassabb részek követik egymást a zenében, és ez lehet akár végtelenített. Vagy még tipikus a "nem refrén" és a refrén rész, hogy váltogatják egymást, ez is lehet végtelenített akár.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #963 on: 2019.January.09. 11:52:09 »
A Referencia kézikönyv szerint a zajcsatorna a felüláteresztő szűrőhöz a 0-ás csatornát használja. Viszont ahogy próbálgatom emulátorban, a 0-ás csatorna semmit nem csinál, nem fejti ki a hatását a zajcsatornára. Pedig szerintem jól adtam meg a paramétereket. Ez miért lehet?
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]

UI: Na, közben próbálgattam, hogy különböző PITCH értékeket adok meg. Alig érezhetően, de van hatása.
« Last Edit: 2019.January.09. 23:44:06 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #964 on: 2019.January.10. 23:06:23 »
davetestben is kipróbáltam, tényleg alig van hatása.
lehet hogy egyéb más paraméterrel használva van értelme, pl 0-ás csatornán torzítás... vagy más csatornák bevonásával egyéb szűrők
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #965 on: 2019.January.11. 18:45:15 »
davetestben is kipróbáltam, tényleg alig van hatása.
Van egy sejtésem, hogy miért. A felüláteresztő szűrő felül ereszt át, tehát a magas hangokat ereszti át A zajcsatorna frekvenciája meg eleve elég magas (31.25 KHz), nem sok mély hang van benne, ezen meg nincs mit szűrni. Közben eszembe jutott most, hogy ha lejjebb visszük a zajcsati frekijét, tehát egy másik csatiról lopja a frekit, akkor más hangzása lehet a felüláteresztő szűrőnek:
[ Guests cannot view attachments ]
Viszont ez már 2 négyszögjelcsatornát is lefoglal. Elméletileg lehetne azt is, hogy a 0-ás csatornát használja a frekihez is és a szűrőhöz is a zajcsatorna, tehát STYLE 65-öt adunk meg, de így nem szól. Ha pl. az 1-es csatorna adja a frekit (STYLE 66), akkor szól. Fura.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #966 on: 2019.February.22. 18:53:20 »
Azon gondolkoztam, egyszerűbb lett volna, ha a basic-ben nem a STYLE paraméterrel lehet megadni hatféle effektet, hanem külön paraméterekkel. Pl. lehetett volna a SOUND RING 128 a gyűrűmoduláció, a SOUND PASS a felül-és aluláteresztő szűrők. A torzítások és a zajcsatorna polinomszámlálós dolgai maradhattak volna STYLE paraméteren. Talán többen használták volna ezeket. Bár gépi kódú programok akkor sem használták volna.
De biztos volt valami praktikus oka, amiért így csinálták meg.

A C64-en hogy van a gyűrűmoduláció és a szűrők? Ott is egy másik csatorna frekvenciáját használja fel? Vagyis két csatornát lefoglal egyetlen hang miatt? Ha nem, akkor mennyi lesz az effekthez a frekvencia, amit EP-n másik csatornával lehet megadni?
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #967 on: 2019.February.22. 19:05:33 »
mondjuk ezt úgy megoldhatod hogy
ring=64
fitler=128
és stlyle filter+ring vagy ilyesmi
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1341
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: Zeneprogramozás
« Reply #968 on: 2019.February.22. 19:23:53 »
A C64-en hogy van a gyűrűmoduláció és a szűrők? Ott is egy másik csatorna frekvenciáját használja fel? Vagyis két csatornát lefoglal egyetlen hang miatt? Ha nem, akkor mennyi lesz az effekthez a frekvencia, amit EP-n másik csatornával lehet megadni?
Gyűrűmodulációhoz egy másik csatorna frekvenciáját használják, és ez körbe megy a csatornák között, csak nem emlékszem melyik irányban. Vagy kettes modulálja az egyest, hármas a kettest és egyes a hármast, vagy a fordított irányban (3->1, 1->2, 2->3).

A szűrő az különálló elem, csak egy van belőle és saját frekvenciavezérlése van.

Azon néha eltöprengek, csak sajnos nem értek a kérdés eldöntéséhez szükséges tudományokhoz, hogy vajon tényleg alul vagy felül áteresztő szűrő-e amit a DAVE csinál? Nem tartom kizártnak hogy a végeredmény megegyezik azzal, ami a SID analóg szűrőiből kijön, csak az ep128emu kódjából első ránézésre nemigen látszik úgy, vagy esetleg én vagyok vaksi hogy nem látom.

Aztán rémlik még, hogy valahol azt olvastam a SID gyűrűmodulációja sem igazán az aminek nevezik, csak hasonlít rá. Vajon itt másként van, vagy a DAVE-ben is csak rámondásos alapon gyűrűmodulátor a gyűrűmodulátor?
« Last Edit: 2019.February.22. 19:35:07 by ergoGnomik »

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #969 on: 2019.February.22. 19:36:19 »
mondjuk ezt úgy megoldhatod hogy
ring=64
fitler=128
és stlyle filter+ring vagy ilyesmi
Ja, nem arra gondoltam, hogy most így akarnám megoldani, csak ha így csinálják meg, 1990 környékén többen tudták volna használni. De nem rossz trükk!

Gyűrűmodulációhoz egy másik csatorna frekvenciáját használják
Sok zene létezik C64-re. Kíváncsi lennék, milyen kombinációkat használnak gyűrűmodulációhoz, lehetne ötleteket lopni talán. De biztos sokszor más hullámformát is használnak hozzá. Ha meg a szűrő máshogy működik, akkor másféle hangzásokat tudhat a két gép, tehát biztos az EP is tud a szűrővel olyat, amit a C64 nem.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7218
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Zeneprogramozás
« Reply #970 on: 2019.March.17. 11:23:15 »
Köszi szépen :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Zeneprogramozás
« Reply #971 on: 2019.March.18. 13:50:27 »
Van egy sejtésem, hogy miért. A felüláteresztő szűrő felül ereszt át, tehát a magas hangokat ereszti át A zajcsatorna frekvenciája meg eleve elég magas (31.25 KHz), nem sok mély hang van benne, ezen meg nincs mit szűrni.

Valóban, de nem csak ez a probléma, a davetest az emulátor régi verziójának a forrására épül, ahol bugos volt a felüláteresztő szűrő a zajcsatornán, és csak akkor működött, ha az aluláteresztő szűrő is be volt kapcsolva.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 10082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #972 on: 2019.March.18. 18:57:03 »
a SID gyűrűmodulációja sem igazán az aminek nevezik, csak hasonlít rá. Vajon itt másként van, vagy a DAVE-ben is csak rámondásos alapon gyűrűmodulátor a gyűrűmodulátor?
A Dave-ben pontosan úgy van a gyűrűmoduláció, mint máshol általában. Legalábbis régebben volt szó itt erről, akkor ilyesmit írt valaki.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Zeneprogramozás
« Reply #973 on: 2019.March.18. 19:40:20 »
A gyűrűmoduláció elvileg a bemenetek szorzását jelenti. Négyszögjeleknél ez egyszerű logikai kapuval is helyesen megvalósítható.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #974 on: 2019.March.18. 19:42:51 »
Valóban, de nem csak ez a probléma, a davetest az emulátor régi verziójának a forrására épül, ahol bugos volt a felüláteresztő szűrő a zajcsatornán, és csak akkor működött, ha az aluláteresztő szűrő is be volt kapcsolva.

nem lehetne a davetest-et javítani, esetleg kicsit fejleszteni? :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)