Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Zeneprogramozás (Read 410480 times)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #435 on: 2013.November.08. 23:30:24 »
Quote from: Z80System
De bárki hurrogjon le, mindenkinek meglehetnek a személyes preferenciái.

De még előtte most meghallgatok 128K zenéket, meg ilyeneket.
A lehurrogás megvan! :D
Az a baj, az emberek csak keseregnek, hogy jaj de béna az EP hangkeltése, de a már feltárt lehetőségeket sem használják fel játékokban. Ha nem lesz hipermély dübörgős hangja egy játéknak, attól még lehet jó hangeffekteket is tenni bele a már eddig ismertetett lehetőségekből. Ezeket azonban eddig talán szinte semmilyen program, semmilyen játék nem használta ki EP-n. Nem sok játékot tudnék említeni (kapásból egyet se), ami használja a gyűrűmodulációt. Az alacsony torzítás is használható lenne egy szólamnak (bár trükközni kéne vele, mert nem mindig szól úgy, ahogy elképzeljük), de ezt se használja ki még csak zeneszerkesztő sem, egy sem, azt meg pláne nem, hogy ezt gyűrűmodulálja.
Amennyire tudom, a C64-nek alapból nincs sztereó hangja, az EP-nek van. Ezzel is jó hatást lehetne elérni, hogy az effekt is sztereóban szóljon, pl. amelyik részén van a cucc a képernyőnek, arról az oldalról szóljon erősebben az effekt. Ezt is kb. csak a demo kazettán lévő bombázó játék használta ki. Ja, meg a Wrigglerben a hangya hangja is úgy megy át egyik oldalról a másikba, ahogy a hangya mászik a képernyőn. De kb. ennyi.
Pl. a C16-os Squirm játék maga és a hangjai is hangulatosak. Nem is kéne agyonerőltetni magunkat, hogy valami hangulatos effektekkel feldobott játékot üssünk össze EP-n egyszerű hangeffektekből, és icipicit megerőltetve magunkat ezeket bővíteni lehetne a már ismertetett lehetőségekkel, az csak még dobna az amúgy is jó hangulaton. Tehát nem muszáj mindenképpen valami nagyon felülmúlhatatlan, bonyolult dologra gondolni.
Egyébként még 1985-ben ez egész jó volt, hogy ilyet tudott egy számítógép. Csak négyszögjel van benne, háromszögjel, fűrészfogrezgés nincs, de összességében nem rossz az egész a korához képest.

A 128K-s zenéket nézheted, mert azokban sincs 3 fajta torzítás, sem gyűrűmoduláció, sem zajcsatorna, és a zajcsatornára alkalmazható külön néhány effektről ne is beszéljünk. Szóval, már amennyire tudom, ezek a Speccy 128K-s zenék még úgy se adják vissza azokat a lehetőségeket, amiket az EP-ből ki lehetne hozni.

Egyébként még valamelyik Enterpress végén írta valaki, hogy fel kéne ismerni, hogy az EP nem szintetizátor, nem animációk készítésére való eszköz, hanem számítógép.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Zeneprogramozás
« Reply #436 on: 2013.November.08. 23:37:43 »
Quote from: szipucsu
Amennyire tudom, a C64-nek alapból nincs sztereó hangja, az EP-nek van. Ezzel is jó hatást lehetne elérni, hogy az effekt is sztereóban szóljon, pl. amelyik részén van a cucc a képernyőnek, arról az oldalról szóljon erősebben az effekt
Na ezt szoktam én is hiányolni!
Sztereó zene is alig van. Az nem sztereó, hogy az egyik hangszer jobbról szól, másik meg balról.
Van az Sztereó Zene Demó, amiben 3 zene közül lehet választani, kb abban van egyedül rendes sztereó effekt (Ráadásul mindez SOUND: hangcsatornával).

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #437 on: 2013.November.08. 23:38:25 »
Na de szipucsu! A C64 is ugyanolyan korú mint az EP, az is számítógép, és az giga jó.
:)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #438 on: 2013.November.08. 23:51:39 »
Quote from: endi
Na de szipucsu! A C64 is ugyanolyan korú mint az EP, az is számítógép, és az giga jó.
:)
Á, még sztereó hang sincs rajta, az nagyon béna úgy! :D
Jó, ez most nem a négyszögjelet használja, hanem digi hangokat, de ez a sztereó zene szerintem óriási, és a C64 nem tud ilyet:
Tim demo
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #439 on: 2013.November.09. 00:00:58 »
Quote
Na ezt szoktam én is hiányolni!
Sztereó zene is alig van. 
Hát ... szerintem az igazi zenéknél is csak fűszer meg érdekesség a sztereó .... nincsenek az igazi szenék sem agyonsztereózva. A szólamokkal, hangszerekkel játszanak, a sztereóval kifejezetten ritkán. Gépzenénél én szívesen lemondanék a sztereóról a színuszért (vagy például programozható jelformáért!) és/vagy a szűrőkért.
Z80 System

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #440 on: 2013.November.09. 00:01:43 »
Nem teljesen ide tartozik, de a Hamikát nem lehetne megcsinálni, hogy onnan szóljon a hangja, ahol a kígyó éppen van a képernyőn? Régebben próbálkoztam, nekem magas, hogyan lehet a karakterek koordinátáit átszámolni 0 és 255 közötti értékre, ami a hangerőhöz kell.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #441 on: 2013.November.09. 00:03:56 »
Quote
Jó, ez most nem a négyszögjelet használja, hanem digi hangokat, de ez a sztereó zene szerintem óriási, és a C64 nem tud ilyet:
Tim demo

Na, ha ilyet tudna az EP a játékok alatt, akkor az már valóban "nagyot szólna" ! :)
Z80 System

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #442 on: 2013.November.09. 00:08:04 »
Quote from: Z80System
Gépzenénél én szívesen lemondanék a sztereóról a színuszért (vagy például programozható jelformáért!) és/vagy a szűrőkért.
Pedig pont az elektronikus zenében lehet ezt a legkönnyebben kihasználni. Igazi zenénél már nehezebb lehet megcsinálni, hogy pl. a gitár hol innen szóljon, hol onnan. Bár mintha hallottam volna már ilyet is valahol.

De ha a hangeffekteket vesszük játék közben, akkor ott kifejezetten előnyös a sztereó hang. Pl. jobbról jön valami moraj, és már tudhatjuk ebből is, hogy jobb oldalon fog felbukkanni hamarosan az ellenséges űrhajó.

Lehet, hogy rosszul emlékszem, de mintha a Starstrike játéknak sztereó hangja lenne, és pont onnan hallani a lövést, ahova éppen lövünk.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #443 on: 2013.November.09. 00:10:40 »
Quote from: Z80System

Na, ha ilyet tudna az EP a játékok alatt, akkor az már valóban "nagyot szólna" ! :)
Tud. Ott van a Swap.
De játékok alatt nem jobbak a hangeffektek, a zene meg a menüben? Én mint "fogyasztó" játékos is mindig ezt szerettem. Ilyen túlcicomázott zene játék közben még zavaró is szerintem.
A filmekkel azért ne keverjük össze a játékokat! :D A filmek közben is vannak zenék a hangulatnak megfelelően, de ott csak figyelni kell. A játékban a játékos maga is részt vesz, szerintem a zene oda nem feltétlen kell közben.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Zeneprogramozás
« Reply #444 on: 2013.November.09. 00:14:06 »
Quote from: szipucsu
Pedig pont az elektronikus zenében lehet ezt a legkönnyebben kihasználni.
Jean Michel Jarre-nál alap, hogy a sztereóval is gyönyörűen játszik.

Quote
Lehet, hogy rosszul emlékszem, de mintha a Starstrike játéknak sztereó hangja lenne, és pont onnan hallani a lövést, ahova éppen lövünk.
A borítóján rajta van, hogy STEREO SOUND :-) meg még a Nodes és Raid borítóján. Meg kéne hallgatni őket, mennyire használják ki.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Zeneprogramozás
« Reply #445 on: 2013.November.09. 00:17:12 »
Quote from: szipucsu
De játékok alatt nem jobbak a hangeffektek, a zene meg a menüben? Én mint "fogyasztó" játékos is mindig ezt szerettem. Ilyen túlcicomázott zene játék közben még zavaró is szerintem.
Egyetértek, PC-s játékoknál is az a első, hogy a Music-ot off-ra tegyem :-)
Nem akciódús, inkább ülünk és gondolkodunk típusú játékoknál lehet jó egy kellemes háttér zene.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #446 on: 2013.November.09. 00:18:37 »
Quote
A borítóján rajta van, hogy STEREO SOUND 
Az EP idejében a STEREO olyan lehetett, mint ma a 3D. Lehet rá büszkének lenni, és speciális esetekben adhat sokkal nagyobb élményt egy cucc, mint nélküle, de az esetek nagy százalékában simán csak felesleges, sőt erőltetett.
Z80 System

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Zeneprogramozás
« Reply #447 on: 2013.November.09. 00:19:55 »
Quote from: Z80System
 de az esetek nagy százalékában simán csak felesleges, sőt erőltetett.
Ha felesleges lenne, akkor az embereknek csak 1 füle lenne középen.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #448 on: 2013.November.09. 00:21:19 »
Quote
Egyetértek, PC-s játékoknál is az a első, hogy a Music-ot off-ra tegyem
Valóban, én is így szoktam, sőt a zenét én nem is tartottam nagyon sokáig egy játék részének. Persze az ambienteket már igen, ami valahol a zene és a hangok között van ugye ...

De azért írtam azt, mert ha valahol lehetne ilyen zene, akkor ott nyilván lehetne jó minőségű digi hangokat lejátszani a játékok közben, elviselhető prociidő árán.
« Last Edit: 2013.November.09. 00:35:27 by Z80System »
Z80 System

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #449 on: 2013.November.09. 00:32:45 »
Quote from: Z80System
De azért írtam azt, mert ha valahol lehetne ilyen zene, akkor ott nyilván lehetne jó minőségű digi hangokat lejátszani a játékok közben, elviselhető prociidő árán.
De abban az időben még nem is voltak ilyen ambient-es játékok, ilyeneket én a PC-s korszakban láttam először.
Digi zene szólhat logikai játék közben, ahogy a Swap-ban van ez, máshol meg minek?
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos