Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Zeneprogramozás (Read 416639 times)

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9936
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Zeneprogramozás
« Reply #330 on: 2013.September.17. 19:16:08 »
Az jutott még eszembe, hogy az FL Studio Toxic Biohazard nevű pluginjában van egy rész, ahol különböző hullámformákat lehet beállítani, a négyszögjeltől kezdve a háromszögjelen át a szinuszig, kb. 20 féle hullámforma van benne alapból, amiket tovább bővíthetünk, ha egy WAV fájlt betöltünk. Ez a WAV fájl természetesen csak egy nagyon rövid hullámformát tartalmaz, amit a Toxic a lejátszás során "végtelenítve" játszik le egy-egy zenei hangnál. Hogyan állítható elő az a hullámforma, amit EP-n a STYLE paraméter torzításaiban (16, 32, 64) állítható be? (Vagyis WAV szerkesztővel mit kell kivágni egy felvett hangból?) A Toxic-ban is van néhány "noise" nevű hullámforma, de csak nyomokban hasonlítanak ezekhez a "torzított" hangokhoz.

Szerintem még ott különbözik az "átlag" négyszögjeltől az EP négyszögjele, hogy a nagyon mély hangoknál az EP mintha kevésbé tiszta lenne.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: Zeneprogramozás
« Reply #331 on: 2013.September.17. 20:28:37 »
Quote from: IstvanV
Az emulátor is tud zajt "felszedni" az alaplapi hangkártyák jelentős részén. :)

Az biztos, de a zaj jellege is lehet mas, ami trukkos :)

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2298
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #332 on: 2013.October.24. 20:57:20 »
Szipucsunak az EP-C64 topikból felmerült kérdésére itt vannak a frekvenciák:
http://en.wikipedia.org/wiki/Piano_key_frequencies
a1=440 Hz, és kiegyenlített hangolás szerint (vagyis két szomszédos félhang távolsága 12gyök2=1,059463). Jelenleg így vannak hangolva a mai hangszerek, de sok érdekes histórikus temperálás létezik (pl. műemlék barokk orgonák esetében még ma is lehet másféle temperálással találkozni). A kiegyenlítettről egyébként érdekességként elmondható, hogy csak az oktáv hangköz tiszta, minden más hangköz benne egy kicsit hamis (pl. a tiszta kvint hangközaránya 3:2, de a kiegyenlítettnél 1,498....., viszont pl. csak így lehetett megoldani, hogy a 12 kvint egymásra pakolása után (c-g-d-a-e-h-f#-c#-g#-d#-b-f-c) újra az alaphang c-nek pontosan 128-szoros frekvenciáját kapjuk).
*** Speicherplatz zu klein

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #333 on: 2013.October.27. 22:41:18 »
Amúgy erről jut eszembe egy sztori amit még nem is meséltem el.

Már egy ideje gitároztam amikor az EP-t megkaptam. Gitározni is tök magamtól tanultam meg, csak annyit mondtak el hogy kell hangolni a gitárt. Ebből találtam ki egy csomó mindent. Pl. hogy egy oktáv azt jelenti hogy 2x-es frekvencia, és hogy egy oktávban 12 hang van. Párhuzamosan tanultam EP-n zenét csinálni (még akkor basicből) és gitározni. Azért tanultam meg a hangokat a gitáron, hogy be tudjam írni a számítógépbe amit kitalálok. Tök fogalmam se volt hogy mi az egyes hangok neve. Aztán valahol olvastam CDEFGAH. De ez csak hét! Nem értettem. Hol a többi 5? Nem értettem, mert a gitáron minden hang egyenértékű, azaz nincs külön jelölve hogy félhang, mint a zongorán. Ekkor jöttem rá, hogy akkor biztos ez az 5 hang a félhang. :)
Innentől már tudtam hogy van 7 egész és 5 félhang. (Persze ezt a szétválogatást a mai napig logikátlanságnak tartom). De innentől megértettem az akkordokat is meg ilyesmiket (amik szintén ilyen formában logikátlanságok).
Szóval a végén simán be tudtam írni a gitáron kitalált zenéket a gépbe. Na meg megértettem az egész alapját.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Online Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14736
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Zeneprogramozás
« Reply #334 on: 2013.October.27. 22:49:41 »
Na ez az amit én soha nem tudtam felfogni.
Mikorra nagyjából felfogtam, hogy dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó, jöttek, hogy ezt az egészet felejtsük el, és cé dé cisz meg dúr, stb... innentől csak azért nem buktam meg énekből, mert a zeneszerzők életrajzát megtanultam, és arra kaptam ötöst.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #335 on: 2013.October.27. 23:13:41 »
hát az iskolában én se tudtam felfogni, meg nem is érdekelt :D
és így sokkal érdekesebb és mélyebb volt megtanulni
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2298
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #336 on: 2013.October.28. 11:09:02 »
Quote from: Zozosoft
Na ez az amit én soha nem tudtam felfogni.
Mikorra nagyjából felfogtam, hogy dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti-dó, jöttek, hogy ezt az egészet felejtsük el, és cé dé cisz meg dúr, stb... innentől csak azért nem buktam meg énekből, mert a zeneszerzők életrajzát megtanultam, és arra kaptam ötöst.
Pedig egyszerű: a c-d-e-f-g-a-h-c abszolút hangmagasságot jelent, azaz pl. az "a" hang mindig ugyanazt a hangmagasságot jelöli (jelen esetben az egyvonalas "a" hang a  440Hz-et). A do-re-mi-fa-so-la-ti-do hangsor pedig relatív helyzetű, vagyis a "do" hang lehet bármelyik hang a 12 (c-c#-d-d#-e-f-f#-g-g#-a-a#-h) közül. Pl. ha a a do=g, akkor ez lesz a do-re-mi stb. skála: g-a-h-c-d-e-f#-g (ez egyébként a dúr (vagy más néven ion) hangsor, vagyis a do-tól do-ig tartó 7fokú hangsor). Van sok másfajta is (ugye eleve van 7 különböző 7fokú, ami attól függően, mi a kezdőhang, pl. re-től re-ig: ezt hívjuk dór hangsornak, vagy pl. a 12 fokú kromatikus (=színes), ahol minden szomszédos hang között csak félhang távolság van), de nem akarok belemenni. Persze ha érdekel valakit, szívesen leírom. Az is egy érdekes dolog, miért pont ez a 7 hang a 12-ből adja ki a dúr skálát...

(ha van zenész közöttünk, bocs a kicsit pongyola fogalmazásért, próbáltam a lehető legegyszerűbben és érthetőbben leírni)
*** Speicherplatz zu klein

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #337 on: 2013.October.28. 11:13:11 »
Akartam is kérdezni ... van valami tapasztalat, hogy mennyit lassitanak a digi hangok EP -n ... mindjuk százalékosan ... tehát mondjuk van/nak hangminta(k) system memória szegmenseken, és csinálok egy tudomisén 1-8 Khz -es megszakot, és abból írom a DA portot, akkor milyen lassítást fogok kapni ? 10% idő, 90% idő ? Mivel nem zenére kéne, csak játék hangeffektre, lehet a lehető legminimálisabb freki, aminél még hallható egy lövés vagy robbanás hang ...
Z80 System

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #338 on: 2013.October.28. 11:15:37 »
Quote from: Povi

(ha van zenész közöttünk, bocs a kicsit pongyola fogalmazásért, próbáltam a lehető legegyszerűbben és érthetőbben leírni)
én zenész vagyok. de te biztos a "tanult zenészekre" gondoltál mint "igazi" zenészekre. más nem is zenész, csak akinek papppírja van róla
:twisted:
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2298
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #339 on: 2013.October.28. 11:16:00 »
Quote from: Z80System
Akartam is kérdezni ... van valami tapasztalat, hogy mennyit lassitanak a digi hangok EP -n ... mindjuk százalékosan ... tehát mondjuk van/nak hangminta(k) system memória szegmenseken, és csinálok egy tudomisén 1-8 Khz -es megszakot, és abból írom a DA portot, akkor milyen lassítást fogok kapni ? 10% idő, 90% idő ? Mivel nem zenére kéne, csak játék hangeffektre, lehet a lehető legminimálisabb freki, aminél még hallható egy lövés vagy robbanás hang ...
Jó kérdés... De pl. az egzo féle Nibbles-ben, amikor a kukac megeszik egy számot, és felcsendül az "oh yeah" digi-hang, akkor gyakorlatilag megáll minden, csak a hangkiadással foglalkozik a gép.
*** Speicherplatz zu klein

Offline Povi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2298
  • Country: hu
    • http://povi.fw.hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #340 on: 2013.October.28. 11:21:28 »
Quote from: endi
én zenész vagyok. de te biztos a "tanult zenészekre" gondoltál mint "igazi" zenészekre. más nem is zenész, csak akinek papppírja van róla
:twisted:
Igen, most "tanult zenészre" gondoltam (én se vagyok az), de nem azért, mert úgy gondolnám, hogy aki nem tudja az elméletet, és "csak" hangszeren játszik, az nem is az... :-) Csak arra gondoltam, hogy ha egy zenész "szakmai" fórumra írtam volna, lehet, hogy most mosolyogna egy szolfézstanár a fogalmazásomon... :-D
*** Speicherplatz zu klein

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #341 on: 2013.October.28. 11:22:04 »
Quote from: Z80System
Akartam is kérdezni ... van valami tapasztalat, hogy mennyit lassitanak a digi hangok EP -n ... mindjuk százalékosan ... tehát mondjuk van/nak hangminta(k) system memória szegmenseken, és csinálok egy tudomisén 1-8 Khz -es megszakot, és abból írom a DA portot, akkor milyen lassítást fogok kapni ? 10% idő, 90% idő ? Mivel nem zenére kéne, csak játék hangeffektre, lehet a lehető legminimálisabb freki, aminél még hallható egy lövés vagy robbanás hang ...
a book of life-ban ilyen megszakításos hang van (csak minek), ott asszem 4khz-re állítottam, jó béna is, meg pont ilyen játékba tök felesleges (lehetett volna a hagyományos "minden megáll addig" digi lejátszás)

a gond hogy ügye regisztereket kell push-popolni stb. bár asszem itt pont úgy csináltam hogy ebben a megszakításban lévő regeket nem használtam máshol (kivéve ami nem megkerülhető)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Zeneprogramozás
« Reply #342 on: 2013.October.28. 11:22:50 »
Quote from: Povi
Igen, most "tanult zenészre" gondoltam (én se vagyok az), de nem azért, mert úgy gondolnám, hogy aki nem tudja az elméletet, és "csak" hangszeren játszik, az nem is az... :-) Csak arra gondoltam, hogy ha egy zenész "szakmai" fórumra írtam volna, lehet, hogy most mosolyogna egy szolfézstanár a fogalmazásomon... :-D
én a tanult zenészeken szoktam mosolyogni, mert legtöbbjük csak bemagolta, de nem érti...
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Online Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14736
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Zeneprogramozás
« Reply #343 on: 2013.October.28. 11:49:03 »
Quote from: Z80System
Akartam is kérdezni ... van valami tapasztalat, hogy mennyit lassitanak a digi hangok EP -n ...
Nagyon sokat. Szerintem Dave hangokból kéne kihozni valamit, azt lehetne egy lassabb megszakításból generálni.
István csinálta azt a Dave szimulátor progit, amivel a mindenféle beállítást lehetett tekergetni, néha egész jó hangeffektek jöttek ki. (A kézi pl. frekvencia tekergetést utánozni a megszakításos programból.)

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Zeneprogramozás
« Reply #344 on: 2013.October.28. 11:56:47 »
Quote
Nagyon sokat. Szerintem Dave hangokból kéne kihozni valamit

Hát a kutyafáját már ... :)

Nagyon nincs kedvem megtanulni a hangkeltést ... sosem érdekelt, hóttunalom. Digi rulez.

Na mindegy, kipróbálok ilyen 1KHz hangokat PC -n majd, hogy jók -e azok bármire, aztán ha igen akkor megpróbálom azzal. Ha jól emlékszem IstvanV valami olyat írt az 1 KHz körüli megszakra a multithread témakörben, hogy az valami 10-20 % -ot lassítana ... Gondolom hangot adni se lenne lassabb ...
Z80 System