Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: MIDI (Read 401864 times)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI
« Reply #255 on: 2017.August.29. 17:12:36 »
Készítettem új envelope.txt-t. István néhány korábbi dobját beletettem (Wood block, Synth drum), a 10-es csatornára is tettem még egy dobot (Tambourine), az Overdriven guitar nevű hangszer hangját picit próbáltam csiszolni, és egy effektet tettem még bele valahova (FX 1). Más újabb talán nincs benne.
[ Guests cannot view attachments ]
Kicsit továbbfejlesztettem a Livideót. Nem tudom, ez a dob mennyire jó benne, kéne-e másik dob helyette. Az egyik új dobot használja fel, és az effektet, ami nyomokban hasonlít az eredetire talán:
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI
« Reply #256 on: 2017.August.29. 18:43:41 »
Kisebb javítások, új envelope file, és (egyelőre még nem sokat tesztelt) assembly verzió:
[ Guests cannot view attachments ]

A midi_asm.com nem támogat envelope.txt-t, csak a midiplay.com által már létrehozott envelope.bin-t, ettől eltekintve elvileg ugyanúgy használható. Bár nem sokkal gyorsabb, a gyorsulás mértéke csak kb. 1.55-1.6-szoros, és a MIDJOKE a legrosszabb esetben még mindig 40% körüli CPU-t fogyaszt, átlagosan pedig valamivel 10% alatt. Tehát ezen lehetne még faragni. :oops: A C verzió egyébként eddig is használt assembly rutinokat, például a hangerő szorzásnál és a DAVE regiszterek írásánál.
« Last Edit: 2017.August.29. 18:49:37 by IstvanV »

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI
« Reply #257 on: 2017.August.29. 21:45:44 »
Kicsit továbbfejlesztettem a Livideót.

Jó lett. :) Talán a dob burkológörbéjén még lehetne igazítani egy keveset, bár 50 Hz-es felbontásnál nem könnyű igazán jól megoldani.

Kipróbáltam az asm lejátszóval is, működik, de egy néhány másodperces résznél eltér a kimenete az eredetitől, ezt még megnézem, mi okozhatja.

Az "aftertouch" (billentyű lenyomva tartásának az erőssége) eseményeknek lehetne valamilyen módon hasznát venni? Jelenleg nincs hatásuk, esetleg a hangerőt módosíthatnák ezek is, de nem tudom, hasznos lenne-e.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI
« Reply #258 on: 2017.August.29. 22:11:17 »
Talán a dob burkológörbéjén még lehetne igazítani egy keveset
Én is erre gondoltam. A dob maga jól hangzik (a Woodblock, ha jól emlékszem), de lehet, hogy ide másfajta dob lenne jobb, talán rövidebb lecsengésű? Lehet még néhány hasonlót létrehozni, némi eltéréssel.

Quote
Kipróbáltam az asm lejátszóval is, működik, de egy néhány másodperces résznél eltér a kimenete az eredetitől, ezt még megnézem, mi okozhatja.
Nekem is jól szólt.
A kimenet eltérése akkor van, amikor az elejefelé megszólal az az új hangszer (az első midi csatorna) a 9. ütemnél? Mintha az első néhány hang akkor nem hallatszana jól, valami talán kioltja.

Quote
Az "aftertouch" (billentyű lenyomva tartásának az erőssége) eseményeknek lehetne valamilyen módon hasznát venni? Jelenleg nincs hatásuk, esetleg a hangerőt módosíthatnák ezek is, de nem tudom, hasznos lenne-e.
Nem tudom, sosem használtam azt, de a neve ismerős. Szóval ha pl. lenyomunk egy billentyűt a szintetizátoron, és nyomva tartjuk, akkor milyen erősen tartjuk nyomva? Esetleg még torzítást lehetne ezzel szabályozni. De hogy hasznos lenne-e, nem tudom. :D
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: MIDI
« Reply #259 on: 2017.August.29. 22:22:04 »
amúgy érdekesség: az aftertouch-ról jut eszembe a lenyomás erőssége, ami ügye a hangerőnek felel meg. amit akarok mondani, hogy olcsóbb szintikben ezt trükkösen oldották meg, nem a nyomás erősségét mérik hanem a lenyomás gyorsaságát. lényegében két fém érintkező van, alapból a felsőhöz ér a billentyű, lenyomáskor pedig az alsóhoz. az eltellt időből számolják ki a lenyomás hangerejét.
gondolom komolyabb billentyűzetekben máshogy oldják meg, és azokban van aftertouch is.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: MIDI
« Reply #260 on: 2017.August.29. 22:22:56 »
amúgy érdekesség: az aftertouch-ról jut eszembe a lenyomás erőssége, ami ügye a hangerőnek felel meg. amit akarok mondani, hogy olcsóbb szintikben ezt trükkösen oldották meg, nem a nyomás erősségét mérik hanem a lenyomás gyorsaságát. lényegében két fém érintkező van, alapból a felsőhöz ér a billentyű, lenyomáskor pedig az alsóhoz. az eltellt időből számolják ki a lenyomás hangerejét.
gondolom komolyabb billentyűzetekben máshogy oldják meg, és azokban van aftertouch is.

ja és a lényeget kihagytam: ezt én úgy fedeztem fel, hogy szétszettem egy billentyűzetet. csodálkoztam is hogy milyen primitíven van megoldva...
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: MIDI
« Reply #261 on: 2017.August.30. 08:48:24 »
Kicsit továbbfejlesztettem a Livideót. Nem tudom, ez a dob mennyire jó benne, kéne-e másik dob helyette. Az egyik új dobot használja fel, és az effektet, ami nyomokban hasonlít az eredetire talán:
Ami dobot hallottam benne, az jó volt.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI
« Reply #262 on: 2017.August.30. 09:34:39 »
Az envelope.bin-t mikor hozza létre a midiplay.com? Le kell hozzá játszani az egész mid fájlt, hogy az összes hangszer megszólaljon, amihez tartozik envelope? Ha konvertálni akarok valamit, nem tudom, lejátsszam-e előtte végig, hogy az envelope.bin meglegyen, ha előtte egy másik mid file envelope-ja van bent még a mappában.
Még arra gondoltam, a midiconv nem lehetne-e az emulátor része, és magától kiolvasná az envelope.bin-t a working directory-ból.
UI: Szerintem konvertálásnál az envelope.bin-t nem kellene bekérni, mint fájl nevét paraméterként, az mindig ugyanaz. Így menti az emulátor is, nem tudom, valamikor átnevezné-e az ember valamiért. Csak ideiglenesen szokott a fájl úgyis kelleni.

Lehet, érdemesebb lenne a legfrissebb midiplay, midiconv, mid_asm verziókat a letöltések közé tenni, úgy könnyebben meg lehet találni.

Azon is gondolkodtam, az envelope.txt-t nem lehetne-e valahova a netre tenni fel, és mindig onnan olvasná be az emulátor, így mindenkinél egységes lenne. De nem tudom, rajtam és Istvánon kívül használja-e még valaki.
« Last Edit: 2017.August.30. 09:51:05 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI
« Reply #263 on: 2017.August.30. 10:23:38 »
Egy régebbi midis szerzeményem átdolgoztam EP-ra. A második változatban mindegyik csatornán a magas hangok jobbról, a mély hangok balról szólnak. Nem tudom, nem túlzás-e az összes csatornára, de talán nem rossz így.
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]

Ki kéne találni valami frappáns szakkifejezést a "jobbról szólnak a magas hangok, balról a mélyek" nevű jelenségre, hogy ne kelljen mindig körülírni. Panned stereo?
Az 50Hz-es hangvariálós jelenségre is kéne valami frappáns név. (István nemrég említett egy 100Hz-es lehetőséget is, attól meg kéne különböztetni. Mondjuk 50/3-as hangmegosztás? Azaz 50Hz, és 3 hangot lehet megosztani így egyszerre. Vagy csak simán 50/3, és mindenki tudja ebből is, mi az?)
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI
« Reply #264 on: 2017.August.30. 11:31:11 »
Az envelope.bin-t mikor hozza létre a midiplay.com?

Akkor menti, amikor eltűnik a "Compiling envelopes..." üzenet. Amikor a "Creating tables..." megjelenik, akkor már kész a file.

Quote
Azon is gondolkodtam, az envelope.txt-t nem lehetne-e valahova a netre tenni fel, és mindig onnan olvasná be az emulátor, így mindenkinél egységes lenne.

A konvertált zenék már tartalmazzák a hangszereket is, így az átlag felhasználónak nincs szüksége az envelope.txt vagy .bin file-ra, és elkerülhetők a hangszerek változása miatti problémák is. Bár az még hasznos lehetne, ha a midiconv is támogatná a szöveges formátumot, és a hangszer készletet optimalizálni tudná, azaz törölné az adott zene által nem használt burkológörbéket.

István nemrég említett egy 100Hz-es lehetőséget is, attól meg kéne különböztetni. Mondjuk 50/3-as hangmegosztás? Azaz 50Hz, és 3 hangot lehet megosztani így egyszerre.)

A 100 Hz-es megszakítás javíthatná a burkológörbék minőségét és a zene időzítésének a pontosságát, bár 4 MHz-es gépen csak az assembly lejátszóval lenne használható (az is elfogyasztaná a CPU idő nagy részét), és a kétszeres sebesség miatt a burkológörbe definíciókat módosítani kellene. Az "osztott" hangok azonban 50 Hz-en működnek a legjobban, a 100 ehhez talán már túl gyors, így azt még külön módosítani kellene, hogy 50 Hz-es maradjon.
« Last Edit: 2017.August.30. 11:39:40 by IstvanV »

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI
« Reply #265 on: 2017.August.30. 11:58:16 »
amúgy érdekesség: az aftertouch-ról jut eszembe a lenyomás erőssége, ami ügye a hangerőnek felel meg. amit akarok mondani, hogy olcsóbb szintikben ezt trükkösen oldották meg, nem a nyomás erősségét mérik hanem a lenyomás gyorsaságát. lényegében két fém érintkező van, alapból a felsőhöz ér a billentyű, lenyomáskor pedig az alsóhoz. az eltellt időből számolják ki a lenyomás hangerejét.
gondolom komolyabb billentyűzetekben máshogy oldják meg, és azokban van aftertouch is.

A "velocity" (ami minden hangjegynek a paramétere, és a billentyű elengedésekor is értelmezett, de ott kevésbé támogatott) valóban sebességet jelent, az "aftertouch" funkciója más, a billentyűzetek gyakran csak a billentyű erős lenyomásakor kezdik el küldeni. Mindenesetre kipróbáltam, milyen hatása van a FluidSynth szoftveres szintetizátorban, ott a "Channel Pressure" növelésének nincs hatása a hangerőre, csak a magasság kezd el vibrálni, mintha "erőlködne" a hang. Ez megfelelőnek tűnik a fent leírt billentyűzet működéshez. Még azt kellene megnézni, hogy a "Polyphonic Pressure" különböző-e, ez billentyűnként külön állítja az erősséget, és az olcsóbb billentyűzetek általában nem támogatják.

Az EP-s lejátszóban valószínűleg csak egyszerű hangerő szabályozó lenne, ami ugyan nem a szabványos funkciójának tűnek, de legalább használható lenne valamire. A csatorna erősségnek (Dxh n) az az előnye, hogy rövidebb az üzenet, mint a hangerő vezérlőnél (Bxh 7 n), a billentyű erősséggel pedig külön lehetne halkítani vagy hangosítani az egyes hangokat. Bár a szerkesztők gyakran nem vagy csak hibásan támogatják ezeket.

A legegyszerűbb megoldás az lenne, ha a "velocity" paramétert felülírnák, ennek nincs extra CPU igénye sem amikor éppen nem érkeznek ilyen üzenetek. Helyesebb lenne velocity+aftertouch alapján számolni az erősséget, de akkor már ezt is külön tárolni kellene és figyelembe venni a hangerő számításnál.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI
« Reply #266 on: 2017.August.30. 11:59:38 »
Akkor menti, amikor eltűnik a "Compiling envelopes..." üzenet. Amikor a "Creating tables..." megjelenik, akkor már kész a file.
Aha, azért volt mindig egyforma méretű, már értem. Azt hittem, csak azokat az envelope-okat használja fel, amik az adott midi fájlhoz kellenek.
De olyat is lehetne, hogy gombnyomásra kimenti a midiplay a csak az aktuális fájlhoz az envelope-okat. De lehet, azt se egyszerűbb megcsinálni, mint amit írtál, hogy a midiconv szűrje ki, mi nem kell.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: MIDI
« Reply #267 on: 2017.August.30. 15:40:05 »
Boci-boci tarka, Living on Video módra. Olyan, amilyen:
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: MIDI
« Reply #268 on: 2017.August.30. 18:38:55 »
A kimenet eltérése akkor van, amikor az elejefelé megszólal az az új hangszer (az első midi csatorna) a 9. ütemnél? Mintha az első néhány hang akkor nem hallatszana jól, valami talán kioltja.

Úgy látszik, valójában a C változat a bugos, nem a régebben elengedett csatornát foglalja, amikor ilyenek közül kell választani. :oops:

De olyat is lehetne, hogy gombnyomásra kimenti a midiplay a csak az aktuális fájlhoz az envelope-okat. De lehet, azt se egyszerűbb megcsinálni, mint amit írtál, hogy a midiconv szűrje ki, mi nem kell.

PC-s programban valószínűleg egyszerűbb megoldani.

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: MIDI
« Reply #269 on: 2017.August.30. 19:10:41 »
Egy régebbi midis szerzeményem átdolgoztam EP-ra. A második változatban mindegyik csatornán a magas hangok jobbról, a mély hangok balról szólnak. Nem tudom, nem túlzás-e az összes csatornára, de talán nem rossz így.
Nekem nem tűnt zavarónak, igaz nem fülhallgatón hallgattam, de mintha jobban szólna az első verzió.