Enterprise Forever
:HUN => SOUND: => Topic started by: endi on 2013.March.06. 01:28:21
-
tudjátok mire jöttem rá!? marha nagy!
nem tudok olyan hangot előállítani a sound-al, ami a key click!
meg kéne nézni hogy csinálják a romban!
-
meg kéne nézni hogy csinálják a romban!
ECBA 3E 32 LD A, 32
ECBC 4F LD C, A
ECBD D3 A0 OUT (A0), A
ECBF AF XOR A
ECC0 D3 A1 OUT (A1), A
ECC2 06 0F LD B, 0F
ECC4 3E 3F LD A, 3F
ECC6 D3 A8 OUT (A8), A
ECC8 D3 AC OUT (AC), A
ECCA 10 FE DJNZ ECCA
ECCC 3E 3C LD A, 3C
ECCE 91 SUB C
ECCF B7 OR A
ECD0 1F RRA
ECD1 47 LD B, A
ECD2 AF XOR A
ECD3 D3 A8 OUT (A8), A
ECD5 D3 AC OUT (AC), A
ECD7 10 FE DJNZ ECD7
ECD9 0D DEC C
ECDA 20 E6 JR NZ, ECC2
ECDC C9 RET
-
eh, gondoltam hogy asm...
ez csalás! :)
-
nem tudok olyan hangot előállítani a sound-al, ami a key click!
Szerintem nagyon rövid, magas, torzított hang.
Az ASM krixkraxoknak milyen SOUND utasítás felelne meg?
-
Az ASM krixkraxoknak milyen SOUND utasítás felelne meg?
Egyik se :-)
Ha jól értelmezem a DAVE leírásból, akkor kb 2450Hz-es tisztahangot állít be, majd a hangerőt rángatja ciklusban max és 0 között, úgy, hogy a max rész fix ideig, a 0 rész egyre hosszabb ideig marad. De mindez sokkal gyorsabban történik, mintsem, hogy 50Hz-es lépésekkel dolgozó Envelope-al lehetne utánozni.
-
allocate
s meghívod a rutint
-
allocate
s meghívod a rutint
Érdekes lenne ezzel a módszerrel különböző hangmagasságú hangokat szólaltatni meg, és így rakni össze a dallamot. Elsőre mondjuk a Boci-boci tarkát - Clicky-clicky tarka.
-
meghallgatnám szívesen!
-
Érdekes lenne ezzel a módszerrel különböző hangmagasságú hangokat szólaltatni meg, és így rakni össze a dallamot. Elsőre mondjuk a Boci-boci tarkát - Clicky-clicky tarka.
Tessék, lehet vele játszani :-)
-
Tessék, lehet vele játszani :-)
Ezzel mit kell csinálni?
-
Ezzel mit kell csinálni?
Módosítani az értékeket (3E utáni érték), és akkor más hang lesz. Az első CODE sorban van egy AF azt ki lehet cserélni 3E,00-ra, és akkor itt is írható az érték.
Lehet POKE-val, is, pl 135 POKE KLIKK+2,RND(256) egész érdekes lesz :-)
-
Lehet POKE-val, is, pl 135 POKE KLIKK+2,RND(256) egész érdekes lesz :-)
Most már azt is tudjuk, hogy a Dot Collector játékban hogyan csinálták a hangot.
-
Úgy tudom Zozó minimum tudja milyen technikával van implementálva a billentyű click hang,
hogy lehetne hangosítani azon ?
Nem gondolok ilyen beállítható valamire, vagy ilyesmi, csak hardkódban átírva, hogy a jelenleginél jóval hangosabb legyen ... hogy tudok olyat ?
-
Tehát arra gondolnék pld, hogy venném az XY rom file -t, amiben az benne van, abban fizikailag áthekkelném hangosabbra, és a módosított rom -ot kiírnám.
Ha ez az alaplapiban van benne, akkor azt. Ahol van.
-
És ezt miért az angol fórumba nyitottad? :oops:
Maximális hangerő van használva:
ECBA 3E 32 LD A, 32
ECBC 4F LD C, A
ECBD D3 A0 OUT (A0), A
ECBF AF XOR A
ECC0 D3 A1 OUT (A1), A
ECC2 06 0F LD B, 0F
ECC4 3E 3F LD A, 3F
ECC6 D3 A8 OUT (A8), A
ECC8 D3 AC OUT (AC), A
ECCA 10 FE DJNZ ECCA
ECCC 3E 3C LD A, 3C
ECCE 91 SUB C
ECCF B7 OR A
ECD0 1F RRA
ECD1 47 LD B, A
ECD2 AF XOR A
ECD3 D3 A8 OUT (A8), A
ECD5 D3 AC OUT (AC), A
ECD7 10 FE DJNZ ECD7
ECD9 0D DEC C
ECDA 20 E6 JR NZ, ECC2
ECDC C9 RET
-
És ezt miért az angol fórumba nyitottad? (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_redface.gif)
Hát ha ott nyitottam, akkor azért mert elbénáztam, de nekem nem ott listázza ...
Maximális hangerő van használva:
De ha maximális, akkor miért sokkal halkabb mint a játékok hangjai ?
Ha megfelelő hangerőn kattog, akkor a játékok "üvöltnek", ha a játékok vannak megfelelő hangerőn, akkor a billentyű hang szinte nem is hallatszik.
A hang kimeneten hallgatva, kikötött belső hangszóróval.
-
Hát ha ott nyitottam, akkor azért mert elbénáztam, de nekem nem ott listázza ...
Mert egyből helyére raktam :-)
De ha maximális, akkor miért sokkal halkabb mint a játékok hangjai ?
Ilyen bajom még nem volt :-) De gondolom azért, mert ez csak pillanatnyi hang, ott meg folyamatos.
-
Ilyen bajom még nem volt (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_smile.gif)
De az hogy lehet ? Majd ha egy gép előtt leszel, próbáld csak ki, külső hangszórón kellemes hangos kattogás ... játék indít (bármelyik) ... zavaróan hangos.
De gondolom azért, mert ez csak pillanatnyi hang, ott meg folyamatos.
Valami "kitöltési tényező" probléma lehet ... nincs mély komponense a hangnak, és nem tud megmozdulni a hangszóró eléggé ... vagy mi ?
-
Én sem emlékszem ilyen problémára, pedig éveken át erősítővel vagy fejhallgatóval használtam a gépet.
Gondolom, az erősítőddel/fejhallgatóddal lehet az, hogy pont a click frekvenciáját kevésbé hangosan adja vissza.
Esetleg vedd fel mp3-ba és töltsd fel ide, ami kijön hang az EP kimenetén és mi is megszakértjük, milyen.
-
Ami még lehet: a régi játékok, főleg az átíratok halkabbak. Eleve csak az egyik oldali hangerőt piszkálják, és azt sem max hangerővel, hanem csak a Spectrumos bittel, így 3Fh helyett csak 10h hangerővel.
-
ezt még régebben raktam be a sound topikba, megváltoztatja a key click hangját
-
Van rá valami poke is, még Zozo írt régebben "szintetizátort", amivel különbözőképpen lehet a click-et megszólaltatni.
-
Hát sokat javított, hogy visszaraktam a magasakat, mert azokat teljesen levettem (hogy minnél mélyebben szóljon a gép, minnél kevésbé csicseregjen),
ettől azért javult elég sokat, de nem múlt el a probléma.
Lehetséges, hogy ha nem a monitoromon hallgatnám, akkor jobb lenne az eredmény, mert mondjuk az tényleg pont a billentyűhang frekijére csillapít ... majd próbálgatom alkalomadtán ...
-
Zozo ide írta a ROM-ból a kódot, (http://enterpriseforever.com/sound/zeneprogramozas/msg30758/#msg30758)amely a click előállításáért felelős.
Aki ért hozzá, átírhatja, hogy mélyebb legyen a hang, és egy újabb ROM-ba be is égetheti az új változatot.
-
Egy kis nosztalgia jut eszembe amúgy erről. Az első EP-men tök jól hallatszott a click, a másodikon is (az elsőt vissza kellett vinni a boltba mert túlmelegedett és elkezdett futni a kép). Aztán egy haveromén tökre elcsodálkoztam, hogy alig hallatszott a click. Szóval ez példánytól is függött. :)
-
ezt még régebben raktam be a sound topikba, megváltoztatja a key click hangját
Sok év után idetévedve, megnyitottam a programot:
[attachimg=1]
Elég sokat foglalkozom mostanában a témával, de halvány fogalmam sincs, mi az a STYLE 113 a zajcsatornán. De most utánaszámoltam: 64 (felüláteresztő szűrő) + 32 (aluláteresztő szűrő) + 16 (7 bites polinomszámláló) + 1 (frekvencia a 0-ás csatornáról) = 113. Ezek szerint a 2-es csatornán szól a click, mert azzal van az aluláteresztő szűrő. A frekvencia azért jöhet a 0-ás csatornáról, hogy ne szóljon alapból a zajcsatorna. De hogy a felüláteresztő szűrő miért kell, nem tudom, de anélkül szól a hang. Utánanéztem, nem a 2-es, hanem a 0-ás csatornán szól a click. Akkor meg az aluláteresztő szűrő nem tudom, miért kell a 2-es csatornával.
"Szépséghibája" a programnak, hogy a SOUND-ra fura hang jön, mert attól megszólal a zajcsatorna is, mert a sound ad neki frekit.
Viszont jó trükk egy basic programban így megváltoztatni a click-et, amikor be kell írni valamit billentyűkkel.
Ha a háttérben valami alapból nem hallható zene szól, ami össze van követ pl. gyűrűmodulációval vagy szűrővel egy másik csatornával, akkor a click-nek mindig más lenne a hangja, ahogy gépelünk. Jó trükk a click egyedi hangját is bevonni a zenélésbe, és azzal szűrőzni, gyűrűmodulációzni.
Egyébként a SOUND SOURCE 3,STYLE 64 is megváltoztatja a click hangját, mert a nullás csatornával szűrőzik. A SOUND SOURCE 2,STYLE 128 is megváltoztatja a click hangját, mert az meg gyűrűmodulációzik a click hangjával, de itt a háttérben is szól valami.
-
A következő program elindítása után a click hangja dinamikusan változik minden leütésnél, és még ráadásul sztereó is lesz - egy darabig. Van egy kis háttérzaj, de nem feltűnő. Gépeljetek valami szöveget hozzá, lehet folyamatosan lenyomva is tartani egy billentyűt, eléggé érdekes:
[attach=1]
Az ilyenekkel jól fel lehetne dobni az INPUT rutinokat basic programokban.
-
ez marha jó :)
-
A program elindítása után lenyomva kell tartani egy gombot, fenomenális lesz a hatás.
[attach=1]
[attach=2]
Volt valami gépi kódú rutin, amivel billentyűleütés nélkül is elő lehetett facsarni a click hangot, és még a magasságát is lehetett állítani. Azt összekombinálva ezzel érdekes ritmusokat és "dallamokat" lehetne elérni, amiket basic programok használhatnának akár.
-
Összeszedtem a fórumon a klikkes dolgokat. Ezekből lett a következő:
[attach=1]
A basic program elején a HOSSZ, EXTRA, TORZI változónak más értékeket is lehet adni, kicsit más lesz a hang. Az EXTRA=1-et is érdemes kipróbálni, mert akkor gyűrűmoduláció is lesz rajta. A HOSSZ a lejátszási sebességet állítja. (A TORZI-nak csak akkor van hatása, ha az EXTRA=1.)
Ennél jobb "zenét" is ki lehetne hozni belőle.
-
Úgy tudom Zozó minimum tudja milyen technikával van implementálva a billentyű click hang,
hogy lehetne hangosítani azon ?
Nem gondolok ilyen beállítható valamire, vagy ilyesmi, csak hardkódban átírva, hogy a jelenleginél jóval hangosabb legyen ... hogy tudok olyat ?
Meg kell keresni az EXOS romban (gondolom, abban van benne) a 3E 32 4F D3 A0 AF bájtsorozatot, és a 32-t átírni nagyobb számra, akkor mélyebb lesz a hang.
Itt egy kis segédprogram: a joy fel-le mozgatásával lehet állítani az értéket, space-re kiadja az adott értékhez tartozó click hangot. Amelyik érték a legszimpatikusabb, azt át kell számolni hexadecimálisba, és azt kell beírni a 32 helyére. Figyelni kell az órajelre is, mert ha gyorsabb a gép, a click is magasabb (halkabb). Azt hiszem, turbós gépeken halkabb ezért, mint kéne.
[attach=1]
[attach=2]
UI: Megnéztem hex editorban, az exos21.rom-ban 2CBB-nél van a 32h, amit át kell írni (Ha 0000-ra töltöm be az exos21.rom-ot.) Ha még aktuális ez a kb. 6 éves kérdés. :D Ja, és valamit csinálni kell, hogy ne legyen a gép indulásakor Internal Checksum error sem, és valahogy bele is kell égetni a rom-ba.
-
Még anno kiszedtük basic programba a hex$ kódját a click hangnak, így onnan is megszólaltatható, a hangmagassága is változtatható:
Tessék, lehet vele játszani :-)
Azon gondolkoztam, hogy ha ezzel a pár hex számmal ilyen hangzást elő lehet állítani, amit simán a SOUND-dal nem, akkor biztos nem csak click hangot, hanem egyéb, rövid, de extrém hangokat is meg lehetne így szólaltatni basicből. Ezzel fel lehetne dobni basic programokat, amiket aztán Zzzippel is le lehetne fordítani. Persze játék közben ilyenek nem szólhatnának, mert a gépi kódú rutin meghívásának az idejére minden más megáll, de pl. játék indításakor, életvesztéskor vagy szintek között jól hangozhatna. Sajnos fogalmam sincs, a hex számokat hogyan lehetne átírni, hogy egyéb, nem szokásos, de jó hangot kapjunk.
Ha jól értelmezem a DAVE leírásból, akkor kb 2450Hz-es tisztahangot állít be, majd a hangerőt rángatja ciklusban max és 0 között, úgy, hogy a max rész fix ideig, a 0 rész egyre hosszabb ideig marad. De mindez sokkal gyorsabban történik, mintsem, hogy 50Hz-es lépésekkel dolgozó Envelope-al lehetne utánozni.
Ezen lehetne variálni, pl. hogy a 0 rész először hosszabb ideig van, utána egyre rövidebb ideig, így kb. visszafele játszaná le a click hangot. De biztos lehetne még más trükkös hangot is előállítani néhány hex számmal. Vagy lehetne pl. olyat, hogy a 0 rész és a max. rész is fix, de eltér a hosszúságuk.