Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Hanglejátszó fejlesztése (Read 70773 times)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4756
  • OS:
  • Linux (Suse) Linux (Suse)
  • Browser:
  • Firefox 3.0.3 Firefox 3.0.3
    • View Profile
Hanglejátszó fejlesztése
« on: 2009.January.13. 12:50:55 »
Eszembe jutott még, hogy lehetne hang is
Ha video és hang egyelőre nem is lenne egyszerre, csak hanghoz lehetne külön konvertert és lejátszót készíteni.

Offline Attus

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1226
  • Country: hu
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Firefox 2.0.0.16 Firefox 2.0.0.16
    • View Profile
Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #1 on: 2009.January.13. 13:21:51 »
Ha video és hang egyelõre nem is lenne egyszerre, csak hanghoz lehetne külön konvertert és lejátszót készíteni.

Comment: Azok a fránya realitások.  ;-)

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7347
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 3.0.5 Firefox 3.0.5
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #2 on: 2009.January.13. 15:58:39 »
Ha video és hang egyelõre nem is lenne egyszerre, csak hanghoz lehetne külön konvertert és lejátszót készíteni.
Ezeknek a programoknak a részeit lehetne valahogy felhasználni hanglejátszásra szerintem. Gondolom, alapvetõ probléma, hogy a forrásuk nincs meg, nem tudom, visszafejtéssel mi a helyzet.
Ami még talán reálisan elképzelhetõ, Zozo MBP-jét belegyömöszölni a lejátszóba.
A Wav sample playert gondolom, vissza kéne fejteni. Konverter talán nem gond, pl. a Cool Edittel lehet menteni 8 bites 8000 Hz formátumban is akár wavot.
SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos
OPEL #1:"Audi(o):" ACCESS DENIED

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4756
  • OS:
  • Linux (Suse) Linux (Suse)
  • Browser:
  • Firefox 3.0.3 Firefox 3.0.3
    • View Profile
Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #3 on: 2009.January.15. 14:00:30 »
Ha video és hang egyelőre nem is lenne egyszerre, csak hanghoz lehetne külön konvertert és lejátszót készíteni.
Itt egy próbálkozás Nyuzga Exolon zenéjének (illetve csak az elejének, mert a hossza 13 másodperc :)) EP-re való konverziójára. Valószínűleg a konverzió minőségén még lehetne javítani, és a konvertálásban és a lejátszásban is lehetnek hibák. A formátum 15625 Hz mono 4 bites ADPCM, amelyet a lejátszó 7 bitre dekódol (2 csatorna használatával próbálja a felbontást 7 bitre növelni, ez nem tudom, hogy igazi gépen mennyire pontos eredményt ad).

Online Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13081
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 3.0.5 Firefox 3.0.5
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #4 on: 2009.January.15. 20:32:24 »
Ezeknek a programoknak a részeit lehetne valahogy felhasználni hanglejátszásra szerintem. Gondolom, alapvetõ probléma, hogy a forrásuk nincs meg, nem tudom, visszafejtéssel mi a helyzet.
Igazából csak a DTM meg MBT formátumokat kéne visszafejteni, és egy új lejátszót írni.

Ez én elképzelésem egy "álom" lejátszóról:
- tudja az MBT, DTM formátumokat, MOD elõzetes konvertálás nélkül, egyszerûbb WAV fájlok
- plusz amilyen szuper formátumot ki fog találni nekünk István :-)
- lejátszás elõtt mérje fel a gép erejét (órajel), és ennek megfelelõen állítsa be a sebességet, turbós gépen bonyolultabb/nagyobb mintavételû fájlok lejátszása
- memóriabõvítés használata, nagy fájl és kevés memória esetén utántöltés (ez nyilván csak WAV és hasonlók esetén lehetséges)
- valami jópofa kivezérlés jelzõ mint DTM Playerben
- szokásos INI fájl, FILE használat

Online endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 6768
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.63 Opera 9.63
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #5 on: 2009.January.15. 20:38:12 »
Spectrumos lejátszókat érdemes megvizsgálni. Le tudnak játszani ilyen szabvány formátumokat is, de amúgy bármit, mivel teljes z80 szimuláció van bennük. Lásd AY Player. Tehát sok zene simán a játékban lévõ z80 kód.. :)
A diplomás magyar programozó megcsinált egy pacmant egy év alatt, majd lefikázta a világ legjobb játékait. :D

Offline Attus

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1226
  • Country: hu
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Firefox 2.0.0.16 Firefox 2.0.0.16
    • View Profile
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #6 on: 2009.January.15. 23:35:45 »
Gondolkodom...
Sound Blaster nyelvre fordítva: DSP, Wav tábla, OPL3?
tiszta OPL3 :
A DAVE hanggenerátorait használó szintetizátort tudtommal  nem sokat írtak eddig. Basic nyelven írtak demó szerûeket, meg nekem volt egy "kezdetleges" kísérleti szakaszom. Lásd a Delivery átiratomat, meg a krixkraxot. Az enyim editor nélküli, MON alatt pötyögtem be a zenei hangokat, Gyányi mester is alkotott egyet. Az õ musicboxja már fejlettebb editorral rendelkezik, de az editorja zenáhez értõ emberek számára is igen nehézkes. Én, kottát ismerõ ember lévén egy kotta alapú editort hiányoltam nála, az én kis progimnak olyan szép kotta író editort álmodtam, de  ez csak álom maradt.  :oops:
Wav táblás szintetizátor :
Egy alkotásról tudok, ez a rockdigi. Dob mániás emberek alkották, akik számára a jó dob a legfontosabb a "zenében". Eltárolt hanghullám mintákból állítja össze a zenét, gyakorlatilag a DSP-t, DAVE -nál a digitalizáló portot használja, Proci terhelés már tetemes, mert gyakorlatilag õ rángatja a hangszórót, mint a Spectrum, de legalább nem 1 bites, hanem 8 bites tartományban lökdösve. Elõnye, hogy nem csak négyszögjelû lehet a hang, és nem memóriazabáló a zene leírója.
tiszta DSP :
Wav lejátszás, nem szintetizátor, hanem "magnó". Processzor lökdösi a hangszórót a memóriában elhelyezkedõ "kaotikus" folytonos számsor alapján, amiket kiküld a megfelelõ portra, azonos idõpontokban, alig marad másra ideje. Énekszó is lehet akár, memóriafaló processzorzabáló buta "lejátszó". Lásd A stúdió demók, Small demo fekete képei alatt a nyúlfarknyi "zenék" és "dalok".
Szerintem a Wav táblás és az OPL3 szerû elvet kellene alkalmazni egy jó MOD szerû lejátszóhoz és szerkesztõhöz.
A "filmekhez" meg csak a wav elv használható, de gépünket én erre nem látom alkalmasnak, Egy régi Little Richard (2-3 perc) rock 'n roll szám DSP-n való visszajátszása fekete képernyõvel emulátoron biztos megoldható, mivel ott nincs memória korlát, vinyó korlát, Z80 sebesség korlát, de ez már nem enterprise, hanem emulátor program lesz.

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7347
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 3.0.5 Firefox 3.0.5
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #7 on: 2009.January.15. 23:59:19 »
Wav táblás szintetizátor :
Egy alkotásról tudok, ez a rockdigi.
A Soundtracker 2.1 és 3.0 is ilyen? (Elõbbi csak 2 digitális hangmintás csatornát kezel, utóbbit nem nagyon ismerem.)

Volt egyszer egy program, amibe kotta formában lehetett beírni a zenét (basic)...

Tényleg nagyon bonyolult pl. a Rockdigibe is beírni a hangokat "nem kotta" formátumban. Héder Józsi nem tudom, hogyan csinálta, de gyanítom, valami PC-s vagy amigás programmal szerkesztette.

Nagyon jó lett egyébként az Exolon ADPCM! Próbálta valaki igazi gépen?
SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos
OPEL #1:"Audi(o):" ACCESS DENIED

Online Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13081
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 3.0.5 Firefox 3.0.5
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #8 on: 2009.January.16. 00:00:13 »
8 bites tartományban lökdösve
Ez biztos? A Dave az 6 bites. Vagy többcsatornával trükközve növelték a bit számot?

Quote
Small demo fekete képei alatt a nyúlfarknyi "zenék" és "dalok".
Azért ott van a nemrég a másik topicban tárgyalt Mushroom is, ami nem is nyúlfarknyi. Az eredeti fájl majd 300K, ez lett besûrítve a 128K-ba, miközben nem csak fekete képernyõ van.

Online Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13081
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Firefox 3.0.5 Firefox 3.0.5
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #9 on: 2009.January.16. 00:10:16 »
A DAVE hanggenerátorait használó szintetizátort tudtommal  nem sokat írtak eddig.
Egy ilyen izgalmas lenne, de én tök hülye vagyok a zenéhez, azt meg pláne nem értem, hogy mit jelent a DAVE leírásban a gyûrûmoduláció meg mittoménmilyen szürõk :(
Kíváncsi lennék, hogy egy zenész mit tudna kihozni ebbõl a "hangszerbõl"! Azt tudjuk, hogy az AY teljes leutánzásához kevés a tudása :-( de vajon ami benne van más, azzal lehetne-e más, jobb hangzást elõállítani?
Ott van pl a Sztereo zene demo, amiben 3 szám van benne, abból különösen a Beatles-es tetszik. És ez a demo csak az EXOS SOUND csatornát használja.

Online endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 6768
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows XP Windows XP
  • Browser:
  • Opera 9.63 Opera 9.63
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #10 on: 2009.January.16. 00:27:21 »
Ha jól emlékszem az AY nem tud többet mint a DAVE, csak bizonyos dolgokban más.
Sima 1 szólamú digi hang lejátszás nem terheli annyira a procit... hiszen ügyes emberek még 4 szólamot is tudnak úgy hogy alatta játék megy vagy demó (Swap, Small demo stb.). Sõt az én Book of Life játékom alatt a hangeffektek is digi-k, mondjuk valami nagyon alacsony frekin megy...

Sima 1 szólamú wav lejátszás esetén realtime kitömörítés is mehetne szerintem valami egyszerû tömörítéssel. Asszem az ADPCM hang tömörítés valami olyasmi hogy a byte sorozatot úgy tömöríti hogy 4 biten csak változásokat tárol. Ezt bírná az EP is szerintem.
A diplomás magyar programozó megcsinált egy pacmant egy év alatt, majd lefikázta a világ legjobb játékait. :D

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4756
  • OS:
  • Linux (Suse) Linux (Suse)
  • Browser:
  • Konqueror 3.5.9 Konqueror 3.5.9
    • View Profile
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #11 on: 2009.January.16. 00:46:55 »
Ez én elképzelésem egy "álom" lejátszóról:
- tudja az MBT, DTM formátumokat, MOD elõzetes konvertálás nélkül, egyszerûbb WAV fájlok
Nekem egyelőre megfelel egyszerű WAV-szerű lejátszás is :)
Quote
- lejátszás elõtt mérje fel a gép erejét (órajel), és ennek megfelelõen állítsa be a sebességet, turbós gépen bonyolultabb/nagyobb mintavételû fájlok lejátszása
Erre én is gondoltam, bár először még normál 4 MHz-es gépre kellene működő lejátszót készíteni.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4756
  • OS:
  • Linux (Suse) Linux (Suse)
  • Browser:
  • Konqueror 3.5.9 Konqueror 3.5.9
    • View Profile
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #12 on: 2009.January.16. 00:54:34 »
Ez biztos? A Dave az 6 bites. Vagy többcsatornával trükközve növelték a bit számot?
Ha az egyes hangszereket külön DAVE portokon játszották le (nagy frekvenciájú négyszögjelet beállítva), akkor tulajdonképpen igen, három csatornával pédául elvileg 190 szint lehetséges. De a normál "DAC" mód (A7h port 3. és 4. bit beállítva) a hangminták szoftveres keverésével az valóban csak 6 bites.
Quote
Azért ott van a nemrég a másik topicban tárgyalt Mushroom is, ami nem is nyúlfarknyi. Az eredeti fájl majd 300K, ez lett besûrítve a 128K-ba, miközben nem csak fekete képernyõ van.
Természetesen nyúlfarknyi jó minőségű felvétel helyett mindig lehet hosszabb és kevésbé jó minőségű is :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4756
  • OS:
  • Linux (Suse) Linux (Suse)
  • Browser:
  • Konqueror 3.5.9 Konqueror 3.5.9
    • View Profile
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #13 on: 2009.January.16. 00:56:59 »
Sima 1 szólamú wav lejátszás esetén realtime kitömörítés is mehetne szerintem valami egyszerû tömörítéssel. Asszem az ADPCM hang tömörítés valami olyasmi hogy a byte sorozatot úgy tömöríti hogy 4 biten csak változásokat tárol. Ezt bírná az EP is szerintem.
Amint az a fenti Exolon példánál is látható (illetve hallható) :) 4 bit helyett lehet kevesebb is, ami a "Mushroom"-hoz hasonló felvételeknél, ahol a lejátszható időtartam fontosabb, mint a minőség, hasznos lehet.
« Last Edit: 2009.January.16. 01:03:20 by IstvanV »

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4756
  • OS:
  • Linux (Suse) Linux (Suse)
  • Browser:
  • Konqueror 3.5.9 Konqueror 3.5.9
    • View Profile
Re: Hanglejátszó fejlesztése
« Reply #14 on: 2009.January.16. 01:34:11 »
Azért ott van a nemrég a másik topicban tárgyalt Mushroom is, ami nem is nyúlfarknyi. Az eredeti fájl majd 300K, ez lett besûrítve a 128K-ba, miközben nem csak fekete képernyõ van.
Ezt 8929 (pontosabban 250000/28) Hz-es mintavételezési frekvenciával és 4 bites felbontással oldották meg, azonban ha egy hangminta azonos az előzővel, akkor az csak 1, egyébként 5 bitet használ fel. A 4 bites hangmintákat egy táblázat konvertálja 6 bitre - nem egészen lineárisan - és ez a táblázat nem változik lejátszás közben.