Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl? (Read 26715 times)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« on: 2012.April.02. 20:51:44 »
Gondoltam nyitok egy ilyen topikot. :)
Szóval. Az EP Basic-je marha jó. Ezt tudjuk. De mit lehetett volna-lehetne max kihozni belõle? Itt fõleg játékokra gondolok. :)

Szabályok szerintem: játszható játék legyen. Azaz: biztos lehetne akár 3d fps játékot is, csak 0.01 fps-el menne. :) De az nem gond, ha lassú valamennyire egy játék szerintem. Pl. egy kalandjátéknál nem gond ha lassan rajzolja ki a pályát.

Csodálkozni fogtok, de a Book of Life játékomat Basicban kezdtem el írni! Pontosabban eleinte Basicben csináltam egy hasonló játékot. Simán a print utasítással írtam ki c16 módban karakterekbõl a pályát. Nem is volt olyan vészesen lassú. Persze ez még kaland jellegûbb játéknak indult.

A c16 módban print-el való kiírás több játékomban is használt módszer volt. Mert ügye jó nagy karaktereket lehet így kiírni. Sajnos ezek a játékok vesztek el fõleg... :( Kb. csak a Mega Pac Man maradt meg ami ilyesmi volt: http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Mega_Pac_Man.htm

Pedig a többiben alkalmaztam egy olyan pályarajzoló trükköt, hogy 2x kirajzolt pályával 3 színt értem el. Persze nem nagy trükk, xor-al kellett printelni és így jött létre az újabb szín. (Sajna háttérszín c16 módban nincs, az mindig fekete, így 4 színt nem lehetett elérni az xor trükkel.)
2x rajzolni a pályát még viszonylag gyors volt és megérte. Csak ügyesen kellett a két grafikai "sprite"-ot (karaktert) megrajzolni.

Egyes ilyen játékaimban még a grafikus-karakteres rajzolás után is voltak trükkük, pl vonallal, fill-el még belerajzoltam. Ez kaland jellegû játékoknál volt jó. Meg aztán itt is alkalmaztam a soronkénti paletta állítást, persze Basic alól csak 8 pixelenként lehetett, de háttér színnek ez is jó volt.

Apropó sebesség: természetesen mindent Zzzippel fordítottam. :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #1 on: 2012.April.02. 21:51:59 »
Egyszer pl. elkezdtem csinálni egy ilyen c16 "nagykarakteres" játékot, amiben pixelenként mozgott a fõhõs és az ellenségek. De azt hiszem ez már a erõsen határa volt a Basic sebességének: ugyanis ez már nem volt játszható. Fõhõs meg 1-2 ellenfél és már Zzzippel fordítva se tudtam elérni megfelelõ sebességet.
Meg villogott mint állat. :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #2 on: 2012.April.02. 22:15:47 »
Á, jut eszembe, volt az Entersprite nevû bõvítõ (vagy mi volt a neve).
Na én azzal tök sokat próbálkoztam, hogy felhasználjam, de nem sikerült. Folyton volt valami baja.

Talán az ilyesmi (azaz asm-al segített Basic) még belefér ide...
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #3 on: 2012.April.02. 23:59:40 »
Ha szép játékot akarunk írni basicben, akkor eleve már a menüt is nem sima karakteres képernyõn, hanem attribútum képernyõn kell megnyitni, és így rögtön 7 színt használhatunk, így pl. mindegyik sor lehet egy-egy árnyalattal sötétebb/világosabb, ami Endinek amúgy is kedvenc húzása volt.
A hangokkal is lehet játszadozni, szûrõk, gyûrûmodulációk, envelope, ezeket a basic programok nem nagyon használják ki, de még a gépi kódúak se nagyon.
Digi hang is lejátszható basic-bõl, csak valahogy azt kéne megcsinálni, hogy a Sample Player ne mindig floppyról akarja betölteni, hanem a hang be legyen töltve a memóriába, és onnan játssza le a gép.
Talán 1-2 csatornás digi zene (Rockdigi-szerû) lejátszása is lehet basicbõl, ezt nem tudom.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3191
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #4 on: 2012.April.03. 08:32:00 »
Azért egy normális BASIC fordító nagyon hiányzik az IS-BASIC-hez.
Mi számítana normálisnak? Kompatibilis a 2.1-es BASIC-kel, választható real, integer fordítási mód.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #5 on: 2012.April.03. 20:33:36 »
Egy trükkel meg lehet szólaltatni digi hangot úgy basicbõl, hogy nem floppyról, hanem a memóriából olvassa ki a hangmintát. Meg kell nyitni egy ramdisket, erre átmásolni a wav fájlokat, és innen játszani le Sample Playerrel. Ezt persze csak EXDOS mellett lehet. De vinyós gépnél, gondolom, mindegy, mert vinyóról biztos kb. 0 idõ alatt betölti a wav-ot.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline PiotrSoft

  • EP fan
  • *
  • Posts: 230
  • Country: hu
  • Fõhajtást a hõsöknek, könnycseppet az áldozatoknak
    • nem teljesen rollam szól de mégis rollam szól, ha megnézed megérted
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #6 on: 2013.January.30. 17:25:38 »
hát igen,basic ban max a Diktátort lehetett megírni,mert ennél bonyolultabbat szerencsétlen zilog  a basic fordítás erősen leköti az erőforrásait.

Ennek ellenére sok érdekes és ötletes megoldás készült
meg több nem is kezdetleges segédprogram is. Melyek közül nem egyet magam is felhasználtam szívesen.
Többek között karakterszerkesztőt ami hasznos volt a szöveges kalandjátékokhoz.
Medgyesegyháza s Mezõkovácsháza után, Budapestre vetett a sors.Itt tanultam, dolgoztam mígnem megházasodtam s Budakalászra költöztem.Voltam programozó, jármû-villamossági szerelõ,jelenleg látványtechnikus és tûzoltó, de ami a legfontosabb 3 gyermek apja!

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #7 on: 2013.January.30. 17:36:52 »
max a diktátort??
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline PiotrSoft

  • EP fan
  • *
  • Posts: 230
  • Country: hu
  • Fõhajtást a hõsöknek, könnycseppet az áldozatoknak
    • nem teljesen rollam szól de mégis rollam szól, ha megnézed megérted
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #8 on: 2013.January.30. 18:36:25 »
Nem rossz értelemben írtam a max-ot.

Én is szívesen használtam a Basic-et. Assemblerben önálló fejlesztésem nem volt, max pár hebehurgya átírat, s mivel csapnivaló játékos voltam, ezért a gyári 1-2-3-4-5 élettel esélyem sem volt játszani, ezért jó pár számomra kedves játékot örök-életesítettem, s amit tudtam írtam át EXT1-re a joy-át.

Nem ledeklaráltam, a Basicot, és le a kalappal mindenkinek ki azon fejlesztett, mint mondtam nem írtam egy kalandjátékon kívül semmit, ami közvetlen lemezkezeléssel FORMÁZATLAN lemezről futott. 1 példány készült el mint iskolai vizsgamunka.

Talán Zozonál is vendégeskedett a lemez, vagy csak Kurczunál, ebben nem lennék biztos.

De azt fenntartom, hogy Basic ből írt grafikai rutin, sose fog felérni egy jól megírt gépi-kódú rutinnal, hisz már (s itt a kedvenc szavam) előemésztett a processzor számára.
Basicból láttam Mandelbrot ábrát rajzoló programot is, nálam is egy egész éjjel dolgozott, majd dühömben ua. megirtam assemblerben tetemesen csökkent a számításra fordított üzemídő.
S ha legalább olyan jól ismertem volna az LPT-t mint Zozo barátunk akkor mindezt interlace módban demóban kiadható lett volna.

Tényleg sok játék fut basicben, egyik a mindenki által ismert bombázós játék is abban fut, ami természetesen nekem is akkoriban a maga bugyuta módján legalább 3 heti elfoglaltság volt.

Egy hét játék, egy hét mire megértettem 10 évesen hogy működik a program és egy újabb hét hogy én ennél jobbat írok. Ami természetesen ma is ott tart, hogy el kellene kezdeni megírni. Sok sikertelen próbálkozás után leálltam. 

Tényleg le a kalappal mindenki előtt aki a kedvencünkön egy négy soros prg nél többet írt mert én sok építőt nem adtam ki.

Mondom jó néhány *.trn amit én követtem vagy mondjam úgy én is követtem el.

És bocsáss meg ha megbántottalak, nem akartalak megbántani.
Medgyesegyháza s Mezõkovácsháza után, Budapestre vetett a sors.Itt tanultam, dolgoztam mígnem megházasodtam s Budakalászra költöztem.Voltam programozó, jármû-villamossági szerelõ,jelenleg látványtechnikus és tûzoltó, de ami a legfontosabb 3 gyermek apja!

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #9 on: 2013.January.30. 21:14:44 »
Dehogy bántottál meg! :D
Csak azért szerintem van jópár elég jó basic program, és az EP basic képességei is szerintem elég jók.
Asszem nyitok is egy topikot!
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline PiotrSoft

  • EP fan
  • *
  • Posts: 230
  • Country: hu
  • Fõhajtást a hõsöknek, könnycseppet az áldozatoknak
    • nem teljesen rollam szól de mégis rollam szól, ha megnézed megérted
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #10 on: 2013.January.31. 12:50:09 »
Endi!

Akkor kezdjük itt el boncolgatni a Basic programokat!

Tegyük függetlenné, hogy utility vagy játék, keressük meg a legokosabban programozott, a feladatát teljesen ellátó BAS-t.

Én kizárnám a Zzzip-elteket. Nem mint ha a kedves nagyrabecsülést érdemlő Péter barátunk munkája nem könnyítette volna meg sok száz basic-val "ügyetlenkedő" sorstársunk dolgát, hanem csak azért vessük el, mert a gépi kódra konvertált algoritmusokat nehéz visszafejteni valós környezetére.
De a kódon belül használt ASM-ot ne tiltsuk ki, mert felismerhető a program működése.


Tehát harcra fel!

Melyik BAS írója lehet a legügyesebb?

Felmerült a Diktátor a Pac Man az Amőba is.

De még melyik lehet?

Nekem nagyon tetszett egy analóg órát rajzoló prg. biztos hogy basic-ból írodott. Tudom ez se nagy truvaj mert némi rajz kell de tetszett.
« Last Edit: 2013.January.31. 13:05:39 by PiotrSoft »
Medgyesegyháza s Mezõkovácsháza után, Budapestre vetett a sors.Itt tanultam, dolgoztam mígnem megházasodtam s Budakalászra költöztem.Voltam programozó, jármû-villamossági szerelõ,jelenleg látványtechnikus és tûzoltó, de ami a legfontosabb 3 gyermek apja!

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3191
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #11 on: 2013.January.31. 13:36:35 »
Ha a kódolás technikai elvei a fő szempont én benevezek a Limonádé és a Kvíz című programmal. Mindkettő teljesen strukturált program. Otthonról majd berakom a programlistát.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #12 on: 2013.January.31. 14:00:50 »
Szerintem az hogy szépen van-e megírva egy program, nem teljesen mérvadó.
Eleve sokszor ha gyorsabb kódot akar az ember, nem feltétlen írja meg szépen. A játékfejlesztésben pl. kifejezetten hangsúlyos mindenféle piszkos trükkök használata. :)
Nem csak a régi időkben volt ám igaz ez, hanem manapsági is. Sőt, processzor szinten akkora "gányolások" vannak mint a ház. :) Nem véletlen, iszonyat sokat lehet ezzel nyerni sebességben.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3191
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #13 on: 2013.January.31. 14:14:19 »
Eleve sokszor ha gyorsabb kódot akar az ember, nem feltétlen írja meg szépen. A játékfejlesztésben pl. kifejezetten hangsúlyos mindenféle piszkos trükkök használata. :)
Nem csak a régi időkben volt ám igaz ez, hanem manapsági is. Sőt, processzor szinten akkora "gányolások" vannak mint a ház. :) Nem véletlen, iszonyat sokat lehet ezzel nyerni sebességben.

Ez szerintem elsősorban a gépközeli nyelvekre igaz, a magas szintű programnyelvekre már nem annyira. Ott inkább a hatékony algoritmus a fontos. Amikor próbálgattam a rendezési algoritmusokat, a nem rekurzív (GOSUB, GOTO hegyek) megoldás lassabbnak bizonyult mint a rekurzív. A 8 vezér feladvány megoldására találtam egy régi programot (az se volt valami szépen megírva), negyvenvalahány percig futott, a rekurzív nem egész öt perc alatt végez, ha jól emlékszem.

Offline PiotrSoft

  • EP fan
  • *
  • Posts: 230
  • Country: hu
  • Fõhajtást a hõsöknek, könnycseppet az áldozatoknak
    • nem teljesen rollam szól de mégis rollam szól, ha megnézed megérted
Re: Mit lehetne kihozni az EP Basic-bõl?
« Reply #14 on: 2013.January.31. 14:17:34 »
nem a szépséget hanem az okosságot keressük s az az amit kifejtettél az előző poszton
Medgyesegyháza s Mezõkovácsháza után, Budapestre vetett a sors.Itt tanultam, dolgoztam mígnem megházasodtam s Budakalászra költöztem.Voltam programozó, jármû-villamossági szerelõ,jelenleg látványtechnikus és tûzoltó, de ami a legfontosabb 3 gyermek apja!