Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Hogyan írjunk kalandjátékot? (Read 1212 times)

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8074
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 57.0 Firefox 57.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Hogyan írjunk kalandjátékot?
« on: 2017.December.28. 12:09:19 »
Szívesen olvasnék arról, hogyan kell szöveges kalandjátékot írni. Elsőre belegondolva ez tűnik a legegyszerűbbnek. Másodikra belegondolva már kicsit bonyolultabbnak tűnik. Csak feltételezem, hogy hasonlóan kell letárolni egy pályát, mint ha pl. karakteres képernyőn tárolnánk le a pacman játék pályáját, csak a navigálás más,és nem jelenik meg maga a pálya olyan módon, mint a pacmanben. De kalandjátékot kilistázva sose láttam data sorokban pályát. Ha így kell letárolni, feltételezem, minden egyes pozícióhoz tartozik egy halom változóérték (tömbökben), hogy milyen tárgyak vannak ott, és milyen tárgyakra használatára mi történik.
Ez csak tipp. Ha én írnék kalandjátékot, biztos így csinálnám.
Írás közben lehet bonyolult, ha alakul a dolog, átírni, hogy ne egy adott szobában legyen valami, hanem egy másikban.
Vagy mondjuk minden szobát egy vagy több hexadecimális szám írna le, melynek az alsó néhány bájtja az ott lévő tárgyakat jelenti, a többi valami mást. De ez is változik a játék során.
Érdekelne, aki elejétől végéig írt már szöveges kalandjátékot, hogyan csinálta.
SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7305
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 62.0.3202.94 Chrome 62.0.3202.94
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #1 on: 2017.December.28. 12:23:28 »
Szöveges játék írásáról kérdezett szipucsu. Nos, én elég sokat írtam.
Van egy könyv, "kardhalak és kincsek" vagy ilyesmi a címe, na az egy alapmű a kalandjáték írásban. De én az ottaniakat továbbfejlesztettem, de úgy, hogy igazából leegyszerűsítettem.

De az alapok kb:
-van egy tömb amiben benne van az pályák szövege.
-van egy változó ami tárolja hogy a játékos melyik pályán van.
-van egy tömb, ami tartalmazza hogy egy adott pályáról a különböző irányokba mozogva hányas pályára jutunk. pl ha ez a szám 0 vagy -1 akkor arra nem lehet menni. ebben a tömbben lehet más dolgokat is tárolni, pl. azt hogy az adott irányban az ajtó nyitva van-e.
-van egy tömb, ami a tárgyak helyét határozza meg. ha a tárgy helye 0 akkor az jelentheti azt hogy a játékosnál van. ha -1 akkor sehol sincs.
-a tárgyakat lehet használni különböző flag-ek kezelésére is. pl ha egy kulcs nálunk van akkor ügye a 0-ás pályán van. ha felhasználtuk (kinyitottunk egy ajtót) akkor mondjuk 999-es pályára rakjuk.

Ha még valakit érdekel akkor még írok róla. Én ezt az egész dolgot egy "miniscript" programnyelvvel bővítettem ki, amivel kb mindent le lehetett kezelni. Ilyen script rendszert használnak szinten mindenhol a játékfejlesztésben.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13523
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Firefox 56.0 Firefox 56.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #2 on: 2017.December.28. 12:30:27 »
Egész pontosan A kalandprogram írásának rejtelmei a könyv címe.

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8074
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 57.0 Firefox 57.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #3 on: 2017.December.28. 12:51:09 »
-van egy tömb amiben benne van az pályák szövege.
Minden pályának a szövegét pályánként érdemes letárolni? Persze vannak "univerzális" szövegek, amik mindig megjelennek.

Quote
van egy tömb, ami tartalmazza hogy egy adott pályáról a különböző irányokba mozogva hányas pályára jutunk
Elvileg mindig a szomszédos pályára jutunk, vagy nem feltétlen? Hát igen, pl. a Wrigglerben sincs mindig így.

És magát a pályát hogyan "rajzolod" meg?
Szerintem a legegyszerűbb a pacman szerű pályatárolás, csak nem kerül ki abban a formában a képernyőre, és nem a joy-jal kell irányítani, hanem parancsokkal.
SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7305
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 62.0.3202.94 Chrome 62.0.3202.94
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #4 on: 2017.December.28. 13:47:38 »
Minden pályának a szövegét pályánként érdemes letárolni? Persze vannak "univerzális" szövegek, amik mindig megjelennek.
Elvileg mindig a szomszédos pályára jutunk, vagy nem feltétlen? Hát igen, pl. a Wrigglerben sincs mindig így.
És magát a pályát hogyan "rajzolod" meg?
Szerintem a legegyszerűbb a pacman szerű pályatárolás, csak nem kerül ki abban a formában a képernyőre, és nem a joy-jal kell irányítani, hanem parancsokkal.

ja hát lehet x * y tömb is a pályák, de szöveges játékoknál nem feltétlen követték ezt a módszert. pl lehet olyan hogy valahonnan elmész északra és ugyanoda jutsz. vagy körbe-körbe haladsz. aztán lehet olyan is hogy fel vagy le mész... szóval nem feltétlen kell térbelileg helyesnek lennie a pályaszerkezetnek.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8074
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 57.0 Firefox 57.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #5 on: 2017.December.28. 16:28:55 »
szóval nem feltétlen kell térbelileg helyesnek lennie a pályaszerkezetnek.
Akkor hogyan tervezik meg a pályákat és hogyan tárolják? Elég nehéz lehet így követni tervezés közben, szerintem legalábbis.
SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7305
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 62.0.3202.94 Chrome 62.0.3202.94
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #6 on: 2017.December.28. 16:42:45 »
Akkor hogyan tervezik meg a pályákat és hogyan tárolják? Elég nehéz lehet így követni tervezés közben, szerintem legalábbis.

már miért lenne nehéz?
biztos láttál már szöveges kalandjáték térképet. meg kell előre rajzolni, húzni a vonalakat hogy honnan hova, aztán beírni a data sorokba.
de egy ilyen térképen a játék összes történését és paraméterét szépen be lehet rajzolni.
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 2930
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Firefox 57.0 Firefox 57.0
    • View Profile
    • http://www.ep128.hu
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #7 on: 2017.December.28. 17:42:32 »
Egész pontosan A kalandprogram írásának rejtelmei a könyv címe.

A C64-os Plus4-en úgy írtak kalandjátékot, ahogy ott le van írva. Ep-n pont nem úgy írnék, sokkal egyszerűbben és persze strukturáltan. A Castle Dracula Adventure listáját érdemes megnézni, az a "hagyomágyos" GOTO/GOSUB-os begoldásból egy letisztultabb fajta.

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8074
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 57.0 Firefox 57.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #8 on: 2017.December.28. 19:12:42 »
biztos láttál már szöveges kalandjáték térképet. meg kell előre rajzolni, húzni a vonalakat hogy honnan hova, aztán beírni a data sorokba.
Én biztos karakteres formában tenném data sorokba. Az a baj, akkor listázáskor kiderül, milyen a térkép.
SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos

Offline ergoGnomik

  • EP lover
  • *
  • Posts: 837
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 56.0 Firefox 56.0
    • View Profile
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #9 on: 2017.December.28. 19:32:27 »
Én biztos karakteres formában tenném data sorokba. Az a baj, akkor listázáskor kiderül, milyen a térkép.
De ez teljesen felesleges lenne. Miután nincs igény arra, hogy a játékos számára megjelenítsd, és nem is akarod felhasználni a pályán való mozgás korlátozására, ezzel inkább csak bonyolítanád a saját dolgodat. Hidd el, hogy úgy érdemes csinálni, ahogyan endi mondta!

Ha akarod, elképzelheted az egészet egy DATA sorokba rögzített listaként, ahol mondjuk minden helyhez tartozik egy sor, ami meghatározza, hogy az adott helyet megadott irányba el lehet-e hagyni, illetve az adott irányban hová jutsz. Például van 100 helyszíned, egytől százig sorszámozva. Ekkor lesz száz DATA sorod, amik mondjuk tartalmazzák sorban az északi, észak-keleti, keleti, dél-keleti, déli, dél-nyugati, nyugati és észak-nyugati irányba, valamint a felfelé és lefelé eső szomszédos helyek sorszámát, illetve mondjuk nullát, ha az adott irány tiltott.

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 13523
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Firefox 56.0 Firefox 56.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #10 on: 2017.December.28. 19:39:05 »
Én ott akadok el, hogy találjunk ki kalandot? :oops:

Offline ergoGnomik

  • EP lover
  • *
  • Posts: 837
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Opera 12.17 Opera 12.17
    • View Profile
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #11 on: 2017.December.28. 19:47:01 »
Én ott akadok el, hogy találjunk ki kalandot? :oops:
Igazából nem is muszáj kitalálni. Ha ügyesen variálod, lehet akár a tegnap esti krimi, kedvenc könyved története és cselekmény szálai, vagy valami ami veled vagy cimboráddal történt gyerekkorodban. ;)

Offline DrPrery

  • EP user
  • *
  • Posts: 259
  • Country: hu
  • OS:
  • Mac OS X 10.13.2 Mac OS X 10.13.2
  • Browser:
  • Safari 11.0.2 Safari 11.0.2
    • View Profile
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #12 on: 2017.December.28. 20:36:43 »
Én ott akadok el, hogy találjunk ki kalandot? :oops:

Ilyen gondjaim egyelőre nincsenek, mert most fejeztem be a "Hogyan rázzuk gatyába Tutus OSX-es EP emulátorát?" című kalandot... :ds_icon_cheesygrin:

A hajzatomban ugyan némi hiányosságok keletkeztek a végére... :mrgreen:
 

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7305
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Chrome 62.0.3202.94 Chrome 62.0.3202.94
    • View Profile
    • Honlapom
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #13 on: 2017.December.28. 20:45:17 »
Igazából nem is muszáj kitalálni. Ha ügyesen variálod, lehet akár a tegnap esti krimi, kedvenc könyved története és cselekmény szálai, vagy valami ami veled vagy cimboráddal történt gyerekkorodban. ;)

lehetne random generált pálya és történet is. vannak már ilyesmik.
persze nyilván ezek sehol sincsenek ahhoz amikor ember találja ki. :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • EP addict
  • *
  • Posts: 8074
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 57.0 Firefox 57.0
    • View Profile
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Hogyan írjunk kalandjátékot?
« Reply #14 on: 2017.December.28. 21:20:36 »
Magamból kiindulva, én úgy próbálnám a történetet kitalálni, hogy lenne valahogy egy kulcs, máshol egy ajtó, és egy harmadik helyen a start, ahonnan előbb a kulcshoz kell eljutni és azt felvenni, onnan az ajtóhoz, és azon átmenni. És utána lehet színesíteni, hogy egy negyedik helyen van egy szörny, amihez az ötödik helyen lévő gázspray-t kell felvenni, amivel hatástalanítani tudjuk, és csak utána férünk hozzá a kulcshoz. De mondjuk a gázspray-t csak akkor vesszük észre, ha előbb megvizsgáljuk az egyik falon az írást, mely a gázspray-k történetével foglalkozik.
De mondom, csak magamból kiindulva gondolom így. Pl. a pacman játékban is programozás közben is többször változtattam a pályát, itt is ilyesmi lenne. Na persze akinek megy, az előtte megtervezi az egész történetet és utána csak leprogramozza, ez nekem nem menne, közben is alakulna. És ehhez áttekinthetőbb, ha ott a térkép a programban és ott lehet egyszerűen módosítani.
Ezt a gázspray-s sztorit talán egyszer megcsinálom és kipróbálom ezt a térképes módszert. De már nem lesz olyan érdekes, mert már mindenki tudja a megfejtést. :D
SOUND SOURCE 3,STYLE 16,LEFT 16,RIGHT 64,SYNC 2
SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 2
SOUND PITCH 25,SYNC 2
Videos