Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: GRACHA és Scroll (Read 46469 times)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
GRACHA és Scroll
« on: 2017.June.17. 08:51:59 »
mindenki ismeri a turrican, savage, dan dare 3 és hasonló "karakteres scrollos engine" játékokat. bár annak idején én is a pixeles mozgású játékokat szerettem, de ezekben megvalósították azt hogy nagyon színes a pálya, és sokféle grafikai elem van.
a nagy, sok karakterből álló robbanások is marha szépek.

https://www.youtube.com/watch?v=JLcrTNKwKfs
https://www.youtube.com/watch?v=6GxT9N6abwU

na persze van még sok hasonló játék, karnov stb...

na a lényeg, hogy hardveres karakteres módban ezeket sokkal gyorsabbra meg lehet csinálni, és akár egész képernyőre is. elég látványos dolgokat lehetne csinálni így... na persze 2x4 szín nem túl sok, a soronkénti színezés meg elég nehézzé tenné egy, a képernyőnél jóval szélesebb pálya megtervezését...
« Last Edit: 2017.June.19. 14:16:46 by szipucsu »
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #1 on: 2017.June.17. 10:17:01 »
Szerintem az ilyen jatekoknal jobb hatást lehetne elérni a ketpixelenkenti scrollal 16 szín módban, igaz minden lassabb, de szebb is , mert a sprite-ok nem írják felül a hátteret teljesen.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: GRACHA és Scroll
« Reply #2 on: 2017.June.17. 11:36:31 »
Szerintem az ilyen jatekoknal jobb hatást lehetne elérni a ketpixelenkenti scrollal 16 szín módban, igaz minden lassabb, de szebb is , mert a sprite-ok nem írják felül a hátteret teljesen.

16 színű módban lehetséges a pixelenkénti scroll is 2 lap használatával. Ez ugyan bonyolultabb, de két lap egyébként is hasznos a sprite villogás elkerülése céljából. Karakteres módban is megoldható a "rendes" sprite kezelés a sprite karaktereit a háttérnek megfelelően átdefiniálva (ez gyakori például a Plus/4-es játékoknál), és a kevesebb pixel adat és karakteres háttér miatt gyorsabb is, de a második 4-es színcsoportot csak azok a háttér karakterek használhatják, amelyeket nem takarhat sprite.
« Last Edit: 2017.June.19. 14:19:45 by szipucsu, Reason: Téma áthelyezése miatt az off topik rész törölve. »

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #3 on: 2017.June.17. 12:01:37 »
mindenki ismeri a turrican, savage, dan dare 3 és hasonló "karakteres scrollos engine" játékokat.
Áttörés-jellegű játékot lehetne ilyet csinálni. Az az EKG görbe, mint talaj az Áttörésben és a Penetratorban is röhejes.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #4 on: 2017.June.17. 12:03:12 »
16 színű módban lehetséges a pixelenkénti scroll is 2 lap használatával. Ez ugyan bonyolultabb, de két lap egyébként is hasznos a sprite villogás elkerülése céljából.
A pixelenkénti eltolást egy 256 elemű táblázat segítségével oldod meg?
Karakteres módban is megoldható a "rendes" sprite kezelés a sprite karaktereit a háttérnek megfelelően átdefiniálva (ez gyakori például a Plus/4-es játékoknál), és a kevesebb pixel adat és karakteres háttér miatt gyorsabb is, de a második 4-es színcsoportot csak azok a háttér karakterek használhatják, amelyeket nem takarhat sprite.
Igen, de ez még jobban limitálja az amúgy is limitált 2x4 szín használatát, sokkal előnyösebb helyzetben lennénk, ha 4x4 színt lehetne használni, be lehetne vonni legalább az egyik négyest a sprite-ok által bejárható területbe.

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #5 on: 2017.June.17. 12:06:38 »
Áttörés-jellegű játékot lehetne ilyet csinálni. Az az EKG görbe, mint talaj az Áttörésben és a Penetratorban is röhejes.
Ez viszont nagyon jó ötlet, igaz a pixelenkénti scrollt nehezebb lenne megvalósítani, de gondolom karakter átdefiniálással simán mehetne, és meg lehetne csinálni Gracha módban.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #6 on: 2017.June.17. 12:29:56 »
A pixelenkénti eltolást egy 256 elemű táblázat segítségével oldod meg?

Táblázatot is használ a program, a megoldás lényege, hogy a következő oszlopot (1 byte = 2 pixel szélesség) mindkét lapon belépteti, de az egyiken egy pixellel eltolva. A byte felbontású scroll pedig megoldható az LPT módosításával. Ez lényegesen gyorsabb, mint az egész képernyőt bitenkénti léptető utasításokkal scrollozni. :)

Ez viszont nagyon jó ötlet, igaz a pixelenkénti scrollt nehezebb lenne megvalósítani, de gondolom karakter átdefiniálással simán mehetne, és meg lehetne csinálni Gracha módban.

Karakteres módban problémás a scrollozás, egy adott karakterbe be kell léptetni a mellette jobbra találhatót, ami azonban bármi lehet, tehát minden lehetséges kombinációhoz külön karaktert kell definiálni. Ez a háttér által használható karakterkészlet jelentős korlátozásával lehetséges: például 12 karakterre, 12*12=144, 8 különböző 2x2 karakteres tile is 144 karakter lenne; az eltolt karakterkészletek azonban előre generálhatók. "GRACHA" mód helyett pedig valószínűleg csak egyszerű 4 színű karakteres mód lehetne.
« Last Edit: 2017.June.17. 13:07:54 by IstvanV »

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #7 on: 2017.June.17. 17:12:28 »
ne offoljatok itt holmi nem-karakteres módú scrollal :)
az említett játékokat nem is lehetett volna pixeles scrollra megcsinálni, mert nem lett volna megfelelő sebességű, és nem fért volna a memóriába az a gazdagságú grafika.
pont ezért írtam ezeket a játékokat, hogy gracha módban, teljes képernyőn még látványosabb és szebb is lehetne hasonló játék, még több effekttel (robbanások, sok mozgó sprite).
lehet álmodozni pixeles scrollról, de abban tök más dolgokat lehet csak megvalósítani (valszeg csak elég lassú és szegényes grafikájú játékot)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #8 on: 2017.June.17. 18:17:01 »
Táblázatot is használ a program, a megoldás lényege, hogy a következő oszlopot (1 byte = 2 pixel szélesség) mindkét lapon belépteti, de az egyiken egy pixellel eltolva. A byte felbontású scroll pedig megoldható az LPT módosításával. Ez lényegesen gyorsabb, mint az egész képernyőt bitenkénti léptető utasításokkal scrollozni. :)
A táblázatos pixel scrollt láttam az egyik konvertálandó programban, sose jutott volna eszembe ez a megoldás magamtól :)
Karakteres módban problémás a scrollozás, egy adott karakterbe be kell léptetni a mellette jobbra találhatót, ami azonban bármi lehet, tehát minden lehetséges kombinációhoz külön karaktert kell definiálni. Ez a háttér által használható karakterkészlet jelentős korlátozásával lehetséges: például 12 karakterre, 12*12=144, 8 különböző 2x2 karakteres tile is 144 karakter lenne; az eltolt karakterkészletek azonban előre generálhatók. "GRACHA" mód helyett pedig valószínűleg csak egyszerű 4 színű karakteres mód lehetne.
A scramblénál úgy gondoltam, hogy lenne kb 4 karakter, ami a pálya körvonalait adná, az ezáltal bezárt rész telített lenne, és a többi karakter a "sprite"-ok, mondjuk ezek még okozhatnak problémát, ha scrollozás közben egybecsúszik a pálya karakterekkel.

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #9 on: 2017.June.17. 18:33:28 »
ne offoljatok itt holmi nem-karakteres módú scrollal :)
:ds_icon_cheesygrin:
az említett játékokat nem is lehetett volna pixeles scrollra megcsinálni, mert nem lett volna megfelelő sebességű, és nem fért volna a memóriába az a gazdagságú grafika.
pont ezért írtam ezeket a játékokat, hogy gracha módban, teljes képernyőn még látványosabb és szebb is lehetne hasonló játék, még több effekttel (robbanások, sok mozgó sprite).
lehet álmodozni pixeles scrollról, de abban tök más dolgokat lehet csak megvalósítani (valszeg csak elég lassú és szegényes grafikájú játékot)
A Speccy változat karakteres mozgású, de szerintem csak az attributumok miatt, így tudták szép színessé tenni, a CPC változatot nem tudom, de ott megoldható lett volna a 2 pixeles mozgatás, az is lehet ,hogy így is lett megoldva

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #10 on: 2017.June.17. 18:37:49 »
megnéztem cpc videókat:
karnov, 4 szín, darabos scroll, kis képernyő
dan dare 3: 16 szín, darabos scroll, kis képenyő
savage: szintén

pixeles vagy byte-os scrollal nem lehetne nagy képernyős scrollt, sok effekttel, NAGY sprite-okkal!
vagy 5 fps lenne...
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #11 on: 2017.June.17. 18:58:26 »
megnéztem cpc videókat:
karnov, 4 szín, darabos scroll, kis képernyő
dan dare 3: 16 szín, darabos scroll, kis képenyő
savage: szintén

pixeles vagy byte-os scrollal nem lehetne nagy képernyős scrollt, sok effekttel, NAGY sprite-okkal!
vagy 5 fps lenne...
A Karnov egy speccy konverzió szerintem, átszínezve, a Dan Dare 3 "karakteres" mozgatású, de sztem a Savage legalább a kép alján és tetején byte mozgatású.
Ha a scrollozást nézzük, akkor CPC-n még gyorsabb is a 2 pixeles 16 szín módban, mint a "karakteres", ha csak a képernyő jobb szélét töltik fel, akkor fele annyi másolás, a sprite kirakásánál meg mindegy.
Nincs karakteres mód se Speccyn, se CPC-n.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #12 on: 2017.June.17. 20:55:53 »
4 színű karakteres módú scroll (ez az eredeti program):
[ Guests cannot view attachments ]

A pályát 109 karakterrel jeleníti meg (scroll nélkül csak 27 lenne), és 4 előre generált karakterkészletet használ.

Offline gflorez

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3607
  • Country: es
    • Támogató Támogató
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #13 on: 2017.June.17. 21:41:31 »
Nagy!

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re:Re: GRACHA - a grafikus karakteres editor
« Reply #14 on: 2017.June.17. 22:33:01 »
Nagyon jó lett. :)