Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: game00 (Read 34680 times)

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #30 on: 2013.November.06. 20:49:47 »
Quote
félreértetted
ezeket digizve tudod használni
Lehet, hogy félreértettem, és lehet hogy nem voltál eléggé precíz, de azt hiszem ez lesz az igazság, hogy "ezeket csak digizve tudom használni".

És ezért nagyon is nem véletlen és nem elhanyagolható, hogy digi hanggal akartam próbálkozni, és hogy a Dave -ben nem bíztam.

Aki pedig azt mondta, hogy szerinte ilyeneket lehetne Dave -vel is, azzal most vitázni kezdenék. Persze nagyon örülnék, ha kiderülne, hogy tévedek, úgyhogy jó volna, ha valami hozzáértő ránézne.

Szóval azért gondolom, hogy nem menne ez Dave -vel, mert a Dave ugye csak négyszögjeleket tud. Namost ha betöltitek a weboldalra azt a korábban az attachment -ben megadott hangot, akkor azt fogjátok látni, hogy annak a szerintem jó hangzású effektnek a hullámformája "whistle" (legyen is az akármi). Namost ha átrakom "sin" -re (amivel tudtommal a komondorok is operálnak), akkor egy még mélyebb és nekem még jobban tetsző effektet kapunk eredményül. Nade ha áttesszük "square" -re, akkor meg egy olyan magasabb, szárazabb, keményebb hangzású (EP -s hangzású ... :() effekt lesz az eredmény ...

Ebből két dolog tűnik számomra megállapíthatónak:

1, Eddig mikor azt hallottam, hogy az milyen fontos, hogy a szintetikus hang hullámformája mi, azt nem tudtam elképzelni, hogy ennyire fontos ...

2, Akkor úgy tűnik, hogy nekem tetsző effektet az EP -nek esélye nincsen kelteni ... vagy a szitu nem ilyen 1Xu ? Jó lenne ha valami okos megszakértené ezt a kérdést ...

A hangot és a weboldalt megint ideteszem, hogy ne kelljen visszakeresni őket:

http://www.bfxr.net/
« Last Edit: 2013.November.06. 21:03:05 by Z80System »
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #31 on: 2013.November.06. 21:18:09 »
Minthogyha a négyszögjel hang a színuszhanghoz képest olyan lenne, mintha teleraknánk a hangot egy csomó random hibával ...

Valószínűleg minnél nagyobb a frekvencia, a különbség a két jelforma között annál kevésbé lesz fontos a fül számára,

de minnél alacsonyabb (mélyebb hangok és tónusok) annál inkább a négyszögjel valami atombugos valaminek tűnik a színuszhoz képest ...

És valószínűnek tartom (ez is csak érzés, nincs semmi ráció mögötte) hogy ez globális ... tehát nem fogunk találni olyan hangot, vagy effektet, amire igaz lenne, hogy na, itt most jobb a négyszögjel mint a színusz ... a valóságban valószínűleg egy "négyszögjelhangon kívül" minden másra jobb a színusz, mint a négyszögjel ...
Z80 System

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: game00
« Reply #32 on: 2013.November.06. 21:27:44 »
Quote from: Z80System
És valószínűnek tartom (ez is csak érzés, nincs semmi ráció mögötte) hogy ez globális ... tehát nem fogunk találni olyan hangot, vagy effektet, amire igaz lenne, hogy na, itt most jobb a négyszögjel mint a színusz ... a valóságban valószínűleg egy "négyszögjelhangon kívül" minden másra jobb a színusz, mint a négyszögjel ...
Effektre ilyet nem lehet kijelenteni. De zenei hangra mondhatni "epic fail" a négyszögjel. :) De hát ennek is ügye költségcsökkentés oka volt...
« Last Edit: 2013.November.06. 23:29:08 by szipucsu, Reason: Idézet elcsúszásának javítása. »
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #33 on: 2013.November.06. 21:33:24 »
Quote
Effektre ilyet nem lehet kijelenteni.
Akkor dobje be egy effektet, amiben szerinted jobb a négyszög, mint más. (Kivévé hogy direkt egy rekedt medvén áthajtó traktor hangját akarod szimulálni direkt széjjeltorzítva.)

Igazából mostanáig vacakoltam a különböző típusú effektekkel, és mindegyiknél a nekem legjobban tetsző a színusz, és mindegyik hullámforma jobb gyakorlatilag mint a négyszög ... egyedül a "tan" ami pont ugyanolyan rossz sztm. ...
« Last Edit: 2013.November.06. 21:42:39 by Z80System »
Z80 System

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: game00
« Reply #34 on: 2013.November.06. 21:39:22 »
De jó, hogy én botfülű vagyok :oops:

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #35 on: 2013.November.06. 21:45:28 »
Quote
De jó, hogy én botfülű vagyok

De ennyire ? Tényleg nem hallod az óriási különbséget a színusz és a négyszög között ?
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #36 on: 2013.November.06. 21:47:29 »
Mindenesetre maga a generátor program nagyon jó ... Így lehet hangokat kikísérletezni, többé kevésbé intuitív módon ...

Azt hiányolom belőle csak, hogy beállíthassam a kimeneti wav frekijét ...
« Last Edit: 2013.November.06. 22:00:12 by Z80System »
Z80 System

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: game00
« Reply #37 on: 2013.November.06. 22:10:01 »
Quote from: Z80System
De ennyire ? Tényleg nem hallod az óriási különbséget a színusz és a négyszög között ?
Óriásit nem, csak valami aprót, és nem tudnám azt mondani, hogy az egyik vagy másik sokkal jobb.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #38 on: 2013.November.06. 22:29:35 »
Hopp, és most lehet azt is megtaláltam a gyakorlatban, amit IstvanV magyarázott a low-pass filterekről. (Azt az angol nyelvű filmet mire megértem, addigra sok víz lefolyik a Dunán ...)

Töltsétek be az attachment -ből a hangot, es nyomkodjátok a "sin" és "square" gombokat.
Azt fogjátok hallani, hogy az effekt mindkét hullámformával körülbelül ugyanazt az élményt nyújtja. Az én fülemnek legalábbis.

Ezt úgy értem el, hogy a "low pass filter cutoff" -ot lehúztam oda, ahol van. Ha felhúzzátok a jobb szélére a potinak, akkor hallani fogjátok, hogy míg a színusz ugyanolyan jó maradt addig a négyszögben megjelentek azok a zavaró "random pattogó zajok", amik a kemény hangzását adják a négyszöges verziónak ...

Tehát ebből valami olyasmire következtetnék, hogy ilyen low pass filterekkel lehet négyszögjel is a hullámforma, olyan lesz, mintha színusz lenne.

De akkor miért hagyták ki az EP -ből ?
« Last Edit: 2013.November.06. 22:32:47 by Z80System »
Z80 System

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: game00
« Reply #39 on: 2013.November.06. 22:36:42 »
Quote from: Z80System
Minthogyha a négyszögjel hang a színuszhanghoz képest olyan lenne, mintha teleraknánk a hangot egy csomó random hibával ...

Ugye ismerjuk a Fourier tetelt, ami azt mondja ki (na jo, regen tanultam, szoval csak kb - hiaba szigorlatoztam is belole ...), hogy barmilyen periodikus jel leirhato szinuszos es koszinuszos (tehat jellegeben szinuszos) jelek osszegekent. Azaz, ha fogsz egy negyszogjelet, es lenne olyan analog szurod pl, ami igen elesen kepes egyetlen frekvenciat atereszteni a tobbit meg semennyire nem, akkor egy szinuszos jellegu jel jonni ki belole, avagy, a negyszogjel tulajdonkeppen bazi sok (idealis esetben vegtelen szamu) szinuszos jelbol all ossze. Amugy egyes hangtomoritesi (veszteseges) algoritmusok is abbol indulnak ki, hogy pl FFT-t (Fast Fourier Transformation) hajtanak vegre, es "eldobjak" az emberi fulnek legkevesbe hianyzo komponenseket, ami ugyan nyilvan torzitast okoz, viszont kevesebb infot kell tarolni. Ha mar itt tartunk, periodikusan ismetlodo jel pl egy hosszan ejtett maganhangzo is, ezzel kiserleteztek is anno, hogy emberi hangot hogy lehet eloallidani olyan modon, hogy X db szinuszos jellegu jelet osszekeverunk, azaz nem digit allitunk elo vagy jatszunk le! (AdLib-nal is probaltak ezt imho, amikor az FM operatorokat kulon vezerlik az OPL chip-en vagy mi is volt).

Ha egy negyszogjel utjaba teszunk egy alulatereszto szurot, azzal kiszurjuk a nagyobb frekvenciaval megaldott komponenseket, igy nemikepp lasabb felfutasu jel lesz, es "legombojitett" (na meg kisse hullamzo itt-ott), ezert nyilvan ennek a hangzasa is mas.

Az mas kerdes, hogy digitalis aramkorokkel viszont pont negyszogjelet a legegyszerubb generalni, mert ugye kikapcs, bekapcs, stb :) Itt segitene amugy nagyon egy programozhato analog szuro szeruseg ami a kimenetre kapcsolhato, es igy programbol allithato, de sajnos Dave-ben ilyen nincs.
« Last Edit: 2013.November.06. 23:04:23 by lgb »

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #40 on: 2013.November.06. 22:41:07 »
Előbbire itt van +1 példa. Mindkét fajta hullámmal ugyanazt adja kb., de ha felhúzzátok a "low pass filter cutoff" -ot a jobb szélére, akkor csúnyán előjönnek a "négyszögjel hibák". Mintha direkt recsegtetés (zizegtetés) lenne építve a négyszögjelbe.
Z80 System

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #41 on: 2013.November.06. 22:44:50 »
Ok, és akkor az EP -ben semilyen szűrő nincs ? Tiszta négyszögjel és kész ?

Nem lehet, hogy valami "torzítóval" vagy akármilyen más funkcióval el lehet érni, hogy ne keletkezzenek azok a felharmónikusok, amik ezeket a zizegő pattogó hangokat adják ? Lehet, hogy símán tudnánk "normális" hangot kelteni a Dave -vel, csak nem tudjuk milyen funkciók rákeverésével kell csinálni ? Vagy ezen már túl vagyunk, és hanghoz értők sem tudják, hogy lehetne ilyet csinálni ?
Z80 System

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: game00
« Reply #42 on: 2013.November.06. 22:56:32 »
Quote from: Z80System
Ok, és akkor az EP -ben semilyen szűrő nincs ? Tiszta négyszögjel és kész ?

Nem lehet, hogy valami "torzítóval" vagy akármilyen más funkcióval el lehet érni, hogy ne keletkezzenek azok a felharmónikusok, amik ezeket a zizegő pattogó hangokat adják ? Lehet, hogy símán tudnánk "normális" hangot kelteni a Dave -vel, csak nem tudjuk milyen funkciók rákeverésével kell csinálni ? Vagy ezen már túl vagyunk, és hanghoz értők sem tudják, hogy lehetne ilyet csinálni ?
sajnos semmi ilyesmit nem tud az EP
gyakorlatilag semmi komolyabbat nem lehet kihozni belőle sajnos
ugyanez vonatkozik a specy128-ra is
sajnos ez volt legolcsóbb.. :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: game00
« Reply #43 on: 2013.November.06. 23:31:52 »
Azért azt nem lehet mondani, hogy a szinuszjel a király, a négyszögjel meg semmi. Mindegyiknek van valami színezete, ami miatt jó valamire, csak mindkettő valami másra. Pl. a háromszögjel "érdesebb" (mint pl. a trombita vagy a hegedű), a négyszögjel ennél lágyabb (mint pl. a fuvola), a szinusz pedig önmagában túl lágy, túl tompa, önmagában nem is használják szerintem, csak nagyon ritkán, akkor is leginkább nem zenében.
Tehát hangeffektekhez inkább a háromszögjel és a négyszögjel jó.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: game00
« Reply #44 on: 2013.November.06. 23:46:49 »
Quote
Tehát hangeffektekhez inkább a háromszögjel és a négyszögjel jó.
Akkor mér van, hogy nekem a fenti effekt generátornál a színusz tetszik, és a negyszögnél már csak a "tan" a rosszabb, zavaróbb, kissebb élményt nyújtóbb, ugyanannál az effektnél nézve ? Tetszik nekem a négyszög is, de csak akkor, ha a low pass filterrel ugyanolyanná alakítottam, mint a színuszos ... mikor már nincs különbség a színuszhoz képest, na akkor már jó a négyszög is ... :)
« Last Edit: 2013.November.06. 23:54:36 by Z80System »
Z80 System