Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: EPROM-ba írható játékok (Read 11344 times)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4825
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Firefox 58.0 Firefox 58.0
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #45 on: 2019.January.31. 16:41:04 »
And how about the SD-reader?. Only 64KB from the AM29F400BT 512KB are used. It would be great to fill that space with games.

I do not know if newer versions of the SD card interface are different, but this hardware may be more difficult to use because it is a cartridge, and all memory and I/O has to be accessed via segment 07h, which is split into smaller areas of ROM, RAM, and registers. So, programs need to be adapted specifically for running on SDext. It should be possible however to modify romfsdev.asm to work on SDext, with a slight performance cost because of the more complex memory paging. I guess one more reason why the ROM is not used much could be that there is a lot more space for programs on the SD cards. :)

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 14253
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Firefox 65.0 Firefox 65.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #46 on: 2019.January.31. 19:35:46 »
Zozo, van egy kis problémám... (nem csoda, én csak egy kis buta gépész vagyok :oops: )
A TCAVE.ROM rendben működik az emulátorban, de eepromba kiírva ( Winbond W27C512-45Z) valódi gépen már nem.
Kipróbáltam, ugyanolyan EPROM-mal, és nekem működik.

Offline gflorez

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3341
  • Country: es
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 64.0 Firefox 64.0
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #47 on: 2019.January.31. 20:02:58 »
....with a slight performance cost because of the more complex memory paging.

I understand: it would only deserve the effort to program it if the reading velocity of the "pagination inside a pagination" is faster than reading the SD.

Another use for that spare memory can be to fill it with other possible SD-Reader firmwares, as a backup for important data or use it as Write Only Memory...


Offline Judge

  • EP lover
  • *
  • Posts: 543
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Chrome 71.0.3578.98 Chrome 71.0.3578.98
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #48 on: 2019.January.31. 23:11:49 »
Kipróbáltam, ugyanolyan EPROM-mal, és nekem működik.

Akkor hasonlítsd össze légyszíves a programozóm írási beállításait ( fentebb kitettem) a tiéddel, hogy nagyon eltér e a tiédtől. Ha látsz valami nem odavalót légyszi szólj, mindig szívesen veszem a jó tanácsot. :oops:
Ezekkel a beállításokkal írtam az Istvánét is és egyből jó lett.

Pl.: te ott mit állítassz be ahol az üres terület feltöltését kérdi  00H-kal, FFH-kal vagy ne legyen művelet. Én ezt alapbeállításon hagyom: FFH-kal
« Last Edit: 2019.January.31. 23:43:22 by Judge »
Üdv.Judge

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4825
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Firefox 58.0 Firefox 58.0
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #49 on: 2019.January.31. 23:29:48 »
Talán valamiért hibás lesz a ROM vége? Az újracsomagolt verzió néhány száz byte-tal rövidebb.

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 14253
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Firefox 65.0 Firefox 65.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #50 on: 2019.February.01. 10:25:42 »
Akkor hasonlítsd össze légyszíves a programozóm írási beállításait ( fentebb kitettem) a tiéddel, hogy nagyon eltér e a tiédtől.
Az enyém ilyen:
22637-0

Quote
Ha látsz valami nem odavalót légyszi szólj, mindig szívesen veszem a jó tanácsot. :oops:
Ezekkel a beállításokkal írtam az Istvánét is és egyből jó lett.
Törlést nyomtál rá előbb? Lehet, hogy másodszorra azért lett jó, mert akkor törölve lett.


Quote
Pl.: te ott mit állítassz be ahol az üres terület feltöltését kérdi  00H-kal, FFH-kal vagy ne legyen művelet. Én ezt alapbeállításon hagyom: FFH-kal
FF a jó, mert a törölt IC szintén FF-ekre áll be. Így azokat már nem kell kiírni, így gyorsabb az írás, és nincs feleslegesen koptatva az IC.
(Emlékszem, hogy anno beltettük a HSoft féle EPROM égető programba, hogy FF-nél ugorja át az írást)
De jelen esetben tök mindegy, mivel a fájl és az IC mérete megegyezik. A nem használt részre meg a fájlban ott van az FF feltötés.

Talán valamiért hibás lesz a ROM vége? Az újracsomagolt verzió néhány száz byte-tal rövidebb.
Én is valami IC/írási hibára tippelnék. Ha még megvan a hibás működésű IC, akkor ki kéne menteni EP-n, hogy ott mi látszik belőle, és aztán összehasonlítani a forrás fájllal.

Offline Judge

  • EP lover
  • *
  • Posts: 543
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows NT 10.0 Windows NT 10.0
  • Browser:
  • Chrome 71.0.3578.98 Chrome 71.0.3578.98
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #51 on: 2019.February.01. 14:16:07 »
Törlést nyomtál rá előbb? Lehet, hogy másodszorra azért lett jó, mert akkor törölve lett.
Ott van a képen (sajnos fordítva) az Information ablakban, hogy Törléssel kezd a progamozó, aztán Programozás és végül Ellenőrzés. Mindhárom OK.

Én is valami IC/írási hibára tippelnék. Ha még megvan a hibás működésű IC, akkor ki kéne menteni EP-n, hogy ott mi látszik belőle, és aztán összehasonlítani a forrás fájllal.
Sajnos ugyanabba az IC-be írtam az Istvánét és elsőre jó lett. De azért megpróbálom most már egy másik IC-be a tied is.
Üdv.Judge

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4825
  • OS:
  • Linux Linux
  • Browser:
  • Firefox 58.0 Firefox 58.0
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #52 on: 2019.February.01. 15:18:35 »
I understand: it would only deserve the effort to program it if the reading velocity of the "pagination inside a pagination" is faster than reading the SD.

Actually, it could be possible to make an SDext port of romfsdev.asm faster than the original version, if it used the SRAM area of the card instead of the EXOS stack on a separate page. But the SRAM is probably already in use for other purposes. Reading uncompressed data from an SD card is still faster in any case, and the capacity is obviously much higher as well.

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 14253
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 65.0 Firefox 65.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #53 on: 2019.March.02. 20:53:40 »
Én is valami IC/írási hibára tippelnék.
Ezt megfejtettük a klubnapon: hamis kínai IC-k, némelyike jóval lassabb mint ami rá van írva, ezért nem ment 7.12 MHz-es gépen. 4MHz-en végülis ezek is működtek.

Offline Dr.OG

  • EP lover
  • *
  • Posts: 529
  • Country: hu
  • dr.
  • OS:
  • Windows 10+ Windows 10+
  • Browser:
  • Chrome 100.0.4896.127 Chrome 100.0.4896.127
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #54 on: 2022.May.01. 20:40:38 »
Üdvözlöm a nagyérdeműt!

Kérdéseim lennének az (E)EPROM-okba írható játékokkal kapcsolatban.
Alapvetően a Pear-féle EXDOS 2.0 kártya klónnal kísérleteztem.
Az világos, hogy a nem teljes 16kB vagy többszörösei méretű fájlokat hexaeditorral ki kell egészíteni (én FF hexa karaktereket használtam), hogy pontosan 16.384, 32.768 stb... bájt méretűek legyenek.

Átolvastam az egész topicot, és számomra gyakrolati szempontból összefoglalva az alábbiak derültek ki:
1.) Bizonyos játékok EXOS-kompatibilisek, és bővítményként futtathatók ROM-ból. Ilyen a régiek közül pl. a PASIANS, a CYRUS, de Zozó is csinált pár ilyet, pl. WRIG, EAT, BZS.
2.) Mások nem jelennek meg a :HELP listáján, de LOAD "NÉV:"-vel betölthetők és futtathatók, ilyen pl. a HAMIKA, BRUCE, NODES. Nem tudom, ezeket valahogy lehet-e listázni, ha esetleg idegen ROM-ban szeretnénk megnézni, mik vannak.
3.) Vannak olyan játékok, amik direkt cartridge ROM-ként történő használatra alakítottak át, pl. BRICKY, TCAVE. Ezek esetén a :HELP listájában ROMFS szerepel, na ezeknél nem tudtam rájönni, hogy hogyan indíthatók, vagy indíthatóak-e egyáltalán valamilyen nagyobb belső ROM részeként. De ez lehet az én lámaságom miatt van így.
4.) Néhány játék nekem nem volt hajlandó megfelelően működni, annak ellenére, hogy elvileg futniuk kellene. Ilyen pl. a TETRISZ (fekete képernyővel megáll), vagy a WIZLAIR (kezdő nyelvválasztó képernyőn túljutok, de utána zöld glitchek jelennek meg, majd le is fagy a játék). Amire tippelek, hogy esetleg valami memória-ütközésről lehet szó. Egyelőre csak úgy tudom ugyanis kihasználni az EXDOS-kártya 256kB-os ROM-kapacitását, ha az SD-kártya olvasóval indítom a gépet (annak hiányában a gyári BASIC cart lassú memóriatesztjével csak az első 32kB-ot látja a rendszer, így van IS-DOS 1.0 és EXDOS 1.4 is). Viszont az SD-kártyás gyorsteszt már látja a teljes ROM-állományt, de így eltűnik az IS-DOS a listáról. Holnap tervezem a gép alaplapját módosítani, és a 2.4-es EXOS-t beégetni egy 64kB-os EPROM-ba, hogy ne kelljen indításhoz se a BASIC cart, se SD-kártya olvasó. Letöltöttem a gflorez-nek összeállított ROM-ot is, abban az tűnt fel, hogy több helyre van 16kB-os "üres" (hexa FF) rész betoldva, nem tudom, ennek van-e gyakorlati jelentősége (pl. ütközés elkerülése), vagy csak ballasztnak van ott.

Elnézést mindenkitől, ha triviális dolgokat nem értek, és előre köszönöm a segítséget!
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 14253
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 10+ Windows 10+
  • Browser:
  • Firefox 99.0 Firefox 99.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #55 on: 2022.May.01. 20:52:58 »
ROMFS-nél szerintem LOAD "ROM:" de elvileg az is működik, hogy 1-es lenyomod a bejelentkező képnél, és picit még nyomva is tartod.
Elvileg van ROMDIR is.
És készült a FILE-ből ROM-os is, sokjátékos ROMFS-nél azt kell betenni elsőnek, és akkor ez indul el a fentebb említett módokon.
Te esetedben egy saját ROMFS-t kéne készíteni a kívánt játékokból, ezzel a fájlválasztómenüvel.

Több ilyen összerakva tuti összeakad, mivel nem lehet több ROM: eszköz a rendszerben, felülírják egymást.

Offline Dr.OG

  • EP lover
  • *
  • Posts: 529
  • Country: hu
  • dr.
  • OS:
  • Windows 10+ Windows 10+
  • Browser:
  • Chrome 100.0.4896.127 Chrome 100.0.4896.127
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #56 on: 2022.May.02. 05:45:48 »
Köszönöm, Mester a gyors választ!
A LOAD "ROM:"-ot fogom tesztelni, az 1-es lenyomását próbáltam, de ezek szerint nem tartottam nyomva elég hosszan.
Igazából egy ROMFS-os játék elég lenne a boldogságomhoz, a BRICKY, ez megy EnterMice egérrel, mint a PASZIANS. Sajnos a Pear EXDOS-kártya 2.0-ás verziója "csak" 256kB-os (E)EPROM-ot kezel, az meg elég gyorsan betelik. Felrakom a saját ROM pakkomat a késztermékkel és a generáló .bat fájllal együtt, hátha érdekes vagy segítséget jelent valakinek.

A többi kérdésről (TETRISZ, WIZLAIR fagyás, IS-DOS eltűnése) mi a vélemény?
A konfig egy alap, bővítetlen memóriájú EP128, EnterMice egér- és botkormányillesztő, 3-as verziójú (tehát RTC nélküli) SD-kártya olvasó, PEAR EXDOS-kártya v2.0 compact. Az alaplaphoz eddig nem nyúltam, tehát valószínűleg a gyári EXOS 2.1 van rajta. Ma tervezem 2.4HU-ra upgradelni. A BASIC cartridge érdekes, mert 2x16k-s ROM-mal működik, és nincs harmadik ROM foglalat, pedig pluszos gépről van szó. Az U1 (ablakos EPROM) tartalma megegyezik az ep128emu által is használt ep-plus.rom-mal, de a gyári U2, 9128DS-0237/ENTER 08-46-A feliratú ROM néhány helyen eltér a fent lévő basic21.rom-tól. Van még egy U3-mal jelölt, SN74ALS138-as IC, meg egy LK1-gyel jelölt jumper, ez alapján a 03-07-es típusú cart NyÁK-ról van szó. Feltöltöm a saját U2-es ROM-om tartalmát is, hátha jól jön még...
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.

Offline Zozosoft

  • EP addict
  • *
  • Posts: 14253
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 10+ Windows 10+
  • Browser:
  • Firefox 99.0 Firefox 99.0
    • View Profile
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #57 on: 2022.May.02. 09:21:23 »
Az U1 (ablakos EPROM) tartalma megegyezik az ep128emu által is használt ep-plus.rom-mal, de a gyári U2, 9128DS-0237/ENTER 08-46-A feliratú ROM néhány helyen eltér a fent lévő basic21.rom-tól.
Nem meglepő :lol:
Valami Zozosoft nevű fickó cikket is írt erről az Enterpressben:
Quote
Az gondolom közismert, hogy eredetileg az IS-BASIC-ben hibás az EXT utasítás:

Quote
A példa esetén egy 25 GOTO 30 utasítással ki lehet kerülni a hibát.
Az eredeti EXT végrehajtó része így néz ki:

    D850  EXOS 1AH
    D852  RST 18H
    D853  RET

Az EXOS hívás maga az EXOS parancs kiadása, az RST 18H az EXOS hiba ellenőrzése funkció a BASIC ROM-ban. Kimaradt viszont a BASIC verem kitakarítása! Ez okozza a hibát, ill. ez az amit a GOTO megcsinál...
Ezt egy:

    RST 10H
    DB 160H,0

kóddal érhetjük el. Viszont hova írjuk be? A HELP BASIC-re adandó help szövegből szedtem le pár szóközt, és az így keletkezett helyre kerül a módosított kód:

    FA78  EXOS 1AH
    FA7A  RST 18H
    FA7B  RST 10H
    FA7C  DB 16H
    FA7D  DB 00H
    FA7E  RET

D850-re pedig JP FA78H
A módosítást ASMON-al könnyen elvégezhetjük:
Code: [Select]
[O] B1 [ENTER] xx [ENTER] xx:A BASIC szegmens BASIC ROM belapozása az 1. lapra
[C] 4000 [ENTER] 7FFF [ENTER] 8000 [ENTER] BASIC ROM átmásolása a 2. lapra
[C] BA42 [ENTER] BA7F [ENTER] BA3F [ENTER] HELP szöveg első sorának lerövidítése 3 bájttal (bevezető szóközök)
[C] BA5A [ENTER] BA7B [ENTER] BA57 [ENTER] második sor lerövidítése
[M] BA76 [ENTER] 0D 0A F7 1A DF D7 16 00 C9 [ESC] a keletkezett helyre beírásra kerül először a szöveget lezáró CR/LF, majd a szükséges új kód
[M] 8095 [ENTER] 3C [ESC] HELP szöveg hosszának átírása
[M] 9850 [ENTER] C3 78 FA [ESC] kódra ugró JP elhelyezése
[S] 8000 [ENTER] BFFF [ENTER] BASIC.ROM [ENTER] javított ROM fájl kimentése

Offline Dr.OG

  • EP lover
  • *
  • Posts: 529
  • Country: hu
  • dr.
  • OS:
  • Windows 10+ Windows 10+
  • Browser:
  • Chrome 100.0.4896.127 Chrome 100.0.4896.127
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #58 on: 2022.May.02. 12:25:53 »
Nem meglepő :lol:
Valami Zozosoft nevű fickó cikket is írt erről az Enterpressben...
Igen, ezt olvastam, csak valamiért föltételeztem, hogy az emulátorban az eredeti ROM-tartalom van a pontosság kedvéért, de végül is érthető, hogy mégsem.
Jelentem: a beavatkozás sikerült, most már az én gépembe is EXOS42HU van beépítve. Bár nem volt egyszerű az U2-es ROM #1-es lábához menő vaskos vezetősávot átvágni, főleg úgy, hogy 2 vékony kis sáv ott van közvetlenül mellette, de sikerült. A forrasztással már nem volt gond.
Gyanúm beigazolódott: úgy tűnik, hogy az SD-kártya olvasó SDEXTv0.6-osa "üti ki" az EXDOS kártyán lévő ISDOSv1.0-t.
ROMFS megléte esetén a :ROMDIR működik, a LOAD "ROM:" viszont nem (*** File not found.)
Viszont az Enterprise logónál hosszan 1-est nyomva elindul a Bricky Prise, úgyhogy öröm és boldogság, köszönöm a segítséget!
ÉN ekelek, TE keregsz, Ő gyeleg,
MI ákolunk, TI vornyáztok, ŐK lendeznek.

Offline Judge

  • EP lover
  • *
  • Posts: 543
  • Country: hu
  • OS:
  • Windows 10+ Windows 10+
  • Browser:
  • Chrome 100.0.4896.127 Chrome 100.0.4896.127
    • View Profile
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #59 on: 2022.May.02. 13:20:51 »
ROMFS megléte esetén a :ROMDIR működik, a LOAD "ROM:" viszont nem (*** File not found.)

Érdekes, nekem működik a   LOAD "ROM:fájlnév"   mindegyiknél...

29022-0
Üdv.Judge