Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: EPROM-ba írható játékok (Read 27627 times)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
EPROM-ba írható játékok
« on: 2017.February.15. 14:13:39 »
Nemrég kaptam ezt a kérdést, ill. többen is kérdeztek már hasonlót:
Quote
a játékokat nem tudom milyen módon vihetném át az EP128-ra az egyetlen üresen maradt 64KB-os BASIC csatolóba?
Nem tudom, hogy létezik-e konverter program, ami egy tetszőleges játékot ROM formátumúvá alakít?
Erre csak ezt tudtam válaszolni:
"Ilyen program nem létezik, csak az egyes programokat egyedileg módosítva lehetne megoldani.
ROM formátumú játék csak nagyon kevés létezik.
De nyitok majd a egy témát erről a fórumon, mert nem rég más is pont ugyanilyen lehetőségről kérdezett. Talán sikerül kifejleszteni valami megoldást."

Elsőként lássuk, milyen ROM formátumú játékok ismertek:
-Cyrus Chess volt a legelső játék ROM, itt igen egyszerű volt módosítás, hiszen az eredeti program is EXOS bővítőként került kiadásra, csak a fejlécet kellett lecserélni.
[ Guests cannot view attachments ]
-Heathrow ATC, ezt én csináltam meg Apucinak. Ez az 5-ös fejlécű program betöltését szimulálja 100h-ra másolással
[ Guests cannot view attachments ]
-Haluska Laci Pasziánsz ROM-ja, ami a Pasziánsz és Kaszinó játékokat tartalmazza, ezek is eredetileg 5-ös fejlécű programok voltak.
Ez volt az első 64K-s EP ROM.
[ Guests cannot view attachments ]
Azóta ennek készült modernizált verziója Gflorez és Geco közreműködésével, bekerült az EnterMice egér kezelés, és immár tömörítve kerültek be a programok, így most már elég 32K-s EPROM is.
[ Guests cannot view attachments ]
-Szintén Haluska Lacinak van a Tetris-éből is ROM verzió
[ Guests cannot view attachments ]

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #1 on: 2017.February.15. 14:20:01 »
Ha jól sejtem, először azt kell átalakítani, hogy rendszerbővítő legyen a játék. Pl. basic-ből :NODES parancsra induljon kedvenc játékunk. (Ez az 5-ös fejléc talán.)
De biztos azt is meg lehet csinálni, hogy a basic helyett egyből a játék jelentkezzen be. Pl. Enterprise felirat után egyből szólna a Nodes digi hangja, elég vagány lenne. :D
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #2 on: 2017.February.15. 14:28:19 »
Ezek pedig egyáltalán nem ismert ROM-ok :-)
Wernertől kerültek elő, 1995-ben(!) kapta őket Kopácsytól.
Alien 8, Gunfright, Knight Lore, Nether Earth
[ Guests cannot view attachments ]
Visszafejtettem, hogy mit csinál: az eredeti 5-ös fejlécű betöltőt 100h-ra másolja, majd a betöltő részt megpatcheli, hogy a ROM-ból hívjon meg egy rutint, ami a fájlok betöltése helyett a ROM-ból másolja át a tartalmat.
Nem EXOS kompatibilis, csak akkor működnek ha a 4-es szegmenstől van berakva.
[ Guests cannot view attachments ]

Mindenesetre ez példa arra amit írtam, hogy a program egyedi módosításával lehet ROM verziót készíteni. Ha jól sejtem ezek a programok egy azon átíró művei, így hasonló a betöltő, ezért az egyszer kidolgozott patch-elést már könnyen lehetett módosítani a következő programhoz.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #3 on: 2017.February.15. 14:42:42 »
Szintén Wernertől kerültek elő ezek, még pedig az anno az Enterprise cégtől elhozott EPROM gyűjteményből:
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]

A címke alapján el sem tudtam képzelni, hogy mi a búbánat lehet ez :-D

Aztán megfejtettem:
[ Guests cannot view attachments ]
Létrehoz egy EXOS periféria kezelőt ROM: néven, amelyről a kód után (0C100h címtől) becsatolt BASIC fájlt lehet betölteni. Azaz LOAD "ROM:" vagy RUN "ROM:"
Az elsőben csak egy pici példa program van, a másikat a példa ROM bináris módosításával hozták létre, a jól ismert Bomber játék került be, és az eszköznév BOM: lett, azaz  LOAD "BOM:" vagy RUN "BOM:"


Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #4 on: 2017.February.15. 14:50:37 »
Mivel ez a módszer teljesen EXOS kompatibilis, nem csak BASIC programot tehetünk bele, hanem akár 5-ös fejlécűt is.
Megcsináltam sjasm-mel fordíthatóra:
[ Guests cannot view attachments ]
Csak a DD_NAME résznél kell átírni a kívánt eszköznevet (csak nagybetű legyen benne!), és a hosszbájtot, valamint a végén az incbin-nél megadni a becsatolandó programfájl nevét.
Csináltam is pár példát:
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]

A ROM mérete nem lehet 16K-nál nagyobb, így kb 16200 bájt használható fel a programnak (függ attól, hogy milyen hosszú eszköz nevet adunk meg).
A Tombs of Doom epcompressel csomagolva fért be.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #5 on: 2017.February.15. 14:58:23 »
Innen már csak egy pici módosítás kellett, hogy 64K legyen használható, a ROM-ból bájt kiolvasásánál kiszámolja melyik szegmenst kell olvasni. (Korábban csak a RAM-ba írásnál számolt, hogy melyik felhasználói szegmensbe kell írni.)
[ Guests cannot view attachments ]

Így aztán már a nagyobb BASIC programok is beférnek, valamint az egyfájlos gépi kódú programok is. Ez utóbbiak jellemzően negyven valahány kilobájtosak, de epcompress segítségével már beleférnek 32K-ba, így egy cartridge-be 2 játék is beleférhet.

RUN "DIKTATOR:"
RUN "NODES:"
RUN "RAID:"
stb
« Last Edit: 2017.February.15. 15:12:30 by Zozosoft »

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #6 on: 2017.February.15. 15:19:46 »
De biztos azt is meg lehet csinálni, hogy a basic helyett egyből a játék jelentkezzen be.
:-)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #7 on: 2017.February.15. 16:19:02 »
A következő lépés a több fájlos programok kezelése lenne. Az a rész egyszerű, hogy az EXOS eszközkezelő több fájlt kezeljen, csak kell egy fájnév ellenőrzés megnyításnál, és egy táblázatból venni az adatokat.
A probléma a fájlokra való hivatkozással van. A sima egyfájlos töltés le van tudva azzal, hogy a RUN/LOAD parancsban meg van adva az eszköznév.
Többfájlosnál viszont a következő fájlt már az alapértelmezett eszközről fogja tölteni a program. Egyik megoldás lenne, hogy a programban átírni a fájlneveket, de pont onnan indult a kérdés, hogy módosítás nélkül lehessen a programokat berakni.
Következő megoldás az lenne, hogy a ROM bővítő átállítja az alapértelmezett eszköz nevét. Így már működne a ROM-ból töltött program, csak mást nem lehetne betölteni :-)
Lehetne azt, hogy parancsra, vagy EXOS változótól függően állítja át, de ez se működne minden konfigurációban (pl ha az EXDOS felett van).
A legjobb ötletem az lenne, ha parancsra, mondjuk :RUN JATEK, megnézi, hogy az adott fájl 5-ös fejlécű-e, ha igen akkor elvégzi a 100h-ra töltését, és a program indítása előtt állítja át az alapértelmezett eszközt.

És esetleg a sebességen is lehetne javítani, a jelenlegi bájtonként másoló, plusz bájtonként szegmenscímeket számoló megoldás elég primitív, nem túl gyors :oops:
Bonyolítja a dolgot, hogy mind a ROM olvasásánál, mind a RAM-ba írásnál figyelni kell a laphatárokra, ezek figyelembe vételével kéne folyton kiszámolni az egyben átmásolható blokkhosszokat.

Offline gflorez

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3607
  • Country: es
    • Támogató Támogató
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #8 on: 2017.February.16. 11:10:26 »
Nem kapcsolódik, de mivel egy eszköz, jó lenne, hogy integrálja azt az alapvető kiindulási képességét Epdos. Úgy értem, kezdve a Basic programot Rom vagy egy fájlból.

-------------------

Not related, but being a device, it would be good to integrate in it the Basic starting capability of Epdos. I mean, starting a Basic program from Rom or from a file.

Offline gflorez

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3607
  • Country: es
    • Támogató Támogató
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #9 on: 2017.February.16. 23:48:06 »
Én kibontás a darab EPDOS forrás. Azt hiszem, ez a kód, amely betölti és elindítja a Basic programot.

Próbáltam csinálni egy "BasicRun" a parancsot a kódot, de hogy nem működik....

------------------

I have extracted this piece of EPDOS source. I think it's the code that loads and launches the Basic program.

Tried to do a "BasicRun" command with the code, but it didn't work....
« Last Edit: 2017.February.17. 00:29:32 by gflorez »

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #10 on: 2017.February.18. 20:22:12 »
Hoppá! Ez egész érdekes! Nodes és Hamika indítása romból! :D
Most tűnt fel, hogy a Nodes az időt is méri játék közben, de hogy miért, az rejtély.
« Last Edit: 2017.February.18. 20:36:58 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #11 on: 2017.February.18. 20:48:12 »
Ezek pedig egyáltalán nem ismert ROM-ok :-)
Ezek most kerültek elő? Most küldte el Werner?

A többi romot (pl. hamika.rom) hogyan kell betölteni? Próbáltam basic-ből a start-tal, load-dal, de úgy nem megy.
UI: Ja, közben rájöttem, be kell tenni a 20-as szegmensre és utána RUN "név:"

Azt hiszem, nem sokára frissíteni kell a letölthető ROM csomagot az emulátorhoz. :D
« Last Edit: 2017.February.18. 20:59:42 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #12 on: 2017.February.18. 20:59:25 »
A többi romot (pl. hamika.rom) hogyan kell betölteni? Próbáltam basic-ből a start-tal, load-dal, de úgy nem megy.

LOAD "HAMIKA:" :)

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #13 on: 2017.February.18. 21:33:10 »
Érdemes lenne valami gyakrabban használatos segédprogramot betenni alapból romként az emulátorba, pl. Zzzip (ahhoz forrás is van).
Össze lehetne gyűjteni, mik lehetnének hasznosak.
Esetleg még a karaktertervező? Vagy hogy alapból lehessen a karakterek alakját kimenteni, betölteni?
Én a Rockdigit is beletenném, de kinek mi fontos.
Lehetne ezek alapján több alap-konfig fájl is.
Mondjuk pl. a Zozotools-ban is már eleve elég hasznos dolog van.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Online szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: EPROM-ba írható játékok
« Reply #14 on: 2017.February.19. 10:24:20 »
Érdemes lenne SID lejátszóból is csinálni ROM-os verziót, az most nagyon aktuális. Ha jól tudom, abból COM-os van.
És tényleg a Zzzip lenne hasznos, ha mindig ott lehetne a 20-as szegmens környékén. Azt nehéz lehet megcsinálni? Azt hiszem, az 3 fájlból töltődik be.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos