Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Enterprise billentyűzet és joystick teszt (Read 10563 times)

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 277
  • Country: hu
Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« on: 2015.October.24. 23:01:27 »
Késznek nyilvánítottam az első EP-s programom. :) Ugyan nem kerestem direkt hogy van-e ilyen stuff, de kezdő projektnek pont jónak tűnt. Nem túl komoly, de gyakorlásnak megfelel. A téma nem más, mint a gép billentyűzetének / joystick portjainak a tesztelése. Most, hogy már van frankó új billentyűzet-fóliánk, meg készül a vadonatúj joystick-illesztő (bár utóbbi ennél azért több), így pont jól is jöhet egy tesztelő program.

Persze nem is én csináltam volna, ha nem hardveres irányból közelítem meg a feladatot; a cél az volt, hogy a mátrixot megjelenítsem. A programban három tesztképernyő is van, ebből az első:



A kép nagyobb felső része az alap 8 oszlop × 10 soros billentyűzet-mátrix, jobb-alul meg a Control-portok 2 × 5 × 3 felépítésben. A bal-alsó sarokban egy "érdekesség" (már akinek...), a nem használt 6 mátrix-sor is meg van jelenítve. (A mátrix-sort egy 4 bites értékkel lehet kiválasztani, aminek 16 lehetséges variációja van. Az alap EP-ben ebből csak az első 10 van felhasználva, a maradék 6 esetén nincs kiválasztott mátrix-sor.) Ezzel kapcsolatban (számomra) egy érdekesség:



Az ep128emu (V2.0.9.1) a két Control-port állapotát bemappeli a 14. illetve 15. sorba. Ez gondolom valami feature lesz. :) A másik teszt-kép szinte ugyanez, csak az eredeti UK helyett BRD billentyűzetkiosztással:



Az éppen lenyomott billentyűk / joystick irányok pirossal vannak kiemelve, ami már egyszer (biztosan) le volt nyomva, annak a háttere meg bezöldül. A program segítségével kiválóan megfigyelhető a klasszikus "fantom billentyűs" mátrix-probléma. Ezt a "ficsőrt" az emulátor nem emulálja, eredeti géppel célszerű kísérletezni. :-D Mint ahogy pear kolléga is megfigyelte, ez a rossz tulajdonság összeveszik a Control-portokkal is. De ezt a harmadik tesztképernyőn a legkönnyebb megvizsgálni:



Ez a képernyő a "valódi" hardver formájában van felépítve, mert a KB + JOY valójában egy 8+3=11 oszlop × 10 soros mátrix. Itt a képen látszik is ez a probléma: le van nyomva a "2" illetve az "F2" billentyű. Ezzel egy időben a Control 1-hez kapcsolt Joy "Jobbra" irányba van elhúzva, de a "Balra" irány is aktív. Pedig tuti nem húztam a kart egy időben erre + arra is. :-D

A stuff itt található. Ha esetleg a billentyűzet nem (teljesen) működik (ha már teszt-szoftverről van szó...), akkor ezt az exdos.ini fájlt a teszttel egyetemben fel kell másolni egy üres floppy gyökerébe, ezt a gép a billentyűzet használata nélkül be fogja tölteni.

2018-12-16: Linkek módosítva a friss, 1.1-es verzióra. Az eredeti 1.0-s verzió meg át lett nevezve, hogy látsszon a fájl-névben is a verziószám. (A hozzá tartozó exdos.ini meg itt van.) A módosítás okai ebben a későbbi hozzászólásban olvashatóak.

Ha valami észrevétel van, azt tessék mondani! :)
« Last Edit: 2018.December.16. 22:28:55 by balagesz »

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #1 on: 2015.October.24. 23:04:13 »
Juhu. Pont ilyenre vágytam.
Z80 System

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7082
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #2 on: 2015.October.25. 00:05:11 »
Ugyan nem próbáltam, de a képek meggyőzőek :) Gratula.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #3 on: 2015.October.25. 07:26:09 »
Nagyon jól néz ki!

Offline Tutus

  • EP lover
  • *
  • Posts: 679
  • Country: hu
    • Enterprise 128
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #4 on: 2015.October.25. 09:55:27 »
Hűűű, ez nagyon tuti!

Offline pear

  • EP lover
  • *
  • Posts: 825
  • Country: pl
  • Z80 only
    • Támogató Támogató
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #5 on: 2015.October.25. 10:05:38 »
Én készített egy tervezetet a PCB-fixáló, de még nem tesztelték.

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 277
  • Country: hu
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #6 on: 2015.October.25. 22:28:17 »
Juhu. Pont ilyenre vágytam.

Ennek örülök! (Legalább van értelme közzétenni.)

Én készített egy tervezetet a PCB-fixáló, de még nem tesztelték.

(Egész érthetőt fordított a GT. :) ) A diódázást talán pont én tudnám a legegyszerűbben kipróbálni, az EP-s mesében említett billentyűfólia toldóra kellene csak 10 db. diódát felforrasztani az összekötések helyett. A megoldás szerintem működőképes kellene hogy legyen; persze a billentyűmátrix 8×10-es részén belül ez nem okoz változást / javulást. De a Control portok 3×10-es blokkja "elválasztódik" így, emiatt a billentyű nyomások nem zavarnak be a Joyok lekérdezésébe. Visszafele ettől még mindig gond lehet; a Joy irányok még okozhatnak fantom billentyűket a KB részen, VISZONT a Joy kapcsolóit kívül le lehet diódázni. :) Az EnterMice elektronikája működés szempontjából diódázott kapcsolónak felel meg (érzésre, de más megoldásnak túl sok értelme nem lenne, szintén érzésre...), ott ez a "visszahatás" nem jelentkezik. De ez már erősen HW téma, másik topikba tartozik. :-D

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #7 on: 2015.October.25. 22:35:32 »
Volt régebben egy egyszerűbb, ami nem tudott ennyit, meg nem is nézett ki ilyen jól.

Anno ezzel azt szórakoztam, hogyan lehet a legkevesebb billentyű lenyomásával azt elérni, hogy az összes le legyen nyomva :-)

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 277
  • Country: hu
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #8 on: 2015.October.25. 23:37:19 »
Anno ezzel azt szórakoztam, hogyan lehet a legkevesebb billentyű lenyomásával azt elérni, hogy az összes le legyen nyomva :-)

:-) Ha jól számolok, minden sorban kell minimum egy gombnak lenyomottnak lennie, illetve minden oszlopban is egynek legalább. Az a 8×10-es mátrix esetén 17 gomb. Ennyi ujjam két kézen nincs is! :razz:

A programmal két célom is volt, az egyik, hogy egy kis Z80-as programozás mellett próbálgassam a NICK programozását. Meglehetősen "idegen" az eddigi 8 bites gépekhez képest az, hogy a NICK-nek a saját címterével kell számolni, amit a Z80 más felosztású címein lehet elérni. Teljesen logikus a dolog, de akkor is gyakorolandó a történet. A másik cél az, hogy nagyjából összeálljon egy "toolchain" a feladatok megoldásához. Azt nem állítom, hogy minden munkára bejáratott szerszám lett, de legalább már van elképzelés. :-D

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1849
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #9 on: 2015.October.25. 23:44:51 »
Minden embert nagyra becsülök, aki Ep -re manapság BÁRMIT működőképesre megír! :-) Grat!

Offline pear

  • EP lover
  • *
  • Posts: 825
  • Country: pl
  • Z80 only
    • Támogató Támogató
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #10 on: 2015.October.30. 19:52:23 »
Az EnterMice elektronikája működés szempontjából diódázott kapcsolónak felel meg (de más megoldásnak túl sok értelme nem lenne, szintén ...), ott ez a "visszahatás" nem jelentkezik. De ez már erősen HW téma, másik topikba tartozik.
In EnterMice joysticks are not connected directly to the KB lines.
Instead of diodes is the decoder programmed in the PLD, which does not allow for the appearance of phantoms.

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 277
  • Country: hu
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #11 on: 2015.October.31. 22:52:21 »
In EnterMice joysticks are not connected directly to the KB lines.
Instead of diodes is the decoder programmed in the PLD, which does not allow for the appearance of phantoms.

Yes, I thought so. The CPLD doesn't drive back the matrix rows, only J/K/L columns.

Offline Z80System

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3848
  • Country: hu
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #12 on: 2016.February.28. 10:38:25 »
Közben ugye elkészültek az EnterMice -ok és lett hozzájuk sega twister, mellyel egy sega kontrollert lehet beolvasni EP -vel.

Viszont a sega kontrollereken lehet nagyon sok gomb, több mint amit egy standard joy csatlakozón be lehet olvasni,

és ha nem is több mint amit az EP be tudna olvasni, az EnterMice nem nyújt olyan kényelmes támogatást hogy a sega gombjait kiosztja az EP bemeneti vonalaira,

hanem alacsonyabb szinten, a sega kontroller protokolját használva, serial (kimeneti) port bevonásával kell beolvasni a sega kontroller állapotait.


balagesz nem akarod belerakni ebbe a teszterbe a sega kontroller tesztelését is ?


Ez lenne a protokoll :

https://enterpriseforever.com/hardware/entermice-joy-ps2-mouse-interface/msg53270/#msg53270
Z80 System

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 277
  • Country: hu
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #13 on: 2016.March.15. 12:30:15 »
Huh, egy kissé elhavaztam... :\

balagesz nem akarod belerakni ebbe a teszterbe a sega kontroller tesztelését is ?
Ez lenne a protokoll :
https://enterpriseforever.com/hardware/entermice-joy-ps2-mouse-interface/msg53270/#msg53270

A tesztprogrammal kapcsolatban az volt az elképzelés, hogy a "gyári" lehetőségeket lehessen vele vizsgálni, ez meg már extra hardver lenne. :) Persze meg lehet írni a tesztet hozzá. Ehhez viszont kellene hardver is. :razz: Az angol szálban olvastam pear kolléga hozzászólását, köszönöm is a lehetőséget, de gyanítom hogy a teszten kívül sosem használnám. :oops: Esetleg valaki kölcsönben tud ilyet adni? Persze kellene hozzá a megfelelő periféria is. Illetve ez erősen teoretikus; időm mostanában nincs.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
« Reply #14 on: 2016.September.24. 19:14:02 »
Az ep128emu (V2.0.9.1) a két Control-port állapotát bemappeli a 14. illetve 15. sorba. Ez gondolom valami feature lesz.

Javítva a GitHub forráskódban. :)