Enterprise Forever

:HUN => Programozás => Topic started by: balagesz on 2015.October.24. 23:01:27

Title: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: balagesz on 2015.October.24. 23:01:27
Késznek nyilvánítottam az első EP-s programom. :) Ugyan nem kerestem direkt hogy van-e ilyen stuff, de kezdő projektnek pont jónak tűnt. Nem túl komoly, de gyakorlásnak megfelel. A téma nem más, mint a gép billentyűzetének / joystick portjainak a tesztelése. Most, hogy már van frankó új billentyűzet-fóliánk (https://enterpriseforever.com/hardver/billentyufolia-gyartas/msg48399/#msg48399), meg készül a vadonatúj joystick-illesztő (https://enterpriseforever.com/hardver/entermice-eger-es-joy-illeszto/) (bár utóbbi ennél azért több), így pont jól is jöhet egy tesztelő program.

Persze nem is én csináltam volna, ha nem hardveres irányból közelítem meg a feladatot; a cél az volt, hogy a mátrixot megjelenítsem. A programban három tesztképernyő is van, ebből az első:

(http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/pics/s/shot20151024_001s.png) (http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/pics/shot20151024_001.png)

A kép nagyobb felső része az alap 8 oszlop × 10 soros billentyűzet-mátrix, jobb-alul meg a Control-portok 2 × 5 × 3 felépítésben. A bal-alsó sarokban egy "érdekesség" (már akinek...), a nem használt 6 mátrix-sor is meg van jelenítve. (A mátrix-sort egy 4 bites értékkel lehet kiválasztani, aminek 16 lehetséges variációja van. Az alap EP-ben ebből csak az első 10 van felhasználva, a maradék 6 esetén nincs kiválasztott mátrix-sor.) Ezzel kapcsolatban (számomra) egy érdekesség:

(http://bsz.amigaspirit.hu/Enterprise/HIDtest/pics/s/shot20151024_004s.png) (http://bsz.amigaspirit.hu/Enterprise/HIDtest/pics/shot20151024_004.png)

Az ep128emu (http://ep128emu.enterpriseforever.com/) (V2.0.9.1) a két Control-port állapotát bemappeli a 14. illetve 15. sorba. Ez gondolom valami feature lesz. :) A másik teszt-kép szinte ugyanez, csak az eredeti UK helyett BRD billentyűzetkiosztással:

(http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/pics/s/shot20151024_002s.png) (http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/pics/shot20151024_002.png)

Az éppen lenyomott billentyűk / joystick irányok pirossal vannak kiemelve, ami már egyszer (biztosan) le volt nyomva, annak a háttere meg bezöldül. A program segítségével kiválóan megfigyelhető a klasszikus "fantom billentyűs" mátrix-probléma. Ezt a "ficsőrt" az emulátor nem emulálja, eredeti géppel célszerű kísérletezni. :-D Mint ahogy pear kolléga (https://enterpriseforever.com/hardware/entermice-joy-ps2-mouse-interface/msg50144/#msg50144) is megfigyelte, ez a rossz tulajdonság összeveszik a Control-portokkal is. De ezt a harmadik tesztképernyőn a legkönnyebb megvizsgálni:

(http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/pics/s/shot20151024_003s.png) (http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/pics/shot20151024_003.png)

Ez a képernyő a "valódi" hardver formájában van felépítve, mert a KB + JOY valójában egy 8+3=11 oszlop × 10 soros mátrix. Itt a képen látszik is ez a probléma: le van nyomva a "2" illetve az "F2" billentyű. Ezzel egy időben a Control 1-hez kapcsolt Joy "Jobbra" irányba van elhúzva, de a "Balra" irány is aktív. Pedig tuti nem húztam a kart egy időben erre + arra is. :-D

A stuff itt található (http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/EP/11/hidtst11.com). Ha esetleg a billentyűzet nem (teljesen) működik (ha már teszt-szoftverről van szó...), akkor ezt (http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/EP/11/exdos.ini) az exdos.ini fájlt a teszttel egyetemben fel kell másolni egy üres floppy gyökerébe, ezt a gép a billentyűzet használata nélkül be fogja tölteni.

2018-12-16: Linkek módosítva a friss, 1.1-es verzióra. Az eredeti 1.0-s verzió (http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/EP/10/hidtst10.com) meg át lett nevezve, hogy látsszon a fájl-névben is a verziószám. (A hozzá tartozó exdos.ini meg itt van (http://bsz.amigaspirit.hu/hidtest/EP/10/exdos.ini).) A módosítás okai ebben a későbbi hozzászólásban (https://enterpriseforever.com/programozas/enterprise-billentyzet-es-joystick-teszt/msg73572/#msg73572) olvashatóak.

Ha valami észrevétel van, azt tessék mondani! :)
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: Z80System on 2015.October.24. 23:04:13
Juhu. Pont ilyenre vágytam.
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: geco on 2015.October.25. 00:05:11
Ugyan nem próbáltam, de a képek meggyőzőek :) Gratula.
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: Zozosoft on 2015.October.25. 07:26:09
Nagyon jól néz ki!
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: Tutus on 2015.October.25. 09:55:27
Hűűű, ez nagyon tuti!
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: pear on 2015.October.25. 10:05:38
Én készített egy tervezetet a PCB-fixáló, de még nem tesztelték.
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: balagesz on 2015.October.25. 22:28:17
Juhu. Pont ilyenre vágytam.

Ennek örülök! (Legalább van értelme közzétenni.)

Én készített egy tervezetet a PCB-fixáló, de még nem tesztelték.

(Egész érthetőt fordított a GT. :) ) A diódázást talán pont én tudnám a legegyszerűbben kipróbálni, az EP-s mesében (http://hup.hu/node/142191) említett billentyűfólia toldó (http://bsz.amigaspirit.hu/blpcs/20150816/pic0295.jpg)ra kellene csak 10 db. diódát felforrasztani az összekötések helyett. A megoldás szerintem működőképes kellene hogy legyen; persze a billentyűmátrix 8×10-es részén belül ez nem okoz változást / javulást. De a Control portok 3×10-es blokkja "elválasztódik" így, emiatt a billentyű nyomások nem zavarnak be a Joyok lekérdezésébe. Visszafele ettől még mindig gond lehet; a Joy irányok még okozhatnak fantom billentyűket a KB részen, VISZONT a Joy kapcsolóit kívül le lehet diódázni. :) Az EnterMice elektronikája működés szempontjából diódázott kapcsolónak felel meg (érzésre, de más megoldásnak túl sok értelme nem lenne, szintén érzésre...), ott ez a "visszahatás" nem jelentkezik. De ez már erősen HW téma, másik topikba tartozik. :-D
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: Zozosoft on 2015.October.25. 22:35:32
Volt régebben egy egyszerűbb (http://ep128.hu/Ep_Util/Pic/Keyboard_Tester.gif), ami nem tudott ennyit, meg nem is nézett ki ilyen jól.

Anno ezzel azt szórakoztam, hogyan lehet a legkevesebb billentyű lenyomásával azt elérni, hogy az összes le legyen nyomva :-)
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: balagesz on 2015.October.25. 23:37:19
Anno ezzel azt szórakoztam, hogyan lehet a legkevesebb billentyű lenyomásával azt elérni, hogy az összes le legyen nyomva :-)

:-) Ha jól számolok, minden sorban kell minimum egy gombnak lenyomottnak lennie, illetve minden oszlopban is egynek legalább. Az a 8×10-es mátrix esetén 17 gomb. Ennyi ujjam két kézen nincs is! :razz:

A programmal két célom is volt, az egyik, hogy egy kis Z80-as programozás mellett próbálgassam a NICK programozását. Meglehetősen "idegen" az eddigi 8 bites gépekhez képest az, hogy a NICK-nek a saját címterével kell számolni, amit a Z80 más felosztású címein lehet elérni. Teljesen logikus a dolog, de akkor is gyakorolandó a történet. A másik cél az, hogy nagyjából összeálljon egy "toolchain" a feladatok megoldásához. Azt nem állítom, hogy minden munkára bejáratott szerszám lett, de legalább már van elképzelés. :-D
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: Ep128 on 2015.October.25. 23:44:51
Minden embert nagyra becsülök, aki Ep -re manapság BÁRMIT működőképesre megír! :-) Grat!
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: pear on 2015.October.30. 19:52:23
Az EnterMice elektronikája működés szempontjából diódázott kapcsolónak felel meg (de más megoldásnak túl sok értelme nem lenne, szintén ...), ott ez a "visszahatás" nem jelentkezik. De ez már erősen HW téma, másik topikba tartozik.
In EnterMice joysticks are not connected directly to the KB lines.
Instead of diodes is the decoder programmed in the PLD, which does not allow for the appearance of phantoms.
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: balagesz on 2015.October.31. 22:52:21
In EnterMice joysticks are not connected directly to the KB lines.
Instead of diodes is the decoder programmed in the PLD, which does not allow for the appearance of phantoms.

Yes, I thought so. The CPLD doesn't drive back the matrix rows, only J/K/L columns.
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: Z80System on 2016.February.28. 10:38:25
Közben ugye elkészültek az EnterMice -ok és lett hozzájuk sega twister, mellyel egy sega kontrollert lehet beolvasni EP -vel.

Viszont a sega kontrollereken lehet nagyon sok gomb, több mint amit egy standard joy csatlakozón be lehet olvasni,

és ha nem is több mint amit az EP be tudna olvasni, az EnterMice nem nyújt olyan kényelmes támogatást hogy a sega gombjait kiosztja az EP bemeneti vonalaira,

hanem alacsonyabb szinten, a sega kontroller protokolját használva, serial (kimeneti) port bevonásával kell beolvasni a sega kontroller állapotait.


balagesz nem akarod belerakni ebbe a teszterbe a sega kontroller tesztelését is ?


Ez lenne a protokoll :

https://enterpriseforever.com/hardware/entermice-joy-ps2-mouse-interface/msg53270/#msg53270
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: balagesz on 2016.March.15. 12:30:15
Huh, egy kissé elhavaztam... :\

balagesz nem akarod belerakni ebbe a teszterbe a sega kontroller tesztelését is ?
Ez lenne a protokoll :
https://enterpriseforever.com/hardware/entermice-joy-ps2-mouse-interface/msg53270/#msg53270

A tesztprogrammal kapcsolatban az volt az elképzelés, hogy a "gyári" lehetőségeket lehessen vele vizsgálni, ez meg már extra hardver lenne. :) Persze meg lehet írni a tesztet hozzá. Ehhez viszont kellene hardver is. :razz: Az angol szálban olvastam pear kolléga hozzászólását, köszönöm is a lehetőséget, de gyanítom hogy a teszten kívül sosem használnám. :oops: Esetleg valaki kölcsönben tud ilyet adni? Persze kellene hozzá a megfelelő periféria is. Illetve ez erősen teoretikus; időm mostanában nincs.
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: IstvanV on 2016.September.24. 19:14:02
Az ep128emu (http://ep128emu.enterpriseforever.com/) (V2.0.9.1) a két Control-port állapotát bemappeli a 14. illetve 15. sorba. Ez gondolom valami feature lesz.

Javítva a GitHub forráskódban. :)
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: balagesz on 2016.September.25. 20:25:09
Javítva a GitHub forráskódban. :)

Na de végül is bug volt ez, vagy ficsőr? :)
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: IstvanV on 2016.September.26. 10:55:30
Na de végül is bug volt ez, vagy ficsőr? :)

Az bug volt, hogy az EP programok láthatták az EXT1/2-t a 14. és 15. sorban, bár ennek sok jelentősége a gyakorlatban nem volt. Egyébként viszont "feature", hogy az emulátor billentyűként kezeli ezeket is, és például ugyanúgy konfigurálhatók, azaz bármelyik PC-s billentyű vagy joystick gomb vagy irány lehet EP-s billentyű vagy joystick.

ep128emu 2.0.10 verzión:
[attachthumb=1]
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: balagesz on 2018.December.16. 22:21:33
Ugyan régi téma, de egy kicsit felhozom. Az eredeti tesztnek készült egy kicsit módosított változata, a nyitó posztban (https://enterpriseforever.com/programozas/enterprise-billentyzet-es-joystick-teszt/msg50234/#msg50234) módosítottam is a linkeket. (De ott maradt az előző verzióé is.) Két változás történt:


Egyéb módosítás (azt hiszem :oops: ) nincs.
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: gflorez on 2018.December.18. 15:15:59
Köszönöm a Balagesz-ot az alkalmazásához. Segített nekem, hogy hibát találjak az U28-on.

---------------

Thanks Balagesz for your application.  It has served me to find a defect on the U28 chip.
Title: Re: Enterprise billentyűzet és joystick teszt
Post by: balagesz on 2018.December.20. 14:51:07
Örülök hogy segített! A program tulajdonképpen ezért készült! :)

---

I'm happy! The program was actually made for this! :)