Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: .BAS konverzió PC-n (Read 16764 times)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
.BAS konverzió PC-n
« on: 2012.June.26. 14:32:30 »
Valaki segitene nekem egy picit a BASIC programok tarolasa kapcsan? Marmint, hogy a konkret BAS allomany hogy realizalodik pl disk-en (bar gondolom/remelem memoriaban is hasonlo). Eppen irok egy kis python programot amivel egy BAS programot tudok listazgatni. Nemi keresgeles utan talaltam doksit, amiben van tobb-kevesebb leiras errol, amde egy altalam ismeretlen dologba futottam bele. Egy pelda program tarolasanak magyarazata soran ilyet latok:

nyito zarojel kodja: 8

Huh? Marmint honann jon ez a 8-as ertek? Ez messze nem az ASCII kodja a nyito zarojelnek ... En azzal a feltetelezessel eltem (ugy tunik hibasan) hogy a programsor-szamok, sorhossz, basic kulcso tokenek, kulonbozo ertekek stb stb mellett a "sima szoveg" az ASCII ertek, de ez alapjan nem ugy tunik.

Tudja valaki, hogy honnan jonnek ezek a "nyito zarojel = 8", "egyenlosegjel = 19", "osszeadas = 11", stb kodok? Van errol valahol valami teljes tablazat? Koszi.

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3191
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #1 on: 2012.June.26. 14:49:00 »
A Gépi kódú programozás c könyv BASIC rendszerrõl szóló fejezete nagyjából idevághat, különös tekintettel a tokenizálásra. Sajnos ennél többet én nem tudok segíteni a témában.  :oops:

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #2 on: 2012.June.26. 15:03:16 »
ha basicot futtatni tudsz pythonban akkor majd meg kell csinálni hogy blenderben futtathatóak legyenek az ep basic programok :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #3 on: 2012.June.26. 15:04:44 »
Tudja valaki, hogy honnan jonnek ezek a "nyito zarojel = 8", "egyenlosegjel = 19", "osszeadas = 11", stb kodok? Van errol valahol valami teljes tablazat? Koszi.
Itt, a 6. oldalon.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #4 on: 2012.June.26. 16:16:55 »
ha basicot futtatni tudsz pythonban akkor majd meg kell csinálni hogy blenderben futtathatóak legyenek az ep basic programok :)

Haha, az szep lenne, de a "futtatas" az kisse bonyolultabb melo, mint megjeleniteni a programot, ugye :)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #5 on: 2012.June.27. 15:55:58 »
Koszi a tippeket!

Ha valakinek van kedve es turelme megnezni, hirtelen ennyi sikerult. Nincs is meg kesz (pl: lebegopontos konstans ertelmezese es megjelenitese ....)

Mivel nem sok (gyakorlati) tapasztalatom van a temaban, termeszetesen minden eszrevetelt szivesen fogadok.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #6 on: 2012.July.25. 12:18:05 »
Azt lehetséges megoldani, hogy az EDITOR: a 129-157 közötti ASCII kódú karaktereket betûnek tekintse, ahol nem illik kettévágni sortörésnél a szavakat? Ezzel a WP is a "használhatatlan" kategóriából a "gyengén használható"-ba kerülne...

Sorry ha nem a legmegfelelobb thread-be irok, de errol jutott eszembe: van valahol reszletes charset tablazat EP-ASCII temaban? Foleg erdekes lenne a nekem meg homalyos kulonbsegek, hogy pl talan volt kulon nemet/magyar/angol, esetleg tobb is? Vagy amugy a "default" legalabbis minden esetben megegyezik a PC-n szokasos ASCII tablazattal?

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #7 on: 2012.July.25. 12:30:58 »
van valahol reszletes charset tablazat EP-ASCII temaban?
Itt vannak a fõ EP-s karakterkészletek.
A netre is fel lehetne õket tölteni valami könnyen elérhetõ helyre pl. az ep128.hu-ra.
« Last Edit: 2012.July.25. 12:38:45 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3191
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #8 on: 2012.July.25. 13:13:18 »
A netre is fel lehetne õket tölteni valami könnyen elérhetõ helyre pl. az ep128.hu-ra.


Itt kint is van.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #9 on: 2012.July.25. 17:17:47 »

Itt kint is van.

Koszi! Meg Szipucsunak is. Ez szep, bar ezzel lesz melom akkor, mivel ez ugye kep, es nekem egy tombkent kellene pythonban, tehat at kell gepelnem :) Felteve, ha van mindegyik karakterkephez vmi unicode-ban kb ertelmezheto hasonlo. Azert az ilyen "nonfigurativ" karaktereknel ebben nem vagyok olyan biztos :)

Btw, amit nem ertek: mi van a tobbi karakterrel, azaz 159-es kod felett? Annyit kb ertek, hogy ez talan 7 bites ASCII-bol indult ki anno, amde az elso 32 karakter az vezerlokarakter, es akkor atpakoltak 128 fole (errol volt szo a formun is), igy kb ki is jon a dolog. Amde az tovabbra sem vilagos, hogy mi tortenik, ha valahogy pl 200-as byte-ot mint megjelenitendo karakter beleeroszakolok pl a video memoriaba, akkor mi latszana? Hasonloan erdekelne, hogy mi lenne lathato ha mondjuk egy 32 alatti erteku byte-ot pakolok bele, az ok hogy ilyen/olyan exos hivasoknal - gondolom - vezerlokarakter, de ha kozvetlenul videoram-ba nyomom, akkor ugye valami ott meg fog jelenni. Esetleg hibas a logikam, es C64-hez hasonloan itt is mas fogalom az ASCII kod, es konkretan a video memoriaban levo byte, a ketto nem ugyanaz (ellentetben a PC-vel)?

Ja, ez amugy konkretan meg mindig az EP-BASIC listazo python programomhoz kene, bar lehet ott nem erdekesek az ilyen extra kerdesek, hogy <32 vagy >159 kodu karakterek, mert ugysem pakolnak olyasmit egy EP basic programba ... Szoval ez inkabb csak elmeleti sikon erdekel :)
« Last Edit: 2012.July.25. 18:30:56 by lgb »

Offline MrPrise

  • Administrator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 2754
  • Country: hu
    • Enterprise Forever
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #10 on: 2012.July.25. 19:38:45 »
Be ne gépeld ;-) Valahol fent vannak ezek binárisan is amit már egyszerűbb kezelni, ha máshol nem a .rom file-okban biztosan. Ha a rom-ból kell kiolvasni, akkor betöltöd emuba, írsz egy kis basic progit ami kiírja neked tetszőleges formátumban a képernyőre a byte-jait, a listát pedig már ki tudod nyomtatni file-ba (az emu tud írni PC-s file-ba). Ezen kívül a GIMP is tud képet tömbként menteni ha minden kötél szakad.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #11 on: 2012.July.25. 20:32:17 »
Btw, amit nem ertek: mi van a tobbi karakterrel, azaz 159-es kod felett?
Újra kezdõdik elölrõl.

Quote
Annyit kb ertek, hogy ez talan 7 bites ASCII-bol indult ki anno, amde az elso 32 karakter az vezerlokarakter, es akkor atpakoltak 128 fole
Így van.
Quote
ha valahogy pl 200-as byte-ot mint megjelenitendo karakter beleeroszakolok pl a video memoriaba, akkor mi latszana? Hasonloan erdekelne, hogy mi lenne lathato ha mondjuk egy 32 alatti erteku byte-ot pakolok bele, az ok hogy ilyen/olyan exos hivasoknal - gondolom - vezerlokarakter, de ha kozvetlenul videoram-ba nyomom, akkor ugye valami ott meg fog jelenni.
Ha a Nick oldaláról nézzük, akkor 0-127 vannak számozva a karakterek, 128-255 ismétlõdik. Azonban az EXOS LPT-ben úgy van beállítva a karakteres mód, hogy a karakterek 7. bitje válasszon a színek közül. Így a 0-127 karakterekhez a 0. szín a papir, 1. tinta, 128-255 karketerkehz 2. a papir, 3. a tinta. Alapesetben BASIC-ben ezek fekete alapon zöld, ill. fekete alapon piros karaktereket jelentenek.
Tehát ha 200-at pókolsz be a videó memóriába, akkor az egy piros H lesz (72-es ASCII kód).
0-31 kódokon a 128-159 karakterek vannak zöld színben.

EXOS-on keresztüli írásnál a videó kezelõ végzi a konverziót, a beállított tinta színnek megfelelõen:
0-1 esetén az elsõ színpár él, ez esetben 32-127 karakterek változatlanul kerülnek be a videó memóriába, 128-159 karakterek pedig -128-al korrigálva.
2-3 esetén a második színpár él, ez esetben a 32-127 karakterek +128-al korrigálva íródnak be, a 128-159 karakterek pedig változatlanul.

(Egyébként a NICK tudja azt is, hogy a karakterek 6. bitje is színválasztó legyen - ennek igazából 64-es karakterkészletnél van értelme - így akkor 4 színpárból lehet választani.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #12 on: 2012.July.25. 20:36:31 »
Ha a karakterkészlet bináris adata kéne, azt szerintem a Szipucsu karakter tervezõjével ki lehet menteni.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #13 on: 2012.July.25. 22:36:53 »
Ha a karakterkészlet bináris adata kéne

Itten a letölthetõ ZIP fájlban (a hozzászóláshoz van csatolva) benne is vannak maguk a karakterkészletek is, kicsit egyéni elnevezéssel: DE.CHR (német), UK.CHR (angol), EPDOS.CHR. De lehet, hogy a neten is fent vannak valahol, pl. Laci a mindenes.

BASIC-bõl így lehet kimenteni a karakterkészletet egyébként:

Code: [Select]
1 ALLOCATE 9
2 CODE MENT=HEX$("3E,01,01,80,04")
3 CODE =HEX$("EB,F7,08,C9")
4 LET FONT=(SPEEK(255,16372)+SPEEK(255,16373)*256)-1152
5 OPEN #1:"CHRSET.BIN" ACCESS OUTPUT
6 CALL USR(MENT,FONT)
7 CLOSE #1

Ha nem hagytam ki semmit, akkor mûködik... Betöltéshez MENT helyett TOLT kell (de nem muszáj :D ), a 3-as sorba 08 helyett 06 kell, az 5-ös sorba pedig OUTPUT helyett INPUT kell, ill. file név ízlés szerint megadható.

És igen, a ZIP-ben lévõ karaktertervezõvel is lehet kimenteni, betölteni karakterkészleteket.

Ja, és a karakterkódokkal, amiket említettél, szerintem óvatosan kell bánni, mert különbözõ vezérlõkódok is vannak köztük (de ezt úgyis biztos tudod), meg pl. a belsõ joy is a key click-et szólaltatja meg, és az irányainak is külön kódja van, SHIFT-tel lenyomva a belsõ joyt szintén külön kódjuk van az irányoknak. Ugyanez igaz az ALT, CTRL + funkcióbillentyûkre, ha jól emlékszem. De nem hiszem, hogy most újat mondtam. És szerintem simán használhatja BASIC program is szinte bármelyik kódot. (Pl. ha még a TAB, ESC, stb. billentyûk lenyomását várja a program.)
« Last Edit: 2012.July.25. 23:19:55 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: .BAS konverzió PC-n
« Reply #14 on: 2012.July.27. 08:43:43 »
[...]
(Egyébként a NICK tudja azt is, hogy a karakterek 6. bitje is színválasztó legyen - ennek igazából 64-es karakterkészletnél van értelme - így akkor 4 színpárból lehet választani.

Ja koszi, HW oldalrol kb ismerem mit tud a Nick, hiszen emulatort is irtam hozza magamnak anno :) amde arrol kevesebb fogalmam volt, hogy EXOS stb hogy hasznalja ki pontosan a HW lehetosegeit. Koszi a magyarazatot.