Enterprise Forever

:HUN => Programozás => Topic started by: lgb on 2012.June.26. 14:32:30

Title: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.June.26. 14:32:30
Valaki segitene nekem egy picit a BASIC programok tarolasa kapcsan? Marmint, hogy a konkret BAS allomany hogy realizalodik pl disk-en (bar gondolom/remelem memoriaban is hasonlo). Eppen irok egy kis python programot amivel egy BAS programot tudok listazgatni. Nemi keresgeles utan talaltam doksit, amiben van tobb-kevesebb leiras errol, amde egy altalam ismeretlen dologba futottam bele. Egy pelda program tarolasanak magyarazata soran ilyet latok:

nyito zarojel kodja: 8

Huh? Marmint honann jon ez a 8-as ertek? Ez messze nem az ASCII kodja a nyito zarojelnek ... En azzal a feltetelezessel eltem (ugy tunik hibasan) hogy a programsor-szamok, sorhossz, basic kulcso tokenek, kulonbozo ertekek stb stb mellett a "sima szoveg" az ASCII ertek, de ez alapjan nem ugy tunik.

Tudja valaki, hogy honnan jonnek ezek a "nyito zarojel = 8", "egyenlosegjel = 19", "osszeadas = 11", stb kodok? Van errol valahol valami teljes tablazat? Koszi.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Lacika on 2012.June.26. 14:49:00
A Gépi kódú programozás c könyv BASIC rendszerrõl szóló fejezete (http://ep128.hu/Ep_Konyv/Gepi_kod_2.htm#3) nagyjából idevághat, különös tekintettel a tokenizálásra. Sajnos ennél többet én nem tudok segíteni a témában.  :oops:
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: endi on 2012.June.26. 15:03:16
ha basicot futtatni tudsz pythonban akkor majd meg kell csinálni hogy blenderben futtathatóak legyenek az ep basic programok :)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.June.26. 15:04:44
Tudja valaki, hogy honnan jonnek ezek a "nyito zarojel = 8", "egyenlosegjel = 19", "osszeadas = 11", stb kodok? Van errol valahol valami teljes tablazat? Koszi.
Itt, a 6. oldalon. (http://enterprise.iko.hu/technical/BOOK16-1_Chapter_17_IS-BASIC_Data_Structures.pdf)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.June.26. 16:16:55
ha basicot futtatni tudsz pythonban akkor majd meg kell csinálni hogy blenderben futtathatóak legyenek az ep basic programok :)

Haha, az szep lenne, de a "futtatas" az kisse bonyolultabb melo, mint megjeleniteni a programot, ugye :)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.June.27. 15:55:58
Koszi a tippeket!

Ha valakinek van kedve es turelme megnezni, hirtelen ennyi sikerult (http://pastebin.com/hUhGpRP3). Nincs is meg kesz (pl: lebegopontos konstans ertelmezese es megjelenitese ....)

Mivel nem sok (gyakorlati) tapasztalatom van a temaban, termeszetesen minden eszrevetelt szivesen fogadok.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.July.25. 12:18:05
Azt lehetséges megoldani, hogy az EDITOR: a 129-157 közötti ASCII kódú karaktereket betûnek tekintse, ahol nem illik kettévágni sortörésnél a szavakat? Ezzel a WP is a "használhatatlan" kategóriából a "gyengén használható"-ba kerülne...

Sorry ha nem a legmegfelelobb thread-be irok, de errol jutott eszembe: van valahol reszletes charset tablazat EP-ASCII temaban? Foleg erdekes lenne a nekem meg homalyos kulonbsegek, hogy pl talan volt kulon nemet/magyar/angol, esetleg tobb is? Vagy amugy a "default" legalabbis minden esetben megegyezik a PC-n szokasos ASCII tablazattal?
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: szipucsu on 2012.July.25. 12:30:58
van valahol reszletes charset tablazat EP-ASCII temaban?
Itt vannak a fõ EP-s karakterkészletek. (http://enterpriseforever.com/egyeb_temak/enterprise_tortenelem-t389.0.html;msg24602#msg24602)
A netre is fel lehetne õket tölteni valami könnyen elérhetõ helyre pl. az ep128.hu-ra.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Lacika on 2012.July.25. 13:13:18
A netre is fel lehetne õket tölteni valami könnyen elérhetõ helyre pl. az ep128.hu-ra.


Itt (http://ep128.hu/Ep_Util/Brd.htm) kint is van.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.July.25. 17:17:47

Itt (http://ep128.hu/Ep_Util/Brd.htm) kint is van.

Koszi! Meg Szipucsunak is. Ez szep, bar ezzel lesz melom akkor, mivel ez ugye kep, es nekem egy tombkent kellene pythonban, tehat at kell gepelnem :) Felteve, ha van mindegyik karakterkephez vmi unicode-ban kb ertelmezheto hasonlo. Azert az ilyen "nonfigurativ" karaktereknel ebben nem vagyok olyan biztos :)

Btw, amit nem ertek: mi van a tobbi karakterrel, azaz 159-es kod felett? Annyit kb ertek, hogy ez talan 7 bites ASCII-bol indult ki anno, amde az elso 32 karakter az vezerlokarakter, es akkor atpakoltak 128 fole (errol volt szo a formun is), igy kb ki is jon a dolog. Amde az tovabbra sem vilagos, hogy mi tortenik, ha valahogy pl 200-as byte-ot mint megjelenitendo karakter beleeroszakolok pl a video memoriaba, akkor mi latszana? Hasonloan erdekelne, hogy mi lenne lathato ha mondjuk egy 32 alatti erteku byte-ot pakolok bele, az ok hogy ilyen/olyan exos hivasoknal - gondolom - vezerlokarakter, de ha kozvetlenul videoram-ba nyomom, akkor ugye valami ott meg fog jelenni. Esetleg hibas a logikam, es C64-hez hasonloan itt is mas fogalom az ASCII kod, es konkretan a video memoriaban levo byte, a ketto nem ugyanaz (ellentetben a PC-vel)?

Ja, ez amugy konkretan meg mindig az EP-BASIC listazo python programomhoz kene, bar lehet ott nem erdekesek az ilyen extra kerdesek, hogy <32 vagy >159 kodu karakterek, mert ugysem pakolnak olyasmit egy EP basic programba ... Szoval ez inkabb csak elmeleti sikon erdekel :)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: MrPrise on 2012.July.25. 19:38:45
Be ne gépeld ;-) Valahol fent vannak ezek binárisan is amit már egyszerűbb kezelni, ha máshol nem a .rom file-okban biztosan. Ha a rom-ból kell kiolvasni, akkor betöltöd emuba, írsz egy kis basic progit ami kiírja neked tetszőleges formátumban a képernyőre a byte-jait, a listát pedig már ki tudod nyomtatni file-ba (az emu tud írni PC-s file-ba). Ezen kívül a GIMP is tud képet tömbként menteni ha minden kötél szakad.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.July.25. 20:32:17
Btw, amit nem ertek: mi van a tobbi karakterrel, azaz 159-es kod felett?
Újra kezdõdik elölrõl.

Quote
Annyit kb ertek, hogy ez talan 7 bites ASCII-bol indult ki anno, amde az elso 32 karakter az vezerlokarakter, es akkor atpakoltak 128 fole
Így van.
Quote
ha valahogy pl 200-as byte-ot mint megjelenitendo karakter beleeroszakolok pl a video memoriaba, akkor mi latszana? Hasonloan erdekelne, hogy mi lenne lathato ha mondjuk egy 32 alatti erteku byte-ot pakolok bele, az ok hogy ilyen/olyan exos hivasoknal - gondolom - vezerlokarakter, de ha kozvetlenul videoram-ba nyomom, akkor ugye valami ott meg fog jelenni.
Ha a Nick oldaláról nézzük, akkor 0-127 vannak számozva a karakterek, 128-255 ismétlõdik. Azonban az EXOS LPT-ben úgy van beállítva a karakteres mód, hogy a karakterek 7. bitje válasszon a színek közül. Így a 0-127 karakterekhez a 0. szín a papir, 1. tinta, 128-255 karketerkehz 2. a papir, 3. a tinta. Alapesetben BASIC-ben ezek fekete alapon zöld, ill. fekete alapon piros karaktereket jelentenek.
Tehát ha 200-at pókolsz be a videó memóriába, akkor az egy piros H lesz (72-es ASCII kód).
0-31 kódokon a 128-159 karakterek vannak zöld színben.

EXOS-on keresztüli írásnál a videó kezelõ végzi a konverziót, a beállított tinta színnek megfelelõen:
0-1 esetén az elsõ színpár él, ez esetben 32-127 karakterek változatlanul kerülnek be a videó memóriába, 128-159 karakterek pedig -128-al korrigálva.
2-3 esetén a második színpár él, ez esetben a 32-127 karakterek +128-al korrigálva íródnak be, a 128-159 karakterek pedig változatlanul.

(Egyébként a NICK tudja azt is, hogy a karakterek 6. bitje is színválasztó legyen - ennek igazából 64-es karakterkészletnél van értelme - így akkor 4 színpárból lehet választani.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.July.25. 20:36:31
Ha a karakterkészlet bináris adata kéne, azt szerintem a Szipucsu karakter tervezõjével ki lehet menteni.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: szipucsu on 2012.July.25. 22:36:53
Ha a karakterkészlet bináris adata kéne

Itten a letölthetõ ZIP fájlban (http://enterpriseforever.com/programozas/basic-t63.0.html;msg26485#msg26485) (a hozzászóláshoz van csatolva) benne is vannak maguk a karakterkészletek is, kicsit egyéni elnevezéssel: DE.CHR (német), UK.CHR (angol), EPDOS.CHR. De lehet, hogy a neten is fent vannak valahol, pl. Laci a mindenes.

BASIC-bõl így lehet kimenteni a karakterkészletet egyébként:

Code: [Select]
1 ALLOCATE 9
2 CODE MENT=HEX$("3E,01,01,80,04")
3 CODE =HEX$("EB,F7,08,C9")
4 LET FONT=(SPEEK(255,16372)+SPEEK(255,16373)*256)-1152
5 OPEN #1:"CHRSET.BIN" ACCESS OUTPUT
6 CALL USR(MENT,FONT)
7 CLOSE #1

Ha nem hagytam ki semmit, akkor mûködik... Betöltéshez MENT helyett TOLT kell (de nem muszáj :D ), a 3-as sorba 08 helyett 06 kell, az 5-ös sorba pedig OUTPUT helyett INPUT kell, ill. file név ízlés szerint megadható.

És igen, a ZIP-ben lévõ karaktertervezõvel is lehet kimenteni, betölteni karakterkészleteket.

Ja, és a karakterkódokkal, amiket említettél, szerintem óvatosan kell bánni, mert különbözõ vezérlõkódok is vannak köztük (de ezt úgyis biztos tudod), meg pl. a belsõ joy is a key click-et szólaltatja meg, és az irányainak is külön kódja van, SHIFT-tel lenyomva a belsõ joyt szintén külön kódjuk van az irányoknak. Ugyanez igaz az ALT, CTRL + funkcióbillentyûkre, ha jól emlékszem. De nem hiszem, hogy most újat mondtam. És szerintem simán használhatja BASIC program is szinte bármelyik kódot. (Pl. ha még a TAB, ESC, stb. billentyûk lenyomását várja a program.)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.July.27. 08:43:43
[...]
(Egyébként a NICK tudja azt is, hogy a karakterek 6. bitje is színválasztó legyen - ennek igazából 64-es karakterkészletnél van értelme - így akkor 4 színpárból lehet választani.

Ja koszi, HW oldalrol kb ismerem mit tud a Nick, hiszen emulatort is irtam hozza magamnak anno :) amde arrol kevesebb fogalmam volt, hogy EXOS stb hogy hasznalja ki pontosan a HW lehetosegeit. Koszi a magyarazatot.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.July.27. 08:50:14
Itten a letölthetõ ZIP fájlban (http://enterpriseforever.com/programozas/basic-t63.0.html;msg26485#msg26485) (a hozzászóláshoz van csatolva) benne is vannak maguk a karakterkészletek is, kicsit egyéni elnevezéssel: DE.CHR (német), UK.CHR (angol), EPDOS.CHR. De lehet, hogy a neten is fent vannak valahol, pl. Laci a mindenes.

BASIC-bõl így lehet kimenteni a karakterkészletet egyébként:

Koszi, de azt hiszem felreertettetek egy kicsit. Nekem nem a binaris adat kell a charset-hez, hanem hogy egy EP karakter ugy "kinezetre kb" hogy feleltetheto meg egy unicode-ban hasznalatos karakter poziciohoz. Durvan fogalmazva kb ilyesmi kene: az XY byte EP ASCII-ban azt a jelet jelenti, ami PC-n a ZW byte-al (illetve az Unicode - pontosabban UTF8 tehat nem is feltetlen egy byte - ugy keveredett ide, hogy az unicode elso 127 karaktere megfele az US-ASCII-nak, amde kell olyasmikhez ami nincs ebben a tartomanyban - es imho minden normalis mai PC OS UTF8 locale-el muxik - ideertve pl a HTML output-jat is a programomnak -, ezert akarom arra konvertalni) irhato le. Alapvetoen amit irok, az arra kene, hogy egy binaris formaban levo EP .bas programot megetetve vele sima text output-ot (opcionalisan HTML-t, "szepen" formazva) general ami PC-n, web-en stb aztan prezentalhato. Abban csak most altam neki gondolkodni, hogy a forditottja is jo lenne: innen-onnan kiollozott, text file-ban (marmint PC-n) levo basic programot lekonvertalni ugy, hogy egy .bas legyen az eredmeny, ami EP-n siman betoltheto. Mondjuk lehet, hogy ilyesmik amugy vannak, es feleselegesen szenvedek vele? Nem baj, legalabb megismerkedek par dologgal, gyakorlatnak jo :)

Lathato, hogy nekem semmi szuksegem a binaris charset reprezentaciora, nekem konkretan csak egy EP-ASCII -> UTF8 konverzios tablat kell eloallitanom, de szeretnem opcionalisan beallithatora, hogy lehessen valasztani (UK, BRD, ...) az alapjan, hogy mi volt a forras encode-olas pontosan.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.July.27. 09:01:52
Ezesetben nincs más teendõ, mint megcsinálni az unicode táblázatokat!
Már én is gondolkodtam rajta, hogy kéne ilyen, de nem baj, ha megelõzöl   :ds_icon_cheesygrin:

Visszafelé elég a szöveges konverzió, a BASIC képes szövegfájlt betölteni.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.July.27. 09:35:17
Ezesetben nincs más teendõ, mint megcsinálni az unicode táblázatokat!
Már én is gondolkodtam rajta, hogy kéne ilyen, de nem baj, ha megelõzöl   :ds_icon_cheesygrin:

Errol post-oltam a BASIC nevu topic-ban is anno. Most epp kb output teruleten itt tartok, ilyesmit (http://invitel.hu/lgb/ep.html) general. Marmint ez a HTML output mode (sima text is van), es a hex dump mod is be van kapcsolva, igy a (amugy bena!!) szinekkel egyutt kicsit atlathatobb szamomra a fejleszteshez. Mondjuk erdekes a dolog, mert igazabol sok tapasztalatom nincs, hogy jo-e amit kiad magabol, en csak ugy megirogattam :) Talan azt kene, hogy az altalam megjelenitett text-et majd visszadni EP-be mint sima szoveg (amit irtal, hogy lehet - ezt nem tudtam - max charset konverzioval), utana kimenteni basic-bol es megnezni van-e elteres :D Mondjuk charset konverzio az meg pont nincs implementalva annak csak eppen nekialltam volna ...

Quote
Visszafelé elég a szöveges konverzió, a BASIC képes szövegfájlt betölteni.

Tenyleg? Koszi, akkor azzal nem is bibelodom :)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.July.27. 09:51:58
Kigyûjtöttem egy saját topicba :-)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.July.27. 09:57:37
Errol post-oltam a BASIC nevu topic-ban is anno. Most epp kb output teruleten itt tartok, ilyesmit (http://invitel.hu/lgb/ep.html) general. Marmint ez a HTML output mode (sima text is van), es a hex dump mod is be van kapcsolva, igy a (amugy bena!!) szinekkel egyutt kicsit atlathatobb szamomra a fejleszteshez.
Tetszik ez a színes mód, anno a Turbo Pascal óta gondolkozom azon, hogy meg kéne piszkálni az IS-BASIC-et, hogy különbözõ színekkel listázza a különbözõ dolgokat.
De ha PC-n lesz szép színes EDITOR hozzá, az se rossz  :ds_icon_cheesygrin:
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.July.27. 10:00:04
És amibe még lenne fantázia: TVC programok konvertálása, gyanítom a közös IS gyökerek miatt az is hasonló módon mûködik.
Van sok elég jó TVC BASIC program, szövegbe átrakva ezeket át lehetne hozni õket IS-BASIC-be.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.July.27. 11:04:20
Tetszik ez a színes mód, anno a Turbo Pascal óta gondolkozom azon, hogy meg kéne piszkálni az IS-BASIC-et, hogy különbözõ színekkel listázza a különbözõ dolgokat.
De ha PC-n lesz szép színes EDITOR hozzá, az se rossz  :ds_icon_cheesygrin:

Hat nem tudom, ilyet mondjuk en sose csinalnek, altalaban veve egy editorral dolgozok PC-n pl (na jo, mondjuk vi/vim ha karakteres feluleten, es altaban geany-val gui-s modban, linux/unix-ok alatt), szerintem az felesleges, hogy uj editor-t irni, inkabb a meglevo editorok "syntax highlighting" funkciojat kell kiboviteni egy EP BASIC moddal, es akkor o editalas kozben automatice kiszinezi, akar ugy is hogy mikozben gepeled, stb. Amit en irtam, abban csak azert vannak szinek mert sima text-re konverzio mellett van html output is (valatszhato h text-et vagy html-t adjon-e ki magabol a .bas bemenet mellett), ott meg ugye adott volt, hogy lehet szinezni, ezt/azt allitani, igy gondoltam egyreszt lehet "kozmetikazni" (mar amennyire ez szep ... CSS-t kene hozza editalni a konverterem kodjaban), masreszt segit a fejlesztesben is nekem, meghat ugye a html output celja lehet pl publikalni egy ep basic programot akkor is attekinthetobb igy. De editalni en szigoruan text formatumot editalnek es az editorommal tanittatnam meg a syntax hightlightingot EP basic-re inkabb az celszerubb :) Legtobb valamit is magara ado editornak amugy is lehet syntax hightlighting definicios file-t irni siman, bele sem kell nyulni a programba.

Amin viszont gondolkoztam (es nem tudom letezik-e ilyen): latom neha weboldalakon az EP screen-jet, benne egy-ket sornyi basic programmal. Erre van konverter, vagy emu kepernyoje van lementve? Mert eppen azon elmelkedtem hogy text es html output melle lehetne pl image kimenet is, ami ilyet csinal. Na ez persze annyiban mas, hogy itt mar bezony kell a karakterkeszlet binaris reprezentacioja is, hogy le lehessen "renderelni" a karaktereket szepen, ami text es html output-hoz nem kellett, csak karakter "ertek/kod" konverzios tabla.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: szipucsu on 2012.July.27. 13:58:04
Durvan fogalmazva kb ilyesmi kene: az XY byte EP ASCII-ban azt a jelet jelenti, ami PC-n a ZW byte-al (illetve az Unicode - pontosabban UTF8 tehat nem is feltetlen egy byte - ugy keveredett ide, hogy az unicode elso 127 karaktere megfele az US-ASCII-nak, amde kell olyasmikhez ami nincs ebben a tartomanyban - es imho minden normalis mai PC OS UTF8 locale-el muxik

Ha jól értem a dolgot, már voltak kísérletek PC-s EP karakterkészletre.  (http://enterpriseforever.com/egyeb_temak/enterprise_64128_karakterkeszlet_pcre-t597.15.html)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.July.27. 16:45:09
Ha jól értem a dolgot, már voltak kísérletek PC-s EP karakterkészletre.  (http://enterpriseforever.com/egyeb_temak/enterprise_64128_karakterkeszlet_pcre-t597.15.html)

Nem, ez meg mindig nem ugyanaz. Itt ugye - ha jol ertem - PC-n akarnak EP karakterkeszletet hasznalni. En nem errol beszelek, hanem pl (most csak egy legbol kapott pelda) ha EP-n van mondjuk "á" karakter (es annak vagy kodja, legyen az decimalis 96, marmint a HUN karakterkeszletben EP-n ha jol nezem elvileg az), akkor kell nekem az az UTF-8 szekvencia, ami szinten "á" betu, de a PC-n (ez UTF8-ban amugy: C3 A1 byte-ok irjak le (mivel ugye UTF8 eseten csak az unicode poziciok elso 128 helyei irhatok le egyetlan byte-al, ami amugy uaz mint az US-ASCII, a kulonbseg felette van). Ezek utan tehat a konverzios tablam pl igy ez ki (csak erre az egy karakterre):

96 => 0xC3,0xA1

Tehat, nekem nem a karakter _kepe_ kell, hiszen nalam a bemenet egy .BAS program, amiben nyilvan vannak pl EP ASCII karakterek. Na ebbol generalok en egy PC-s _SZOVEG_ file-t, ami sima szoveg, es amit ha PC-n megnez valaki, akkor legalabb kb azt lassa, mintha EP-n nezne (az mas kerdes persze, hogy lehetnek olyan "nonfigurativ" EP karakterek aminek esetleg nehez megfeleltetni vmi unicode poziciot, foleg, mivel a PC-n az editor/viewer/stb eppen milyen karakterkeszlettel rendereli le, nyilvan a teljes unicode space nincs implementalva minden pl TTF fontra, de ezt ne is keverjuk ide, mert pont ezt akartam elmagyarazni, hogy nekem nem PC-s fontkeszlet kell, csupan EP-ASCII -> UTF8 szekvencia konverzios tablazat). Ezek utan ez PC-n sima szovegeditorral szerkesztheto, es visszakonverzio utan akar EP-n be is toltheto mint basic program.

Az mas kerdes, hogy emlitettem: esetleg olyat is irhatnek hogy EP screen szeru image-et lok ki magabol, amit ki lehet tenni pl weboldalra. Ebben az esetben igen, mar kellenek az EP-s karakterek konkret kepei is.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.07. 15:05:39
Na, kicsit megprobalok aktivabb lenni, es vmi hasznalhato formaba hozni a szoban forgo cuccost. Ennek kapcsan onkent jelentkezot kerek, hogy segitsen :) A feladat a mar vazolt karakter konverzio lenne. http://ep128.hu/Ep_Util/Brd.htm (http://ep128.hu/Ep_Util/Brd.htm) cimen mint ajanlottatok vannak remek kepek. A problema csak az, hogy nekem nem kep formatumban kellenek az adott EP-ASCII kodok eredmenyei, hanem UTF-8-ban, tehat szinten egy numerikus ertek kellene (ami lehet nagyobb mint >255 is akar, mivel unicode, amit aztan UTF8-ban reprezentalok). Ez persze igy lehet, kicsit tomeny, szoval mondanek egy peldat:

A fenti URL-en nezzuk az UK-s kepet. 35-os karakter a font ugye. Tehat nekem itt valojaban az a karakter unicode-ja kene, ami legjobban hasonlit ehhez. Valojaban nem is feltetlen persze unicode pozicio, hanem eleg ha pl ideirom a karaktert: £

Ez ugye mint lathato (remelhetoleg a forum utf8-at hasznal szoval latszani is fog, illetve aki nezi annak bongeszoje/OS-e/stb meg tudja jeleniteni ezt).

Na, ilyesmirol lenne szo, roviden/tomoren pl a 32-160 kodok kozott le kene irni mondjuk ide valaszkent :) Azaz:

 !"£$%& .. stb

szepen sorban. A gondom ui ott van, hogy azokat a kepeket elnezve neha otletem sincs milyen karakter az. Pl milyen karakter leher a 128-as kodu? A 126/127 az megis mi? Stb.

Ha ebben tudna vki segiteni, megkoszonnem. Ja, es ez csak az UK volt, kene majd mindre :) Igaz, ha az UK megvan, azt terevzem h aztan csak a kulonbsegeket tarolom, tehat ahol az UK-hoz kepest nem az van.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.07. 15:24:02
Quote from: lgb
 Pl milyen karakter leher a 128-as kodu?
Ezt az egyet tudom, az a copyright karakter.

Ezeket egyébként én is össze akartam szedni, hogy lehessen szövegfájlokat konvertálni ide-oda.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.07. 15:46:43
Quote from: lgb
 A 126/127 az megis mi? Stb.
126 az a normál 126-os tilde. 127-re még nincs ötletem :oops:
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.07. 16:53:03
!"£$%&'()*+,-./0123456789:;<->?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_'abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~?©#ÄÖÜ?ØÆéÇà↑→Ω▮?πΣäöü?øæè§☀↓←μ←■

Nah itt tartok most, UK-ra, az elejen nyilvan space van. Bar abban sem vagyok biztos, hogy browserben ez igy jol fog-e megjelenni. Meg remelem, hogy sikerult nem elszurnom valahol :) Nehany kerojel maradt (a normal kerdojelen kivul is), illetve a vegefele az a "fura csillag" az passz, ez az unicode pozicio neve "clear weather" :) de EP charsetben inkabb egy kis emberke, de talan ez hasonlit meg legjobban ra.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.07. 18:28:34
Nah, bar bugfree-nek meg igen eros tulzasokkal sem nevezheto, azert: http://invitel.hu/lgb/epbas/ (http://invitel.hu/lgb/epbas/)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: szipucsu on 2012.December.07. 21:06:45
Quote from: lgb
A 126/127 az megis mi? Stb.
A 127-es karakterhez alapból nincs is az a billentyűkombináció, amivel előhívható lenne. Ezért a gyakorlatban nem is igazán fordul elő. BASIC program listájában még sose láttam.
De tényleg rejtélyes, hogy mit ábrázol...
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Tuby128 on 2012.December.07. 22:50:18
Szerintem a 127 az egérmutató akart lenni.
A 126 német gépen a ß.
http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9F

 Sosem felejtem el amikor GRAPHICS után mellélőttem a PLOT-tal és jött az üzi amiben ß volt!
*** Cursor-Koordinaten außerhalb ........
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.07. 23:13:28
Quote from: lgb
Nah, bar bugfree-nek meg igen eros tulzasokkal sem nevezheto, azert: http://invitel.hu/lgb/epbas/ (http://invitel.hu/lgb/epbas/)
Szépen megeszi a NOLIST-es progikat is!

Én egy nagy hibát látok csak, hogy sok helyre nem szúr be szóközöket.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.07. 23:16:17
Quote from: Tuby128
Szerintem a 127 az egérmutató akart lenni.
Én is gyanakodtam ilyenre. Próbáltam nézelődni korabeli más gépek karakterkészletében is, de még nem találtam ilyet máshol.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.08. 09:38:00
Quote from: Zozosoft
Szépen megeszi a NOLIST-es progikat is!

Én egy nagy hibát látok csak, hogy sok helyre nem szúr be szóközöket.

Tegyuk hozza, hogy otletem sincs hova kene szokoz, neha csak tippeltem :) De majd akkor osszehasonlitom, hogy emulatoron pl mit listaz. Btw volt rola talan szo, hogy basic program ep-n is kimentheto szoveges formatumban. Az azert is jo, mert akkor osszehasonlitani egyszerubb akar automatice is egy hosszabb programon mint teszt ...
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 10:41:43
Itt egy példa:
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 10:45:10
Még egy:
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: szipucsu on 2012.December.08. 13:39:13
Quote from: Zozosoft
Itt egy példa:
Milyen kis piti programnak tűnik a Hamika így txt-ben! :D EP-n listázva komolyabbnak tűnt olyan 20 éve.

Zozo, ezeket a result-dist-list.txt fájlokat hogyan generáltad? Lgb által linkelt oldalon nem láttam olyan funkciót, amivel külön programot meg lehetne etetni a programmal, csak kész példák voltak.
De jelenlegi állapotában ez a program már simán használható lenne annyira, hogy itt a fórumon a hozzászólásoknál megjeleníthetők legyenek a csatolt basic programok txt formátumban!
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.08. 15:03:16
Quote from: szipucsu
Milyen kis piti programnak tűnik a Hamika így txt-ben! :D EP-n listázva komolyabbnak tűnt olyan 20 éve.

Zozo, ezeket a result-dist-list.txt fájlokat hogyan generáltad? Lgb által linkelt oldalon nem láttam olyan funkciót, amivel külön programot meg lehetne etetni a programmal, csak kész példák voltak.
De jelenlegi állapotában ez a program már simán használható lenne annyira, hogy itt a fórumon a hozzászólásoknál megjeleníthetők legyenek a csatolt basic programok txt formátumban!

Az en oldalamon vannak peldak _ES_ letoltheto a script, amivel a gepeden (ha van rajta python ...) barmivel kiserletezgethetsz magadtol is. "Download the python script itself!" neven fut a cuccos, a pontok kozul az utolso.

Mondjuk erdekes, hogy Zozo altal kuldott "eredeti txt"-ben # jelek vannak, nalam meg font jelek, ezek szernt ez defaulte nem UK charset-tel ment?
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 15:23:41
Quote from: lgb
Mondjuk erdekes, hogy Zozo altal kuldott "eredeti txt"-ben # jelek vannak, nalam meg font jelek, ezek szernt ez defaulte nem UK charset-tel ment?
UK-ban valóban font jel, azonban a 35-ös ASCII kód az általában kettős kereszt.Itt van az ISO 646-ról összefoglalás (http://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_646), angolok, írek, franciák, olaszok és portugálok használtak ott font jelet.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.08. 15:32:48
Quote from: Zozosoft
UK-ban valóban font jel, azonban a 35-ös ASCII kód az általában kettős kereszt.Itt van az ISO 646-ról összefoglalás (http://en.wikipedia.org/wiki/ISO/IEC_646), angolok, írek, franciák, olaszok és portugálok használtak ott font jelet.

Ez OK, de az en scriptemben ugye kesobb majd valaszthato lesz, jelenleg az UK tamogatott csak, es en a http://ep128.hu/Ep_Util/Brd.htm oldalon talalhato kepek alapjan probaltam elso korben megcsinalni a konverzios tablat, elsore UK only. Ott meg a kep szerint a font jel van ... Ezert a scriptem is font jelet tesz oda.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 15:33:36
Forrásban van: here "'" is not the same as code 39?
Nem, a 39-es és 96-os karakter nem egyforma, egyik az APOSTROPHE, másik GRAVE ACCENT.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 15:36:50
Quote from: lgb
de EP charsetben inkabb egy kis emberke
Az konkrétan emberke, nem tudom van-e ilyen unicode karakter :-)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 16:34:37
Quote from: szipucsu
Zozo, ezeket a result-dist-list.txt fájlokat hogyan generáltad? Lgb által linkelt oldalon nem láttam olyan funkciót, amivel külön programot meg lehetne etetni a programmal, csak kész példák voltak.
Python 2.7 letöltés. (http://www.python.org/download/releases/2.7.3/)
Feltelepíted, pl C:\PYTHON könyvtárba, és oda lemented konvertáló programot. (http://invitel.hu/lgb/epbas/epbas.py) Szintén idemásolod a konvertálni kívánt .BAS-t, majd kiadod a megadott utasítást: python epbas.py -info -out=result-dist-list.txt TEST.BAS értelemszerűen a végén a program nevét írva.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 16:47:08
133/149 szerintem a karikás á lesz, Unicode 00C5/00E5.
143 meg 0192 LATIN SMALL LETTER F WITH HOOK.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.08. 17:11:48
Quote from: Zozosoft
Python 2.7 letöltés. (http://www.python.org/download/releases/2.7.3/)
Feltelepíted, pl C:\PYTHON könyvtárba, és oda lemented konvertáló programot. (http://invitel.hu/lgb/epbas/epbas.py) Szintén idemásolod a konvertálni kívánt .BAS-t, majd kiadod a megadott utasítást: python epbas.py -info -out=result-dist-list.txt TEST.BAS értelemszerűen a végén a program nevét írva.

Na egen, en mondjuk Linux alatt nyomtam :) Wndows-on is - allitolag - amugy van mod valahogy osszerendelni a .py "kiterjesztest" a python.exe-vel ami futtatja, es akkor egy konyvtarba sem kell lennie. Windows-om sose volt ezert max csak remlik vmi leirasbol, hogy van ilyen jellegu tarsitas (Unix-ok eseten eleg az elso sor ami #!-val kezdodik, az mondja meg hogy mivel kell futtatni az adott file-t). Ja, es a fenti CLI-ben az -info hasznalata opcionalis, illetve -html is irhato, akkor html output lesz. A -out= utan meg filenev van, amibe elmenti az eredmenyt, de ha az hianyzik, akkor siman csak kiirja es nem menti el file-ba. Nyilvan igen, a TEST.BAS helyett mas is irhato illetve elvileg akar eleresi ut is, szoval nem kell feltetlen ott lenne a BAS-nak lehet mashol is!
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.08. 17:26:32
Quote from: Zozosoft
133/149 szerintem a karikás á lesz, Unicode 00C5/00E5.
143 meg 0192 LATIN SMALL LETTER F WITH HOOK.

Koszi az eddigi tippeket is :) Ha csak nem szurtam el / hagytam ki vmit, szepen toltogettem a konverzios tombomet, illetve ket dolgot talaltam: a BASIC sorszam 5 helyre paddingolva, illetve az identalas 2 space nem 1. Sajnos azt meg nem latom/ertem, hogy mi alapjan kene a plusz szokozoket beszurni, amit peldaval demonstraltal, de majd nezegetem. Addig is publikaltam a cuccot.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.08. 18:04:32
Kozben elkezdtem a BRD-t is. A parancsosorba a szokasos dolgok melle (de meg az utso forras bas file neve elott) kell megadni pl: -cset=BRD alakban. A default a UK. Ha a script -db kapcsolodval van inditiva (es semmi massal, se konvertalando nev se semmi) akkor dump-olja a belso tablazatait. Fura nekem ez a BRD charset nincs benne se [] sem pedig {} pedig amit beraktak helyette az megvan "feljebb" kiveve a beta (ok tudom nem beta, csak sarfeszesz vagy vmi nem tudom leirni).

Zozo, ha forrast nezed esetleg mint eddig: van az alap tabla amit eddig neztel az az UK-nak felel meg. Folotte van egy olyan ami az alaphoz kepest az eltereseket irja csak le, hogy milyen byte kodot milyen (utf8) karakterre cserel, igy gazdasagosabb mint az egesz tablat leirni mindegyik charset-re, hiszen a legtobb resze azert uaz ugye ...
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: szipucsu on 2012.December.08. 18:27:15
Quote from: Zozosoft
Az konkrétan emberke, nem tudom van-e ilyen unicode karakter :-)
Bár nem ide tartozik, de az az emberke szimbólum nekem anno nagyon megtetszett. Az első "játékprogramom" az Emberke volt, ahol ezt a karaktert lehetett mozgatni a képernyőn a belső joy-jal, és a véletlenszerűen szétszórt négyzeteket kellett összeszedni 1 perc alatt. Az ütközést sem figyelte, és ha kivittük az emberkét a képernyőből, hibaüzenet volt. De azért rettenetesen jól szórakoztunk ezzel a "játékkal", mert sose sikerült 1 perc alatt az összes kockacukrot összeszedni, mindig ott maradt néhány.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 18:55:24
Quote from: szipucsu
Bár nem ide tartozik, de az az emberke szimbólum nekem anno nagyon megtetszett. Az első "játékprogramom" az Emberke volt, ahol ezt a karaktert lehetett mozgatni a képernyőn a belső joy-jal
Szerintem ezzel többen is így voltak! :-)
Kínai vagy japán karakterkészletekben kéne körbenézni, hátha akad hasonló... fej nélkülit már találtam :-D
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 19:50:01
Quote from: lgb
Fura nekem ez a BRD charset nincs benne se [] sem pedig {} pedig amit beraktak helyette az megvan "feljebb" kiveve a beta (ok tudom nem beta, csak sarfeszesz vagy vmi nem tudom leirni).
Igen, ezt kitárgyaltuk anno, hogy az angolok előzékenyen beraktak sok nemzetközi karaktert a 128 feletti "bonusz" karakterekbe, azonban később ezek mégse hasznosultak, mert az adott helyi ISO szabvány (németnél a 646-DE), 7 bites karakterkészletben, más jelek helyére teszi a szükséges nyelvi karaktereket. A szabványhoz ragaszkodást pedig pl. a már létező nyomtatók miatt volt szükséges.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 20:19:44
A 158-as nyilacska valóban ugyanúgy néz ki mint a 156-os, de a funkciója más: a 156-os a másik hárommal együtt a 4 irány nyíl, a 158-as meg az INSERT kurzor, ennek esetleg lehetne egy kicsit másabb nyilat rakni.

Gondolkoztam a 127-esen is, ami a legtöbb szabványban a Delete (utolsó karakter törlése), talán ezért is nem tették a billentyűzetről elérhetővé, hogy ne legyen gond abból, ha más rendszeren töltik be az EP-n készült szöveget.
Ez alapján az Unicode 232B illene hozzá.
De szerintem 99.99%, hogy egyetlenegy programban sincs ilyen :-)
(Úgy lehetne betenni, hogy PRINT CHR$(127), majd köréírni a programsort.)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.08. 20:36:50
Quote from: Zozosoft
Szerintem ezzel többen is így voltak! :-)
Kínai vagy japán karakterkészletekben kéne körbenézni, hátha akad hasonló... fej nélkülit már találtam :-D

:) Amugy azert vicces ebben az, hogy ok, hogy unicode-ban elvileg talalni ilyet, amde ha nagyon exotikus karaktert valasztunk, akkor azt legtobb ember nem fogja latni, hogy kb nincs is olyan font ami az _osszes_ definialt unicode poziciot ismeri, legtobb csak vmi reszhalamazat, pl adott nyelv es kornyeke viszonylataban ........
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.08. 20:44:17
Azt egyébként nem értem, hogy ilyen egyszerű emberke miért nincs, amikor pl hóember van...
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: szipucsu on 2012.December.08. 21:05:40
Quote from: Zozosoft
De szerintem 99.99%, hogy egyetlenegy programban sincs ilyen :-)
(Úgy lehetne betenni, hogy PRINT CHR$(127), majd köréírni a programsort.)
Egyszer csináltam egy basic programot, amiben ez volt. :D Poénból. Meg is van valahol.

(Egyébként egy másik lehetőség: egy funkcióbillentyűt erre a karakterre definiálni, és akkor arra előjön.)

Na, meg is találtam azt a basic programot. Tényleg csak ennyi volt eredetileg. :D [attachurl=1] (Futtatni nem érdemes, mert el akarja indítani magnóról a következő fájlt, vagy pedig a START nevűt keresi.)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.09. 15:33:18
Ha meg nem untok nagyon :) ... megint uj verziot pakoltam fel, ezuttal a letoltheto ZIP formatum benne a py script meg egy README ami meg ures hehe :) Ami az oldalon valtozas: NEW-al ki van teve a charset dump html formaban igy egyszerubben tanulmanyozhato, ha vkit erdekel. Ami a script-et erinti: belepakoltam az EXOS header alapjan detektalalast, es a basic mellett az editor cuccost is felismeri mar, es ki is irja html formatumban vagy anlekul hex dumppal, info header-rel igeny szerint, cset (character set) es egyeb kapcsolok (-info, -html, -hex) itt is hasznalhatoak ugyanugy mint basic programnal! Sajna arra meg nem jottem ra h ez az editor buffer formatum eseten az utso byte pontosan mit jelent (a 2-es a vege file-nak, ugy saccoltam ....), illetve a harom byte a sor elott sem tiszta, most mindig atugrom csak ... A kovetkezo feladat lehetne pl az 5-os exos fejlec ertelmezese, ha ilyet kapok akkor arra meg disasm :D
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.09. 15:40:37
BASIC-ből a 3-as fejlécűt is kezeli?
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.09. 15:47:44
Quote from: Zozosoft
BASIC-ből a 3-as fejlécűt is kezeli?

Na, aze' annyira advanced EP user meg nem vagyok :) Jelenleg 4-es es 8-as ugye. Szoval a multiple basic az meg nem, ha jol olvasom az lesz a 3-as. Amugy ez nem is teljesen vili nekem: ha jol latom basic es wp altal "teremelt" file eseten is van egy header-nyi resz a vegen, gondolom azert mert lehet tobb minden "egyben". Ha ez igy van, akkor viszont mi a kulonbseg egy 3-as fejlecu basic, es 4-es tobb header/bas egymas utan szitu kozott? Ha rajovok, akar bele is irhatom ....
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.09. 18:35:35
Szal, a 3-as type-rol van vmi info/dox, illetve arrol, hogy mux ez a "masik header a cucc vegen" dolog? Amugy ahogy egyre jobban beleasom magam a dologba (ez volt az egyik celom ezzel a project-tel: hogy megismerjem hogy is mux az egesz), elcsodalkozom: ez az EXOS annyira modularis, stb, hogy nem is tudom mire gondoltak amikor csinaltak, mivel igen szepen meg van csinalva, pl egy C64 "OS-evel" ossze sem lehet hasonlitani. Minden teszteletem aze, aki az EP EXOS-at/EXDOS-at irta ...

Btw, ha nem derult volna, charset ugyben ezt celszeru nezni: http://invitel.hu/lgb/epbas/result-chset.html (http://invitel.hu/lgb/epbas/result-chset.html).
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.09. 19:01:11
Quote from: lgb
hogy mux ez a "masik header a cucc vegen" dolog?
Elemzés szempontjából pont olyan mintha egymás után nyitogatnád a fájlokat.
Lehetséges pl, hogy elsőnek mondjuk VL betölthető verziója, utána a VL formátumú képek, majd végül az animálást végző BASIC program legyen egy fájlban sorban.
Amikor a BASIC LOAD rutinja betöltött egy modult, utána próbálja a következőt is, mind addig, amíg fájlvége modul nem jön (0Ah típus), vagy vége nem lesz a fájlnak.
Persze ha van közben egy 5-ös fejlécű ami átveszi a vezérlést, akkor a többi nem fog szerephez jutni.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2012.December.09. 19:30:04
Quote from: lgb
Szal, a 3-as type-rol van vmi info/dox
Úgy általában nem került még elő infó a BASIC fájlformátumokról :-(

A több 4-es egymásután azért nem jó, mert akkor mindig felülírják egymást, csak az utolsó marad bent (kipróbáltam, így van).
Amit felfedeztem még most, hogy 4. bájtja azt adja meg, hogy hanyadik PROGRAM volt.
Ezzel alapból nem foglalkozik, oda töltödik a program, ahol éppen vagyunk.
A 3-as fejléc gyakorlatilag üres, ennek hatására törli a bent lévő összes programot, és az utána következő normál 4-es fejléccel kimentett programoknál figyelembe veszi az előbb említett PROGRAM sorszám bájtot, és annak megfelelő helyre tölti be őket.

Bár a 3-as fejléc 4. bájtjában el van mentve hanyadik programon álltunk, betöltéskor az utolsó program lesz aktuális. Ami alapból a 0-ás, mert azt akkor is kimenti, ha üres :-) hex editorral ki törölhető.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2012.December.09. 20:58:11
Jut eszembe ... Ugye az a mondas, hogy azert kell a 0Ah tipusu "zaro" fejlec, mert EXOS mindig megprobalja a file-ban a kovetkezot is betolteni. Viszont emlekeim szerint amikor legutobb asm/C jatszadoztam 5-os tipusu fejleccel, ott nem volt ilyen zaro elem. Most akkor nem minden esetben kell? :( Eleve kicsit misztikus, mert nekem ugy tunt volna logikusnak, ha mindig kell, illetve pl ha a fejlecben van info, hogy milyen hosszu a fejlec utani resz a kov fejlecig, de ugy latom ez se konzisztens, pl WP-bol kimentett file eseten a 8-as type-on kivul minden byte nulla a fejlecben. Ergo, csak akkor tudom hol a kov fejlec (ami lehet a 10-es zaro is) ha "parse-olom" az adott reszt, igy byte-re pontosan tudom hol van vege. Itt a masik gondom is: pl "editor document" (8as) tipus eseten nem igazan talaltam doxot h mi micsoda a "streamben" csak annyi info volt hogy van harom byte minden sor elejen ami "valamit" tartalmaz, aztan a sor, aztan meg egy zaro byte, am megint nem tudom mi, csak empirikus alapon azt csinaltam, hogyha 32-nel kisebb byte jon akkor az spec, es uj sor jon, ha meg 2, akkor vege a file-nak. Ezzel latszolag a konverter az altalam wp-ben irt teszt szoveget jol megjeleniti, de persze ez nem tul szep, es zavar is, hogy pontosan nem tudom mi micsoda.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.February.22. 14:43:28
Azt hiszem at kell majd nevezni a cuccost, mert ez mar messze nem csak .BAS file-ok "listazasara" jo :) Ugye egyreszt mar elvileg tud editor buffer-t is (azaz pl WP file-okat), masreszt volt nemi type-5-re hex dump, a legujabb agymenesem pedig, hogy Z80 disassembler-t akarok irni. Ennek elso realizalodasa nem is lett imho olyan rossz, ahhoz kepest h en irtam a disassemblert, itt egy minta output: http://epbas.lgb.hu/disasm.html (http://epbas.lgb.hu/disasm.html).

Elvileg nem lenne rossz a cucc, ui ez nem csak egy "sima" disassembler, hogy vegigmegy-oszt-csokolom, hanem tobb iteracios lepesben koveti a code-flow-t, code es data xref-eket csinal, sot - korlatozottan - linearis kod eseten tudja h mi van az egyes regiszterekben igy pl EXOS funkciokat, azok parametereinek szerepet stb is tudja (na jo: tudni fogja ...). Jelenleg mint lathato van pl "EXOS call, unknown function", ez csak amiatt van hogy nem toltottem fel a kerdeses hash-t, ami tartalmazza az exos funckiok szoveges leirast, csak 1-2 peldat tettem bele :)

Viszont elvileg tamogatja (vagy legalabbis kod szinten tamogatas van ra, user fele realizalni nehezkes ...) a manual code hintinget, es egyeb dolgokat, sot nem csak EXOS fejleces stuffra hanem akar egy ROM image-t is, csak kozolni kell a cuccal, hogy akkor az nem exos file lesz. Ez elvileg jo lehet(-ne) akar ROM image disassembly projecthez is.

Persze ez sem csodaszer, sajnos arra nem alkalmas, hogy futasidoben torteno dolgokrol tudjon rendesen, pl a B0-B3 regisztereken at a memorialapozas, nem konstans ugrasok (regiszter ertek alapjan pl), vagy nem konstansbol inicializalt regiszterek felhasznalasa. Igy, bar en EXOS rom image-re tesztkent raersztettem, nyilvan "siralmas" az eredmeny, mivel a code-flow kovetese kapcsan nem tul sok helyre jutott el. Manual codepoint hinting persze segitene rajta.

Viszont elvileg amit disassemblal a cuccos, elvileg sjasm le is tudja forditani, erre probaltam figyelni, meg tesztkent is hasznaltam a "visszaforditos ellenorzest".

Sajnos ez most igy total felkesz, sok sulyosabb hiba is van benne, illetve az invitel.hu/lgb/... cimemen levo verzio meg NEM EZ. A fenti url-en (epbas.lgb.hu) alatt valami felkesz verzio van, nem ajanlom most meg kiserletezesre, csak aki batrabb :)

Probaltam irni doxot is, sajnos fele kb ertelmetlen :) vagy valojaban nem is ugy van, de kb ad ralatast a dolgokra, ha valakit erdekelne: http://epbas.lgb.hu/readme.html (http://epbas.lgb.hu/readme.html).

Kerdesem az lenne  hogy szerintetek van-e ilyen feature-okre realis igeny, foglalkozzak-e vele, valakit erdekel-e ... Nyilvan sajat szorakoztatasomra elvagyok vele, amde "nagyobb az orom", ha valami olyasmit csinalok, ami hasznos masnak is esetleg. Illetve mondjon mar valaki nevet, hogy mi lehetne egy ilyen project neve, mivel ez mar messze nem basic csak ... tehat az "epbas" meg a forum topic nev is megteveszto.

Btw, disasm soran csinal belso xref listat is, ami html modban elvileg klikkelheto is, illetve oda is van irva h mi mire hivatkozik. Ez basic-nel is ott van mar nehany esetben (tehat messze nem mindenhol ahol kene). Szerintem ez jol johet, ha az ember egy nagyobb programot akar megerteni.

Amin meg gondolkoztam, az a "code/data hinting" intelligense tetele, azaz kb disasm-om kikop vmit, ha edital benne az ember h "szep neve" legyen egy label-nek, vagy megadja, hogy adott ponton belepes van (marmint ott kod), akkor kovetkezo pass-kor figyelmbe veszi, es mar ugy csinalja, illetve label-eket is ugy nevezi el, stb. Meg, egy kis python tornado framework bevonasa, amivel egy minimal webservert maga ala huz, igy weben at is hasznalhato, aminek ugyan sok ertelme nincs, de vicces legalabb :) Max arra jo, hogy nem CLI-bol kell hasznalni, hanem local gepen is lehet browserbol konvertalgatni mondjuk.

Amugy a disasm project onnan szuletett kis fejemben h nem talaltam ertelmes "intelligens" z80 disassemblert. Elvileg - ha jol tudom - az IDA (vagy mi a neve) tudna ilyet, de az vagy fizetos, vagy csak regi free van ott, vagy nekem nem mukodott, vagy pedig windows kell hozza, vagy ezek kombinacioja. Es persze hianyzik az elvezeti faktor is, hogy nekem kell megirni.

Tenyleg nem tudom, hogy ez erdekes dolog-e masok szamara ...
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.February.22. 15:03:32
Nagyon-nagyon jó lenne egy EP-re kihegyezett "IDA"!!!
Ha gondolod tudok kívánság listát írni, hogy mivel szokott meggyűlni a bajom :-) azaz mit kéne tudnia egy jó disassemblernek!
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.February.22. 15:11:16
Quote from: Zozosoft
Nagyon-nagyon jó lenne egy EP-re kihegyezett "IDA"!!!
Ha gondolod tudok kívánság listát írni, hogy mivel szokott meggyűlni a bajom :-) azaz mit kéne tudnia egy jó disassemblernek!

Amugy az a bajom, hogy kisse szerteagazo a cucc, mert eredetileg basic "listernek" indult aztan mar kisse sok minden van belezsufolva. Lehet kulon kene bontani a dolgokat ... Az alapjan amit irtam pl readme linken meg a pelda disasm output van vmi hozzaszolasod h szerinted ez ertelme-e igy, vagy maskepp kene csinalni?

Masreszt persze, erdekelne marcsak kivancsisag miatt is, hogy neked pl mi a preferenciad egy ilyen stuff kapcsan, az mas kerdes, hogy nekem van a idom/energiam/stb, foleg ha tul komplex dolgokrol van szo ...

Persze nem konnyu "intelligens" disassemblert irni azert, nem veletlen (gondolom) hogy az igazan jok azok ritkak, es altalaban penzbe is kerulnek ...
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.February.22. 16:47:26
EXOS fejlecu dolgokra ki lehet probalni online is a cuccost, itt: http://epbas.lgb.hu/tryit/ (http://epbas.lgb.hu/tryit/)

Mondjuk nem feltetlen "bolondbiztos", egy teszt alapjan elvileg igy megy ... Elmeletileg mehet neki basic, wp file, meg pl type-5-os headerrel megaldott cuccos.

Ezt most csak kidobtam oda, jelenleg minden debug/hex/info mod be van kapcsolva es nem allithato igy online, tehat az output eleg tarka lesz :-) Mar ha eppen mukodik :-@
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.February.22. 20:36:24
Igazán jó disassemblerhez szerintem külön projekt kéne, rendes ablakos programmal :-)
Míg egy BASIC vagy WP fájl teljesen egyértelmű, jól kezelhető parancssoros programból (vagy ilyen feltöltős formában!), addig a gépi kód visszafejtésénél számos ponton emberi segítségre van szükség, ahogy azt a readme-ben is említed. Ezt éppen úgy is meg lehetne tenni, hogy újabb bemenő paraméterekkel futtatjuk a parancssoros dolgot, de elég kellemetlen újra kezdeni az egészet, amikor már több száz sornyi komment meg van :oops:
Szóval valami olyan interaktív program kéne mint az IDA, csak EP-s dolgokra fejlesztve.
Ettől még megmaradhatna a disassembler "motor" a parancssorosban is, pláne ebben a feltöltős formában! Egyszerű dolgokra mint pl egy betöltő visszafejtése már remeknek látszik!

Jöjjön tehát az álmom :ds_icon_cheesygrin: alap az IDA működése.
A fált betölti a 64K címtartományban a megadott címre, amelyet az ismert típusoknál lehet a fejléc vagy típus alapján felajánlani.
A háttérben egy adatbázis dolgozik, amiben nyilván lesz tartva minden egyes bájtról, hogy kód, adat (DB), 16 bites adat, ASCII karakter, stb, valamint a bájtokhoz tartozó kommentsorokról is.
Minden egyes bájtra rá lehet bökni, megadva annak a típusát.
Alapból tehát egy rakás DB látszik, amíg rá nem bökünk egy adott helyre, hogy na ez kód. Ismert típusokhoz fel is lehet ajánlani a kezdőcímet kezdetnek.
Elsőként nyilván a program kezdetére bökünk, de később még számos alkalommal szükség lesz rá, ahogy felfedezünk pl. a JP (HL)-lel hívott szubrutinokat.
A megadott ponttól kezdve elindul az analízis, minden lehetséges elágazást bejárva, a feltárt kód bájtokat kóddá változtatva. Ezt már elég ügyesen tudja is a program, pár még kezelendő trükkről később írok még.

Ezután neki lát az ember a felderített kódot megérteni, kommentelni.
Szükség van arra, hogy az utasítások paramétereit módosítani, hogy az nem egy puszta szám, hanem a program egy pontja, ahova címkét kell tenni. Ez lehet adatra vagy kódra mutató, kódra mutatás megadása esetén már futhat is az analízis az adott címtől, ha eddig nem volt kód.
A címke generálásnál legyen lehetőség offsetet megadni, pl 0FFEH-ból legyen L1000-2, és a címke az 1000H címre kerül.
Ugyanez kéne címtáblázatok definiálásánál is, ahol egy rakás bájtról mondjuk meg, hogy ez most 16 bites rutincímek, amikhez mehet a címke gyártás, kód analizis.

Analizisnél olyan trükköket kéne kezelni, hogy ha utasításba történik írás/olvasás, azt az utasítás cimkéje+offset módon dekódolni, pl:
          LD (L1000+1),A
...
L1000  LD A,0

Töltelékbájtos módszert kezelni, amikor egy plusz utasítás beszúrásával érvénytelenítik a következő utasítást, pl egy felesleges értékadás paramétereivé változtatva az utasítás bájtokat, az EXDOS tele van ilyenekkel:
    ;csatorna megnyítása olvasásra, automatikus szabad csatornaszám kereséssel
lc336:  RES     7,L        ;itt belépve L 7-es bitje nullázva
    DB 01H    ;töltelék bájt, hogy az utána következő SET 7,L ne fusson le

    ;csatorna megnyítása írásra, automatikus szabad csatornaszám kereséssel

LC339:    SET    7,L        ;itt belépve pedig egyes
Innentől egy rutin az írás/olvasás, az itt beállított jelzőbitet használva.

Ez visszafejtésnél ellentmondásként fog jelentkezni, mivel egy több bájtos utasításba lesz újabb belépés. Az ilyet úgy kéne feloldani, hogy a hátrébb lévő rövidebb utasítás legyen a kód, a kimaradó bájt pedig DB (kommentbe mehet, hogy mi lett volna innen nézve az utasítás).

Nagyon fontos lenne MACRO utasítás definiálási lehetőség: gyakran használt módszer, hogy az RST vagy CALL utasítás után adatbájtok találhatóak, amelyeket nem szabad kódként értelmezni, mert a valódi visszatérés majd ezek után történik. Kéznél is van a példa, az EXOS hívás, ahol egy adatbájt van az RST hívás után felhasználva.
Kétféle ilyen lehetőség kéne, az egyiknél az lenne megmondva, hány adatbájt van, másiknál meg az, hogy milyen értékig kell adatbájtnak értelmezni.
Pl. megmondjuk, hogy a CALL 1234H hívásnak legyen SZORZAS a neve, amit két adat bájt követ.
Ekkor definiálja a SZORZAS macrot, majd az összes eddigi kódban kijavítja az előforduló hívásokat, ezutáni kód analizisnél meg eleve használja.

Kellene PHASE blokk kezelés, amikor egy adott kódszakaszról megmondjuk, hogy az egy másik címen fut, ennem megfelelően kell újraanalizálni, címkézni. Ebből kétféle lehet, egyik amikor fix más kezdőcím (átmásolt kódrészlet, pl PHASE 0100H), ill a más lapra lapozás, amikor pl. PHASE $+8000H féle formában történik a módosulás, azaz +/- 4000h,8000h,C000h értékkel változnak az eredeti címek.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.February.25. 13:14:58
Koszi az iromanyt :) Amugy az en programom hasonlo elven mudik, mar ami a "db epitest" illeti, van belole egypar (code, data, xref, ...). A problema inkabb az, hogy ezen db-k beli info felhasznalasa korlatozott, mert azert (meg?) nem annyira szofisztikalt a cucc :) Bar azert most is van be egy rakas intelligencia, pl a code-flow kovetese regiszter ertekekkel egyutt (amig konstanssal van inicializalva legalabbis, ugymond), megprobalja kitalalni hogy ASCII string, probalja eldonteni hogy code vagy data stb. A legtobb gondom amugy a "fallback pass"-al van, amikor az iteraciok vegen "maradnak lyukak" (nem jut el a vezerles mindenhova az iteraciok elvegzese utan), ezeket megprobalja szinten kodnak tekinteni, hacsak nem erzekeli, hogy data label hivatkozas van. Nyilvan ez se jo (a peldakon is latszik, amit lattam a tryit linkemen kozben), amde mas otletem hirtelen nem volt. Abban igazad van, hogy ez jelen allapotaban igy is messze van az IDA-szeru allapottol, pl ha kodbol olvasol, akkor szegeny teljesen megkergul, illetve en is sokat lamentaltam a "kod elcsuszas" jelensegen amit pl az altalad is emlitett "toltelek byte" vagy egyes hivasok utan a code-ba "fesult" adat okoz (ez utobbira egyedul az EXOS hivasakonal most is van mukodo sema, masra nincs, de EXOS-ra konnyu, mert ugye az "fix" a tobbi viszont programfuggo: es itt mar valoszinuleg tenyleg user interakcio is szukseges, magatol nem feltetlen tudja eldonteni).

Irtal par dolgot viszont, ami - elso korben - nem feltetlenul jutott volna eszembe, hogy fontos lehet.

Oszinten IDA-t ezer eve hasznaltam (lehet szo szerint is, marmint az elozo evezred ertelmeben), DOS alatt meg, es csak x86-ra, tehat az ugyben mar nem remlik sok, azota csak a weboldalukat nezegettem, de igazabol csak windows stb verziokat talaltam, ami rajtam nem segit, mivel windows-om sose volt es most sincs.

Amit irtal az "interaktivitasrol": azt hiszem, felreertheto voltam. Nyilvan en sem gondolom, hogy valami hinting (en hivom csak igy ...) megadasa, vagy egyeb user interakcio utan legeneralja ugy, hogy minden user altal beirt comment-et, hint-et, stb lehet elolrol kezdeni, az azert eleg durva lenne :) Amire en gondoltam az az, hogy maga a "hinting' (es itt legyen szo user altal megadott sajat label nevekrol, esetleg code/data kijelolesrol, phase beallitasrol vagy barmirol amirol te is irtal) az az elozo lepesben disassemblalt listaban lenne valahogy, amit inputkent benyalva figyelembe vesz az output eloallitasanal, tehat abba a user comment-ek belekerulnek!

Ez utobbira azert gondoltam igy, mert nagyon utalom a GUI-t, foleg ha egy programba "bele van betonozva" :) Akkor ugye a program maris platformfuggo, gond lesz, hogy linux/windows, de meg tfh linux only, akkor is jon, hogy van aki gtk2-ot szereti, van aki gtk3-at, van aki qt-t. Ok, tudom vannak crossplatform gui toolkit-ek is, de azokat meg en nem szeretem pl :) Egyebkent is, ha valami GUI-val van megaldva, az elvagja a lehetoseget, hogy mondjuk autmatizalni lehessen script-bol .... Ezt mint mplayer fejleszto is megtanultam, hogy a legjobb, ha definial az ember vmi interface-t (ami script-bol mas programbol is elerheto), es maga a GUI - ha van/kell - csak erre epul ra, tehat szigoruan veve nem a program resze ... Ettol persze a user szamara tekintheto ugy is adott esetben. Errol az jut eszembe, hogy talan BeOS-en volt a GUI allat jo modon megoldva: olyan objektum orientalt strukturara volt "levetitve", hogy GUI volta ellenere, programbol is lehetett vezerelni _barmit_ amihez GUI-t irtal, mert minden grafikus elemnek a GUI kapcsan volt API szinten elerheto megfeleloje, raadasul automatikusan, nem neked kellett megirnod. Amennyire en koveteni tudom a "trendeket" azt latom, hogy egyre jobban ez a szitu, hogy platform fuggo GUI-t el akarjak felejteni, legyen pl minden webes technikakra leforditva (lasd pl WebOS, de ez a mozilla phone otlet is, vagy mi a fene) es ezen at elerheto (lasd lentebb). Mondjuk azert nekem ez ambivalens kisse, egyreszt tetszik is, masreszt nem is!

Amire en gondoltam, hogy olyan "GUI" lehetne hozza ami web based. Itt persze ne a "feltoltes oszt' csok" megoldasra gondolj, hiszen webes megjelenes eseten is lehet editor-t odavarazsolni, es minden mas csili-vili dolgot is. Ennek elonye lenne, hogy pl adott esetben installalni sem kell a programot ha hasznalni akarod (ellenkezo esetben pl kell python, kene egy csomo python modul, GUI toolkit, a fel vilagegyetem, stb). Olyan alomszeru advanced feature-okrol nem is beszelve, mint pl az, hogy tobb ember is lathat egy project-et akar. Hatranya, hogy weben van :) Jo pelda erre, hogy az lgb.hu "webserver" (kicsit tulzas annak nevezni, lepukkant PC) nem volt elerheto a hetvegen, ami engem is zavart konkretan :) Nyilvan sajat gepen futo megoldas eseten ez nem gond.

Persze nekem is nagy a szam, fene tudja, hogy lenne erom ilyet megcsinalni :)

Zozo, amugy ezt a "PHASE" kifejezest amit irtal, ezt IDA igy hasznalja, vagy valahol szokasos elnevezes? Csak erdekelne.

Illetve meg egy kerdes: ugy remlik mar anno kerdeztem az osidokben amikor EP emulatort irtam :) Van valahol _teljes_ osszefoglalas EP I/O portokrol? Amiben nem csak a szokasos Nick/Dave van benne, hanem minden kb, EXDOS kartyatol kezdve mindenfele ZozoRTC-ig, stb :) Nem emlekszem (es most nem is talalom ...), hogy erre aztan mondott-e vki valamit. Ha mar vannak szep EP doxok kb mindenrol, nem lenne rossz egy ilyen jellegu lista. Eleve latni, hol van meg szabad port, hogy lehetoleg semmifele hw kombinacioban ne legyen utkozes, illetve nekem konkretan a disassemblerembe kene hogy idiota kommenteket irhassak az IN/OUT utasitasokhoz (tudom, "nagyon" hasznos ...).
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.February.25. 23:00:21
Addig is rakhatsz FORTH listázást a programba, ez baromi egyszerű lesz :-)
1-es fejéc, az típus utáni bájt azt mondja meg, hogy hány BUFFER van a fájlban.
Minden buffer elején a száma, majd 00 (ezt még nem tudom mire jó), majd 1024 ASCII karakter (nem használt rész SPACE-val feltöltve).
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.February.26. 00:12:56
Quote from: Zozosoft
Addig is rakhatsz FORTH listázást a programba, ez baromi egyszerű lesz :-)
1-es fejéc, az típus utáni bájt azt mondja meg, hogy hány BUFFER van a fájlban.
Minden buffer elején a száma, majd 00 (ezt még nem tudom mire jó), majd 1024 ASCII karakter (nem használt rész SPACE-val feltöltve).

Te Zozo, nem alapitasz egy IS-HUN Kft-t, es veszel fel bermunkaban? :) Nade komolytalanra forditva a szot: a te kedvedert es Bruce tiszteletere (akinek irasait nagy erdeklodessel olvasom "kezdo" EP-s letem ellenere - vagy pont azert) belepakoltam. Kiprobalhato a tryit-es linkemen szokas szerint. Vigyazat, csak egyetlen egy file-al teszteltem (amiben csak egy buffer van) ennek output-ja itt van:

http://epbas.lgb.hu/result-forth.html (http://epbas.lgb.hu/result-forth.html)

Egy erdekesseg, amit meg mindig nem ertek: miert van az, hogy az EXOS fileformatum lathatoan remekul megtervezett, egymas utan tobb modul is lehet stb, viszont egyes esetekben a 10-es fejlec nelkul "vege a dalnak", ugy tunik az IS-FORTH tipus is ilyen, legalabbis abban a file-ban amiben teszteltem, az utso byte-ig tart, nem zarja le semmi. Ezt mindig igaznak feltetelezve beallitottam hogy az 1-es header tipus utan alljon le, igy nem fog hibat adni, hogy a kov EXOS header parse-olasa sikertelen mert csonka a file :)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.March.08. 12:06:12
Quote from: lgb
Te Zozo, nem alapitasz egy IS-HUN Kft-t, es veszel fel bermunkaban? :)
Ha sikerül elvinni a lottóötöst, akkor lehet róla szó :-D

Quote
Egy erdekesseg, amit meg mindig nem ertek: miert van az, hogy az EXOS fileformatum lathatoan remekul megtervezett, egymas utan tobb modul is lehet stb, viszont egyes esetekben a 10-es fejlec nelkul "vege a dalnak", ugy tunik az IS-FORTH tipus is ilyen
Vannak olyan modulok, amik átveszik a vezérlést, és így megszakad a töltögetési ciklus, ilyen pl az 5-ös fejlécű gépi kódú program, ezután felesleges bájtpazarlás 10-es fejlécet tenni :-)
A IS-FORTH LOAD-BUFFERS parancsa nem kezel más típust, ezért nem is ciklikusan töltöget. (Ez mondjuk FORTH oldalról ok, EP oldalról nem szép :oops: )

Más: EXOS ROM típusnál, <=16K-val kéne nézni a max 16K-t. (ez mondjuk az ep128emu-ba is jó lenne, hogy ne kelljen a kisebb ROM-okat felkerekítgetni üres bájtokkal...)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.March.08. 15:13:51
Quote from: Zozosoft
Ha sikerül elvinni a lottóötöst, akkor lehet róla szó :-D
Majd szolj :)

Quote
Vannak olyan modulok, amik átveszik a vezérlést, és így megszakad a töltögetési ciklus, ilyen pl az 5-ös fejlécű gépi kódú program, ezután felesleges bájtpazarlás 10-es fejlécet tenni :-)
A IS-FORTH LOAD-BUFFERS parancsa nem kezel más típust, ezért nem is ciklikusan töltöget. (Ez mondjuk FORTH oldalról ok, EP oldalról nem szép :oops: )
Aha, koszi!

Quote
Más: EXOS ROM típusnál, <=16K-val kéne nézni a max 16K-t. (ez mondjuk az ep128emu-ba is jó lenne, hogy ne kelljen a kisebb ROM-okat felkerekítgetni üres bájtokkal...)

Ontevekeny vagy, nem is remlik, hogy reklamoztam (vagy csak elfelejtettem h megtettem) miszerint beleganyoltam hogy az EXOS_ROM-ot magatol felismerjen. Amugy OK, az az ellenorzes csak annyi hogy pont 0x4000 byte kell hogy legyen. Most atirtam arra, hogy annal nagyobb nem lehet, kisebb (vagy egyenlo) igen (a disassembler amugy byte pontossagra helyezi be az "emulalt memoriaba" szoval mindegy a pontos merete). 16K-nal nagyobb ROM-nal persze baj van, mert ha jol sejtem az EXOS_ROM-okat mindig C000-nal kezdi (azaz ha jol tippelek a 0xB3 dave regiszterrel lapozgatja be maganak), igy mar "nem fer el" tobb adat a 64K-ba. Gondolom oda mar lapozgatni kell a memoriat stb, amit ugye a disassemblerem most eppen amugy se dijazna, mert nem tud rola semmit, azon kivul h commentbe kepes odairni hogy IN/OUT volt ilyen regiszterekre :(

Ezek mellett amugy volt jo par bugfix pl disasm commentekben minden PC ertek helytelen volt :) meg hasonlok, lasd a mara mar total ertelmezhetetlenne valt dokumentaciom :) veget a changelog-nal. A doxot nyilvan at kene neznem egy jo resze nem is az aktualis allapotot tukrozni, vagy ellentmondasos stb. Bar nem tudom kit erdekel a dox egyaltalan (mondjuk volt egy forum thread ahol egy kulfoldi srac kerdezte van-e doksi az .BAS "on-disk/in-file formatumrol", neki esetleg jol jonne errol is ... tenyleg nekem is ugy kellett osszevadaszni innen-onnan, ilyen elven meg mar le is irhatnam valahova). Btw, a -db kapcsoloval (de amugy ott van a weboldalon is h mit ad outputnak) mar latszanak extra dolgok is, mint pl az IS-FORTH default wordlist, meg hasonlok (mivel ez kellett az IS-FORTH highlightinghoz). Ja, meg persze amit beszeltunk a forth-os angol thread-ben: probaltam fixalni az idiota block number anomaliat amit okoztam, hogy ne fuggjon tole, most a te proba.4th-dat is megeszi elvileg.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.March.08. 15:18:46
Quote from: lgb
Ontevekeny vagy, nem is remlik, hogy reklamoztam (vagy csak elfelejtettem h megtettem) miszerint beleganyoltam hogy az EXOS_ROM-ot magatol felismerjen.
Oda van írva a tryit oldalra :-)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.March.08. 15:21:37
Quote from: Zozosoft
Oda van írva a tryit oldalra :-)

O ***CENSORED***, de szorakozott vagyok :) :) :) Ok, ott a pont :) Mondjuk meg mindig kevesbe ciki, mint amikor egy linuxos levlistan a sajat kerdesemre valaszoltam par het mulva, hogy kb: "Hi, neked is pont ez a problemad? ..." kezdetu levellel, a tobbiek jot mulattak rajtam :)

Btw, Zozo! Mi az abra a TEST_ROM -os dolgokkal? Az is kezelheto lenne hasonloan, adott fix cimre toltendo es adott fix cimen van a belepesi pont?

Azt meg megjegyeznem, hogy amugy elvileg az "absolute system extension" type is tamogatva van mar, habar csak dox alapjan beleirtam, egyaltalan nem biztos, hogy jo az ugy :) Lassan minden lesz itt mar, mondjuk az a "multiple basic program" az erdekelne hogy mi lehet. Illetve a LISP is erdekes lehet. A relocatable format-ot meg meg tanulmanyoznom kene.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.March.11. 16:01:13
Quote from: lgb
Lassan minden lesz itt mar
Ha lehet még javasolni, akkor jó lenne Asmon/Fenass/Heass forrásszöveg konverzió is (lényegében a szóközök vannak tömörítve).

Quote
mondjuk az a "multiple basic program" az erdekelne hogy mi lehet
Itt írtam róla. (http://enterpriseforever.com/programozas/bas-konverzio-pc-n/msg29134/#msg29134)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.March.11. 18:59:48
Quote from: Zozosoft
Ha lehet még javasolni, akkor jó lenne Asmon/Fenass/Heass forrásszöveg konverzió is (lényegében a szóközök vannak tömörítve).
Mivel en kvazi jaratlan vagyok (az atlaghoz kepest ...) az EP hasznalataban :) nalam mindig az a gond, hogy pelda kell, mivel az emlitett software-eket - a nevukon kivul, meg amit itt olvasok toletek - nem igazan ismerem.
 
Erot vettem magamon es megneztem a heass-t. Ez ugy tunik mintha exos header lenne 80h type-al. Nah hirtelen feltoltottem amit elsore sikerult, ket test file-al ugy-ahogy mukodni latszik, persze ez nem garancia ...

Ugy tunik az elso sor a file neve, ez ok is, ahogy rajottem arra is, hogy minden sor elejen a byte a sor hossza, illetve A0h vagy nagyobb byte az a space-ek szamat kodolja (A0=1db space, ...). FFh az jol lathatoan a file vege, bar nem tudom miert van utana akkor meg ket nulla byte feleslegesen. Ami viszont nem vili: az emlitett elso sor utan van 10db byte ami nem tudom mire jo, most siman atugrom. Az se biztos, hogy mindig 10 byte, akkor viszont biztos hulyeseget fog csinalni a programom :)

Ez amugy uaz a formatum mint asmon/fenass eseten, vagy van kulonbseg?

Quote
Itt írtam róla. (http://enterpriseforever.com/programozas/bas-konverzio-pc-n/msg29134/#msg29134)
Aha, cool. Azert itt is: konkret file szintu peldat szivesen fogadnek. Tudom, el vagyok kenyeztetve :)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.March.12. 10:14:49
Nah, az amator HEA probalkozas (lasd elozo iromanyom a temaban, amit en gyartottam ket idiota file-t heass-ban azzal mukodni latszik, de van amit nem feltetlen ertek a formatumban meg) utan levadasztam nemi 3 es 4-es type-ot tartalmazo basic-et is, es elvileg ezzel is latszik mar valami: teszt output (http://epbas.lgb.hu/tryit/?storage=ESZAKI.PRG.html).

Irtam egy script-et ami az (oldalrol letoltheto) Disks_ALL.zip tartalmat megvizsgalja file-onkent es exos-nak tuno header alapjan rendezi type-onkent konyvtarakba, igy van sok mindenre tobb peldam is mar :)

A fenti script futasa utan talaltam 0Bh fejlecet. A file-okat nezve (neve alapjan) kepnek tunnek, vagy hasonlo. Errol fel lehet lelni infot valahol?
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.March.12. 10:57:27
Itt van ugyanaz a szöveg TXT, Turbo Asmon Turbo Save és Intelligent Save, Fenass, Heass formátumban.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.March.13. 14:16:29
Agymenes sokadjara: type-0Bh support. Valamennyire muxik is, igaz PIL (Python Imaging Library) kell hozza installalva (es csak python2 only jelenleg), vagy az online verzional muxik. HTML modban meg tudja mutatni a kepet, inline base64 encode-olassal, ezert lehet vacak browserek nem mutatjak, Chrome-mal es firefox-szal nekem jo. Sajna az meg nem vilagos, hogy az ilyen file-okban a palettat honnan  szedi (256 szinu modnal egyszeru: akkor nincs hehe), gondolom ha kulon nincs default exos lpt altal leirt + fixbias (ha 16 szinu mod), az viszont nem tudom mi hirtelen, ezert most nemes egyszeruseggel 0 - 15-ig vannak ott csak szamok :(

Peldak, amiket eloallit:

http://epbas.lgb.hu/tryit/?storage=3D16.KEP.html (http://epbas.lgb.hu/tryit/?storage=3D16.KEP.html)
http://epbas.lgb.hu/tryit/?storage=SZINDEMO.KEP.html (http://epbas.lgb.hu/tryit/?storage=SZINDEMO.KEP.html)

Pixel support-on kivul mas nincs (lpixel, attribute, ...) jelenleg. Ha tenyleg van "hwtext" tipusban is ilyesmi az erdekes, mert azt persze lehetne karakteresen is renderelni ...
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.March.13. 14:25:10
Quote from: lgb
Sajna az meg nem vilagos, hogy az ilyen file-okban a palettat honnan  szedi
Sehonnan, nincs a paletta mentve :evil:
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.March.13. 14:30:12
Quote from: Zozosoft
Sehonnan, nincs a paletta mentve :evil:

En is erre jutottam, mivel mast nem talaltam a pelda file-okban ... Viszont ha ezeket pl load-dal betoltom, akkor milyen palettaval jelenik meg? Erre gondoltam, hogy gondolom h vmi default, ez aze' jo lenne, hogy legalabb ugy jelenjen meg ahogy ep-n load-olva is megjelenne, meg ha paletta info ugye nincs is a file-ban magaban.
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.March.13. 14:44:03
Quote from: lgb
Erre gondoltam, hogy gondolom h vmi default,
Az EXOS alap palettája grafikus lapokhoz: 00h,24h,49h,DBh,92h,2D,36H,FFh BIAS 00h
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: lgb on 2013.March.13. 15:22:47
Quote from: Zozosoft
Az EXOS alap palettája grafikus lapokhoz: 00h,24h,49h,DBh,92h,2D,36H,FFh BIAS 00h

Koszi, bevestem. Tudsz meg olyan "grafikus" formatumrol ami exos header-os file-okban lelheto fel, es nem 0Bh a type? :)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.March.13. 15:26:19
Quote from: lgb
Tudsz meg olyan "grafikus" formatumrol ami exos header-os file-okban lelheto fel, es nem 0Bh a type? :)
Itt van még :-) (http://enterpriseforever.com/programozas/kepfajl-formatumok/)
Plusz az IVIEW. (http://wiki.enterpriseforever.com/index.php/Epimgconv_leírás#Az_EPimgconv.2FIVIEW_form.C3.A1tum_le.C3.ADr.C3.A1sa)
Title: Re: .BAS konverzió PC-n
Post by: Zozosoft on 2013.March.13. 15:27:02
Egyébként lassan át lehetne nevezni a dolgot EP fájlkonverzióra :-)