Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: BANG! játék Enterprisera (Read 31258 times)

Offline Kapitany

  • EP user
  • *
  • Posts: 295
  • Country: hu
BANG! játék Enterprisera
« on: 2012.August.16. 10:12:46 »
Sziasztok!

Igen alacsony gyerek voltam még, amikor bátyám Egerben megvette a család elsõ számítógépét 1989-ben, egy Enterprise 128-ast. Gyerekkoromból rettentõen szép emlékeim fûzõdnek hozzá, rengeteget nyüstöltük nyaranta egész napos Elite partikkal, Endurozással...

Jópár évvel ezelõtt elõvettem a gépet, átalakítottuk a monitor kimenetet tvsre, mert a tv outputja sajnos korábban felmondta a szolgálatot. Párszor bekapcsoltuk, töltögettünk be kazettáról, mígnem elõtaláltam az eredeti tápegységét. Gondoltam üzemeljen azzal, be is dugtam - itt követtem el a nagy hibát, ugyanis a tápegység hibás volt, megint elpukkant az EPben valami. Lehet egyszer megint belefogok a javításba.

Valamelyik nap újra letöltöttem az emulátort, és átpörgetve az Enterprise Programming Guide-ot elkezdtem gyûrni a BASICet. Nagyon jó kis szellemi tornának bizonyult, hogy azokat a rutinfeladatokat, amiket programtervezõként nap mint nap kisujjból kirázok, kisebb gondolkodás után tudok csak megszülni.

Assembly programozásra nem mernék vállalkozni - bár volt szerencsém hozzá az egyetemen -, mert ahhoz behatóbb architektúrális ismeretek szükségesek, de egy basic programmal csak-csak elboldogulok. Hogy legyen is valami értelme a mentális tornámnak - mivel társasjáték gyûjtõ is vagyok -, elkezdtem írni egy BANG! kártyajáték adaptációt EPre BASICben.

Ennyi bevezetõ után eljutottunk végre a lényeghez. Nincs nagy gyakorlatom sem az EPs bevett szokások terén, sem a játék írásban. Úgy gondoltam, a játék minimális grafikával rendelkezne, de ehhez is kérnék némi segítséget. A játék kártyái bevannak szkennelve (egy régebbi java adaptáció kapcsán), megtaláltam a progit, amivel át lehet alakítani ezeket ep-s képekké. Kérdéseim:

Meg lehet-e ezeket a képeket jeleíteni egy lapon basic programban- majd esetleg a helyére másikat tölteni?

Lehet, hogy ez nem memória hatékony, akkor mit javasoltok? Rajzoljam meg a kártyák illusztrációját sprite tervezõvel, jelenítsem meg úgy betöltve a kártya spriteját és a szöveget írjam alá szövegesen?

Lehetséges basic program alá zenét tenni úgy, hogy közben fut a játék?

Találtam valamelyik basic kiegészítésben menü rajzolót, nem tudom mennyire használható, ha a felhasználói interakciókat azzal akarom kezelni...

Egyelõre ennyi, remélem sikerül valami értelmeset összehoznom belõle.

Kapitány

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14731
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #1 on: 2012.August.16. 11:19:01 »
Üdv a fórumon!

Lehet rossz topicba tettem, ezért ide is berakom:
Szerintem legyen itt a programozásban, összevontam.

A nem mûködõ gép javításával kapcsolatban itt válaszoltam a hw részlegben.
« Last Edit: 2012.August.16. 11:30:03 by Zozosoft »

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14731
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #2 on: 2012.August.16. 11:40:09 »
Meg lehet-e ezeket a képeket jeleíteni egy lapon basic programban- majd esetleg a helyére másikat tölteni?
Mennyire bonyolultak ezek a képek? Ha nagyon fényképszerûek, akkor bár ugyan lehet konvertálni EP-re, de azt BASIC-kell összehozni csak igen nehezen.
Ha valami egyszerû 4 vagy 16 színû mód is elég, akkor lehet olyanra is konvertálni, és aztán valami VLOAD programmal betölteni.

Quote
Lehet, hogy ez nem memória hatékony, akkor mit javasoltok? Rajzoljam meg a kártyák illusztrációját sprite tervezõvel, jelenítsem meg úgy betöltve a kártya spriteját és a szöveget írjam alá szövegesen?
Ha igazából vonalas ábrák lennének, akkor a legjobb lenne BASIC-bõl PLOT utasításokkal megrajzolni õket.
Lehetséges az is, hogy valami rajzoló programmal megrajzolod õket, akkor ugyanúgy töltögetés kell majd, mint konvertált képek esetén.

Quote
Lehetséges basic program alá zenét tenni úgy, hogy közben fut a játék?
Alapvetõen igen, ez ügyben Szipucsu mestert kell faggatni. Bonyolult több szólamú, gyors zene esetén viszont lehet már gond a BASIC lassúsága, ez esetben a program fordítása segíthet, viszont ekkor a fordító egyéb kötöttségeire is figyelni kell (pl csak egész számok használata).
Lehetséges megoldás lehet még a MUSICBOX-szal megírt, és gépi kódra fordított zene használata a MusicBox Player-rel, ami BASIC-bõl is vezérelhetõ.

Offline Kapitany

  • EP user
  • *
  • Posts: 295
  • Country: hu
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #3 on: 2012.August.16. 16:04:27 »
Nagyon szépen köszönöm a javaslatokat. Alapból ezek kártyák bescannelve, de sok fajta van belõlük. Egy 16 színes konverzió nekem tökéletesen megfelelne. Úgy gondoltam a kártyáknak játék közben a nevét írnám ki, a képek csak akkor jelennének meg, ha infót kér a játékos egy kártyáról, és akkor a képernyõn megjelenne a kártya, alatta szövegesen pedig a leírása.

Lemezes egységgel ez könnyen megoldható, hogy a lemezrõl betölti akkor a kártya képét, ellenben ha úgy szeretném megcsinálni, hogy magnós gépen is mûködjön, akkor ez így nem nagyon megvalósítható, tekintettel a tizen-huszon fajta kártyának, és a képek töltögetéséhez ide-oda kellene tekerni a magnót, a memóriában meg gondolom nem tartható ennyi kép.

Most megyek és utánanézek ezeknek a progiknak amiket írtál...

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7113
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #4 on: 2012.August.16. 16:19:38 »
Nagyon szépen köszönöm a javaslatokat. Alapból ezek kártyák bescannelve, de sok fajta van belõlük. Egy 16 színes konverzió nekem tökéletesen megfelelne. Úgy gondoltam a kártyáknak játék közben a nevét írnám ki, a képek csak akkor jelennének meg, ha infót kér a játékos egy kártyáról, és akkor a képernyõn megjelenne a kártya, alatta szövegesen pedig a leírása.

Lemezes egységgel ez könnyen megoldható, hogy a lemezrõl betölti akkor a kártya képét, ellenben ha úgy szeretném megcsinálni, hogy magnós gépen is mûködjön, akkor ez így nem nagyon megvalósítható, tekintettel a tizen-huszon fajta kártyának, és a képek töltögetéséhez ide-oda kellene tekerni a magnót, a memóriában meg gondolom nem tartható ennyi kép.

Most megyek és utánanézek ezeknek a progiknak amiket írtál...
Hát, ha minden kártyát külön videólapra betöltesz, akkor ez működne magnóval is, már csak az a kérdés, hogy mekkorák a képek, 10x10 karakteres méret esetén ez beférne a videómemóriába.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14731
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #5 on: 2012.August.16. 16:48:54 »
Hát, ha minden kártyát külön videólapra betöltesz, akkor ez mûködne magnóval is, már csak az a kérdés, hogy mekkorák a képek, 10x10 karakteres méret esetén ez beférne a videómemóriába.
Igen, a képek méretétõl függ minden.
Esetleg némi gépi kódú rutin bevetésével a normál RAM-ban is lehet tárolni párat, és cserélgetni a megjelenítésnél.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14731
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #6 on: 2012.August.16. 16:59:33 »
Assembly programozásra nem mernék vállalkozni - bár volt szerencsém hozzá az egyetemen -, mert ahhoz behatóbb architektúrális ismeretek szükségesek
Ehhez egy felvetés: esetleg csinálhatod azt, hogy elsõként BASIC-ben megírod egyszerûbb verzióban a programot, majd utána "lefordítod" azt assemblyre, így lehetõség lesz pl a memória jobb kihasználásával a töltögetést elkerülni.
Az EP nagyon barátságos, ilyen nem "akciódús" játéknál nyugodtan támaszkodhatsz az operációs rendszer eszközeire (billentyûzet, képernyõ, hang), így szinte "BASIC"-ben lehet programozni.

Offline Kapitany

  • EP user
  • *
  • Posts: 295
  • Country: hu
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #7 on: 2012.August.16. 17:16:57 »
Nem tudjátok hol találom meg a VLOAD és VSAVE parancsokat, milyen bõvítésben, vagy hol, hogy kísérletezni tudjak velük? Ezek meg tudják jeleníteni az epimgconv-val konvertált képeket is?

Offline Kapitany

  • EP user
  • *
  • Posts: 295
  • Country: hu
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #8 on: 2012.August.16. 17:53:58 »
Talán sikerült... az emulátorban beállítottam, hogy benne legyen az alap basic és a zt18 bõvítõ is. Így megtaláltam a zt-t és abban a vs és vl parancsokat. :)

Szeretném, ha a programom minnél kompatibilisebb lenne minnél alapabb ep-kkel. Mit tehetnék ez ügyben? Nem hiszem, hogy a hús-vér enterpriseomon valaha is lesz zozotools :D.

Kis kitérõ: Ha exdos floppy controllert állítok, akkor nem látja a floppyt az emu, azt mondja not a dos disk, textdos-szal jó. Ha textdos bõvítéssel mentem a fájlokat, akkor a gépemhez az exdosunkat csatlakoztatva be tudom majd olvasni a fájlokat?

Köszi a segítséget megint, még eléggé sok mindenre kell rájönnöm, de nagyon szerettem ezt a gépet...

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14731
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #9 on: 2012.August.16. 20:18:09 »
Nem hiszem, hogy a hús-vér enterpriseomon valaha is lesz zozotools :D.
Erõsen helytelen  :twisted:
Amúgy létezik belõle betölthetõ is.
Az ep128.hu Util programcsomagjában benne van a sima VLOAD/VSAVE is, ami a német cartridge-ben is benne van.

Quote
Kis kitérõ: Ha exdos floppy controllert állítok, akkor nem látja a floppyt az emu, azt mondja not a dos disk, textdos-szal jó. Ha textdos bõvítéssel mentem a fájlokat, akkor a gépemhez az exdosunkat csatlakoztatva be tudom majd olvasni a fájlokat?
Milyen emulátort használsz? Gyanús, hogy EP32-t :-) az már egy kicsit elavult (és jó ideje nem láttuk a fejlesztõjét  :( ), manapság az ep128emu a "kötelezõ" darab!

Offline Kapitany

  • EP user
  • *
  • Posts: 295
  • Country: hu
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #10 on: 2012.August.16. 22:27:18 »
Igen, azt használTAM, elnézést a vétkemért, csekkolom a másikat.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9926
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #11 on: 2012.August.16. 22:40:19 »
A floppyról töltögetést ki lehetne váltani azzal, hogy megnyitsz egy RAMDISK-et, arra a program (vagy egy külön betöltõ) minden fájlt átmásol, ami a programfutás közben kell. És onnan töltögeti a fájlokat, gyorsabb, mint floppyról. De csak akkor mûködik, ha nem túl nagyok a fájlok, ráférnek a ramdiskre.

A "Szipucsu mester" kifejezés enyhén szólva is erõs túlzás volt. :D A játék közbeni zenét úgy csinálnám, hogy, ugyebár egy ciklus maga a játék része a programnak, és ebbe bele kell tenni a SOUND utasítást is. A hangmagasság és egyebek értékeit tömbbõl olvashatná. Lehet READ-del is olvasni DATA sorokból, csak lassabb. De általában bonyolult volt a játék közbeni zenét megoldani, így hangeffekteket dobtam be helyette fõleg. Esetleg egy-két speciális játékeseménynél szól egy dallam.
Pl. a Hamika is egy ciklusban fut. Közben mindig megszólal egy hang is, ahogy megy elõre a kígyó. Ezt a legkönnyebb úgy megcsinálni, hogy ne egy hang (ugyanaz a hang) szóljon mindig, hanem tömbbõl olvassa ki a hangmagasság értékeit. Közben meg egy IF utasítással megvizsgálja, hogy nem ért-e az utolsó értékhez, mert akkor újra az elsõre kell ugrani, hogy elölrõl kezdõdjön a zene. Nem hiszem, hogy sok újat mondok ezzel, de valami ilyesmi lenne:
Code: [Select]
1 NUMERIC MUS(1 TO 122)
2 A=1
...
500 DO
...
610 SOUND PITCH MUS(A), DURATION x, ENVELOPE 2
620 A=A+1
630 IF A=123 THEN LET A=1
...
970 LOOP

Meg közben valami értékeket is kell adni a MUS tömbnek.

De ha közben floppyról is olvas a program, akkor arra az idõre a zene megáll!
« Last Edit: 2012.August.16. 22:43:31 by szipucsu »
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Kapitany

  • EP user
  • *
  • Posts: 295
  • Country: hu
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #12 on: 2012.August.17. 03:36:00 »
Köszönöm, én magam ugyanerre jutottam, hogy bizonyos speciális eseményeknél adna hang effektet a program, vagy zenét. Az a baj, hogy azt veszem észre magamon, hogy legszívesebben pc-rõl konvertált wavokkal dolgoznék, de ez kutya dolog, és el vagyok kényelmesedve. Majd ki kell találnom, milyen effektet írjak a colt lövéshez, meg ilyenek...

Ezt a ramdisk dolgot nem igazán értem, bevallom ez nekem teljesen új....

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7113
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #13 on: 2012.August.17. 09:04:19 »
Köszönöm, én magam ugyanerre jutottam, hogy bizonyos speciális eseményeknél adna hang effektet a program, vagy zenét. Az a baj, hogy azt veszem észre magamon, hogy legszívesebben pc-rõl konvertált wavokkal dolgoznék, de ez kutya dolog, és el vagyok kényelmesedve. Majd ki kell találnom, milyen effektet írjak a colt lövéshez, meg ilyenek...

Ezt a ramdisk dolgot nem igazán értem, bevallom ez nekem teljesen új....
Az EP fejlesztői már akkor éltek a lehetőséggel, és az EXDOS-ba betették a gép RAM-jából lefoglalt "virtuális lemez" lehetőségét, innen ugyanúgy töltögethetsz, és menthetsz, mintha floppy lenne, Szipucsu azt javasolta, hogy a képek számára hozz létre egy RAMDISK-et, amire fel kell másolni a képeket, és onnan gyorsan betölthető minden egyes kép, amikor szükség van rá, 2 hátránya van, a kiutalt RAMDISK, annyival csökkenti az elérhető memóriát, amennyi RAM szegmenst kiutalsz neki, a másik pedig, hogy csak EXDOS-szal rendelkező gépeken elérhető, ha szeretnéd, hogy a program fusson magnós gépeken is, akkor minden egyes kártyát betölthetsz egy külön videólapra (EP-n 255 csatornát lehet nyitni, ebből kb 10 foglalt, tehát így is marad több, mint 200 :D ), ezt a betöltést elég egyszer elvégezni, az elején, és utána már csak a megfelelő sorszámú videólapot kell előrángatni mindig, ami egy nagyon gyors megoldás.

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9926
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: BANG! játék Enterprisera
« Reply #14 on: 2012.August.17. 09:25:55 »
A PC-s wavok sem lennének rosszak! Nem sok basic program használ ilyet. Én egyszer csináltam ilyet, lejátszás elõtt mindig betölti a wav-ot. Ehhez a WAV Sample Player jó, mert basic-bõl könnyen meghívható, és ha nincs túl sok wav, ramdisken is elférnek a lejátszandó fájlok, mert floppyrõl töltésnél kicsit várni kell elõtte.
István hanglejátszója jobb, de basicbõl nem hívható meg. Külön lejátszó kéne ehhez, ami a wavokat a memóriában tudja tárolni és onnan lejátszani basicbõl.

OFF: Arra gondoltam, megoldható lenne-e esetleg magnós rendszernél a ramdisk, mint külön betölthetõ bõvítés. :D
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos