Welcome, Guest. Please login or register.


Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - Dr.OG

Pages: 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15
196
Kijelző / Re: RGB->YUV átalakító
« on: 2017.November.28. 06:32:45 »
Igen, a címképernyővel (villogó Enterprise logó) valahogy mindig bajom volt, a BenQ monitorom sem tud rászinkronizálni, a szövegesre viszont igen. Bezzeg a régi CRT-kkel SCART-on át nincs ilyen probléma...

197
Kijelző / RGB->YUV átalakító
« on: 2017.November.27. 15:49:28 »
Sziasztok!

Nemrég építettem egy többé-kevésbé univerzális RGB->komponens átalakítót, ennek a kapcsolási rajzát szeretném megosztani veletek. Az ötlet onnan jött, hogy a kínai GBS-8200 felskálázó klónom RGB bemenete nem igazán kompatibilis az Enterprise video out-jával, viszont a YUV input valamivel toleránsabb, hát tettem vele egy próbát. A jó hír, hogy működik, a rossz, hogy az eredmény messze nem tökéletes (lásd screenshotok), és továbbra sem fogadja el a kínai scaler.

Viszont az LE40B650-es Samsung LCD TV-m szépen megeszi a jelet, és az messze jobb minőségű, mint az RF kimeneté (természetesen gyengébb, mintha SCART-on keresztül tolnám rá közvetlenül az RGB-t).

A kapcsolás ötlete az alábbi Sega fórum topicból származik:
http://www.sega-16.com/forum/showthread.php?22237-New-RGB-to-Component-converter-design-using-the-BA7230LS

Néhány megjegyzés:
* Az Enterprise logó sokkal "csíkosabb", mint a szöveges képernyő. Ezek a haránt irányú sávok szerencsére/sajnos folyamatosan mozognak/futnak, a valóságban kevésbé zavaróak, mint az állókép alapján gondolná az ember.

* A TV, amelyen teszteltem, híresen kényes, kevésbé szenzitív megjelenítővel (főleg CRT-vel) valószínűleg sokkal jobb lenne a képminőség.

* Gyakorlati jelentősége nem sok van ennek az átalakítónak, ott lehet érdekes, ahol a SCART bemenet nem terjedt el, pl. USA (gondolom nem sok EP jutott el odáig), vagy az újabb készülékeken, ahol már sem VGA, sem SCART bemenet nincs, de komponens még igen (ilyen a könyvelőm vadiúj 4K-s, HDR-es LG-je - még nem teszteltem, de szeretném!).

* Az ármakör egyetlen "egzotikus" összetevője a BA7230LS IC, amit egész Európában nem lehet kapni, mivel NTSC szabványra tervezték (én EBay-en rendeltem egy szingapúri forgalmazótól). Ehhez képest egészen jó a fehéregyensúly, ráadásul nem tudom, hogy a videonorma dolog hogy jön képbe: amíg komponens/RGB jelek vannak, addig nincs színsegédvivő, az a kompozit videojel sajátja. Értem én, hogy felbontás, meg képfrissítési frekvencia, de megeszik ez mindent, eddig FPGA-val próbáltam még, viszi 60Hz-en a 240p-t, 480p-t, 50-en az 576i-it és 576p-t is.

* A kompozit szinkront a zöld bemenetre is rakhatjuk, vagy ízlés szerint a "lánc" végére, a kondival sorba kötött 75 Ohmos R2 ellenállás után. Képminőség szempontjából nincs különbség. Próbáltam az R1 ellenállást nagyobbra cserélni, utána raktam még sorban egy 270-est, így együtt ez 600 Ohm, de érdemben nem befolyásolta a képminőséget.

* Az R2 ellenállást kisebbre is lehet cserélni (39 és 25 Ohm-mal megy, nincs változás), de ha kihagyjuk, akkor nem stabil a kép.

* Az áramkör tápellátást egy USB-s telefontöltőről oldottam meg, de nem kizárt, hogy az EP videoportjáról is meghajtható a 12V-os lábra rakott megfelelő ellenállással vagy feszültségstabilizáló kockán keresztül. Sajnos nekem a gyengébb, 1,3A-os német tápom van, nem akartam pluszban terhelni még ezzel is.

* Az eredeti kapcsoláson szereplő C945-ös tranzisztort nem tudtam beszerezni, így BC182B került a kimenetekre. Mint látható, működik.

* Az IC adatlapja szerint a nem használt bemeneteket (3-as, 4-es, 5-ös és 20-as lábak) 1uF-os kondin keresztül földelni kell, ezt megtettem (nem szerepelt az eredeti kapcsolási rajzon).

* Természetesen a földet rá kell kötni az RCA csatlakozók külső részére is!

Üdv mindenkinek: Gábor

198
Kijelző / Re: TFT Monitor tapasztalat
« on: 2017.October.30. 17:48:37 »
Bocsánat, én értettem félre!

Azt hittem, megoldódott a HDMI->DVI probléma...

199
Kijelző / Re: TFT Monitor tapasztalat
« on: 2017.October.30. 05:07:44 »
Szuper lett!

Mi a titka a dolognak?

200
Kijelző / Re: TFT Monitor tapasztalat
« on: 2017.October.29. 15:09:11 »
Igen, olvastam, pont emiatt rendeltem egyet (na jó, valójában régóta szemeztem vele, ez csak az utolsó csepp volt a pohárban). Sajnos az enyémen annyi ideig sem stabil a kép, hogy lenyomjam a 4 gombot egyszerre. Ha próbáltam is elkapni a megfelelő pillanatot, eddig sosem sikerült...

Az alapvető különbség, hogy az enyém újabb, 3.5-ös verziójú, lehet, ezt már 'javították' ilyen szempontból.

Sikertelenségem másik oka az EP-m is lehet, ahogy olvasgattam, elég komoly a minőségbeli szórás a gépek között.

MIST-tel többé-kevésbé működik, de a PAL core-okat ott sem nagyon szereti. Tapasztalataim bővebben: http://www.atari-forum.com/viewtopic.php?f=115&t=27019&start=125

Ezt a komponens módszert még megpróbálom, hátha működőképes megoldás lesz, akár a scalerrel, akár magában.
Erről hangzott itt el, hogy az a trükkje, hogy a megfelelő időpillanatban le kell nyomni mind a 4 gombját, és akkor hopp, stabil kép lesz EP-vel. Ezt láthattuk is tegnap a klubban.
A magyarázat az lehet, hogy több helyen is írták már, hogy a hardver része nem olyan rossz a cuccnak, de a szoftver az pocsék. A spanyol retrós srácok pl le is vágják az eredeti vezérlő mikrokontrollert, és egy újat kötnek rá, saját programmal.
Ez a 4 gomb nyomásos trükk úgy akaszthatja ki az eredeti szoftvert, hogy az elfelejti futtatni a kép rontó szoftver részt :-)
(Attachment Link)
(Attachment Link)
(Attachment Link)
(Attachment Link)

201
Kijelző / Re: TFT Monitor tapasztalat
« on: 2017.October.29. 05:43:36 »
Jól meglódult a topic, míg aludtam!

Nálam az eredeti táp mellett (most nem vagyok otthon, úgyhogy nem tudom megnézni, hogy 2A-es angol vagy 1,3A-es német verzió-e) a kezdőképernyő (ahol a színes ENTERPRISE felirat villog) soha be se jött a BL912-őn. Ha nyomtam egy Entert, utána a BASIC képernyőre hosszú másodpercek után már rá tudott szinkronizálni a monitor, de csak külön HSYNC + VSYNC esetén, a CSYNC nagyon nem tetszett neki. Pedig a Samsung LE40B650-en meg CSYNC-el SCART-on át teljesen jó a kép (screenshot-ot is töltöttem fel korábban róla valamelyik topicba).

Más kérdés a kép oldalirányú hullámzása, ami csak néhány játéknál jön elő (pl. Hungaroring, Commando töltés): ezzel a Samu sem tud mit kezdeni, viszont a 30 éves Philips CM8833-as monitorom hátulján lévő "VCR" kapcsoló simán eltünteti (gondolom ez valamiféle TBC - időalap korrektor - áramkört aktiválhat).

Meg lehetne próbálni a HSYNC és VSYNC jeleket a gépen kívül egyesíteni logikai IC-vel vagy BC547-es tranzisztorral és ellenállásokkal, és azt felhasználni, de egyelőre az SD kártya illesztőt várom, ami lényegesen megkönnyítené a programok töltögetését. (Én sajnos/szerencsére floppys C64-gyel nőttem fel, a magnós 'besípolás' számomra igazi szenvedést okoz már csak a hanghatás miatt is, az időfaktorról említést sem téve).

Most egy másik projekten dolgozom: megérkezett kínából a GBS-8200-as upscaler klónom, ami RGB-n át szintén nem nagyon tud mit kezdeni az EP-m video jelével (rosszabb esetben fekete képernyő, jobb esetben instabil, futó, hullámzó kép). Ahogy észrevettem, a komponens bemenete sokkal kevésbé válogatós. Jelenleg diszkrét alkatrészekből (tranzisztorok, kondenzátorok, ellenállások) próbálok összerakni egy egyszerű RGB->YUV átalakítót, eredményeimről be fogok számolni.

Szerencsére Y jelként az EP video kimenetén alapból rendelkezésre álló fekete-fehér kompozit jel is használható végszükség esetén, azt megeszi a scaler (már próbáltam). Így csak a 2 színkülönbség jelet kellene előállítani. Persze jobb volna azt is az RGB-ből generálni, ha jól emlékszem, a kompozit FF jelhez az EP 1/3-1/3-1/3 arányokban használja a zöld-vörös-kék jeleket, és nem a szabványos kb. 0,6-0,3-0,1 szorzókat használja.

Még a skálázásról annyit, hogy FPGA-val tesztelve, ami közel tökéletes analóg RGB-t és ideális szinkronjeleket generál, a BenQ csúnyán skáláz: olyan, mintha 'nearest neighbour' módszerrel egyszerűen csak felszorozná az oszlopok és sorok szélességét úgy, hogy kitöltsék a képernyőt. Ez jól látszik pl. az Atari ST desktopja esetén, ami 1 pixel x pixeles zöld-fehér sakktábla. A monitoron néhány pötty csak 2x2 pixel, de akad 2x3-as, 3x2-es és 3x3-as is. Messziről nem zavaró, de közelebbről nagyon látszik, főleg szövegnél, hogy pl. az M betű egyik szára vastagabb, mint a másik. A GBS felskálázó ezzel szemben olyan, mintha pl. bilineáris módszert használna: a kép valamivel életlenebb ugyan, de mentes a fentebb részletezett skálázási hibától: a fenti példánál maradva a fehér és zöld határát világoszölddel jeleníti meg, a végeredmény homogénebbnek hat. Más kérdés, hogy a skálázó max. 1024x768-as jelét ráengedve a BenQ 1280x1024-es paneljére az megint csak skálázódni fog...

Üdv.: Gábor

Ha majd kipróbáltad és gondolod, akkor írd meg nálad milyen pixel clock és phase értékek adtak zizegésmentes képet.

Nálam kb. így nézett ki:

- Régi táppal automatikus képbeállítással a teljes kép zizeg, teljes sorok elcsúszkálnak vízszintesen, összevissza zizegő kép.

- Régi táppal pixel clock és phase értékek állítása értelmetlen volt, reagált rájuk, de soha nem állt meg a kép zizegése.

- Új táppal automatikus képbeállítással BASIC képernyőn a fölső 4 karaktersorban erősebb remegés, és a képernyő bal széle fele nem teljes sorok elcsúszkálása. Többi rész jó.
Ugyanitt Sir Fred játék teljes képen zizeg (az valszeg egy különösen szivatós LPT/pixel tartalaom a remegéshez).

- Új táppal autotune után PixelClock: 78, Phase: 40 -es beállítással álló kép, csak nagy ritkán rezdül meg valami, nem teljes sorban.

202
Kijelző / Re: TFT Monitor tapasztalat
« on: 2017.October.28. 21:03:28 »
Igen, én voltam az, ki fogom próbálni!!!

203
Interface / Re: SD card interface
« on: 2017.October.11. 06:40:37 »
Awesome, I was looking forward to it since the first announcement!

Szuper, vártam már nagyon!

204
Egyéb témák / Re: ENTERPRESS Magazin
« on: 2017.September.27. 14:49:36 »
Amigásoknak is van, Amiga Mánia, a korábbi számok pdf-ben innen letölthetők:

http://amigamania.amigaspirit.hu/

C64-ről nem tudok, pedig jó lenne...

205
Kijelző / Re: TFT Monitor tapasztalat
« on: 2017.September.06. 06:12:09 »
...
A CSYNC -re tegyél egy 680 ohmos ellenállást. Bár kisebb is elég lehet, nekem sem volt 680-as :)
...
Mekkora ellenállást használtál? 470 Ohm?

206
Hardver / FPGA EP?
« on: 2017.July.31. 14:45:02 »
Sziasztok!

Olyan kérdésem lenne, hogy az EP128-hoz nincs tervbe véve FPGA alapú reimplementáció?

László József (alias joco) TVC-hez csinált MiST-re egy szuper core-t, innen letölthető, a honlapján az alapokat is részletezi:
http://joco.homeserver.hu/fpga/mist_tvc.html

Amennyire én ezt meg tudom ítélni, a kód java része EP-hoz is használható, természetesen a custom chip-ek (Nick és Dave) megvalósítása még rengeteg munkát igényelne...

Üdv mindenkinek: Gábor

207
Azt nem tudom, melyik volt előbb, mindenesetre az ep128.hu szerint "...A játékot eredetileg TVC-re írta Ürmössi Zoltán és Bódy Attila, de az Enterprise verziót kicsinosították..." ( http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Unicum.htm ).

Az biztos, hogy a Videoton-féle elnagyoltabbnak tűnik, és hogy bizonyos pályák csak ebben a kettőben (Enterprise és TVC változat) fordulnak elő (lásd screenshot-ok), az eredetiben (Flasch Bier) nem.

Azt nem tudom, a Videotonos verzió mennyire hivatalos, de a "TVC játékprogram ismertető' 1. számában közölnek róla rövid leírást (lásd csatolt scannelt oldalak).

A zenéről meg annyit, hogy a Flasch Bier mindkét verziójában (C64-esen kívül Amigás is lézetik) a zene a Rózsaszín Párduc c. rajzfilmsorozat jól ismert főcímdala, lehet úgy voltak vele, hogy "tolvajtól lopni nem bűn"...

Az Amigás verzió pályái mellesleg teljesen különböznek az összes többi platformra készülttől.

18287-0
18288-1

208
Na, végigböngésztem a TVC-s pályákat, szintén akad pár ismerős. Az is divat volt annak idején, hogy a készítő logója/monogramja feltűnt az utolsó, vagy éppen az első pályán (lásd az utolsó 3 screenshot). Most már leszállok erről a témáról, lám, ide vezet, ha szabadságon van az ember és nagyon ráér...

209
A konkrét esetre visszatérve: az Unicumot elvileg TVC-ről portolták, lehet, hogy a kód (nagy része legalábbis) a Videotonos verzióból lett lenyúlva (azonos processzor...).

210
A játék témája is nagyon hasonló, mindkettő az alkohol körül "forog" (Flasch Bier németül üveg sört jelent).

Itt is van alteregó, lásd a 3. screenshotot (F.B. 11-es pálya, ami az Unicum 3.-as és 18.-as szintjét is ihlette).

Kérdés ezek után, mennyire nevezhető eredetinek a játék Enterpise platformon. Tény, hogy nem pontos konverzióról van szó, de az alapötlet és sok esetben a megvalósítás is szinte azonos, egyfajta epigonkodásnak vagy kreatív újraalkotásnak nevezhető jóindulattal is.

Pages: 1 ... 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15