Welcome, Guest. Please login or register.


Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Messages - ergoGnomik

Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 ... 54
1
Other topics / Re: OTLA for Enterprise???
« on: 2022.August.16. 19:03:17 »
Two questions. One: Why no try at all? Those experienced EP programmers were at a time exactly the same as you are now. But they tried and learned. Two: Why such a cumbersome thing? Emulation and SD-card readers solve fast loading in a much more convenient way. Not mentioning saving.

2
EP128Emu / Re: EP128emu
« on: 2022.August.14. 18:53:05 »
Egészséges PC-nek nem szabad bajának lenni ennyitől.

3
Játékok / Re: Bounty Bob strikes back
« on: 2022.August.09. 19:29:02 »
Hiába nyomkodom a 2-es vagy F2-es gombokat. Semmi.
Akkor lehet, hogy ez a konverzió (legalább is én konverziónak gondolom) hibás. A kisebbik lehetséges hiba, hogy valahová máshová került a funkció átíráskor a billentyűzetek különbözősége miatt. A nagyobbik meg az, hogy olyan rosszul készült az átirat, hogy elérhetetlenné vált vagy teljesen ki is maradt a játékból.

4
Játékok / Re: Bounty Bob strikes back
« on: 2022.August.09. 10:59:57 »
És mi ezzel a probléma? Kérlek olvasd el a linken elérhető kezelési utasítást! Szerintem segítenie kellene.

6
BASIC / Re: Dot Collector - Turbo Edition
« on: 2022.August.04. 13:27:10 »
Biztos ezekre az értékekre gondoltál, hogy 128-on 2, 64-en 5? Mert ha 5-tel megszorozzuk a ciklusváltozót, jóval hosszabb ideig fog tartani a ciklus lefutása. EP64-en meg pont a fordítottja kell, tehát hogy kevesebbszer fusson le a ciklus, mert az EP64 a lassabb gép.
Igazad van, tényleg összekevertem. A képletnek fordítva kellene lennie, 2*WWW/FAST. Így a 64-eseken a késleltetés a 128-asok 40%-a lesz.

7
BASIC / Re: Dot Collector - Turbo Edition
« on: 2022.August.04. 07:54:36 »
Fent a FAST változó értéke 128-as gépnél 1, 64-es gépnél 2, tehát EP64-en fele ciklus fut le, és még úgy is lassabb valamivel.
Akkor a kettőnél nagyobb számmal kell elosztani. Ha a három sok lenne, akkor a kettő és három között kell valamilyen értéket keresni, amivel közelebb kerülsz a kívánthoz. Ilyen értéket hányadosként állíthatsz elő ebben az esetben. Mondjuk ha végez kerekítést, akkor nem biztos, hogy tökéletesen pontos lesz, de fogadjuk el ezt a közelítést ha úgy sincs más. :)
Code: [Select]
7910   FOR W1=1 TO WWW/FAST helyett lehetne mondjuk
Code: [Select]
7910   FOR W1=1 TO FAST*WWW/2
Ekkor 128-on lehetne a FAST értéke 2, 64-en meg 5. Ekkor a lassítás aránya 1:2,5-hez. De lehet jobban is cizellálni, ha az osztó értékét is egy változóban adod meg. Pl.:
Code: [Select]
7910   FOR W1=1 TO FACTOR*WWW/NORMALIZER
De a legegyszerűbb WWW értékét attól függően hogy 128-as vagy 64-es a gép más-más értékre állítani.

8
BASIC / Re: Sort Puz (Get Colour)
« on: 2022.August.01. 06:15:54 »
A 8-as, és 11-es pont tuti nincs benne, ha a 8-ast követjük ,akkor nem kerül át semmi...
Ez érdekes! Az, hogy csak úgy lehessen kivenni a bödönből elemet, hogy az alatta levő is ugyan olyan legyen azért került be szabálynak, hogy amikor a generált pályát játssza valaki, akkor garantáltan létezzen az a sorrend, amivel vissza lehet állítani a kiinduló állapotot. De ha ez nem kell, akkor talán lehetséges, hogy bármilyen teljesen véletlen keverést is ki lehet rakni. Vagy valamit félreértettem?

9
CPC-ről / Re: The Sword of Ianna
« on: 2022.August.01. 06:08:34 »
Egy egycsatornás négyszögjelből is ki lehet olyanokat hozni, ami nagyon jól hangzik, és Spectrum vagy CPC zenék használják, de én nem jöttem rá, hogyan kell előállítani.
Megpróbálhatnád a hangot valahogyan kiszedni az érintett időpontokból és betölthetnéd valamilyen hangszerkesztőbe (Audacity vagy bármi más amit használni szoktál). Ha csak négyszögjel, akkor nagyjából látszani fognak a frekvencia (fázis/impulzus szélesség?) és amplitúdó moduláció jellemzői. Úgy talán már könnyebb lenne kikísérletezni hasonló hangzásokat DAVE-re.

10
BASIC / Re: Sort Puz (Get Colour)
« on: 2022.July.31. 13:32:36 »
Ezt az én agyszüleményem alapján írtad vagy volt annál jobb saját ötleted?

11
BASIC / Re: Sort Puz (Get Colour)
« on: 2022.July.30. 11:23:14 »
Még egy utolsó gondolat. Ahogyan az előbb megvizsgáltuk a ténylegesen különböző feladatokat, az ott tanultakat fordítva is felhasználhatjuk. Ha van egy adott számú beépített feladat, akkor a bödönök és színek cserélgetésével annak illúzióját kelthetjük, hogy igazából a tároltaknál sokkal több feladvány van a játékban. ;)

12
BASIC / Re: Sort Puz (Get Colour)
« on: 2022.July.30. 11:08:50 »
Vajon hányféle alapjaiban különböző pálya létezik? Ha meggondoljuk, nagyon sok homológ kombináció van. Attól, hogy egy feladványban felcseréljük a színeket, vagy megváltoztatjuk a bödönök sorrendjét effektíve a megoldás lépéseinek sorrendje nem fog megváltozni.

Nézzük meg egyszerű kombinatorikai módszerekkel mit tudunk kideríteni! Vizsgáljuk meg az ötszínű példánkat! Van öt színünk, minden színből négy elem és ezek öt bödönben vannak összekeverve.

Ha a bödönöket összefűzzük egy láncba, akkor egy húsz elemű sort kapunk. Ezt a húsz színes elemmel 20! kombinációban tölthetjük fel.

Vagyis hogy ennél azért sokkal kevesebbel, mert az azonos színű elemek között nincs különbség. Ezért a 20!-t el kell osztanunk 4!5-nel.

De így még nem számoltunk azzal, hogy a bödönök sorrendjének megváltoztatása érdemben nem módosítja a feladványt. Ezért az előbbi eredményt még el kell osztani 5!-sal.

Még azt is figyelembe kell vennünk, hogy a színek cserélgetése sem okoz igazából a feladvány megoldásában számottevő változást. Ezért megint el kell osztanunk az eredményt 5!-sal.

20!/4!55!2 az 21218071,875! :O Hűha! Ez nagyon nagy szám. De úgy tűnik van egy kis műszaki hiba. Nem egész számú kombinációnak nem nagyon szabadna léteznie. A számolgatás valószínűleg ott mehetett félre, hogy adott esetben színek cseréje egyenértékű lehet oszlopok cseréjével. Legyen házi feladat egy ilyen feladvány megalkotása! ;) Az ilyen eseteket a képlet kétszer is figyelembe veszi, ezért a kiszámolt érték alacsonyabb, mint a kombinációk tényleges száma.

Persze ezek között nagyon-nagyon sok olyan lehet, amit vagy nem lehet megoldani, illetve túlságosan kevés vagy túlságosan sok lépés kell a megoldásához. De azért valahol érdekes egy ilyen kis számolgatás. Nemde?

13
BASIC / Re: Sort Puz (Get Colour)
« on: 2022.July.30. 11:03:46 »
Hogyan lehetne olyan pályákat automatizáltan létrehozni, amiket garantáltan meg lehet oldani? Igazából nem tudom, de jó módszernek látszik a következő:
  • Töltsük fel a baloldali öt vermet egyenként azonos színekkel.
  • Jegyezzük meg a játéktér állapotát.
  • Válasszunk ki véletlenszerűen két vermet.
  • Ha a cél veremben nincs hely, akkor folytassuk a 3. ponttól.
  • Vegyünk ki a forrás veremből egy elemet.
  • Ellenőrizzük, hogy a forrás veremben maradt-e elem.
  • Ha nem, folytassuk a 10. ponttól.
  • Ellenőrizzük, hogy a forrás verem megmaradt legfelső eleme egyforma-e a kivett elemmel.
  • Ha nem, tegyük vissza az elemet és folytassuk a 3. ponttól.
  • Tegyük a kivett elemet a cél verembe.
  • Ellenőrizzük, hogy a játéktér állapota megegyezik-e valamely korábban megjegyzett állapottal.
  • Ha megegyezik, vonjuk vissza a változtatást és folytassuk a 3. ponttól.
  • Ellenőrizzük, hogy minden verem, amiben van valami tele van-e?
  • Ha nem, folytassuk a 2. ponttól.
  • Ha igen, akkor sikeresen előállítottunk egy feladatot.
Gyakorlatilag – ha nem toltam el nagyon – ez a játék visszafelé játszásának felel meg, így biztosítva a pálya megoldhatóságát.

Amit még érdemes belekombinálni a generálásba, hogy csak megadott számú lépésnél többől, iletve kevesebből álló feladványt hozzunk létre. Ha túl kevés lépésből áll a megoldás, akkor nem lesz érdekes a feladat. Ha túl sok lépésből áll a megoldás, akkor esetleg megunja a játékos, vagy az adott időkeretben – ha ilyen típusú a játék – esetleg nem lehet majd megoldani. A lépések minimális és maximális számára nincs jó ötletem, azt kísérletezgetéssel érdemes megállapítani.

Viszont a generálást érdemes lenne nem EP-n végezni, hanem PC-n valamilyen mostanság divatos RAD eszközben/nyelven programozni a generáló segédeszközt, mint például a Python. Azt hallottam, hogy az egy könnyen elsajátítható, fejlesztés szempontjából hatékony nyelv és nagyon sok feladathoz vannak átfogó függvénykönyvtárai.

14
BASIC / Re: Sort Puz (Get Colour)
« on: 2022.July.30. 10:55:20 »
szipucsu privátban kérte, hogy osszam meg azokat a gondolatokat, amiket emlegettem. Akkor neki is fogok. Elöljáróban annyit még, hogy az esetleges példákat a Candy Dots képernyőfotójára fogom alapozni.

Szóval amikor ránézünk egy ilyen játékra, akkor mit is látunk? Aki poharat, fiolát, kémcsövet, bödönt vagy bármi hasonlót mond, az nem kap piros pontot. :) Amit látunk, azok vermek. A verem olyan adatszerkezet, amiből az abba sorrendben berakott elemeket fordított sorrendben lehet kivenni. Ezt angolul Last-In-First-Out adatszerkezetnek nevezik és nyilvánvalóan LIFO-nak rövidítik.

Amikor vermet programozunk, akkor számos funkciót adhatunk a konstrukcióhoz, de egynéhány biztosan minden megvalósításban létezik és ezek nagyjából le is fedik az esetleges hasonló játék írásához a szükségleteinket. Van verembe elem betétele, veremből elem kivétele, verem szabad kapacitásának lekérdezése, legfelső elem vizsgálata. Persze ezeken kívül számos ötletet meg lehet még valósítani, de kezdésnek ennyivel is megelégszünk. ;) Illetve kell még egy speciális funkció, ami ellenőrzi minden elem egyforma-e a veremben.

Így aztán a játék működése a következőképpen képzelhető el:
  • Kiválasztunk két vermet.
  • Megvizsgáljuk a legfelső elemeiket.
  • Ha különbözőek, akkor nincs további feladat. Folytatjuk a 7. ponttól.
  • Ha egyformák, akkor megvizsgáljuk, hogy a cél veremben van-e még hely?
  • Ha nincs, akkor nincs további feladat. Folytatjuk a 7. ponttól.
  • Ha van, akkor a forrás veremből kivesszük a felső elemet és betesszük a cél verembe.
  • Ellenőrizzük, hogy minden veremben egyformák-e a színek és minden verem, amiben van valami tele van-e?
  • Ha legalább egy feltétel nem teljesül, akkor folytatjuk az 1. ponttól.
  • Ha mindkét feltétel teljesül, akkor sikeresen befejeztük a játékot.
Miután nem vágyom balagesz babérjaira – noha mindig élvezet olvasni a novelláit :) – itt most félbe is szakítom az irományomat és folytatom egy következő hozzászólásban.

15
Interface / Re: SD card interface
« on: 2022.July.21. 09:54:39 »
https://github.com/dikdom/TVC-NanoSD
Perhaps it could be easily adapted to Ep128...
I'm quite sceptical about that. The project page states that it is some sort of a tape emulator and loads and saves .CAS files. Those are not exactly what an Enterprise computer expects. :(

Pages: [1] 2 3 4 5 6 7 8 ... 54