ENTERPRISE KLUB
2021. október 2., 1055 Budapest, Nyugati tér 9. 14-19 óráig
Belépés kizárólag klubtagok részére! (Klubkártyával vagy előfizetéssel!)
Welcome, Guest. Please login or register.


Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - szipucsu

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8
16
Programozás / Pascal fordító retro gépekre
« on: 2021.January.01. 22:28:02 »
Turbo Rascal Syntax Error - ez a neve.
Direkt retro gépekhez fejlesztették, főleg demo és játék írására. 16 platformot támogat, köztük CPC-t és Spectrumot is. Nem tudom, a fejlesztő benne lenne-e a választék bővítésében és EP-re is kihegyezné-e.

17
Egyéb témák / 2020 termése
« on: 2021.January.01. 12:44:10 »
Hirtelen ezekről tudok:

CPC konverziók by Geco:
Renegade
Short Circuit

TVC konverziók by Geco:
Cross Fire
Donkey Kong Junior
Fuss!

Spectrum konverzió:
Coloristic (by Povi)

Povi Tetris programot kezdett írni (talán kész is van?), videó van csak róla.

Demo:
Bad Apple (by IstvánV)

DRVTEST by Bruce

EPtelera mod CPCtelera-hoz (by Geco)
Scoretrack módosított változata (by Geco)

Részemről:
Dots and Gems 1-2
Multetris (TVC basicből átírva)
midik

18
BASIC programok átírása / Multetris (TVC)
« on: 2020.December.26. 21:54:27 »
Nemrég írt valaki TVC-re egy logikai játékot basicben. Gondoltam, átírom EP-re. Kicsit lassú lett, de a Zzzip simán lefordította.

A játék célja, a képernyő alsó részén lévő elemeket elhelyezni a felső rácsos részen. Ha egy sort teljesen kitöltenek az elemek, akkor az a sor eltűnik, mint az igazi Tetrisben. Minden sor eltüntetéséért kapunk egy pontot. Összesen 86 pontot kell összegyűjteni, mert 86-ban jelent meg a TVC.
Meg kell adni, melyik alsó boxból vesszük ki az elemet, és hogy a felső rácsos részen hova tesszük, ezeket számokkal kell bepötyögni. Először az alsó box számát (1-3) kell megadni, utána a felső rácsos részen azt a koordinátát, ahol az elem kezdődjön, először a függőleges, utána a vízszintes koordinátát kell megadni, mint a torpedós játéknál.
Ha minden kötél szakad, az "m" billentyűvel segítséget lehet kérni, 3 segítség van összesen.
Ha már semmiképpen nincs tovább, a "q"-val ki lehet lépni a programból.
Snapshotban a Zzzippel fordított változat:
* Multetris 2020 from TVC.ep128s (55.59 kB - downloaded 123 times.)
* Multetris 2020.zip (14.01 kB - downloaded 126 times.)
26028-2

Ez most (egyelőre) a TVC-s játék egy az egyben átírt változata, semmi extra nincs benne, de még lehetne rajta fejleszteni, színesíteni, stb.

Az átírás menetéről néhány érdekesség, hátha valakit érdekel:
A TVC képernyője (4 színű módban) 32 karakter széles (az EP-é 42), ezért 32 széles videolapot nyitottam. A függőleges méretet 27-re állítottam be, így talán kicsit túl lent van a kép. Azért adtam meg 27-et, mert a grafikus képernyő koordinátái így esnek egybe a legjobban az EP-s koordinátákkal, a grafikus képernyő így lesz a két gépen szinte ugyanakkora függőlegesen. TVC-n egyszerre szöveges és grafikus a képernyő, szövegesen 24 karakter fér el rajta, mint EP-n alapból, grafikusan viszont nagyobb, mint az EP-s 24 karakter magas képernyő. Ez azért van, mert a TVC-s karakterek egy pixellel magasabbak, így több hely kell nekik. A játék vegyesen használ PRINT és PLOT parancsokat is, ezért állítottam akkorára a képernyőt, mint TVC-n, 27 karakter magasra (ami a grafikus képernyő magasságának felel meg.)
Először attribútum módban akartam megcsinálni, hogy több szín lehessen majd, de ott szembesültem a ténnyel, amit karácsonykor írtam, hogy külön kezeli a PRINT-tel és a PLOT-tal rajzolást, "két ceruzát használ". Így 4 színes mód maradt. Itt a probléma az volt, hogy ha felülírunk valamit, akkor azt szóközzel nem lehet letörölni, TVC-n meg igen, így papírszínnel felül kellett írni előbb azt a helyet.
A legnagyobb gond az volt, hogy TVC-n rengeteg utasítást bezsúfolnak egyetlen sorba. Ezt szétszedni nem lenne olyan nehéz, de a sorszámozás igen sűrű volt. TVC-n egy renumber segített volna, de sajnos rosszul működik a TVC 64+-ban a renumber. A program tele volt gosub-return utasításokkal. Először ezeket átírtam mind call-def rutinokká, közben a gotóknál bejelöltem, melyik hova ugrik. Az egészet txt fájlban szerkesztettem. Szerkesztés közben a sok utasítást szétszedtem több sorba, közben a sorszámokat úgy módosítottam, ahogy kell. A DEF-ek miatt keletkezett egy rakat belső változó, ezeket külön kellett deklarálni a program elején NUMERIC után. Ráadásul ha nem adunk értéket a változóknak, akkor TVC-n (és sok más gépen) alapból 0 a numerikus változók értéke, EP-n meg hibaüzenet van, ezért néhány változónak 0 értéket kellett adni az elején.
Gyakorlatilag alig volt más eltérés. Ha egy utasítás lett volna egy sorban, szinte át se kellett volna írni a programot, futott volna, ahogy van.
Egyéb eltérés: CLS helyett CLEAR SCREEN vagy CLEAR #x kell.
Eltérés még, hogy ha PLOT-tal adjuk meg a PRINT-elendő szöveg koordinátáit, TVC-n nem kell vessző a PLOT végére, EP-n igen, mert EP-n akkor a pontot is odateszi, ami nem szép, pl.

TVC: PLOT 300,300:PRINT "text"
EP: PLOT 300,300,:PRINT "text"

Másik eltérés a GET használata, TVC-n a GET A$ önmagában billentyűleütésre vár és nem is megy tovább, amíg nem ütünk le billentyűt. Ehhez EP-n 3 utasítás kell (ha nem akarjuk a GOTO-t használni):

DO
  GET A$
LOOP UNTIL A$=""

TVC-n erre egyetlen GET A$ elég.

Volt még egy helyen eltérés, ott TVC-n IF NOT A$="3" THEN volt, amit az EP vagy nem ért, vagy máshogy értelmez, ezt kellett átírni IF A$<>"3"-ra.

19
Weboldalak / Hungame.blog
« on: 2020.November.06. 19:32:31 »
Ezen az oldalon nincsenek még Enterprise játékok. Magyar fejlesztésű játékok gyűjtőhelye ez, mindenféle platformmal foglalkozik. Elsősorban hivatalosan megjelent, magyar fejlesztésű játékok kerülnek ide, de az oldal tulajdonosa szerint speciálisabb esetekben nem hivatalosan megjelent játékok is kerülhetnek fel. Ezért a TVC-s IK+ például fent van.
Elsősorban milyen gyári, magyar fejlesztésű EP játékokról tudtok? Sajnos kapásból ki lehet zárni sokat, ami elsőnek annak tűnt, pl. Turbó Rudi. A gyáriak közül nem tudom, mi marad. Az általunk fejlesztett mindenféle játékok is nyomulhatnak, pl. Geco, Povi, Tomato77 fejlesztései, amik kapásból eszembe jutnak, hátha érdemesnek tartaná az oldal tulajdonosa feltenni.

20
Programozás / Különböző fajta Enterprise gépek programozása
« on: 2020.September.10. 18:46:54 »
Az angol és a német gép között van valami olyan különbség, amire figyelni kell programozásnál, hogy mindkét gépen fusson a program, lehetőleg egyformán? Nyilván a vload, vsave parancsokat nem szabad használni. Talán a Snooker, vagy valamelyik program csak az egyik fajta gépen fut. És mintha lettek volna olyan basic programok, amik csak az egyiken futnak.
A karakterkészlet más, ékezetes betűket használnak német gépen, angol gépen más karakter jelenik meg, ezzel sajnos nem sokat foglalkoztak régen a (basic) programok.

Az EP64 és EP128 különbségei már ismertebbek, máshol van a memóriában pl. a karakterkészlet és még pár dolog.
Az EP64 mind angol gép? Vagy van valami összefüggés aközött, hogy milyen lehet a 64-es gép, vagy hogy a német gép lehet-e 64-es is, vagy csak 128-as lehet-e?

Olyan programok is voltak régebben, amik magnós gépen futottak, Exdos-szal már nem. (Nem csak azért, mert magnóról akart tovább tölteni.)

21
BASIC / Dots and Gems 2
« on: 2020.September.06. 18:08:41 »
8 új pálya, a pályák egy része kétszer akkora, mint a régi verzióban. Mindegyik pálya teljesíthető, még ha elsőre nem is úgy tűnik. Néha nem szokásos dolgok kellenek a pálya teljesítéséhez.
A szintek véletlenszerű sorrendben jönnek.
A játék alatt több zene váltja egymást. Kicsit átvariáltam a főcímzenét is, és pálya teljesítésekor is más kicsit a zene.

A pályák nem fértek volna be a programba, így mindig tölteni kell. Magnós géppel sajnos kb. használhatatlan a játék, mert összevissza véletlenszerű sorrendben tölti a fájlokat. Floppys, HDD-s, SD-s Enterprise-szal működik. Emulátoron a legegyszerűbb módszer, ha nem akarunk image file-t létrehozni: Enable virtual file I/O engedélyezése, 10-es szegmensre epfileio.rom-ot betenni, kiadni a :def_dev_file parancsot, ALT+F-fel kijelölni egy könyvtárat a meghajtón és oda másolni mindent. Snapshotot nincs értelme feltenni, mert a fájlokat akkor is a munkakönyvtárból kellene tölteni. A Zzzippel fordított program nem szereti a rezidens programokat, így a ramdisket sem, így azzal sem tudtam megoldani.

Kicsit sokáig tart néhány pálya kirajzolása, főleg a majdnem 200 karakter magas pályáé. :D Gondolkodtam azon, hogy ne töltse be mindig újra ugyanazt a pályát, ha elvesztettünk egy életet, de nem tudom, van-e jelentősége. Csak emulátorral próbáltam, talán SD-vel, floppyval se tart túl sokáig.

A régi verzióból a gems.env és gems.hi maradhat a régi, a karakterkészlet, gems2.chr kicsit frissült a régihez képest.

22
Egyéb témák / Beszélő programok Enterprise-ra
« on: 2020.June.30. 12:19:17 »
A legismertebb talán a SAY. De van másik kettő program is, ami teljesen ugyanazt hozza, csak más a működési elve: a Super talk és a Mikrobi. Annak ellenére, hogy teljesen ugyanolyan a hangjuk, mind a három programot más készítette. Ez hogyan lehet? Voltak más gépre hangminták, amit többen is megtaláltak és felhasználták EP-re, vagy először megírták az egyik beszélő programot, és ebből mások kiszedték a hangmintákat és saját programot írtak? A SAY-t Devilsoft készítette, a másik kettő készítőjének nevéről nem is hallottam. A Super Talk szerzője a help szerint Thomas Fabian, az ep128.hu-n Fábián Tamás szerepel, nem is tudni, magyar volt-e.

23
BASIC / Dots and Gems
« on: 2020.May.27. 12:34:35 »
Össze kell szedni az összes drágakövet és legalább 200 bogyót, hogy le tudjuk győzni a szörnyeket.
A drágakövek az energiánkat is növelik (maximum 4 lehet). Ha legalább 4 az energiánk, újabb drágakő felvétele kinyitja a kaput, hogy a maradékot is fel tudjuk venni. Azonban vigyázni kell, mert ha nyitva a kapu, újabb drágakő felvétele becsukja a kaput. Így ha érintkezünk a szörnyekkel és 4 alá megy újra az energia, amikor a kapu már nyitva volt, taktikáznunk kell, hogy ki tudjuk nyitni a kaput és teljesíteni tudjuk a pályát. Ebben a tűzgomb is segíthet végszükség esetén, ettől egy egységgel csökken az energia, szorult helyzetben harakirit követhetünk el.
Ha drágakövet felveszünk, a hangeffekt jelzi, hogy a kapu éppen kinyílik-e vagy becsukódik, vagy épp semmi nem történik vele.
Érdemes végigjátszani, vannak benne meglepetések.
Nem vagyok benne biztos, hogy az utolsó pályákon is jól sikerült a palettát belőni, de vagy ötször lecseréltem másikra.
A pár éve Ferro73-mal itt közösen fejlesztett Dot Collector Turbo Edition folytatása ez. A Dot Collectorra próbál épülni az egész, ez lehet, hogy hátrány, és attól a játéktól elszakadva kellene majd átdolgozni például a kijelzőket.
* Dots and Gems.ep128s (59.58 kB - downloaded 222 times.)
* dots and gems.zip (29.28 kB - downloaded 215 times.)

24
TVC-ről / Cross Fire
« on: 2020.January.03. 14:56:58 »
Valaki írt TVC-re egy lövöldözős-logikai játékot. Eddig csak Facebookon láttam a TVC-s csoportban, belinkelni nem tudom. Youtube-on csak a zenéje van fent. Nincs kedve valakinek átírni? Lehetne rajta extrásítani, hogy jobban kihasználja az EP képességeit (grafika, zene).

25
Egyéb témák / 2019 termése
« on: 2019.December.31. 19:45:56 »
Közeleg az év vége, bár még van pár óra, de érdemes lenne összegyűjteni, milyen újdonságok születtek EP-re (hardver, szoftver). A Letöltések mappa alapján is:

Átiratok:
  • International Karate (C64)
  • Mag the Magician (Spectrumról, MSX grafikával ill. Nexről)
  • Cyberun Plus (zenék le lettek cserélve, attribútumhiba a menüben javítva)
CPC-ről:
  • Adiós a la Casta 1-2
  • El Tesoro Perdido de Cuauhtémoc
  • R-Type
  • Nigell Mansell's Grand Prix
  • Inside Outing
  • Green Beret

Eredeti EP program:
  • Treausre Cave (teljes verzió) idén lett kész teljesen. (Vagy már korábban is kész volt?)
  • Banana 2 (az 1. rész már tavaly megvolt?)
  • Entersnake (az 1. verzió lett kész, másik kettőbe belevágtunk csak)
  • (Cím nélküli létrás játék játszható, de félkész.)
  • Sok midi zene

Hardver:
  • MP3 Player

Kapásból ezek, lehet, volt más is.

26
Programozás / EXDOS
« on: 2019.December.29. 23:07:26 »
Van olyan EXDOS parancs, amivel egy mappát egy az egyben át lehet másolni egyik lemezről a másikra? Úgy értem, hogy a mappát létrehozza az új lemezen és belerakja a forrásmappa fájljait. Mint mikor Windowsban a copypastéval egy mappára kattintunk és átmásoljuk.
Nekem csak úgy megy, hogy
Code: [Select]
:MD e:ujmappa
:CD e:ujmappa
:CD a:ujmappa
:COPY a: e:
:CD e:..
:CD a:..
Ez kicsit hosszadalmas (még ha alapértelmezetté is választom valamelyik meghajtót és nem kell a betűjelét mindig beírni).

(Nem találtam EXDOS topikot, így létrehoztam egyet.)

27
Letöltések / Downloads / Midi songs
« on: 2019.December.24. 22:05:50 »
Eddigi Enterprise midi fájlok (epm) gyűjteménye.
Collection of Enterprise midi files (epm) that were created until now
* EP midi songs 24Dec 2019.ep128s (936.76 kB - downloaded 253 times.)
* EP midi songs 24Dec 2019.zip (715.47 kB - downloaded 263 times.)

28
BASIC / Scrollos karakteres létrás játék
« on: 2019.August.27. 22:20:33 »
Ez csak sima karakteres képernyőn fut, így enyhén szólva nincs nagy színpompa. Majd meg lehetne csinálni gracha módúra is, de mivel a pályaelemek 4 pixel szélesek lennének akkor, így nem lehetne túl jól megrajzolni.
Ez még csak félkész változat. Végig lehet játszani, de nem történik semmi, ha összeszedtük az összes kincset és akkor sem, ha elfogynak az életek. Oldalt ki lehet menni a képernyőből, ami hibát okoz, keretet kell majd még rajzolni oldalra. Néha ott marad a krapek vagy a szörny karaktere, ha elhalálozunk.
Nem mondható a strukturált programozás példájának. A program alapjait régen írtam. Amit most írtam bele, ott van csak strukturáltság.
Eredetileg egy tömbben tárolta a képernyő minden karakterét, hogy ne kelljen állandóan kiolvasni a képernyőről, hogy hol mi van. Ezt viszont nem úszhattam meg, át kellett alakítani a scroll miatt, hiszen a hatalmas képernyő minden elemét nem lehetne tömbben tárolni.
Nincs még címképernyő meg zene meg semmi. De játszani azt lehet már így is.
Nem tudom még, mi legyen a játék címe.
* Enyhe lode runner.ep128s (47.06 kB - downloaded 231 times.)
* lode 000.zip (9.88 kB - downloaded 214 times.)

29
BASIC / Entersnake 2 - scrollos gracha kígyós játék
« on: 2019.August.22. 19:28:31 »
A grafikai topikban már úgyis lebuktattam magam, így itt van, ami eddig kész van a játékból. Az Entersnake játékot kezdtem átdolgozni. Az első 3 pálya kész van, ezen kívül még sok apró és kevésbé apró dolgon kell majd még finomítani. Például nem tudom, hogy amikor a játéktér széle is megjelenik a képernyőn fent vagy lent, akkor is scrollozzon-e tovább és a játék szempontjából lényegtelen terület is jelenjen meg, vagy akkor már ne legyen scroll, hanem a kígyó mozogjon a pályán, ne a pálya a kígyó alatt. Ha ott nem lenne scroll, több IF kellene a programba, ami lassítana, de Zzzipnél talán nem lényeges.
Még nincs mindegyik korábbi pálya ehhez a képernyőhöz igazítva, így a magasabb számú szinteknél a falak egy része a játéktér felett jelenhet meg. Viszont ha mindenki arra szavaz, hogy ne legyen scroll, amikor a játéktér széle is megjelenik, akkor vissza kell alakítani az eddigi pályákat is, mert így a 12. sorban kezdődnek a pályaelemek, mert az első 11 sorba a játék szempontjából nem kerül semmi, de érdekes és vicces feliratokat vagy ábrákat oda is lehetne tenni, ahogy most is van már ott valami.
Elvileg 182 karakter magas is lehetne a pálya, majd később tervezek ilyen pályát is hozzá.

Ez most nem soronként változó palettás, mert úgy nem tudnám scrollozni a pályát a hagyományos módszerrel, az egész játéktéren ugyanaz a paletta. De így se csúnya.
Endi, ha van kedved, csinálhatnál jó sok palettát a játékhoz! Úgy tervezem, hogy bizonyos powerupok is megváltoztatnák a palettát.
Lenne majd csúnya meglepi is, ahol a 3 színből 2 szín a háttér színére vált, és úgy kell átvészelni, amíg fel nem tud venni a játékos valami színváltó tablettát.
A menühöz is jó lenne normális paletta. Amit sokadjára belőttem, az nem az igazi szerintem.

30
BASIC / Turbó Hamika vs basic Entersnake
« on: 2019.July.04. 11:15:19 »
Kivettem minden gyorsítással, lassítással, sebességmódosítással kapcsolatos dolgot az Entersnake-ből. Ezen kívül az egyik powerup megfordítja a pályát, ha 16-nál kevesebb bogyót szedtünk még össze. (Ezt talán a zzzippelt változatba is be lehetne tenni, mindenki a plafonon lenne tőle. :D ) A menüből kivettem a nehézségi fokozatok közötti váltás lehetőségét, mert pont a sebességet érintette a nehézségi fokozat. Mást nem csináltam vele.
Gyorsnak nem mondható. Nem tudom már, a Hamika milyen sebességű volt, sokkal gyorsabb volt-e. De el lehet ezzel is játszani, ha valaki nem siet sehova.
Ami még bug, hogy elhalálozásnál várakozás híján pillanatok alatt összeomlasztja a kukacot, ide tényleg kéne lassítás, várakozás. Nem túl béna, hogy minden set character után beteszünk valami lassító ciklust? Nincs valami szebb megoldás?
Lehet gondolkozni még, mivel lehetne gyorsítani. Pl. ha kivesszük a zenét vagy egyszerűsítjük, kicsit talán gyorsabb lenne. Vagy ha játék közben nem rakna le powerupokat, hanem csak a pálya elején és amikor az idő letelik. De azt is lehet, hogy egyáltalán ne legyenek powerupok, ez azért kár lenne.
Ferro módszere a karakterek figyelésére biztos dobna a sebességen.
A pálya kirajzolását kísérő hangeffektet is ki lehetne venni, helyette a ciklus elé tenni be valami envelope formájában hasonlót.
Amikor pálya végén kitessékeli a kukacot a kapun, az nagyon lassú.
Viszont pályákat még lehetne beletenni bőven, mert a Zzzip miatt nem kell figyelni a sorszámkorlátra. Így talán még 50 pálya is lehetne.
A címképernyő alá lehetne tenni zenét is, mert miért ne, négycsatornásat gyűrűmodulációval. Bár az már sok a basicnek, ha nem lassú a zene.
* Entersnake basic alpha.ep128s (50.56 kB - downloaded 238 times.)
* Entersnake basic alpha.zip (8.83 kB - downloaded 231 times.)
Ferro73, betennéd ebbe is a SPEEK-es megoldásaidat? Itt nem kell arra figyelni, hogy Zzzippel fordítható legyen.

Pages: 1 [2] 3 4 5 6 7 8