Welcome, Guest. Please login or register.


Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Tuby128

Pages: [1] 2 3
1
Magyar fordítás később (Hungarian translation comming soon)

I was thinking today, how it would be possible to accelerate the Enterpriste like a GPU in a PC doing nowdays.

 We have a slow speed Z80 with lack of integer multiplication/division and floating point math calculation. There are mathematical instructions built-in in the ROM, but the routines are very slow it takes more CPU cycle to execute.
 Also there is no built-in sprite handling in the video processor (Nick).

 Various demos from the recent years are already showed us, that the Enterprise would be capable to show a cutting edge pictures and/or sounds, the only problem that the calculations are too slow, because of the missing instruction set.

 My idea would be a hardware, which uses 4+ free segments of the EP memory, and capable of receive memory mapped I/Os, and also memory blocks for manipulation.
 Certain memory would be dedicated to matematical instructions, other ones for fast memory block operations.

 Let's see some examples:
- Trigonometrical and floating point instructions
 Z80 does not have any "higher" mathematical instuctions like multiplication, division, sin(x) cos(x) , matrix table calculation.. or just even 32bit instructions.
 This instructions are mandatory for first person shooter games, like Total eclipse, Driller, Dark Side where a lot of coordination transformation is happening during movement.
 Imagine that the Mandelbrot picture in is basic will be ready in hundred milliseconds.
 Or a raytracing image rendering in seconds instead of 30 minutes (with turbo) see: https://enterpriseforever.com/video/raytrace/

- Fast memory block copy and manipulation (for sprites)
 In the hw accelerator memory we can store big background pictures and multiple small pictures (sprites) with masks. And the Z80 is going to tell the movement of a small picture (sprites) and the animation phases, and the accelerator makes the actual frame. The only task for Z80 is to copy all or part of the picture into the video memory. For 2D or 3D games it could be handy.

- Data compresson acceleration
 Nowdays we have many efficient working codecs from the PC world, so the pictures/sounds can be compressed very compact. We have not much memory for the Enterpise, so hi-deteiled interlaced pictures or trailing videos in game chapters could be played fast.
 The Z80 could extract the compressed filed and copy to the video memory just-in-time.


The "Hardware Accelerator" could be a fast FPGA which execute all the instructions in 200MHz. So the Z80 gets the result after it's request immediately.

Probably there are much more things/instructions, which would be nice to have, unfortunately I have no more idea right now.

2
For english version of this post see below.

:HUN

Új hardver fejlesztésén töröm a fejemet.

Arra gondoltam, hogy az EP bővítő élcsatlakozójára rádugnék egy picike bedobozolt áramkört. Ez csak 2-3 cm széles lenne. Erre a dobozra rá lehet dugni 1 vagy 2 kábelt, ami max 1-2 méter hosszú lehetne. (ez a hossz csak egy becslés)
 A kábel másik oldalán egy visszaalakító lenne, ami egy 2x33 pines élcsatlakozóban végződne. Ezt aztán rá lehet dugni akár egy exdos kártyára akár egy spectrum emulátorra, esetleg speciális USB 2.0 átalakítón keresztül egy PC-re.
 A lényeg hogy az EP buszát meghosszabítanám úgy, hogy a túloldalon az eszközök akár mozgathatóak is lehetnek a flexi kábel miatt.
 Az összekapcsoláshoz a legnépszerűbb technikát választanám, egy lapos ethernet kábelt RJ-45-ös csatlakozóval, persze NEM IP protokoll futna rajta hanem LVDS jelek.
A kábelről kép a csatolmányban.
 Gyakorlatilag az EP lassú párhuzamos jeleit átalakítanám gyors soros jelekké, és azokat átküldeném a kábelen, majd visszalakítanám újra párhuzamos jelekké.
 Tehát a
24 cím bit
8 adat bit
+23 más jel (RD, WR, WAIT, INT, RESET ... stb)
összesen kb 55 jelből egy kb 8 BYTE-ot állítanék elő, amit aztán sorosan villámgyorsan átküldenék mindkét irányban a 2x4 éren. Természetesen az irányokat figyelembe fogom venni.

 A nagyon gyakran használt eszközöket szeretném első sorban rákötni, mint exdos, vagy akár egy buszkiterjesztő egységet, hogy a memória bővítő óra modul és egyéb ilyesmi bedobozolva az asztal alatt vagy a monitor mellett lehessen.
 Kérdés, hogy mely jelek hagyhatóak ki a listából. Pl a Z80 órajele, illetve a NICK chip jeleinek nem látom értelmét továbbküldeni. Nem zárkózom el tőle, csak jó lenne megindokolni hogy miért kellhet.
 
:UK

 I am thinking to make a new hardware.

 My idea would be a small boxed PCB which can be connected to the EP Bus expansion connector. This box would be 20-30mm width. And we could plug on that box 1 or 2 cables, which could be max 1-2m long. (the length is just an estimation)
On the other side of the cable would be a translator, which ends in a 2x33 pin edge connector. This connector than could be connected to a exdos card or maybe a spectrum emulator card. I can imagine an EP-BUS/USB 2.0 converter to connect the EP to an PC.
The main thing is I want to lengthen the EP bus, that on the other side the devices would be moveable because of the flexible cable.
 For the connection I would use the most popular technology, a slim ethernet cable witch RJ-45 connection, of course NOT with IP-Protocoll, I would use LVDS signals.
A picture from the cable is in the attachment.
 Practically I would transfer the slow parallel EP signals into fast differential serial signals, and send them over the cable, on the other side I would transfer back to parallel signals.
Thus the
- 24 Adress bits
- 8 Data bits
+ 23 other signals (RD, WR, WAIT, INT, RESET ... etc)
these are about 55 signals which can be converted to a 8 BYTE, which I would send lightning-fast both direction over the 2x4 wires. Of course, I am going to keep in mind the directions.

I would give support mainly the very often used devices, like EXDOS or the Bus-Expansion (distributor) device which has more socket for more devices, thus a connected memory expansion card, clock module, etc. could be placed under the desk or next to the monitor.
The question is which signals can we left out from the list. For example, the clock signal of the Z80, or some signals for the Nick, I cannot see why I should send them over. I am not excluding the possibility, I need only a strong reason why we might need it.

3
Hardver / Enterprise alaplap elcsúszása
« on: 2022.January.08. 07:28:27 »
Ma kezembe került egy EP128.
Nem megy a külső joystick tűzgombja.
 Megvizsgálva az élcsatlakozót, látszik hogy el van csúszva a nyákrajz az alaplap széleihez képest.
 Emiatt ha betolom a joystick csatlakozót, nem az aranyozott rézsávra csúszik rá, hanem mellé. Illetve ki is van kopva.
 Az képeket megnézve szerintem amikor a router kimarta az elkészült nyomtatott áramkört, akkor szerintem nem a megfelelő pozícióban tette. Vagy pedig ha a pöckök voltak legelőször kimarva, akkor a ráfotózott rajzolat csúszott el.
 Megpróbálok annyit faragni hogy a helyére kerüljön.
 

4
Kijelző / Egyes tévéken hullámzó kép
« on: 2022.January.07. 20:17:31 »
A Magic Ball-nál és a Forma 1-nél Professional Ski Simulázotnál a fekete fehér tv-m képe hullámzik.
Ez akkor van ha a vízszintes vagy függőleges szinkron nincs jól. (Nagyon érzékeny szegénykém)
Vajon miben különbözik ezen két játék sorparaméter táblája a többitől?

5
VIDEO: / A Mátrix - Attributum módban
« on: 2022.January.04. 04:52:38 »
Multkor olvasgattam a nick processzor leírásait, és arra gondoltam megcsinálom a mátrix képernyőt.
Először a memóriába akartam nyúlkálni direkt módon, de aztán rájöttem, hogy azt elkészíteni sokáig tartana, ezért IS-BASIC-ben csináltam meg.
Valódi gépen írtam meg feketefehér képernyőn. Most emulátoron teszteltem és jónak tűnik. Sajnos az alapgép nem elég gyors.

A harmadik sorban egy POKE-kal letiltottam a megszakításokat, így csak a meleg resettel lehet kijönni a programból.

 Furcsa volt újra programozni basicben. Ami nagyon érekes, ha valami hosszúnevű valamit mégegyszer le kell írni az egyik programsorban. Akkor mai pc-n a COPY és PASTE parancsokat használnám. EP-n ez nem volt, ezért SHIFT-INS kombinációkkal egy-két üres sort be kell szúrni, majd LIST paranccsal listázni a sorszámot ahol a kívánt szöveg már egyszer előfordul. Ezután pedig a visszatörléssel (ERASE) az új sorba illeszteni. Borszasztó körülményes, de anno máshogy nem lehetett.
 Hihetetlen mennyit használom az F5 és F2 billentyűket. Meg a Renumber is sokat segít.


6
Egy virtuális XP gépen sikerült lefordítanom a EP32 Emut. Régebbi Visual Studio 2005-tel és DirectX 8 SDK-val.
Kelleni fog később tesztre az emulátor, ha valódi HW-rel tesztelni fogok.

 Amire rájöttem, hogy Win Vista felett már máshogyan vannak a billentyűkódok a Windows rendszerben, ezért van pl. hogy a jobb shift nem működik Win10 alatt.
Most próbálkozom, hátha találok rá velami megoldást, ehhez meg kell érteni a kódot, és hogy a Windowsban mit csinál pontosan.

:UK
I successfully compiled the EP32 EMU on a XP machine. I made it with an older Visual Studio 2005 and a DX8 SDK.
I need it for later test, when I test with a real hardware.

 What I figured out, that the Win Vista or later providing the keyboard scan codes another way in the Win system, thus e.g the right shift ist not working under Win 10.
I'm trying to find a solution, but first I have to understand the code, how and why the code works that way.

7
Játékok / Rainbow Island - átírás EP-re
« on: 2021.December.06. 16:50:24 »
Ocean fejlesztése az Rainbow Island játék.

https://spectrumcomputing.co.uk/entry/724/ZX-Spectrum/Rainbow_Islands

Van-e Enterprise-ra ez a játék, és ha nincs akkor lehetséges lenne-e átírni?

8
Játékverseny / Chucke egg
« on: 2021.January.31. 18:53:19 »
Örökös játékom. Bárki feltölthet eredményt egész évben.

9
Programozás / JOY.EXT Bővítő / Extension
« on: 2021.January.04. 23:51:21 »
Megtaláltam a Joy.ext bővítőt. Betöltöttem az Enterprise-ba, és látszik hogy ott van (lásd csatolmányt), de nem tudom használni.

Itt egy nagyon rövid leírás, a "Joy.ext"-re kell rákeresni: http://www.ep128.hu/Ep_Util/Util.htm

Itt a letölthető fájl: https://enterpriseforever.com/letoltesek-downloads/egyeb-misc/?action=dlattach;attach=399

Van valakinek valami tippje, hogyan lehet használni a bővítőt?

=English version=

I found recently the "Joy.ext" extension. I loaded to my Enterprise, I could see the extension, but I was not able to use.

The short hungarian description is here, use search on page with expression "Joy.ext": http://www.ep128.hu/Ep_Util/Util.htm

The downloadable file is here: https://enterpriseforever.com/letoltesek-downloads/egyeb-misc/?action=dlattach;attach=399

Does anyone have a clue, how to use that extension?

10
CPC-ről / Inside Outing
« on: 2019.August.16. 18:04:12 »
Inside Outing CPC-ről. Nagyon tetszik, és nagyon szeretnék vele játszani EP-n.

https://www.youtube.com/watch?v=l2UeoS5F3r0

11
Játékok / Batman (Ocean)
« on: 2019.July.28. 14:15:09 »
Merre kell menni hogy a Batmobil szobájába eljussak?
Nem találom.
----------------
Where is the room of the batmobile?
I can't find the way.

12
Programozás / Távoli EP hozzáférés - Remote EP access
« on: 2018.May.22. 18:43:03 »
-- English version below --

Az jutott eszembe, hogy kellene egy PC program, amivel rákapcsolódhatnék egy EP-re.
Úgy képzelem el, hogy USB-RS232 átalakítóval, vagy külön erre tervezett USB-EP hardverrel rákapcsolódhatok a PC-vel az Enterprise-ra, és ablakban láthatnám, hogy éppen mi történik.
 Első sorban a karakteres kép átvitele és billentyűnyomások átvitele lenne a cél, aztán bővülhetne.
 Nekem vagy egy mikrokontrollerem, amivel USB-n keresztül adatokat tudok küleni és fogadni. Ezt a Windows "Custom-HID" eszközként ismeri fel.
 Az eszköz 64 Byte-ot képes írni és olvasni, a maximum sebessége 64kB/s.
 Van egy egyszerű windows forráskódom, amivel megnyitom a kapcsolatot (CreateFile) majd írni és olvasni tudom (ReadFile és WriteFile).
 Ezt az USB-Mikrokontrollert aztán összekapcsolhatnám az EP-vel bármelyik porton, és akár memóracímet vagy I/O-t is olvashatnék direktben, vagy akármit.
 Lehetőségem van a mikrokontrollerben gyűjteni a küldendő adatokat és lelassítva átadni az EP-nek.

Kérdés:
- hogy hogyan legyen a kommunikáció, melyek a maximálisan szükséges adatok amelyeket átküldünk?
- Ki tudná megírni a PC és EP szoftvert úgy, hogy képernyőinformációt és billentyűleütést átadjanak egymásnak?
 
 === English ver ===

 Following thing came to my mind: Imagine a PC Program, which is made for access to EP remotely. It can work via USB/RS232 converter, or with a special designed hardware I can directly connect to a real Enterprise, and in the program window we can see what happens on the EP.
 First of all we need to transfer the character mode screen and the keypresses (image transfer would be too complex), but later we can expand it.

 I have a microcontroller, which is good for read and write data via usb interface of it. Windows recognises my device as "Custom-HID" device.
 This device can recive and send 64 bytes at a time. Maximum theoretical speed is 64kb/sec.
 I have also a very simple windows sourcecode (created in ansi-c), which is goot to open the device (CreateFile) and I can read and write this 64Byte (ReadFile and WriteFile).
 I would be able to conntect the microcontroller to the EP (any port) and I could maybe read some memory adress, or I/O ports, or connect to anything.
 Via microcontroller I am able to buffer the data, and slow it down the communication to the speed of EP.

Question:
- How the communication should work, which are the most important data to be sent?
- Who can contribute to write  the PC- and EP-side software, that the screen-information and keypress information is passed to each other?

13
Játékok / Inside Outing
« on: 2017.July.24. 20:03:17 »
Inside Outing játék

Amstradra jelent meg. Olyan get dexter stilusú és szép színes.
Ki hallott már róla? Esetleg valaki átírta már EP-re???

https://www.youtube.com/watch?v=l2UeoS5F3r0

14
EP32 / Billentyűzet az EP32 emulátorhoz
« on: 2015.May.03. 15:17:35 »
Nekem ez a default emulártor, ehhez szoktam hozzá. Az a problémám, hogy a Hardware > Control Setup résznél, az EP gray keys közt nincsenek a P és L billentyűtől jobbra található jelek. Ezeket szeretném konfigurálni.

 Másik gond, hogy 64 bites Windowsban ezek valami miatt nem mennek. Egyáltalán nem, semmilyen Win bill. kiosztással.
 Van valaki aki ért egy kicsit az EP32-höz és bele tudna nézni?

15
Játékok / Rocky Horror Show
« on: 2015.May.03. 12:52:48 »
A Rocky Horror Show másik kedvencem volt.
 Szerettném másoknak is bemutatni, de jelenlegi állapotában nem igazán élvezhető, mert túl gyorsan telik az idő. Van-e valakinek lehetősége megnégyszerezni a idő telését?

Pages: [1] 2 3