Fontos klub információ
Important club information
Welcome, Guest. Please login or register.


Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Pgyuri

Pages: [1]
1
Speccyalista Nap / Speccyalista Nap 2013
« on: 2013.September.30. 19:42:11 »
Üdv,

Nagyon úgy alakult, hogy nem lesz idei rendezvény, de végül ez sült ki belőle:

"
Közben azért alakul egy gondolat, költőien: "Egy gondolat bánt engemet ..."

Szóval az alábbi szervezetlen parti kezd körvonalazódni:

mottó:   ZX Arok BE--LE Party  2013

szervezés az alábbiakban kimerül:

Balival kitűzzük az időpontot és lefoglaljuk a termet a Bakosfa szokásos emeletén.  Olcsó, gyors megoldás.

A továbbiak:

Amit hoztok, azt esszük.
Amit hoztok, azt isszuk.
Amit hoztok, azzal játszunk.
Amit hoztok, azt nézzük.
Akit hívtok, az jön.
Ami lesz, az lesz.

Vagyis teljesen önszerveződő, önkreátor, önmegvalósító, ön-ön-ön-ön-ön parti elé nézünk.

Semmit NEM VAGYUNK hajlandók senkivel egyeztetni, semmit NEM VAGYUNK hajlandók ezen túl tenni. Magyarra lefordítva még egy hosszabbító se lesz, ha valaki nem hoz.

Minden mindenkitől függ. A dögunalom is és a meglepetések is.
"

Jelenleg az időpont kitűzése zajlik, de erősen november közepe lesz várhatóan. Részletekről később írok még.

Pgyuri

2
Történelem / Mire gondolhattak az EP tervezői?
« on: 2013.April.05. 11:44:57 »
2013. áprilisi klubnapon előjött sokminden, majd egy admin leválasztott egy részt ide:

Mégis részletesebben a témához :)

Kezdem a végével:

Nekem az az érzésem, hogy ezt a számítógépet úgy tervezték, hogy nem volt kész koncepciójuk az egészről, átgondolatlanul belevágtak és utána úgy dolgoztak rajta a szakemberek, mintha nem is akartak volna tudni a másik munkájáról.

Bizonyítékok:

1; A képfelbontáshoz, memóriához alulméretezett sebességű Z80 processzor. Ezzel a 4 Mhz-es sebességgel egyszerűen nem lehet elfogadható sebességgel mozgatni adatokat a memóriában. Egyértelmű rossz választás. Tudom, akartak nagyobbat bele, de akkor meg arra kellett volna mindent tervezni.

2; A képernyő felépítése, működése

Maga az LPT kitalálása és bevezetése zseniálisnak is nevezhető lenne, ha épp pont a legfontosabb szempontot nem hagyta volna figyelmen kívül:

1983-ra bizonyítva volt, hogy a játékok túlnyomó része a gyors vízsszintes, horizontális scroll-t követeli meg, amelyre ez a rendszer nem kínált megoldást.

Miért volt jó valamit úgy hirdetni (utalva Zozo cikkeire is), hogy a számítógép a létező összes 8 bites gép képernyőjét képes emulálni ?  Mit ér a kép önmagában ? Semmit. Povi említette, hogy ezzel a géppel lehet a legtöbb 8 bites gépet emulálni. Ez azért ügyvédi szóhasználattal csúsztatás, mert egyiket sem képes, csak nagyon részeiben. Olyan, mintha a C64-es Spectrum BASIC szimulátort (szándékosan nem emulátort írtam) is annak minősítenénk.

A képernyőnél más gépekre utalás mintha ezt a célt is akarhatta volna szolgálni a reklámon kívül, de ezt csak átgondolatlanul írhatta egy hozzá nem értő.

3; Hangkezelés

Ez is - utalva endi hozzászólására - az átgondolatlanságot mutatja. Valóban minek egy szinte egyező hangrendszer "újrafeltalálása" ? Tényleg ilyen fontos tényező volt ez vagy csak a tervező szakmai szórakozását élte ki rajta ?

4; Billentyűzet

Ha az ár kérdése volt a lényeg, akkor jó a választás, de akkor is tudhatták volna, hogy ezzel nem lesz képes a gép professzionális, irodai, vállalati géppé kinőni magát, mert arra egyszerűen nem alkalmas. Ezt maga a Spectrum bizonyította be, csak oda kellett volna kukkantani. A C64 a maga szerintem rendesen elszúrt billentyűzetével - bár mindenki dícséri a gombjait, de nekem volt szerencsém adatrögzítőként rengeteg nyári munkát végezni vele és pont a gép magassága miatt kényelmetlen a rajta gépelés - simán megggyőzte a cégeket tartósságával.

5; Belső joystick

Erre aztán végleg az a gondolatom, hogy valakinek épp elgurult a gyógyszere, mikor erre gondolt. Újításnak tervezte vagy csak viccnek ?  Zozo ugyan győzködött róla, hogy ezzel ezerszer kényelmesebb a szerkesztés, de lássuk be, hogy nem ez vezette a tervező kezét. De akkor mi ? Mert hogy a gyerekek számára egy gyorsan tönkretehető alkatrész lett, az biztos, de legalább akkor leválasztotta volna a teljes fóliáról egy különre, hogy gyorsan és olcsón lehessen cserélni. De nem ezt tette, mint akit semmi se érdekel. Tény, hogy ezidőtájt még hatalmas szerencsétlenkedés zajlott a vezérlőnyilakkal - lásd C64 shift-es megoldása, Spectrumról ne is beszéljünk, de a többiek is bőven bénáztak az elhelyezéssel - de ettől még egy ilyen pici kilógó "kuki" abszolút nem volt jó döntés. Ha ezzel akarta egyedivé tenni a gépet, akkor ezt egy marketingesnek illett volna azonnal lehúzni.


Az, hogy ez a gép ezektől még zseniális lett, az köszönhető Bruce-nak, meg az IS-BASIC fejlesztőinek, aztán a lemezkezelés kidolgozóinak, mert ezek tették
olyanná a gépet, hogy manapság öröm vele bármit is csinálni. Az, hogy a gépet ki vagy kik és mire szánták, rejtély marad addig, amíg elő nem kerül egy "szent grál", mint például a Primo esetében:


http://primo.homeserver.hu/html/primoroltalalkozo.html   (lásd kép közepén 4 zöld prezentációs szöveg)

Ez egyértelműen mutatja, hogy mi miért volt.


De lehet példa a Spectrum is, ahol a cél a hihetetlenül olcsó ár volt gagyi alkatrészekkel, vagy a Commodore 64, amely hardverével, belső felépítésével egyértelműen a játékgéppé válást tűzte ki célul.

Az Enterprise esetén lehet, hogy jobb, ha sose derül ki :)

Játékgépnek ?   Előtte már bőven volt példa JÓ, játékra alkalmas 8 bites gépekre. Tanulni, átvenni kellett volna sprite-ot, layout-ot, scroll-t, stb.

Vállalati munkagépnek ?  Bah, ha még nem lenne a billentyűzet ilyen problémás, akkor meg minek kellett kínlódni a képfelbontással annyit.

Grafikai munkáknak ?  Még a felbontás alá is támasztaná, de a processzor már gyenge és hát a képfeldolgozást sem épp támogatta.

Otthoni "mire is" gépnek ?  Otthon játék zajlott főleg, arra volt más, a kényelmesebb konzolok. Receptek tárolásához meg ágyúval verébre.

Tanulási gépnek ?  Na, egész jó lenne, de ez azért elég szűk piac, erre gépet tervezni nem épp jó ötlet.


És ne kövezzetek meg, mert talán én vagyok köztetek az egyetlen, aki ezzel a géppel nem találkozott a hőskorban, ráadásul ízig-vérig Spectrum rajongó, de mégis érdeklődéssel, kíváncsisággal, nyomozással, töprengéssel állok hozzá :)És ettől még szeretem ezt a gépet, bár sokat nyom a spectrumalizációja is ebben :)

Pgyuri

3
Játékok / Egysoros játék felhívás
« on: 2012.December.07. 23:37:53 »
Üdv,

A mai (december 7-i) klubnapon előjött egy téma, amely kicsit megmozgatta a fantáziánk és az lett a vége, hogy ki is írnék egy versenyfelhívást.

Feladat:

1 soros BASIC játékprogram készítés.

Szabályok:

A program kizárólag BASIC program lehet, egyetlen számozott programsorból állhat, gépi kódú programot nem tartalmazhat és nem is hívhat. A gép bekapcsolása és elindulása után semmilyen további előkészület nem végezhető, a program begépelése után azonnal RUN-al kell indítani, bármilyen manipuláció kizáró ok.

Határidő:

Tulajdonképpen az lenne a jó, ha nem lenne, hanem minél több érdekes megoldás készülne, de hogy értelme is legyen a felhívásnak, a bemutatás/elküldés határideje legyen a februári klubnap, vagyis 2013. február 7. csütörtök, 15.00 óra.

Értékelés:

A legszínvonalasabb, legjobb megjelenésű, legötletesebb játékot a klubnapon szavazással választjuk ki.

Nyeremény:

A győztes választhat egy EP64 vagy EP128 ...... feliratú ajándékcsomag közül, melyben meglepetés várja, amely remélhetőleg tetszeni fog neki.


Mivel saját magam is szerenék elindulni a versenyen - bár Enterprise BASIC ismereteim jelenleg egyenlőek a nullával - így a beküldés módjáról még egyeztetek és később írok.

Ennek a programírásnak Spectrumon komoly hagyományai vannak, de lehet, hogy mindez Enterprise-on nem lesz lehetséges, bár a programozók mindig megtalálják a lehetetlen teljesítését. Reméljük lesz megoldás!

Byte-ra fel, Enterprise harcosok!

Pgyuri

4
Speccyalista Nap / Speccyalista nap 2012
« on: 2012.October.15. 12:28:39 »
Üdv Mindenkinek,

Idén is megrendezzük szokásos éves összejövetelünket, amely zártkörű, de szeretnénk meghívni az Enterprise számítógép rajongóit is, mert úgy érezzük, hogy a két számítógép között erős múlt- és jelenbéli kapocs van. Zozo - aki spectrumosként is aktív - előre jelezte, hogy biztos részt vesz a rendezvényen és bárkit, aki szívesen csatlakozna hozzá - mert volt Spectrumja, érdekli, kíváncsi, szívesen eljönne, csak a hangulatért (megfelelő rész aláhúzandó) - örömmel fogadjuk.

A rendezvény időpontja: 2012. november 10. 14 órától 23:59:59

Helyszíne: Klauzálház (Klauzál Gábor Budafok-Tétényi Művelődési Központ) 112-es terem

Várható programok:

Beszélgetések meghívott meglepetés vendégekkel (reméljük eljönnek)
Érdekes show
Előadások a Spectrumról
Játékverseny
Szervíz
Beszélgetések, gépasztalok, játéklehetőségek több gépen és géptípuson

A belépő ára 2.000 Ft. lenne, de az EP klub tagjainak 1.000 Ft-ért biztosítjuk a belépést, amely tartalmazza a helyszíni egyszerű retro büfé korlátlan fogyasztását, de egyedi igényekhez este 8-ig rendelkezésre áll a művelődési ház büféje is (az fizetős).

Mivel az a szombati nap előreláthatóan munkanap, így a programokat igyekszünk az érkezésekhez igazítani, hogy lehetőleg ne maradjon le róla senki.

A szervezéshez és az előkészüléshez kérjük, hogy - amennyiben lehet - részvételi szándékod előre jelezd!

Köszönjük és várunk mindenkit szeretettel

Pgyuri

5
Játékok / Wriggler-Ex ... azaz egy bővített változat
« on: 2011.October.14. 13:12:23 »
A Wriggler bővített változata az alábbiakat tartalmazza:

* minden korábbi hiba javítása
* újabb hibajavítások:
     - menüben a színek mindig helyreállnak
     - a start után az indítóbogár pisztolya a helyére kerül
     - a lift csíkot húzott maga alatt a képernyő alsó részén
     - lift irányításának megfelelő kezelése és az "átesés" megszüntetése
     - a koponyák időzítése téves címzéssel történt, ezért némelyik nem tervezett ütemben indult
     - egy-két apró szépséghiba elhárítása (pl. pók kicsit alrébb került, stb.)

és az újdonságok:

* megjelenik egy eddig elveszettnek hitt felirat a menüben
* optimalizált tárgykezelés
* energia-fogyás ki/be kapcsolása (varázs E gomb)
* EP/CPC színek átkapcsolási lehetősége (varázs C gomb)
* összehangolt kukacmozgás 64-es és 128-as gépeken
* 4 kukacos verseny 128-as gépeken
* és hogy hova megy az indítóbogár a rajt után ? ... meglepetés!

Közben felmerült új szépséghibák, amelyek nem fognak javításra kerülni:

* a cseppek képesek a plafonon szétesni gyors teremváltások között (ide-oda lépésekkel)
* kukac jobbra néz és meghal, akkor a csontváza balra állva esik szét.
* a levegőben energia nélkül maradt kukac csak a földön válik csontvázzá
* a térképen van egy nem tervezett átjárás, amely így a DIE-ba vezet
* a liftben hagyott tárgyak lebegve ott maradnak (ebbe tartozik a játékos sírköve is)

Letöltése Zozo által kerül fel, akinek köszönet a betöltőért!

Pgyuri

6
Játékok / Wriggler javítása
« on: 2011.July.26. 09:01:56 »
Üdv,

No, úgy érzem magam, mint az egyszeri régész, aki áll egy kisebb gödör alján és csodálkozva nézi a növények lenyomatát, miközben ha hátralépne egyet, akkor feltűnhetne neki, hogy egy díno lábnyomát vizsgálja. Hát nem épp a szemem szúrja ki egy jó kis bizonyíték ?!

A betűkészlet!  A CPC és EP változat a ZX-es játék, de inkább magának a Spectrumnak a betűkészletét használja. Ez a ZX-ben a ROM-ban van, míg a másik két gépnél bizony ezt be kellett kódolni. Ezek után szinte egyértelmű, hogy a ZX változat volt az első.

Aztán, ha már itt tartunk, egy szembeötlő különbséget is "találtam":

7; A játékidő TIME formában kiírásra kerül (EP), míg a másik változatban ilyen nem volt.

Maradva ennél a pontnál, tulajdonképpen minek is a játékban a SCORE számolása ?   Se ponttábla, se high score, se névbekérés, se semmi. Ráadásul minden bejárt terem után jár 2 pont (miért pont 2?), így még tárolva is van 256 byte-on, hogy merre járt a kukac. Nem lett volna esetlen jobb, ha az elhalálozás végén kiírja, hány termet látogatott meg a kukac, esetleg mennyiből ?  A TIME utólagos bevezetése meg már végképp nem érthető.

A tárgyaknál is érezhető kis tervezői bizonytalanság (véletlenszerűen sorsolja a gép, mi hova kerül, így reménykedni, hogy a kalap jó helyen legyen, kicsit esélytelen, talán jobb lett volna a fix helyeken elérhető extrák):

0: Cup of tea 
1: Cup of tea 
2: Bottle   
3: Cherries
4: Apple
5: Milk shake 
6: Iced burn   
7: Cornflakes
8: Ice cream
9: Door key  (nem sorsolt)
10: Parachute 
11: Money bag
12: Skeleton key (nem sorsolt)
13: Ant spray
14: Grave stone
15: Extra life
16: Hat

Az első 9 csak energia-felvételre való, a kulcsok egyértelműek, de nézzük a többit:

Ejtőernyő:  szép és vicces effekt, de teljesen haszontalan
Pénzes zsák: csak pontokért?
Hangyairtó: ez irtó jó lett volna, csak kár, hogy egyszer használható. Egy kedves kis számláló, jópár fújás sokat dobott volna a végső cél eléréséhez.
Sírkő:  na ez jó ötlet, mert ugye néha reménykedtünk benne, hogy a többi kukac hunyt ott el.
Extra élet: végre egy jó
Kalap: megvéd a cseppektől (ezt csak hallomásból írom, mint ZX-es, nem kaptam ilyen segítséget)

Talán az utóbbinál érzem, hogy valamilyen szinten eltöprengtek a játékmeneten, de aztán közbeszólhatott egy nagy úr, a kiadási határidő. Ettől függetlenül klassz kis játékot kaptunk.

Nem tudom, lenne-e értelme ezt a játékot extrákkal ellátva átdolgozni .... ha már ezen gondolkoznánk, akkor új térkép is készülhetne hozzá, más útvonalakkal, de az akkor már nem a mi kis, kedves Wriggler-ünk lenne, bár lehetne akár a Wriggler 2 is :)  Nem tudom. A ZX-es változatban nincs sok lehetőség, mert nagyon tele van tömve a memória (valószínűleg ezért is maradt jópár dolog befejezetlen).  Majd még töprengjünk!

Pgyuri

zozo: hát igen, sikerült a reg, főleg, hogy a .org címre küldtél :)




Pages: [1]