ENTERPRISE KLUB
2019. május 25., 1055 Budapest, Nyugati tér 9. 14-19 óráig
Részletek
Welcome, Guest. Please login or register.


Show Posts

This section allows you to view all posts made by this member. Note that you can only see posts made in areas you currently have access to.


Topics - Z80System

Pages: [1] 2 3
1
EP128Emu / ep128emu2 RPi build
« on: 2018.November.06. 00:41:09 »
Egy ismerősöm arcade kabinetet akar építeni magának, és miután leszóltam a TFT verziót, elkezdte érdekelni a CRT ...

Ő is RPi -vel nyomul, és kiderült hogy az RPi -n van composite video out, és támogatja a 5xxi -t, 480i -t, meg ilyesmiket,
vagyis ilyen régi CRT TV -ket, composite video bemeneteket meghajtani tökéletes,

és erőlködnek rajta, hogy minnél korrektebb progresszív működésre is rábírják.


Szóval ezeken tipródunk itt, és közben eszembe jutott egy kérdés az ep128emu2 -vel is ...


Ha egy eszköz, amin fut az ep128emu2, az támogatna valami ilyesmit mint 240p vagy 312p, vagy mittudoménmit is kéne támogasson
(nem feltétlenül az RPi, csak elvileg),
akkor lehetne az ep128emu2 -t úgy futtatni rajta, hogy a pixelek 1:1 arányban legyenek kirajzolva ?

Tehát arra gondolnék, hogy ami az emulátorban az EP -nek 1 scanline, azt valóban 1 scanline -al rajzolja ki a monitor ?
Tehát ha mondjuk 240p -t támogatna valamelyik hardver amin fut az ep128emu2,
akkor azt tekintenénk annak a függőleges területnek, amit annó a TV meg tudott jeleníteni,
az itt az emulátorban mondjuk beállítható lenne, hogy a 312 sor melyik 240 sorát jelenítse meg,

de fontos lenne (nyilván), hogy az igazi (mondjuk 240p, PC monitor) szinkronjához legyen szinkronizálva az EP,
és mind vízszintesen, mind függőlegesen 1:1 legyen a pixelek aránya.

Így akkor el lehetne -e érni, hogy ami az emulátorban egy scanline, azt ténylegesen a monitor (TV) 1 scanline -al rajzolja ki ?
(Feltételezzünk mondjuk egy TV -t monitornak, ami ugye 15 KHz képes.)

Tudnánk kapni így "ugyanolyan, hardver scanline -os" képet egy TV -n az emuból,
mintha igazi vas EP lenne ugyanarra a TV -re kötve ?
(Azzal a különbséggel persze, hogy a szinkron az kötött maradna,
ha 240p, akkor mondjuk 240p, és szoftver vágná be a képet 240p -re.)

Ha igen, milyen nehéz lenne ezt beépíteni az emulátorba ?


2
Karbantartás, javítás / EP alaplap felújítás
« on: 2018.October.30. 21:00:01 »

Leghamarabb hetek múlva érek csak el ide,
de addig is elkezdem gyűjteni róla az infót,
hogy mire itt leszek, már tudjam mit kell csinálni ...


Szóval ... ugye van az a közhely, hogy krisztusi korban járó gépeinknél az alkatrészek elöregedési jelenségei már jelentősek lehetnek.

Fogni kell tehát az elöregedésre hajlamos és/vagy arra érzékeny áramköri helyen lévő alkatrészeket és újakra cserélni őket ... na de melyikeket ?

Az összes elektrolit kondenzátor, tantál kondenzátor és tranzisztor ?
Vagy nem kell mindet ? Vagy van még más is, amit érdemes ?


Csinált esetleg már valaki alkatrészlistát a lecserélendő cuccokról, amit akkor meg lehetne rendelni egyszerre, csomagban ?


Szóval milyen információ áll rendelkezésre a dologgal kapcsolatban ?


3
Táp / Tápolási kérdések (Mire ez a nagy feszkó ...)
« on: 2018.October.28. 10:07:55 »
A dolog ott kezdődött, hogy keresnék egy a billentyűzet IC -khez közeli helyet az EP alaplapon,
ahonnan le lehet szedni egy 7V-12V körüli feszültségértéket tápolási célokra,
és mivel Zozo felszívódott per pillanat, ezért elkezdtem nézegetni a dolgokat a weboldalán,
és ott fura dolgokra bukkantam tápfeszileg.

Az még oké, hogy az EP tápom terheletlenül 12.2V feszkóval riogat engem,
azt is elfogadom még nagy kínlódva, hogy az a táp annyira kaki, hogy amint az EP -t rádugom, a feszkó visszaesik 9.6V -ra,

és mivel azt is tudjuk hogy két darab 5V -os feszstab is van az EP -ben, meg nyilván TTL cuccokkal van tele, ezért lesz benne 5V is ...

De akkor mostmár azt hinném, hogy akkor tehát az EP -ben 2 fajta fesz lesz belül: 9.6V és 5V.

De a serial/network csatlakozók körül a doksi emleget 12V,7V és -5V -os feszeket is !!!


Hát ezeket hogyan már ? És mi csinálja őket, és mikor, és hogyan ?


(És egyébként hogy lehet kitalálni, hogy az EP alaplapon melyik feszek hova vannak elvezetve ?)

4
Kijelző / RF modulátor eltávolítása
« on: 2018.October.23. 01:02:49 »

Sziasztok,

Szeretném eltávolítani az RF modulátort egy EP alaplapról.

Csak simán esztétikai okokból is szeretném eltávolítani, mert egy olyan nagy bumfordi, ronda fém kocka,
amihez ráadásul negatív gondolatok és tapasztalatok kapcsolódnak ... :)

Szóval kiszedném, ha az nem egy agyhalott hülyeség ... ezzel kapcsolatban szeretném kérdezni:

- Van -e bármi funkcionális előnye az eltávolításnak ?
Pld. kevesebb fogyasztás, kisebb zaj masfele a gépen (pld. esetleg szebb videójel), vagy valami ilyesmi ?

- Mekkora meló ez ? Csak kiforrasztom az érintkezőit és kész ? Vagy van még egyéb teendő ?

- Szokott lenni egyéb nehézség a kiszedéskor, amire nem számítana a laikus pákász ?


5
Hardver / HID kezelés ReLoaded (Enter the RPi)
« on: 2018.October.13. 14:11:50 »
Korábban az Arduino -s billentyűzet topikban próbapanelig eljutott PS/2 billtyű kezelési megoldásnak volt pár limitációja.

- A kiválasztott Arduino Micro 16 MHz -es jószág volt, amivel assembly -ben kezelt HW megszakítással
(ha nem következett be egyéb időzítési anomália a mikrokontrollerben) kb. 2.5 µS alatt tudok reagálni egy külső megszakításra GPIO lábról.
Ez a sebesség pedig az EP oldalon a megfelelő bill. mátrix sor beállítására még 4 MHz -es Z80 esetén is lehet sovi, 10 MHz esetén meg többnyire az.

- A cucc csak PS/2 eszközöket tudna kezelni, USB vagy bluetooth jószágokat nem.

- Maga az Arduino Micro egy nem túl nagy breakout board az AVR mikrohoz, de szerelni egy normál ház alá már problémás.

- Végül elég nehezen lenne a dolog konfigurálható, én első körben meg sem oldottam,
a konfigurálás a mikrokontroller programjában, fordítási időben történhetett csak meg.
Ha az ember rádugott egy másik billencset, akkor mehetett linux alá fordítgatni,
majd a binárist az Arduino -ra töltögetni. Ez nem annyira jó ... :)


Szóval kéne egy jobb megoldás, ami mindezeket orvosolja ...


A korábbi topikban már jól körberágtuk az egész témát,
szóval most csak fel kell venni újra a fonalat,
és az ott elhangzottakat alkalmazva,
el kell jutni egy következő megoldásig ...

6
Input devices / PS/2 keyboard hardware assembly
« on: 2016.February.28. 11:01:52 »
I have an enterprise machine like this:

https://enterpriseforever.com/hardver/az-alom-ep-projekt/msg53212/#msg53212

It is naked like that, it is not assemled to a case and will not be.


And I have a PS/2 keyboard controller solution with an arduino micro board involved:

https://enterpriseforever.com/hardver/hw-keszites-arduino-val/msg41972/#msg41972
https://enterpriseforever.com/hardver/hw-keszites-arduino-val/msg41897/#msg41897
https://www.arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardMicro


And now, I would like to assemble the above arduino micro to the above EP motherboard,
but I do not have an idea how to tie, how to fix the arduino to the motherboard.

Also I do not know how to tie/fix a PS/2 socket to the EP motherboard.


So, I have the software on the arduino micro and I know how to wire the arduino to the moderboard and a PS/2 socket to use a PS/2 keyboard with the EP.

But if I do the wiring, then the arduino micro and the PS/2 socket will "fly on the air" on the wires ... :)

So what I asking for is an idea or a technique how I can mechanically/physically tie/fix the arduino micro and a PS/2 socket to the EP motherboard above.


Please do not say "using a rope" ... :)

7
Játékok / Sir Fred
« on: 2015.September.26. 19:46:40 »
Érdekes élményem van a Sir Fred -del kapcsolatban ...

(Ami az image -en sirdred -ként van, egyszer ki kéne javítani ...)

Ez a játék annó nekem nagyon betalált, a kalandozó vonalával, és azzal, hogy olyan konkrét a dolog, mindent animál, mindent mutat, lehet benne úszni, indákon mászni, köteleken hintázni, követ dobálni, íjjal lőni és még kardozni is, és mindenhez egy saját game mechanika van kidolgozva, miközben egy korrekt mászkálós kalandjáték ...

Egyszóval az átlag, egy mechanikás (futunk, ugrunk, talán lövünk is) kalandozásokhoz képest kifejezetten gazdagnak és változatosnak, létező világúnak éreztem ...


Viszont eszetlen mód, irgalmatlanul nehéz volt. Nekem is, de mindenkinek aki csak látta, vagy próbálta. A tipikus olyan játék, ami először annyira nehéz, hogy nem tudsz kijutni az első képernyőről. És persze van benne pár idegesítő nehezítés is, de többnyire nem azért nehéz mert szemétkednek, hanem mert először az ember még nem tanulta meg a dolgokat. És ha végre kijutottál az első képernyőről, akkor a következő, vagy a harmadik negyedik sem lesz könnyebb.

Kontrasztba tudnám állítani pld. a Dizzy (főleg a későbbi részek, de azért a koraiak is sokkal könnyebbek ilyen értelemben) megfelelő epizódjaival, ahol a game mechanika, az "ügyességi rész" szinte teljesen hangsúlytalan, kvázi "logikai játék" szintre van súlyozva, amivel úgy "lépsz", hogy mászkálsz egy tojással.

Na a Sir Fred az nem ilyen, ott az ügyesség is hangsúlyos maradt, vagy azon van a fő hangsúly, miközben egy szép keretet és célokat ad a dolognak a kalandozós körítés.


Na és itt érnék a lényeghez: lehetséges hogy az ember ahogy öregszik, úgy ügyesebb/okosabb lesz ilyen játékokban is ? Nem azt mondom hogy most nem nehéz a Sir Fred, de még az is érdekes és szórakoztató hogy az ember rájöjjön a game mechanikák működésére, valahogy régen mintha inkább lett volna ez a rész idegesítő és random, mint megtanulható és érdekes ...

Persze lehetséges van köze ennek a szuperfasza és percíz kontrollereknek is, hisz régen vagy a (már kissé meggyakott) belső joy -jal tolta az ember, vagy a már alig működő meg minden irányba húzó nyamvadt quickshot -jával, vagy pedig a billentyűvel, de sztm. ebben a Sir Fred -ben a billentyűzet kezelést valahogy elronthatták, vagy esetleg az átírás miatt lehet kehes, mert marha érzéketlen valahogy a billentyűzetről irányítva, a külső joy -hoz képest ...


Összefoglalva a dolgot: valahogy a Sir Fred kevésbé tűnik frusztrálónak most, mint annó ... pedig hát az igényszintek nyilván messze túlhaladták mostanra ...

8
Kijelző / Monitor
« on: 2015.August.23. 15:04:40 »
Van specializált TFT és VGA monitor topik, de nincs sima monitor topik ...

Ez lenne az.

9
Display / Using TFT monitor
« on: 2015.August.23. 14:37:49 »
Off topic, I can delete if you would like:

Your monitor solution looks cool (on the videos).
Can you talk about it ?
I always look for a (near perfect) monitor solution ... I have tried many things, but everything has some problem(s) ...

So.
Do you use a TFT with scaler or native ?
Is that a SCART input or VGA input ?
Is that TFT natively support 15KHz or not ?
Is that a real 50Hz configuration or that is only 60Hz (70Hz,75Hz) solution ?


10
Játékok / Demó
« on: 2015.August.22. 16:32:10 »
Emlékszik valaki olyan játékra, aminek a demója komolyabb ?

Demó alatt most nem programverziót értek,

hanem olyasmi "automatikus játékot" mint ami a játékautomatákban is lenni szokott,
amivel ki lehet rakni a "kirakatba" a gépet, és az ott eljátszik magával ...

Konkrétan játékra gondolok, nem dedikált demó programra.

11
Hardver / HW snapshot AKA savegame slots ...
« on: 2015.July.28. 22:02:02 »
SzörG (megnesértődjenekakiknekszintén) áldásos tevékenysége folytán ugye mostanság bárkinek elérhető (ha nem is épp gyorsan ... :)) az SD cartridge.

Ami ugye egy megaálomszuperség ... egy síma szűz EP -hez csatlakoztatva, veszettgyors, nagyméretű háttértár, ami mostmár ráadásul bepasszol az eredeti cartridge házba is, vagyis esztétikailag is sértetlen marad tőle az EP, Zozo pedig szokás szerint megoldotta azt is, hogy a cartridge -ból a megszokott szoftverbővítések se hiányozzanak.

Vagyis ottvan mindenkinek a vas álom EP konfigja, és menüből elindíthatja a cuccát amivel nyomulni akar.

Eddig szuper.

Aztán elkezd játszani bármivel, játszik egy-két órát, valamennyit előrejut mondjuk egy TRN -nel, és másnap vagy egy hét múlva folytatná, de ugye nem szeretné az EP -t addig folyamatosan járatni ...

Emukban ugye ez megoldott, kvázi alapfunkció ... De nekem vason kéne ...

És mostmár itt az SD vezérlő, amibe ráadásul 2 kártyát lehet dugni !

És ha áram alatt nem is szabad cserélni a kártyákat, tökéletes tudna lenni úgy is, ha csak kikapcsolva váltanék snapshot kártyát.

Szóval kéne valami olyasmi hardveres okosság (feltételezem expansion portra), ami egy rászerelt nyomógomb hatására befagyasztja az EP -t, és elmenti a teljes hw állapotot az SD kártyára, természetesen memóriástól, regiszterestől, "mindenestől", és persze képes ugyanezt megcsinálni visszafele is, és folytattatni az EP -vel a futtatást.

Ez egy gigára bővített gépen 1G lenne, de azért a legtöbb gép nem is gigás, meg hát gyors is az SD, meg hely is lenne az SD kártyákon dögivel.

Részleteiben nem kéne túlspilázni (mindíg azzal van a legtöbb meló), hanem ékegyszerűre kéne csinálni,
tehát nem kéne pld. kompatibilisnek lennie pld. az ep128emu snapshot -jával, vagy nem kéne file szinten kezelni az SD karit, csak raw -ban irni/olvasni rá/róla az anyagot,
akár még az sem muszály hogy egy kártyán egyszerre tudjak több ilyen snapshotot eltárolni, majd veszek 10 SD kártyát, ha 10 ilyen save slot kéne nekem ...

Szóval a kérdés az lenne, vajon mekkora meló lehetne ez ?

Gondolom az első nehézség az lehetne, hogy vannak csak írható hardver portjaink, amiket nem tudunk visszaolvasni, úgyhogy azokat ennek a hardvernek monitoroznia kéne az íráskor, és meg kéne jegyezze párhuzamosan, hogy a mentésnél tudja, hogy mit kell majd kimentenie, és természetesen visszaállításkor visszaírnia a regiszterbe.

Én ugyan azt sem tudom hogy ez mennyire lenne nehéz, de felteszem lennének még nehézségek dögivel ... melyek lehetnek ezek ? Vajon hány százalékosan lehet elmenteni/visszaállítani egy ilyen EP szintű hardver állapotát ? Lehet hogy nem lehetne rendesen megcsinálni, hogy mittudomén pld. csak 1-2 demó időzítésénél ne legyen tökéletges, vagy ilyesmi ?

Mondjuk talán annyit lehetne cizellálni a fícsőrkészletén, hogy ha mégis könnyebben megoldható lenne a több slot kezelése egy kártyán (és rá is fér N slot a kártyára az adott hw memóriaméret alapján), akkor oly módon lehetne több slot -ot kezelni egy kártyán, hogy nem csak 2 nyomógomb lenne a hardveren hanem 4 vagy 8, minden gomb egy slot -hoz tartozna.

De továbbra sem kéne semmi kijelző, válogató meg böngésző elektronika/funkció.

Ez arra lenne jó, hogy játék közben is nem csak egy, hanem több állást tudnék kezelni, mert ha a kártyán csak egy slot lehetne, akkor a betöltött állást tudnám csak felülírni vagy nem felülírni, mivel a kártyát csak kikapcsolás után cserélhetném.

Azonban ha ez lenne a bonyolítás, akkor akár a kártyánként egy slot is tökéletes lehetne.

De gondolom, nem ez lenne az igazán nehéz a dologban ...

Na szóval mik a meglátások ? Mennyire lenne ez nehéz dolog ?

12
Kijelző / Külső sprite egység
« on: 2014.September.30. 21:55:58 »
Quote
Nekem innen lesz játékszerem  Hogy mi lesz belőle, az titok. Fogpiszkáló, ha el nem...  (gondolom mindenki ismeri a viccet)
Anélkül, hogy elmondanád mi lesz belőle, nem meséled el, hogy miért pont azt választottad, és hogy miért ?
Az olyanok mint én okulnának belőle ... Szóval kicsit "blogosabban" ...


Quote
Én nem is tennék rá SMD-t, az ördögtől való találmány 

Ha jól néztem ezekből az AVR cuccokból is van DIP. Amit magamnak kinéztem, abból biztos van 

Ja, az AVR -ekből is van DIP -pes kivitel is, de vajon bekerülhetne -e az SD olvasó a cartridge -ba, vagy bekerülhetne -e az USB keyboard a gépházon belülre, ha DIP -es cuccokból lenne összerakva ?

13
Karbantartás, javítás / Szerelés
« on: 2014.September.28. 21:44:33 »

14
Hardver / HID kezelés Arduino -val
« on: 2014.September.28. 04:04:19 »
Ajánlom a videót is, alul :

http://www.adafruit.com/product/1501

bár ennek csak 5 GPIO csatlakozója van,

ennek már 18:

http://www.adafruit.com/products/2000
http://www.adafruit.com/datasheets/ATMEGA328P.pdf
https://learn.adafruit.com/introducing-pro-trinket

Egy ilyen vackot lehet kapni 10 dodóért, és USB -n már lehet is feltölteni rá az anyagot (de azt még nem tudom, milyen szoftverrel a PC oldalon),
viszont ha debuggolni akarod a futó progit rajta, akkor kell venni még hozzá egy ilyen kábelt:
https://www.adafruit.com/product/70
20 dodóért.
Tehát összesen 30. De ekkor normális IDE -ből tolhatod rá a kódot, teljes debug supporttal.

A 18 GPIO pin meg egér esetében 12 (control) + 8 (serial) + 6 (ps/2) = 26 kéne legyen, de aztán lehet hogy control -ból elég az 4+1+1 érintkező is ( vagy akár lehet hogy a serial -on sincs használva mind a 8 ) és akkor már lehet hogy beleférnénk a 18 -ba,

vagy pld. nekem tuti nem fog kelleni a joystick support, és akkor máris beleférünk,

de az is lehet hogy a piacon van hasonló cucc hasonló olcsón, aminek még 2, 4, akárhány GPIO -val több van ...

Egy sima 3 gombos joy bekötésére pedig elég lenne a 18 biztosan, hiszen a joy 9 tüske, EP oldalon pedig össze lehet hozni még szépen is 4(irany)+1(lövés)+1(j)+1(k)+1(l) = 8 tüskéből.



Én simán azt mondom, hogy olyan olcsó, hogy még játszani is megéri kipróbálni ...

15
Beviteli eszközök / Modern egér illesztése
« on: 2014.September.27. 23:37:12 »
Itt van némi okosság a C64 vs Amiga joy -okról:

http://www.c64-wiki.com/index.php/Mouse

Lejjebb van egy táblázat is láb kiosztásokkal ...

Pages: [1] 2 3