Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: NICK (Read 162871 times)

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1291
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: NICK
« Reply #450 on: 2016.October.02. 18:51:32 »
van ügye a hires 2 mód. ilyenkor 2x olyan magas a pixel mint széles. grafikus szemmel nézve eléggé használhatatlan ez. bár nem tudom a "vízszintes tégla" miért jobb, biztos van valami oka.
de amiért most ezt írom: van más gép, ami tudott ilyen "függőleges tégla" arányú pixelt? :)
Felteszem a CGA 640-szer 200-as felbontása is meglehetősen "függőleges tégla" arányú. Commodore földön, ha NTSC masinád volt, mintha ott is magasabb lenne mint széles egy képpont, legalábbis a PAL gépekhez viszonyítva bizonyosan (4:3 képarány mindkét rendszerben, de szabvány szerint csak ~240 látható sor a ~288-cal szemben).

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1291
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: NICK
« Reply #451 on: 2016.October.02. 19:30:57 »
Valószínűleg minden CRTC 6845 alapú masinán lehetséges ilyen felbontást előcsalogatni.

/OFF

Vajon hová tűnt a hozzászólás szerkesztése gombocska?

Szerk.: Érdekes, ezen a poszton meg van ilyen. Lehet, hogy attól függ, hogy van-e benne idézet?

/ON

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14721
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #452 on: 2016.October.02. 19:34:46 »
CPC,TVC is, meg bármi más amiben 6845 chip volt.
Atari ST is, csak ott 4 színnel (külön nagy felbontású monochrom monitorral volt 640x400 2 színnel).
Szóval ebben semmi különös nem volt.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #453 on: 2016.October.03. 02:52:36 »
A CRTC kapcsan szerintem fontos megjegyezni, hogy - mar amennyire en tudom, ismerem! - az nem vegez semmifele megjelenitest, nem is dolga. Attol fuggetlenul lehet tok mas szinszam, felbontas, akarmi, a CRTC "csak" abban segit, hogy eloallitja a megfelelo szignalokat (pl vsync, hsync), meg mindenfele cimeket general, de az pl tok esetfuggo, hogy egyes gepeken ezeket a cimeket hogy hasznaljak aztan fel, es hogyan lesznek belole memoriacimek, adott szamu pixel, memoriaszervezes, miegymas stb stb. Szoval a CRTC onmagaban sem felbontast, sem szinek szamat vagy hasonlot nem hataroz meg.

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1291
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: NICK
« Reply #454 on: 2016.October.03. 08:08:34 »
Hát, igen. Ezt mindig elfelejtem. Azonban – érdekes módon – a CRTC alapú rendszerek jellemzően ezt a maximális felbontást produkálták. Biztosan volt ennek valami műszaki oka, vagy csak egy kitalálta, a többi ellopta, mert így volt egyszerűbb.

Viszont volt még ilyen felbontása a C128 VDC-jének is, illetve a soha el nem készült VIC-III-nak is lett volna pl. 1280-szor 200-as vagy 400-as felbontása is.

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #455 on: 2016.October.03. 09:42:23 »
Hát, igen. Ezt mindig elfelejtem. Azonban – érdekes módon – a CRTC alapú rendszerek jellemzően ezt a maximális felbontást produkálták. Biztosan volt ennek valami műszaki oka, vagy csak egy kitalálta, a többi ellopta, mert így volt egyszerűbb.

Az is vicces amugy, hogy elvileg a CRTC olyat sem hataroz meg, hogy grafikus/karakteres felbontas feltetlen ... Bar _elvileg_ kezel olyan infokat ami karakteres modra 'van kitalalva' (pl hogy melyik scanline-ja egy karakter sornak) ezt szoktak a tobbi cimekkel kombinalni grafikus mod eloallitasahoz, aztan lesz mindenfele gyonyoru non-linear video memoria layout a vegen :D

Quote
illetve a soha el nem készült VIC-III-nak is lett volna pl. 1280-szor 200-as vagy 400-as felbontása is.

Elkeszult - vagy hat mondjuk ugy volt belole ... lehet meg fejlesztgettek volna egy kicsit, bar meg mindig jobban kesz volt mint pl az F011 FDC vagy az F018 DMA controller a C65-ben :) Van belole par - marmint C65-bol meg VIC-III-bol - , igaz vehetsz 20ezer euroert kb egyet :) Mellesleg mivel eppen a VIC-III emulaciot irom ujra a C65 emulatoromban (mivel eddig igen rondan van megoldva), nem kell elmeselned, hogy mukodik, mondjuk eleg nagy rondasag, kulonosen akkor lehet imadni, amikor 320*200-at 256 szinben kipresel magabol 8 bitplane-es modban, hogy szegeny memoria ugy nezi ki, mintha fesu lenne, az egyes bitplane-ek elehelyezkedese miatt, ami nemileg kotott a VIC-III dual data bus design-ja miatt, ha es akkor sprite-oknak sem marad mar igazan eleg memoria a regi VIC-I/VIC-II bank szervezesi elvek miatt. Vicces egy cuccos :) Ja, es van VIC-IV is, igaz az mar nem Commodore, hanem egesz ujkeletu, Mega65 specific :) Amugy 400 pixelt VIC-III is csak interlaced modban tud persze, 1280 modnak meg sok ertelme nincs, es raadasul ilyen bitplane time multiplex alapu cuccos a VIC-III-on. Szerintem amit esszeruen lehet vele hasznalni es normalisan az meg kb a 640*200 (amire van text mod is, hw attributumokkal is, mint villogas, meg ilyesmi csacskasagok, meg persze classic VIC-II bitmap mode es a VIC-III bitplane mod is lehet ilyen).

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #456 on: 2016.October.29. 19:29:55 »
ez vajon igaz gépen is ilyen?
a fel gombbal mozogj egyet fel, ezzel az "M" ikonra lépsz, ami balra eltolja a képet (a játékban így lehetett beállítani a kép hol legyen).
na most ha még egyet balra megy a kép akkor bal oldalt a borderen megjelenik a graf
lehet hogy emu hiba?
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: NICK
« Reply #457 on: 2016.October.29. 22:37:35 »
ez vajon igaz gépen is ilyen?

Valódi gépen ott nincs kép (illetve a TV-k általában le is vágják), tehát valójában annak az oszlopnak mindig feketének kellene lennie. De ez például színes keretnél nem túl jól nézne ki, ezért az emulátor ebben az oszlopban is próbál megjeleníteni valamit: ha nem keretszínű, akkor 00h pixel byte értéket tételez fel. A jobb oldalon viszont az igazi géphez hasonlóan az utolsó olvasott video byte ismétlődik, legalábbis a 2.0.10 verzióban.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #458 on: 2016.October.29. 23:53:00 »
Valódi gépen ott nincs kép (illetve a TV-k általában le is vágják), tehát valójában annak az oszlopnak mindig feketének kellene lennie. De ez például színes keretnél nem túl jól nézne ki, ezért az emulátor ebben az oszlopban is próbál megjeleníteni valamit: ha nem keretszínű, akkor 00h pixel byte értéket tételez fel. A jobb oldalon viszont az igazi géphez hasonlóan az utolsó olvasott video byte ismétlődik, legalábbis a 2.0.10 verzióban.

áh pedig reménykedtem hogy találtam valami nick bugot amit esetleg ki lehetne használni :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #459 on: 2016.December.23. 12:46:10 »
az attr módnak vajon miért nincs lores verziója? érdekes lenne :)
na persze sok értelme nem lenne
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: NICK
« Reply #460 on: 2016.December.23. 12:56:23 »
az attr módnak vajon miért nincs lores verziója?

Van, de nem lesz tőle több szín, csak a felbontás csökken. Tehát például a 4 színű attribútum módban a pixel byte felső 4 bitje lesz 4 kétszeres szélességű pixel, az alsó 4 bit pedig elveszik. Az attribútum mód lényege, hogy az eredeti paletta szín 0. bitje alapján választ papír vagy tinta színt. Ha a 2. és 3. színt nem változtatná, akkor lenne értelme a 4 színű attr módnak, hasonló lenne a C64 vagy Plus/4 többszínű grafikus módjához.
« Last Edit: 2016.December.23. 13:02:43 by IstvanV »

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: NICK
« Reply #461 on: 2016.December.23. 13:14:56 »
Van
Gondolom, basic-ből nem érhetők el ezek a módok a set video mode stb. utasításokkal, csak gépi kódból, poke-okkal.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7081
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: NICK
« Reply #462 on: 2016.December.23. 13:23:04 »
Gondolom, basic-ből nem érhetők el ezek a módok a set video mode stb. utasításokkal, csak gépi kódból, poke-okkal.
Sztem nem eszi, de ha bespókolod BASICből a megfelelő bájtokat az LPT-be, akkor eszi :D

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: NICK
« Reply #463 on: 2016.December.23. 14:10:23 »
[ Guests cannot view attachments ]

[ Guests cannot view attachments ]

[ Guests cannot view attachments ]

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #464 on: 2016.December.23. 14:20:45 »
na ja, ilyenekkel sokat kísérleteztem annak idején, és akkor is megállapítottam, hogy semmi értelme :)

bezzeg ha a karakteres módokkal többet foglalkoztam volna, akkor már annak idején megszülethetett volna a gracha editor :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)