Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: NICK (Read 162932 times)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: NICK
« Reply #285 on: 2013.August.29. 21:01:19 »
Quote from: Zozosoft
:smt038 :smt038 :smt038
Gyorsabb géphez is lehetne időzíteni?
Igen, de ahhoz természetesen módosítani kell a kódon (nem hordozható a különböző sebességű gépek között, esetleg a "szabványos" frekvenciákhoz külön meg lehetne írni, és futáskor automatikusan kiválasztani a megfelelő verziót). Viszont 7.12 MHz-es gépen lehetne 2 karakteres felbontás is 3 helyett.

Quote from: Zozosoft
A rendszer órajel 3 tizedesig pontos kristállyal van generálva, itt nem is találtam nagy szórást szkóppal, ellentétben a Nick órajellel, aminek a generáló áramköre állítható alkatrészt is tartalmaz, itt van bőven eltérés. (Ezeket igyekszem is az általad kiszámolt elméleti órajelre belőni.) A Nick órajel eltérés befolyásolhatja a programot?
A NICK és Z80 órajel aránya a lényeges, tehát bármelyiknek a jelentős pontatlansága probléma lehet. Azonban a NICK órajelének elvileg a PAL színsegédvivő kristály az alapja, aminek a szabvány szerint meglehetősen pontosnak kell lennie (talán +/- 50 ppm, de ebben nem vagyok biztos). Az állítható áramkör egy PLL, de ha annyira pontatlan, hogy nem is tud beállni a kristály által meghatározott frekvenciára, akkor lehet hibás a NICK frekvencia (ez képhibát is eredményezhet).

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: NICK
« Reply #286 on: 2013.August.29. 21:10:42 »
Quote from: endi
és ha még a 8 palettás színnel lenne "fölé" rajzolva, még lehetne fokozni a hatást :)
Az OUT (C), C és az OUT (C), 0 utasításokat nem használja, ezért csak 6 színű a scroll. Az OUT (C), 0 használható lenne a fekete (azaz itt teljesen átlátszó) színhez, de nem működik minden Z80 verzión (ha jól emlékszem, ugyanez az utasítás geco átiratainál is okozott problémákat). Az OUT (C), C is használható lenne fekete színhez, mert a C értéke 80h; ez azonban kikapcsolja a beépített hangszórót, ezért a többi színnél is be kell állítani a 7. bitet (a hangszóró kapcsolgatása zajt eredményez, még akkor is ha egyébként nem lenne hang). A C regiszter valójában lehetne 84h, 88h, vagy 8Ch is, ami további színeket tenne lehetővé.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14722
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #287 on: 2013.August.29. 21:29:07 »
Quote from: IstvanV
de nem működik minden Z80 verzión (ha jól emlékszem, ugyanez az utasítás geco átiratainál is okozott problémákat).
CMOS procin FFh-t küld ki. (ezt használja az EXOS 2.4 is a proci típus detektálásra.)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #288 on: 2013.August.29. 21:47:39 »
Quote from: IstvanV
Az OUT (C), C és az OUT (C), 0 utasításokat nem használja, ezért csak 6 színű a scroll. Az OUT (C), 0 használható lenne a fekete (azaz itt teljesen átlátszó) színhez, de nem működik minden Z80 verzión (ha jól emlékszem, ugyanez az utasítás geco átiratainál is okozott problémákat). Az OUT (C), C is használható lenne fekete színhez, mert a C értéke 80h; ez azonban kikapcsolja a beépített hangszórót, ezért a többi színnél is be kell állítani a 7. bitet (a hangszóró kapcsolgatása zajt eredményez, még akkor is ha egyébként nem lenne hang). A C regiszter valójában lehetne 84h, 88h, vagy 8Ch is, ami további színeket tenne lehetővé.
nem így értem, hanem úgy hogy olyan graf lenne alatta, ami palettaszíneket is tartalmaz, így azokon a bias trükk nem lenne rajta, azaz "felette" lennének, eltakarnák a scrollt (részben, pl fa ágak stb). látványos lenne, főleg ha az is animálna mondjuk (rasztercsíkok, hullámzás, akármi)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #289 on: 2014.July.31. 17:21:26 »
Eszembe jutott egy kisse beteg otlet a Nick bovitese kapcsan, amihez nem kell uj Nick-et csinalni, es talan valamire jo lehetne az eredmeny. Ugye ha jol emlekszem, a Nick-bol kijon 8 bitnyi adat, ami a megfelelo Enterprise szin indexet hordozza, ebbol gondolom vmi D/A-val lesz konkret videojel szin informacio valahol. A kulcs viszont az, hogy akkor a Nick digitalisan adja ezt ki. Vegezzunk egy gondolatkiserletet! Vegyunk egy EPROM-ot,amibe egessuk be sorban a szamokat 0,1,2,..... Tehat elso korben csak 256 byte-ot hasznalunk fel. A nick kimenetet kossuk az EPROM cimbuszara. Az EPROM adatbuszat vigyuk tovabb a video aramkorok fele, az EPROM cimbuszanak felso bitjeit foldeljuk le. Az OE legyen aktiv, hogy mindig van kimenet. Ha jol tippelem, ezzel a bonyolitassal sikerul elerni, hogy semmi ne tortenjen :) Hiszen ugyanaz az adat jelenik meg az EPROM-bol ami cimkent belemegy.

Most jon a csavar. 256 byte-ot elhasznaltunk, ha van egy 64K-s EPROM-unk, akkor meg definialhatunk 255db palettat (most a paletta alatt nem a Nick LPB-ben levo palettat ertem, hanem a 256 fix EP szin kiosztasat, hogy melyik szam felel meg pl a feketnek stb, azaz ami 256 szinu modban is van) tetszes szeint, ahol megkeverhetjuk kisse a standard EP szinfelosztast. Az elobb a foldre kotott cimbusz vezetekeket kossuk egy latch-re, ami egy I/O porton at modosithato erteket szolgaltat. Igy elertuk, hogy programbol 256db kulonbozo kiosztasu palettat hasznalhatunk, ebbol a nulla (ez lenne a reset default a 0,1,... linearis azaz az EP default, ami reset utan  igy be is allna erre, tegyuk fel).

Szerintetek ez megoldhato-e, lenne barmi ertelme? Az mar kicsit advanced (es nehezebb megoldani) hogy EPROM helyett RAM, es minden szin tetszes szerint atvarialhato (akkor viszont inicializalni kene bekapcsolas utan kulonben fura dolog tortenne). Viszont az EPROM-os pelda nem tunik megoldhatatlannak (bar attol is fugg, eleg gyors-e ehhez egy EPROM egyaltalan).

Ez ugy jutott eszembe, hogy a FIXBIAS miatt van sok siras rivas, amde ha a palettaban maskent lennenek a szinek sorrendjei, akkor nagyobb lenne a valasztasi lehetoseg maris, hogy pl 16 szinu modban a felso 8 szin micsoda (bar a mapping jelen esetben eleg komplex, mivel minden EP szint erint, azt, hogy csak a felso 8 szint mappeljuk at, azt nem lehet megoldani "kivulrol" hiszen ahhoz olyan infok kellenek, amik csak a Nick "belsejeben" vannak meg).

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14722
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #290 on: 2014.July.31. 17:26:29 »
Ilyesmin már én is gondolkoztam :-)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #291 on: 2014.July.31. 17:34:28 »
Meg tovabb gondolva: ha sikerul "ellopni" a nick FIXBIAS portjara meno erteket (mi is dekodoljuk azt a partot magunknak) es eltaroljuk, akkor elvileg az is megoldhato, hogy a fentebb jelzett szin mappingolas csak akkor jojjon elo, ha a Nick altal kiadott szin informacio a FIXBIAS register altal adott ertek folot van egy 8-as tartomanyban (azaz ha a nick color kimenet felso 5 bitje azonos a FIXBIAS-ba irt ertekkel). Ekkor pl mondhatjuk, hogy csak akkor van mapping, es a 8 erteket kepzi le. Igy meg erdekesebb, habar max annyi baj van, hogy ez az aramkor nem tudhatja, hogy amugy a FIXBIAS van-e hasznalva eppen, vagy olyan videomod van ervenyben ahova nem kell, szoval valszeg azert nem art, ha programbol ki/be lehet kapcsolni (es persze komplex, tobb video modot hasznalno LPT eseten nem mukodne tul jol, hacsak megfelelo VINT-el nem avatkozunk be az adott scanline-nal pl).

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #292 on: 2014.July.31. 17:40:17 »
Quote from: Zozosoft
Ilyesmin már én is gondolkoztam :-)

Aaaa, pedig mar ugy orultem, hogy milyen okos vagyok :D

Offline DrPrery

  • EP user
  • *
  • Posts: 264
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #293 on: 2014.July.31. 18:41:17 »
Quote
Aaaa, pedig mar ugy orultem, hogy milyen okos vagyok
Hát lehetsz is, nekem az elmélet első bekezdése után már némi füst kezdett el szállingózni a füleimből... :mrgreen: megyek IC-ket cserélni...
Amúgy ProfiEpSaurus-t (Zozo) nem könnyű lenyomni... :ds_icon_cheesygrin:
« Last Edit: 2014.July.31. 18:48:00 by DrPrery »

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14722
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #294 on: 2014.July.31. 19:17:44 »
Quote from: DrPrery
Hát lehetsz is, nekem az elmélet első bekezdése után már némi füst kezdett el szállingózni a füleimből...
Pedig egyszerű!
Nézd a rajzot!
A Nick PC0-7 kimenetén jön ki egy bájtos adatként az aktuális szín. Ha ezt az egy bájtot felhasználjuk egy memória címzésére, akkor annak a 00-FFh rekeszei meg fognak felelni az EP 00-FFh színeinek, ha ezekbe a rekeszekbe eltérő tartalmat írunk, akkor lecseréltük a színeket. Ha a memória a 256 bájt többszöröse, akkor több különböző palettát is lehet tárolni.
Fizikailag meg el kell vágni a PC0-7 kimeneteket és oda bekötni a memória IC-t.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #295 on: 2014.July.31. 19:19:21 »
Én ezt nem teljesen értem. Hol jelenne meg ez a több szín?
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline DrPrery

  • EP user
  • *
  • Posts: 264
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #296 on: 2014.July.31. 19:49:12 »
Na most akkor mi is lenne a tulajdonképpeni cél?
Gondolok arra, hogy valaha mondtam, de jó lenne 320*200-ban 16 szín vagy ami még jobb lenne, 256! Akkor egy memóriaírással lehetne pixelt állítani NORMÁLIS felbontás mellett.
De ezzel az elméletetekkel mit is lehetne elérni?

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #297 on: 2014.July.31. 20:13:45 »
Quote from: endi
Én ezt nem teljesen értem. Hol jelenne meg ez a több szín?

Szo sincs tobb szinrol! Csak pl 16 szinu modban kotve vagy a felso 8 szinnel, mivel az a FIXBIAS altal meghatarozott. Ha tudod mappelni a szineket a Nick output-jan, akkor lehetne ezen enyhiteni.

Ettol meg maradna a szin/felbontas, ahogy volt, felreertes ne essek! Tehat a 16 szinu mod max vizszintes felbontasa ettol termeszetesen nem novekszik!

Az mar egy advanced topic, hogy esetleg a Nick kimenetet amolyan "VGA modon" csak indexnek kezelni es barmelyikhez RGB skalabol lehet rendelni szint, ez ugyan erdekes, de ehhez mar a Nick utan legalabbis kene egy kis jatszadozas. Itt csak sima mappingrol van szo, ami se a felbontashoz, se a szinek szamanak novelesehez nem vezet, csak meg lehet oket varialni, ami hasznos lehet bizonyos esetben. Talan :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #298 on: 2014.July.31. 20:54:16 »
Az a helyzet, hogy vizuális szempontból a 8 fixbias szín nem igazán nagy korlátozás. Jól kitalálták azt. :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline DrPrery

  • EP user
  • *
  • Posts: 264
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #299 on: 2014.July.31. 21:07:33 »
Hááát, lehetek hervasztó...? :twisted:
Ez így lehet, hogy technikailag érdekes, meg sziporkázik az innovációs hajlam, de...
Szóval én maradnék az IGAZÁN "kézzelfogható" előnyök mellett.
Az EP többek közt egyfajta sebességdeficitben szenved pl. grafikánál, mint minden olyan gép, amelyik trükkösen férhet hozzá a pixelekhez, lásd a bitplane félék például.
Érdemleges gyorsításra lenne szükség, ezért kultiválom azt a VGA-szerű módot.
Vagy esetleg tud itt valaki blitter chipet is eszkábálni? :ds_icon_cheesygrin:
(Na jó, ez azért nem egészen ugyanaz, de egyfajta gyorsítás lenne az is.)