Ezekben a Benq BL 912 monitorokban van olyan beállítási lehetőség, hogy:
Pixel clock
Phase
<...>
Nem tudom mik ezek az értékek pontosan, valamiféle offset/scale -nek képzelem őket, de nem tudom milyen koordináta rendszert transzformálnak honnan hova.
Olvasva a thread többi részét is, azt hiszem célszerű lenne ezekhez egy kis magyarázat, szóval
<kisregény>:
A bevezetésnek talán
tigrian régi NICK leírása, legalábbis az eleje pont elég is lesz. Ebből látszik, hogy egy kép hogyan kerül ki az analóg kimeneten keresztül egy monitorra. A lényeg, hogy a memóriából valamilyen úton előállított pixelek
szépen sorban, egymás után kerülnek ki az RGB kimenetre egy digitális -> analóg átalakító segítségével. Viszont van egy "sebesség", amivel az egymás után következő pixelek kikerülnek a kimenetre, ez most nekünk fontos lesz!
Ez a "sebesség" kifejezhető időben meg frekvenciában is, általában az utóbbit használják. Van ennek egy (két) általánosan elfogadott neve, ez a
Pixel Clock vagy
Dot Clock, ez a korabeli gépeken mindig néhány MHz-es nagyságrendben van. Az EP esetén ez a 14.xxxMHz, ez tartozik a 640×...-es felbontáshoz. (Ha a 320×...-es felbontást nézünk, akkor is ekkora a Dot Clock, csak egy pixel kétszer van egymás után kirakva tulajdonképpen, szóval nincs változás.)
És el is érkeztünk a mostani tárgyhoz; a TFT monitorok analóg RGB kezeléséhez. Ezek a monitorok belül csak digitális jelekkel tudnak bűvészkedni, a panelvezérlő elektronika analóg jelekkel nem tud mit kezdeni. Ahhoz, hogy mégis használható legyen analóggal is, a TFT meghajtó elektronika egy A/D konverterrel, azaz analóg-digitális átalakítóval (vagyis az RGB esetén hárommal) kezdődik, aminek a segítségével digitálissá alakítja az RGB jeleket. (A különböző, képet reprezentáló hullámformákból sima számsorok lesznek.) Ez idáig egyszerűnek hangzik, de van némi bökkenő a dologban.
Az elképzelés ugye az, hogy a számítógépből jövő videojel a Dot Clock sebességével változik, a monitornak is pont ezzel a Dot Clock sebességgel kell az analóg jelet digitálissá alakítania, hogy ne legyen elveszett pixel / ne legyen többször ugyanaz a pixel átalakítva. Igen ám, de a régi CRT-nek nem kellett a Dot Clock semmire, emiatt az nincs kivezetve egyik fajta analóg videokimenetre se. (Nem csak EP-n, sehol!) A monitornak az első feladata, hogy
ki kell találnia az eredeti Dot Clock-ot, ha azzal a sebességgel akar digitalizálni, ahogy a forrásból jön a jel.
A
kitaláláshoz egyetlen segítsége van, ez pedig nem más mint a HSYNC, azaz a sorszinkron. A monitor annyit "tud", hogy mindig ugyanannyi számú Dot Clock időnként van egy HSYNC, ha megméri, hogy mennyi időnként jön újra, akkor ahhoz lehet már majd időzíteni. Valójában az történik, hogy a HSYNC frekvenciáját felszorozza
valamennyivel, az lesz a Dot Clock, csak ezt a
valamennyit kell pontosan kitalálni.
Pixel clock
Mindkettő 0 és 100 között állítható.
Esetünkben a monitorban látott "Pixel clock" az pont ez a frekvencia lesz. A 0..100 kijelzett tartomány - hogy is mondjam - nem túl beszédes.
Láttam olyan monitort, ahol az ehhez tartozó menüpontban egy konkrét szám volt. Egy sima, 640×480p@60Hz VGA jelnél az automatikus beállítás ide 800-at állított. És igen, a sima 640-es VGA esetén 800 Dot Clock ideig tart egy rasztersor. (A 640 pixelnyi kép mellett van még pár pixel keret, egy adag "blank level" ami fekete, meg hozzá jön még a sorszinkron szélessége.) Tehát itt konkrétan látszott, hogy mennyi az a
valamennyi, amivel felszorozza s sorfrekvenciát a Dot Clock-hoz a monitor. Hogy az EP esetén mekkora ez a szám, azt nem tudom, de István szerintem egyből rávágná, hogy hány 14.xxxMhz-es órajelciklus egy rasztersor...
Tehát a "Pixel clock" menüpontban ezt kellene beállítani
pontosan, és ott tuti
csak egy érték lesz megfelelő. Ha ezt az értéket "növeled", akkor egy rasztersorba több adatot olvas be majd az elektronika, mint amennyi valójában ott van. Mivel a beolvasott adatokat (az összeset!) nyújtja majd ki a panel teljes szélességére, ezért ilyenkor tényleg azt látod, hogy a vízszintes képméret megy össze. Csökkentésnél meg nyúlik meg, párban azzal, hogy kezdenek pixelek elveszni! Tehát ez a paraméter még véletlenül se arra van, hogy a vízszintes méretét beállítsd a képnek! (Ha "túl vastag a keret", azon ezzel ne akarj csökkenteni, mert rossz lesz a végeredmény.)
És az is érdekes hogy ez a 3 kilences minőség csak a 78 -as pixel clock álláson lesz így.
Nem állítom hogy egyesével végigpróbáltam a teljes 100X100 (Pixel clock X Phase) mátrixot,
de sztm csak a 78 -nál lesz ilyen jó, nem fogok másik állást találni ...
Ki kell derítsem mik ezek az értékek ...
Az elsőt már tudod, vissza van a Phase:
Ha megvan a monitorban a Dot Clock, amivel digitalizálhatja vissza az analóg jelet, az még csak félig jó. Mert ugye vannak azok az időpillanatok, amikor a Dot Clock hatására "változik a jel", utána meg egy ideig "stabil" lesz. Aztán ha jön a következő Dot Clock, akkor újra változik (változhat...) az RGB jelek közül bármi, majd megint egy "kis ideig" stabil. Ezek az idők ugye elég rövidek, a "változás" meg a "stabil" állapot ideje összesen egy Dot Clock ideje! Viszont előfordulhat az, hogy a monitor pont azt az időpillanatot digitalizálja az RGB jelből, amikor éppen a "változás" szakaszban van. Ekkor látszik az, hogy a karakterek széle nem stabil, hanem hol ehhez, hol az utána levő pixelhez ugrik, "zizis a széle a függőleges vonalaknak". Na, a Phase az arra van, hogy
egy Dot Clock idején belül lehet vele tologatni a mintavételezési pontot, tehát ezzel tudod "behangolni", hogy a "változik" meg a "stabil" állapot közül a "stabil" szinten (lehetőleg a közepe/vége fele) történjen a digitalizálás.
Ebből az is látszik, hogy a
Phase-t tök fölösleges addig állítgatni, ameddig a Pixel clock érték nincs tökéletesen beállítva!
Sajna ezen a monitoron a már említetteken kívül csak pozíció értékek vannak és semmi más ... Méretről nem hallottak a készítők ...
Ez így is van. Ha megvan a tökéletes Pixel clock beállítás, onnantól a sorhossz már "szabvány", tehát a szélesség állítására nincs szükség. (A CRT-knél is azért kellett csak, mert a csőben analóg módon volt a sugárpozíció vezérelve, ott azt állíthattad be. A TFT digitálisan "vezérli" a "sugárpozíciót", itt mindig ugyanott lesz az a pont, amit "megcímez".) A függőleges képméret (magasság) meg úgyszintén "szabvány", ráadásul a sorszámláláshoz szükséges "Clock" meg is van (a HSYNC személyében), még azt se kell "kitalálni". Pozíciót azt tudsz állítani, de méretet "nem szükséges".
A kínai scaler egyébként nem érzékeny ugyanennek a gépnek a képének a remegésére.
Szóval a remegésen a tápnak nem is lenne mit javítania, mert a kínai scaler sosem remegett ...
Csak a Benq BL 912 natív VGA inputja érzékeny rá ... amit az új táp nagyban javít ...
A Scaler elektronikájának ugyanazt a trükköt meg kell csinálni a digitalizáláshoz, mint amit a TFT monitor megcsinál, szóval "Pixel clock" meg "Phase" állítási lehetőség ott is illene hogy legyen.
A fentiek emiatt rá is vonatkoznak.
A kisregény elején szó volt a monitorban generálandó Dot Clock-ról, az talán a meséből is lejön, hogy
nagyon érzékeny a HSYNC jelen levő zavarokra. Ehhez hozzájön még az is, hogy
nagyon érzékeny a forrás oldal Dot Clock jitter-mentességére is, amiben az EP-t nem érzem annyira kimondottan profinak.
(Ezt a frekvenciát az EP-ben az a "szép", varicap-diódás, hangolható tekercses áramkör csinálja, amit piszkálva nagyon könnyen szétesik a kép.
)
- Új táppal autotune után PixelClock: 78, Phase: 40 -es beállítással álló kép, csak nagy ritkán rezdül meg valami, nem teljes sorban.
Akkor az a 78-as Pixel clock lesz a jó valószínűleg. A "nem teljes sorban rezdülés" az lehet az EP Dot Clock nem teljes stabilitásából is, azzal a monitor oldalán nem tudsz nagyon mit kezdeni.
Az, hogy a TFT meg a Scaler nem teljesen ugyanúgy reagálja le az esetleges zajokat, az előfordulhat, de valószínű, hogy mindkét esetben ugyanaz lesz a hiba forrása.
</kisregény>