Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: NICK (Read 163015 times)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #480 on: 2018.June.05. 21:45:13 »
Sok értelme nincs, de egy 74LS138+74LS74 elég arra, hogy két bitet tároljunk, azaz a külső szín jelző bitjét, és egy színbitet. 74LS138+74LS74+74LS273 esetén már mind a 4 színbit eltárolható. Azaz egy Z80-as portra kiírható a színkód, és az, hogy be legyen-e kapcsolva a külső szín.
Sok proci használattal talán valami ábrát is ki lehetne rajzolni... de a CPU lassúsága miatt nem túl jó felbontással.

ja igen, nyilván sok proci időt se foglaljon. ezért gondoltam a hangra.
amúgy ez amit írtál mennyibe került volna annak idején?
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: NICK
« Reply #481 on: 2018.June.05. 22:01:27 »
csíkok jelennének meg a hangmagasság függvényében? :D
A mididisp ezt csinálja, csak nem a hangmagasság, hanem a hangerő függvényében jelennek meg a csíkok. Bár az sem lenne rossz, ha egyből nyomná kifele a játszott zenét kotta formájában, vagy láthatatlan kéz játszana a zongorabillentyűkön. Ilyenre régebben gondoltam is, hogy ahogy olvassa a zenét a data sorokból a basic, lejátszás közben minden hangmagassághoz hozzá van rendelve X és Y koordináta egy tömbben, és az adott helyre odapöttyent egy karaktert, ahol persze zongorabillentyűk vannak. De basicben ledarálná a pöttyentéseket bőven, mielőtt a zene befejeződne. Csak hogy jó messze elkanyarodjak az eredeti témától.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #482 on: 2018.June.05. 22:01:46 »
ja igen, nyilván sok proci időt se foglaljon. ezért gondoltam a hangra.
amúgy ez amit írtál mennyibe került volna annak idején?
Kb 50-100 Ft.

Ha külön címtartományba tesszük a bekapcsoló bitet, akkor rátehetjük a szín biteket a Dave 0Axh portjaira, és akkor villoghat a hangokra :-) , és külön kapcsolható az effekt.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #483 on: 2018.June.05. 22:03:05 »
Kb 50-100 Ft.
Ha külön címtartományba tesszük a bekapcsoló bitet, akkor rátehetjük a szín biteket a Dave 0Axh portjaira, és akkor villoghat a hangokra :-) , és külön kapcsolható az effekt.

akkor azt hiszem most kitaláltunk valami korszakalkotót, ami annak idején korszakalkotó lehetett volna :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1291
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: NICK
« Reply #484 on: 2018.June.06. 10:02:20 »
Sok értelme nincs, de egy 74LS138+74LS74 elég arra, hogy két bitet tároljunk, azaz a külső szín jelző bitjét, és egy színbitet. 74LS138+74LS74+74LS273 esetén már mind a 4 színbit eltárolható. Azaz egy Z80-as portra kiírható a színkód, és az, hogy be legyen-e kapcsolva a külső szín.
Sok proci használattal talán valami ábrát is ki lehetne rajzolni... de a CPU lassúsága miatt nem túl jó felbontással.
Lehet, hogy nem ábrát kellene vele próbálni rajzoltatni, hanem a külső bemenet színprioritásának használatával valami áttűnési hatásokat létrehozni. De ez nem egy jól kidolgozott ötlet. :(

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #485 on: 2018.June.06. 11:06:12 »
Lehet, hogy nem ábrát kellene vele próbálni rajzoltatni, hanem a külső bemenet színprioritásának használatával valami áttűnési hatásokat létrehozni. De ez nem egy jól kidolgozott ötlet. :(

szerintem alapvetően csak ilyen "csíkokat" meg sávokat lehetne csinálni így. mondjuk totál nem értek a hw dolgokhoz.
de emlékszem annak idején nagyon foglalkoztatott hogy vajon mi lehet ez a funkció :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #486 on: 2018.June.06. 14:09:13 »
az is eszembe jutott, hogy ez a dolog úgy lett volna király, ha egy másik EP-t lehetett volna forrásnak használni. ez vajon mennyi plusz pénz lett volna a fejlesztésben?
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1448
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #487 on: 2022.January.11. 02:40:44 »
Tanulmányoztam a NICK leírását az enterprise.iko.hu oldalon Zozo által közzétett dokumentumok között.

 Találtam egy érdekességet, ami nekem új, és nem tudom, hogy IS-BASIC-ben vajon van-e támogatása a "VIDEO:" csatorna részéről.

 Ha kiadjuk a
GRAPHICS HIRES 2
parancsot, akkor kapunk egy két színű módot, ahol a vízszintes felbontás 80x8=640 képpont. Csak 2 szín elérhető, a 0. papírszín és az 1. tintaszín.
 Ha viszont átállítjuk a bal margó egyik bitjét, akkor a 80x8 képpont esetén a 8-ból az egyik szélső képpontot elveszítjük, az nem lehet tinta színű csak a háttér színét kapja.
 Ha ez az elveszített bit 1, akkor a 8 képpontos blokkban
 SET PALETTE 0,1,2,3,4,5,6,7
esetén a tintaszín nem 1 hanem 3 lesz. A papír pedig nem 0 hanem 2. (ez a WP-ben 80 oszlop módban látható is amikor sort jelölünk ki és átváltjuk a színét)
Ilyenkor a teljes sorban a 8-as blokkok különböző színűek lehetnek.

 A margó másik bitjének állításával lehetőség van a másik szélső képpontot is elveszíteni, ezzel és az előzővel pedig még 2 újabb papír és tintaszínt elő lehet hozni, de egy 8-as blokkban csak 2 féle, és a palette egymás melletti színei lehetnek (páratlan és páros)

Mivel ez egy grafikus mód, meg kell említani, hogy az első beállítással egy vízszintes vonal így nézne ki.
 _OOOOOOO_OOOOOOO_OOOOOOO_OOOOOOO_OOOOOOO_OOOOOOO

A fenti kettővel együtt pedig így
 _OOOOOO__OOOOOO__OOOOOO__OOOOOO__OOOOOO__OOOOOO_

ahol _ a papírszín
és O a tintaszín

 Gyakorlatilag ilyen szaggatottvonal féleség.

 A Gépi Kódú programozás írja is, hogy ha a 80 karakteres módban vagyunk (ami igazából 2 színű grafikus mód) akkor ezzel a módszerrel a karakterek soványabbak lesznek, mert nem 8 bit széles hanem 7 bit széles lesz, ami nagyjából nem is jelent problémát, mert nagyjából az összes betű és szám elfér 7 biten, nem használja a 8. bitet.
 Akkor van gond ha mégtöbb színt szeretnénk, mert akkor fel kell áldozni a másik oszlopot is, ehhez új még vékonyabb karaktereket kell definiálni.

 Én úgy gondolom hogy ez inkább karakteres módhoz lett kitalálva, valami kompatibilitási okból. A hiányzó pixel oszlopok miatt szerintem grafikához nem való.
« Last Edit: 2022.January.11. 02:44:52 by Tuby128 »

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #488 on: 2022.January.11. 10:30:02 »
Én úgy gondolom hogy ez inkább karakteres módhoz lett kitalálva, valami kompatibilitási okból. A hiányzó pixel oszlopok miatt szerintem grafikához nem való.
Egész pontosan a Text 80-hoz lett kitalálva. Így ott 4 színpár, azaz 8 szín lehetséges.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1448
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #489 on: 2023.December.31. 23:49:18 »
Kicsit elbizonytalanodtam az emulátor kódját olvasva.
Hogyan történik a nick sorparaméter címének megadása, és az mikor lesz érvényes?

Tegyük fel a nick épp a 10. karakteres sor valamelyik pixelsorát írja épp, majd a Z80 ad egy OUT utasítást, ahol rendelkezik az új címéről. Tegyük fel csak a címét adja meg, semmi új reload parancs nincs.
 Ilyenkor a Nick mit csinál? Eltárolja a kért új címet, és végigcsinálja a képet a legalsó sorig, majd ahogy leér a kép aljára, szépen betölti az új címet?

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1448
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #490 on: 2024.January.01. 00:46:00 »
x83h cím
6. bitjét nem nagyon értem.
7. talán az, hogy azonnal töltse újra, de ezt hogyan tudja megtenni? Ezzel gyakorlatilag random megnyúlhat az 50 Hz-es kép 25Hz-es félképe, attól függően a parancs kiadásakor éppen hol járt.

 Viszont írja, alapból a fent említett biteknek 1-nek kell lennie, hogy ne történjen semmi. Érdekes, ezt nem láttam azonnal.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #491 on: 2024.January.01. 01:12:54 »
Ezt elolvastad?
[ Guests cannot view attachments ]

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1448
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #492 on: 2024.January.01. 01:30:06 »
Értem.
Minden tiszta. Még azt is megtapasztaltam, hogy gépindításkor amikor még nincs LPT tábla, akkor tényleg kell a force relaoad bit, mert különben nem nagyon akar kép lenni.

Az általad linkelt lista említi a két bitet, de nem mondja, hogy a 6. Bit mit csinál.

Offline Tuby128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1448
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #493 on: 2024.January.01. 01:44:51 »
Már értem, kicsit idő kellett míg leesett.
Írja a doksi, hogy az bit 6 és bit 7-et töröljük.
Ekkor gyakorlatilag az egész sor paraméter léptetése leáll. Nincs megszakítás, nincs kép. STOP van. (6-os bit miatt), miközben reload is aktív (7-es bit)
Ekkor egyúttal betöltöttük a felső címet (előtte pedig az alsót).

Először elindítjuk újabb OUT utasítással ahol a bit 6 = 1, a LPT clock áramkört (gondolom én), de a reload bit miatt ez nem változik, mindig újratölti - még nem lesz kép (vajon igazam van???).
És ezért kell az újabb OUT utasítás ahol még bit 7 = 1.

 

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1291
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: NICK
« Reply #494 on: 2024.January.01. 09:41:51 »
még nem lesz kép (vajon igazam van???).
Nem ilyenkor jön az, hogy rákötöd a logikai analizátort és az oszcilloszkópot a Prisére, írsz egy teszt programot, majd mérési ábrákkal színesített hozzászólásban megosztod a nagyérdeművel az eredményt? :D