Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: NICK (Read 221792 times)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: NICK
« Reply #375 on: 2015.December.15. 10:16:23 »
de most hirtelen még őrültebb ötlet jutott eszembe: a rem1 és rem2. az vajon milyen kép előállítására lenne alkalmas? :D

A relék lassúsága miatt nem igazán lenne alkalmas ilyen célra. Egyéb (nem NICK) portokat pedig a 4 MHz-es Z80 3.56 karakter felbontással tud írni OUTI utasításokkal, az OUT (C), r felbontása pedig 2.67 karakter.

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1341
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: NICK
« Reply #376 on: 2015.December.17. 11:55:01 »
Viszont lehetne zenéknél plusz két béna hangcsatornaként használni őket. A relék csattogása, mint ritmushangszer. :ds_icon_cheesygrin:

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #377 on: 2015.December.17. 11:57:42 »
Viszont lehetne zenéknél plusz két béna hangcsatornaként használni őket. A relék csattogása, mint ritmushangszer. :ds_icon_cheesygrin:

hm vagy a sztereo hangkimenet mint kép előállítási forrás? :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #378 on: 2015.December.19. 13:41:25 »
meg megint a hülye ötleteim! :)
mibe került volna azt megcsinálni hogy a nick egy D/A-ra kiadja mondjuk minden lpt sor első byte-ját?
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 279
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #379 on: 2015.December.19. 16:02:58 »
mibe került volna azt megcsinálni hogy a nick egy D/A-ra kiadja mondjuk minden lpt sor első byte-ját?

Kellett volna hozzá "sok" plusz IC láb. De ez mire lett volna jó? :-D Az LPT sorok első BYTE-ja az, hogy az adott LPB hány rasztersort ír le. Ennek "analógban" milyen jelentősége van? Vagy esetleg az első szín-BYTE-ra gondolsz? Vagy a rasztersorban az LPT valamelyik mutatója által beolvasott első memóriacím tartalmára? Lehetett volna vele digitális hangmintát lejátszani max. 15.625 KHz-cel? :)

De ha már NICK: én meg arra lennék kíváncsi, hogy a FIXBIAS 7-es bitje, amivel most a belső hangszórót lehet kapcsolni, azt eredetileg vajon milyen célra szánták? Logikailag abszolút nem illik hozzá a jelenlegi funkció.

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #380 on: 2015.December.19. 16:11:31 »
De ha már NICK: én meg arra lennék kíváncsi, hogy a FIXBIAS 7-es bitje, amivel most a belső hangszórót lehet kapcsolni, azt eredetileg vajon milyen célra szánták? Logikailag abszolút nem illik hozzá a jelenlegi funkció.
A külső színbement kikapcsolására. Még a 84-es leírásokban is így van.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #381 on: 2015.December.19. 16:14:45 »
ja igen, úgy gondoltam hogy lenne egy byte az lpt-ben ami a digi hang lenne :)
15khz az simán jó lehetett volna sokmindenre
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #382 on: 2015.December.19. 16:20:59 »
ja igen, úgy gondoltam hogy lenne egy byte az lpt-ben ami a digi hang lenne :)
15khz az simán jó lehetett volna sokmindenre
Csak bazi hosszú LPT kéne, hogy értelme legyen :-D

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 279
  • Country: hu
Re: NICK
« Reply #383 on: 2015.December.19. 17:00:51 »
A külső színbement kikapcsolására. Még a 84-es leírásokban is így van.

Aha. Az már ideillik. Viszont ezt hogy akarták kivitelezni? Lett volna az ECx/EXTC bemenetek előtt valami puffer, amit ez a jel tilt? Mert ezt az egész tiltósdit meg lehetett volna csinálni a NICK-en belül, nem kellene hozzá ezt a jelet kihozni a külvilágba. (Persze nem tudhatjuk, hogy a csipen belül nem fogyott-e el az erőforrás. Ha igazak a mesék, a NICK is valamilyen szinten "programozott" logika.)

ja igen, úgy gondoltam hogy lenne egy byte az lpt-ben ami a digi hang lenne :)
15khz az simán jó lehetett volna sokmindenre

Az már igaz. De ha jobban végiggondolom, az AMIGA volt az első olyan gép, aminél ilyen volt a hanggenerálás. Sanszos, hogy előtte nem is gondolkodott senki ilyenen, mivel:

Csak bazi hosszú LPT kéne, hogy értelme legyen :-D

Az LPT lehet relatíve rövid is, a benne levő D/A-ra szánt adatok csak egy rövid puffernek kellenek. Azt meg töltögetheti a CPU "ritkábban". De összességében azért nem árt ehhez jó sok memória, meg jó gyors CPU. Ebből itt mi van meg? :) (Na jó, a memória az határeset... :-D )

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #384 on: 2015.December.19. 17:16:21 »
Csak bazi hosszú LPT kéne, hogy értelme legyen :-D

A digi hang kapcsan a leendo (ha egyszer haladni tudok a VHDL-el tovabb, es lesz FPGA board-om is hozza ...) project kapcsan en mar gondolkodtam: ugye minden sorban az utolso 3 nick slot az "semmire" nem kell, jobban mondva, akkor horizontalis visszafutas van generalva meg DRAM refresh. Ez (DRAM refresh) azonban mondjuk egy FPGA implementacional nem feltetlen kell, tehat minden sorban lenne 3 nick slot "szabad", es mivel egy nick slotban 2 byte olvashato, ez 6 byte. Nem szamoltam utana, de ezzel, meg hogy VSYNC mod alatt sem feltetlen kell nagyon 2 byte semmire, az is felhasznalhato. Es akkor LD1, LD2 mellett lehetne pl egy LD3, ami egy pointer a memoriaba, ahonnan a digi hangot olvassa. Tehat nem magaban az LPT-ben lenne azert ... Hogy igy mennyi sampling rate jonne ki, annak nem szamoltam mondjuk utana :) Hatranya, hogy akkor a VRAM-ban lehet csak a hangadat is ... Bar tulkeppen, ha mar FPGA, akkor az LPT cim, LD1, LD2 (es az LD3 ...) -ra is lehetne egy beallitas, hogy a memoria melyik 64K-s "szeletet" tekintse "VRAM"-nak az adott jellegu olvasas kapcsan.

Arrol nem is beszelve, hogy pl lehetne dupla annyi byte-ot olvasni egy slot alatt opcionalisan a Nick2-nek, akar olyan aron is, hogy 16 biten eri el a RAM-ot igaz akkor ehhez a modhoz aligned kell hogy legyen a megfelelo cim. Igy tobb adat jutna digire, nameg a felbontas is novelheto lenne ha csak a videot nezzuk, ami pl 256 szinu modban nem (sem) olyan hatrany :)

Mondjuk ez mar kisse "futurisztikus" EP nextGen otlet lehetne max :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: NICK
« Reply #385 on: 2015.December.19. 17:39:19 »
Hogy igy mennyi sampling rate jonne ki, annak nem szamoltam mondjuk utana :)

15611.3336 sor/másodperc * 6 byte = 93668 Hz maximum (8 bites mono hang)

Egyéb lehetőségek:

46834 Hz sztereó 8 bites PCM (vagy 1 csatorna és 16 bites), 6 byte / sor
15611.3336 Hz 4 csatornás mod lejátszás (I/O portokon állítható paraméterekkel), 4 byte / sor

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #386 on: 2015.December.19. 21:01:40 »
Aztan meg a VSYNC hozza, ahol nem csak az utolso 3 slot hasznalhato :) Bar amugy is kene egy FIFO mar, mert ugye nem igazan egyenletesen "jonnenek" a byte-ok :) Ha az ember radob meg egy hw mp3 dekodert, akkor PCM mellett lehetne "streamlni" a nick altal a memoriabol mp3-at dekodolas celjaira. Olyan szempontbol meg max config kerdese hogy az erkezo stream az PCM izebize, vagy mp3 bitstream stb. Na, ezek melle meg elvenni egy "kis savszelesseget" (a digis olvasos megoldashoz kepest) ami a Nick+ belso RAM-jat tolti, onnan tudna sprite-okat megjelenti, amit azonban igy minden frame soran (attol fugg mennyi sprite adat kell ...) frissit is, es meg kevesbe boritja fel az idozitest, mintha a  sprite-ok miatt kene ugye vmi extra eleres az std 2 byte read / nick slot megoldashoz kepest. Es maris eszrevettem, hogy bilibe log a kezem, es felebredtem :)

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: NICK
« Reply #387 on: 2015.December.19. 22:37:41 »
igazából engem olyan szempontból érdekelnek ezek a kérdések, hogy annak idején lett volna-e lehetőség ilyesmit csinálni az EP készítőinek, mennyi plusz költség lett volna stb...
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline lgb

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3563
  • Country: hu
  • æðsta yfirmaður
    • http://lgb.hu/
Re: NICK
« Reply #388 on: 2015.December.19. 23:16:22 »
igazából engem olyan szempontból érdekelnek ezek a kérdések, hogy annak idején lett volna-e lehetőség ilyesmit csinálni az EP készítőinek, mennyi plusz költség lett volna stb...

A digi hang hw-bol kb temara gondolsz? Szerintem akkoriban ez nem volt annyira megszokott tema meg, mint ma azt gondoljuk ... Nem is tudom, volt-e olyan (biztos van amugy) 8 bites gep, ahol ilyen "DMA szeruen" tud hangot lejatszani vmi, es nem a CPU-nak kell nyomnia allandoan. A sprite kerdes erdekesebb, nekem az a gyanum, hogy gondoltak ok arra is, elvegre az EXTCOL bemenetek is talan pont vmi hasonlo kiegeszito miatt kerulhettek anno szoba. Valoszinu, on-chip (magan a Nick-en) tul bonyolult lett volna. Ne felejtsuk, hogy a C64 VIC-II-jenek vmi 2/3 reszet a lapkanak a spritekezeles viszi el ... Az, hogy a Nick esetleg "szabadidejeben" digi lejatszas stb is, az meg inkabb utogondolas a reszemrol (lasd fentebb), nomeg valodi Nick/EP-n amugy se szabad az utolso harom nick slot, mivel DRAM refresh-el ugykodik ... A hanggal kapcsolatos reszek meg amugy is inkabb jellemzoen a Dave-ben vannak, ugye :)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: NICK
« Reply #389 on: 2015.December.20. 07:44:05 »
Nem is tudom, volt-e olyan (biztos van amugy) 8 bites gep, ahol ilyen "DMA szeruen" tud hangot lejatszani vmi,
Én kizárt dolognak tartom, nagyon meglepődnék, ha lenne ilyen.

Quote
A sprite kerdes erdekesebb, nekem az a gyanum, hogy gondoltak ok arra is, elvegre az EXTCOL bemenetek is talan pont vmi hasonlo kiegeszito miatt kerulhettek anno szoba.
EXOS 2.1-be már be is került a SPRITE változó.