Erény már majdnem a lassúság...?
Az lehet. Errol szol a "retro computing", ha sebesseget akarsz, modern PC-t kell venni, vagy hasonlo
Legalabbis a mai korban aki meg foglalkozik ezzel (ok, magambol indulok ki, nem biztos, hogy mindenki igy gondolja) pl azert teszi, mert elege van a "modern" dolgokbol, ahol egy uj sw-nel kozlik veled, hogy vegyel ketszer gyorsabb CPU-t, meg ketszer annyi RAM-ot, az sw-vel semmi baj nincs, a hw-d gagyi. Regen ez nem igy volt, adott volt a gep, vagy meg tudtad oldani rajta (es akkor jo voltal) vagy nem (es akkor nem voltal jo). Nyilvan ez mara megvaltozott, es atestunk kb a lo tulso oldalara. En a magam reszerol ezert is szeretem ezeket a "regi" dolgokat, ahol meg mas volt a filozofia. Nyilvan, a maga koraban ez nem feltetlenul igy jott le az emberekben, amikor meg nem volt alternativa (pl videot editalni azert nem EP-n kezdenek manapsag, ahogy egy 3D scene-t sem renderelni, mert erre - azert lassuk be - vannak ma mar alkalmasabb eszkozok ...).
Akkor az EP-t csak video-rammal kellett volna kiadni, a'la Amiga... de annyi eszük azért volt, hogy nem csak olyan lett gyártva, sőt a 128-as terjedt el jobban. Így legalább elmondhatjuk, hogy az EP-nek alapból volt már úgymond FastRam-ja
Ehhez képest a Commodore erre sose jött rá...?
Nagyon faj neked ez az Amiga
Amugy szerintem az EP-nel se volt alapbol, ha szetszeded az EP128-at, latod, hogy a VRAM az alaplapon van, a tobbi 64K ram egy bovito panelen csucsul. Tehat ugy is mondhatjuk, hogy ott is utalogos bovites, csak mar eleve installva arultak
Meg akkor minek turbósít itt bárki is Z80-at? Minek a nagyobb sebesség, jól elvan mindenki a 4MHz-el...
Persze, nyilvan a lo tulso oldalara sem kell atesni, ez is erdekes jatek, hogy CPU-t rubositani, RAM-ot hozzatenni, SD kartya olvasot (ami akkoriban persze tutira nem is letezett) illeszteni, ezeket a dolgokat is szeretem, es erdekelnek, amde vigyazni kell, ha az ember _csak_ erre hajt, akkor elveszti ez a hobby az eredeti gyokereit. Legalabbis szerintem.
Amúgy a fixbias... először kissé furcsállottam kissé, nem mondom.
Ott van pl. a Sam Coupe, van neki egy 320*200 16 színű módja, egyenként választható színekkel, hagyományos megoldás, ugye. Igaz, a gép későbbi. Ha azt vesszük, hogy az EP-t mikor kezdték el tervezni, akkor ez a fixbias-os dolog talán nem is annyira kiakasztó, bár erre meg azt mondhatnák, hogy volt akkoriban már ST meg Amiga is, azokhoz képest az EP már lemaradóban volt... ki tud itt igazságot tenni...
A Nick szerintem nagyon "aranyos" es erdekes kis chip, nekem tetszik, az egesz LPT, hogy van kb negy szem regisztere (ha jol emlekszem) a tobbit mind kozben nyalja fel (LPT-bol) ami kell a mukodesehez, ezaltal a CPU-t tehermentesitve olyan trukkok eseten, hogy pl a kepernyo egy resze mas felbontasu es videomodu, stb. A fixbias vegulis termeszetes velejaroja volt. Ha mar van palette minden nem-256 szinu modban, es tudjuk, hogy a nick egy slot alatt 2 byte-ot kepes olvasni, ebbol azert tobbe-kevesbe adodik, hogy LPT filozofia eseten egy LPB-be nem igazan ferne bele a 16 szinu modokhoz kello paletta, ha mas is kell az LPB-be (es nyilvan kell). Persze, lehetett volna meg par Nick regiszter, amivel legalabbis globalisan megoldhato a felso 8 szin kerdese 16 szinu modban, de ez valoszinu aranyiaban joval tobb bonyolitast adott volna, masreszt ismet csak csorbitott volna az LPT szeru mukodes filozofiajan (bar nyilvan inkabb az elobbi a fontosabb limitacio, szerintem). Ha egyszer valaki pl FPGA-ban vagy CPLD-ben vagy tudomisen csinalna uj Nick-et, szerintem ez lenne az egyik elso dolog (most jon az altalad emlitett "bovites" tema ...), hogy beallithato legyen: mondjuk dupla rate-el olvasson a Nick RAM-ot. Ezaltal egyreszt a felbontas is none, masreszt az LPB lehetseges merete is, igy pl beleferne 16 szinu paletta is. Es nem utolsosorban: lehetne olyan szoveges mod (a nem hasznalt helyere? vagy nem tudom) ahol egy karakterhez van szininformacio is. Vegulis erdekes project lenne: fog az ember egy atlagod modern SDRAM-ot (nyiltan SRAM meg egyszerubb de az meg mindig nem feltetlen olyan olcso, es ha mar PLD jellegu aramkor, oda nem gond rittyenteni egy memory controllert hozza), vagy hasonlo, es FPGA ala tolja, SDRAM memory controller project szerintem letezik nem is egy VHDL-ben es Verilogban is pl. Ott aztan lenne eleg savszelesseg, es a parhuzamos bitszam lehet nagyobb is 8-nal, igy a Nick-2 kepes lenne tobb adat felszipkazasara ugyanannyi ido alatt. Sot, azt is lehetne, hogy LD1 LD2 meg az LPT pointer kiterjesztese a teljes cimtartomanyra, es akkor az egesz memoria VRAM is egyben, szerintem elbirna az EP-n talalhato VRAM lassabb jelenseg nelkul is boven egy mai modern memoriaval (max compatibility okokbol a felso 64K-ra lehet "mesterseges" lassitas, hogy az idozites pontos legyen a regi hw-hez igazodva, es lehetne ez pl ki-be kapcsolhato). Nyilvan ekkor mar a VGA-ra kotjuk kerdest is erdemes lehet megoldani vagy akar HDMI stream-et is nyomhatna magabol.
Amugy amit en meg Nick2-be tennek a fentieken kivul (a sprite stb mas kerdes, az kisse elut ettol ettol a tematol, bar azon is lehetne gondolkodni):
* attribute mode ZX Spectrum interpretation bit
Az attibute infonal speccy modjara ertelmezne az attrib byte-ot. Speccy atiratoknal, sw emulatornal igy egyszerubb lenne a dolog.
* EP 256-os szinpalattajanak globalis atdefinialasi lehetosege mas szinekre egy hi/true-colour RGB palettarol valogatva
* horizontal pixel pontossagu scroll, akar LPB-ben (a "kiterjeszetett hosszu" LPB-ben ...) is megadhato lenne
* ha elegendo memoria savszelesseg meg van: tobb kep megjelenitese egymas felett (atlatszo lehetne a nullas szin stb), mondjuk ilyen perspektiva megoldasoknal utos lehetne a hatterhez
Szoval lehet nagyban is gondolkodni, de azert szerintem nem szabad szem elol vezteni az eredeti hw-t es filozofiat sem, ez azert fontos! Mondjuk a baj a fentiekkel az, hogy erre sok sw nem lenne, mert ugye nem sok embernek van "nem standard" hw-je, lassan mar standard se soknak
Igy ezek a project-ek sok esetben inkabb onszorakoztato hobby-k, es max par embert erdekelnek az ilyen jellegu bovitesek. Egeszen
addig, amig nem keszul el a C64DTV mintajara pl az EP128DTV, ott is lehetne ahogy a C64DTV-nel a meglevo viszonylag jo kompatibilitas melle rakni plusz dolgokat extrakent! Ha a speccy kompatibilitas eleg jo, akkor talan uzletnek sem lenne rossz, hiszen ez utobbit tobben ismerik, es vennek meg, mar csak a "retro gaming" miatt is, a C64DTV-hez hasonloan (ott is van par ember - pl en - aki a hw, erdeklodes, programozas miatt vette, de azert C64DTV-t legtobb ember nyilvan azert vette mert a regi jatekok "amivel meg fiatal koraban jatszott" ...)
Ezek mellett C64DTV-bol ismert extra megoldasok (DMA, Blitter) is erdekes dolgok lehetnenek. Ha mondjuk ertenek
az FPGA-khoz, en ilyen projectnek poenbol nekiallnek, meg ha mast nem is erdekelne nagyon.
Persze nem akarok semmi jó elrontója lenni, ha ez megoldja a fixbias problémát, akkor végtére is lehet értelme...
Nyilvan, az otlet lenyege a viszonylagos egyszerusege. Pont azert vazoltam, hogy lehetne egy tok uj Nick is, hogy az is egy irany, de azert az a joval tobb ember kepessegeit (pl az enyemet is ...) felulmulja, ahhoz kepest, hogy egy ilyen szinatmappeles elemeletben legalabbis ertheto mondjuk szamomra is