... számomra megfoghatatlan, mire is lenne jó ezt a kedves kis Enterprise-t bővíteni ilyen grafikai és sprite dolgokkal:
Imho azert, mert ha valaki realizalja a cucot egy FPGA-ban, ami ugye vmi leiro HDL nyelven leirja a hardware-t, akkor a dolgok oroszlanresze az lenne, hogy megcsinalni - lehetoleg pontosan! - azt amit az eredeti Nick tudott, es semmi tobbet. Ez azert nem olyan kis munka, ha belegondolunk. De szerintem legalabbis ezen a szinten az lenne a cel, hogy legyen EP "tokeletes minosegu" videokimenettel pl monitorok szamara, illetve deffektes Nick helyettesitesere stb. Nu, ehhez kepest mar nem olyan nagy szam, ha egy-ket extrat beletesz az ember, ha mar az egesz "vaza" adott. Akkor meg jon a "miert ne" kategoria. Jo peldanak tartom erre a C64DTV-t: ugye az uzleti cel az volt hogy legyen egy kis joystick dimenzioban merheto cucc rajta csomo jatek, C64-es kesz. Erre Jeri Ellsworth csinalt valamit, ami fura dolognak hathat: pl 2Mb memoria van, uj videomodok, kothetsz ra PS/2 billentyuzetet, drive-ot, stb. A kerdes ugyanaz, amit te is emlitesz: ezt minek, ha egyszeruen megvolt a cel azzal is, hogy egy sima C64-et ugy emulalni, ahogy anno ment. A valasz Jeri reszerol is ez volt: nem olyan sok extra plusz megcsinalni ezt, ha mar az erdeti emulacio ugy is megvan, akkor miert ne?
1; Először is nem lenne senki, aki írna új játékokat, amelyek kihasználnák.
2; Ha lenne is, akkor se lesz mindenki gépe átalakítva ehhez az újdonsághoz.
3; A régi játékok "tuning"-olásának sincs értelme.
Magyaran, nincs ertelme semmi de semmi ujnak. Ertem en, hogy valaki igy latja, en nem
Szamomra a "8 bit kerdese" nem annyi, hogy nosztalgia, eljuk ujra a multat, pont ugy ahogy volt (kvazi idoutazas), hanem: az uj korban hasznaljuk fel, az uj technikakba integraljuk bele, azaz ne (csak) mint muzeumi targyat kezeljuk, hanem probaljuk megmutatni, hogy modern kornyezetben is jo hobby, pl ethernet illesztes, stb stb. Ezen tovabb haladva: ha megszunt az eredeti CBM ceg (Commodore Business Machines), vagy a Sinlair Ltd stb (marmint abban az ertelemben ahogy anno volt, tudom most is van valami Sinclair nevu ceg), akkor en akkor latom "elonek" a 8 bit scene-t, ha az fejlodik, mintja az azt taplalo cegek meg mindig kiadnak az ujabb es ujabb hw-ket. Mivel ilyen nem tortenik (a C64DTV hatareset - bar sok szempontbol tekintheto egy "hivatalos" uj C64-nek is), ezt magunknak kell elvegezni. Ha ilyen nincs, akkor viszont ez csak a regi idok visszaidezese a jelennel valo kapcsolat nelkul. Na en igy fogom fel, de ismetlem: ez az EN velemenyem, nyilvan nem kotelelzo vele egyet erteni
Sw oldalrol is: uj OS irasa, tcp/ip networking stb.
Ilyen ötletek mindig is voltak a régi gépekhez, pl. real-time óra bővítés, de az is minek, mikor egyetlen egy program se kérdezi le.
Ez nem igaz. Meg a C64-nak is van ugymond belso oraja, mashol is lehet, ha maskepp nem, hat software-esen. Ez anno is letezett. Amiben jo lehet egy realm-time ora: kepes ezt beallitani, hogy nullarol induljon minden bekapcsolaskor. Ez imho mar egy ertelmes cel, ha mast valaki nem is lat bele
A témához kapcsolódóan idézet egy korábbi hozzászólásból (talán itt lesz a helye Zozo):
"Idézném a Speccyalista napon elhangzott beszélgetés részletét:
PGyuri: Mire tervezték az EP-t?
Moldani: A világ legjobb számítógépét akarták megcsinálni!"
Nos ez egyértelműen nem sikerült, mert ha azt szerették volna, akkor egyrészt a SPRITE fogalmát nem hagyták volna ki (mondjuk tervez(het)ték hozzá), de a leglényegesebb elemet akkor se felejthették volna el, mégpedig a gyors horizontális scroll lehetőségét !
Ez azert kisse radikalis
Nyilvan soha nem lehet tokeleteset alkotni. Meg ha vegtelen penz/ido lenne ra, akkor sem. Hat meg ha az eroforrasok nem vegtelenek! Az EP viszonylagosan nem tul nagy nepszerusege annak "koszonheto", hogy tul sokaig keszult a bejelentes es eredeti tervekhez kepest, anno tenyleg durvan hangzott, mire megjelent, akkor sem volt rossz, de megis tul sok ido telt el. Nyilvan huzhattak volna meg tovabb, hogy meg tobb dolgot pakoljanak bele, de meddig? Mar igy is keso volt. Plusz sprite: akartam irni, de latom Zozo megelozott: erre gondoltak, a kezdemenye ugymond benne is van, az EXTCOL dolgok. Ha jol tudom (Zozo imho jobban tudja, majd kijavit, ha nem): ez pont azert keszult, hogy akkor legalabb kesobb lehessen hozza "kivulrol" ilyet lleszteni, ha mar bele nem kerulhetett. Azaz ebbol - szerintem - az kovetkezik, hogy igenis gondoltak ra, csak nem maradt ra ido (?), penz (?), de azt, hogy ezt belepakoltak meg, mutatja, hogy meg akartak hagyni a lehetoseget, hogy utolag legalabb konnyen illeszheto legyen.
Masreszt: azt hogy talalsz egy, ketto, par problemat: igen. Tokeletes dolog nincs, ilyen elven mondj egy dolgot a vilagon, ahol sikerult barmibol a tokeleteset megalkotni
Imho nincs ilyen, a vilag tokeletlen. Mindenhol van egy kis folt, problema, stb. Meg ha az almok szepek is.
Ne azt nezd, hogy nem sikerult elerni - az amugy is lehetetlen - celt, hogy legyen tokeletes. Hanem azt, hogy mit sikerult elerni, osszehasolitva a hasonlo ar/celkozonseg/stb kategoriaba eso gepekhez kepest. Nos igen, itt csorbul kicsit a dolog, hogy tul sokaig "jott kifele" az uj gep. Meg igy sem rossz azonban szerintem! osszehasonlitas alatt meg teljesitmenyt, tudast, feature-oket, bovithetoseget stb ertek konkretan.
Már a pénzbedobós játékgépek is bizonyították, hogy a játékok nagyrésze vízszintes, gyors képernyő mozgást kíván, amelyet a C64 elég jól meg is valósított, de a Spectrum, a többi 8 bites gép messze képtelen volt kezelni. A Nick csodálatos LPT képessége a függőleges scroll-hoz nyújtott támogatást, de pont az lett volna a kevésbé fontos, inkább egy cél-hardver-scroll balra-jobbra 1-2-4 pixelenként kellett volna, amellyel tényleg a legjobb gép lehetett volna a maga nemében (és nemcsak a játékhoz kell ilyesmi). De kihagyták, elfelejtették. Spectrumon sokat gondolkoztam, hogy ottani hardver mestereinket meggyőzöm egy interface készítésével, amely képes a scroll műveletét elvégezni a processzor helyett, de mindig arra jutottam, hogy úgyse lenne rá program, így felesleges még a gondolatával is foglalkozni.
Ertem en a fajdalmadat a horizontalis scroll kapcsan, de imho ez egy igen egyszeru dolog. Nem hinnem, hogy azert hagytak ki, mert ezt annyira nehez lehetett volna megoldani. Talan ido nem volt ra, nem gondoltak bele, stb; az ember nem tokeletes. Ez kisse mas, mint a sprite: imho azt nehezebb megoldani, ott mar konkretan penz/anyag/ido problema sokkal jobban jelentkezhet.