Enterprise Forever

:HUN => Hardver => Kijelző => Topic started by: Povi on 2023.January.17. 10:48:30

Title: MEDUSA
Post by: Povi on 2023.January.17. 10:48:30
Sziasztok!
A facebook-os TVC csoportban jött szembe az előbb:
https://lotharek.pl/productdetail.php?id=135
https://www.facebook.com/groups/retroszamitogep/permalink/6189533711077223/
Jónak tűnik, bár szép ára is van. De lehet, h ez a végső megoldás a modern monitorokhoz?
Title: Re: MEDUSA
Post by: Zozosoft on 2023.January.17. 11:18:13
Izgalmas cucc, jó lenne tudni, hogy mit csinál EP-vel.

De az ára bőven fájdalomküszöbön túl van :-(
Title: Re: MEDUSA
Post by: szalai56 on 2023.January.17. 14:00:46
DrOG most vett egyet és meg ígérte, hogy beszámol róla.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.17. 16:39:46
Fogok is, az FB bejegyzés is az enyém. De csak tavasszal, mert az összes retró vasam a régi házban maradt, az új lakásban nem férnének el, csak az FPGA-k költöztek velünk. Heti 1x szoktam elugrani megnézni, hogy minden rendben van-e (a CGA-s tesztet is egy ilyen alkalommal követtem el), májusban tervezünk visszaköltözni.
Title: Re: MEDUSA
Post by: vargham on 2023.January.18. 07:37:53
Én ilyet vettem:
RGB SCART to HDMI-Compatible Converter (https://www.aliexpress.com/item/1005003005275114.html)
Nem tud annyit, de jóval olcsóbb. Kiválóan működik EP-vel, Amigával (A500) és Atari ST-vel is, aminek pedig semmi más modern eszköz nem szereti az RGB kimenetét.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Zozosoft on 2023.January.18. 09:32:55
Én ilyet vettem:
RGB SCART to HDMI-Compatible Converter (https://www.aliexpress.com/item/1005003005275114.html)
Úgy emlékszem ilyet tesztelt Z80System kolléga:
1. rész (https://enterpriseforever.com/kijelz/ep128-vga-monitorra/msg39852/#msg39852)
2. rész (https://enterpriseforever.com/kijelz/ep128-vga-monitorra/msg39853/#msg39853)
3. rész (https://enterpriseforever.com/kijelz/ep128-vga-monitorra/msg39863/#msg39863)
4. rész (https://enterpriseforever.com/kijelz/ep128-vga-monitorra/msg39879/#msg39879)
(fontosabb részeket linkeltem)
Title: Re: MEDUSA
Post by: vargham on 2023.January.18. 19:27:09
Nekem ennél jobb a tapasztalatom.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.18. 20:31:39
Én ilyet vettem:
RGB SCART to HDMI-Compatible Converter (https://www.aliexpress.com/item/1005003005275114.html)
Nem tud annyit, de jóval olcsóbb. Kiválóan működik EP-vel, Amigával (A500) és Atari ST-vel is, aminek pedig semmi más modern eszköz nem szereti az RGB kimenetét.
Nekem is van ilyen, nem is drága, nem is rossz. De óhatatlanul ad latenciát a rendszerhez (van benne framebuffer), túlszaturáltak a színei, a kép 50Hz-en jobbra csúszik, nem konfigurálható, csak SD váltottsoros RGB/kompozit jelet fogad el. Ezzel szemben a Medusa kezel progresszív jelet (pl. VGA-n keresztül), passzív adapterrel S-Videót (pl. C64/128/16/Plus4, Atari 400/800XL) és komponenst (pl. MSX, TI-99/4A) is. Amellett állítható a mintavételezés (phase/clock), a kép vízszintes/függőleges pozíciója, alap paraméterei (kontraszt, fehéregyensúly, színárnyalat, gamma), tud scanline-t emulálni, CRT hívők szintén olcsó passzív adapterrel akár VGA monitort is rá tudnak kötni a DVI kimenetére. Ez az elmélet, majd meglátjuk, mit tud a gyakorlatban...
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.19. 20:49:42
Ma kábelteszt miatt vissza kellett menjek a régi házba, és kipróbáltam a Medusát egy általa ismert géppel (Atari ST) és egy számára ismeretlennel is (Videoton TVC). Az ismert gépnél szépen beállította magát, ezt ki is írta az OSD-re és az OLED kijelzőre is:
(https://www.mirari.fr/g91V) (https://www.mirari.fr/Vtmn)
A TVC-nél, bár nem volt rossz a kép, némi függőleges sávosodás megfigyelhető volt alapbeállítással (27MHz-es pixel clock mellett 864 pixelt mintavételezett soronként, így a "Bányász" című játék zöld-piros "sakktábláján" 3 "blokknyi" szélességenként egy-egy fekete függőleges csík látható).
(https://www.mirari.fr/cmAD) (https://www.mirari.fr/KyIr)
De a pixel/line (ppl) értéket 800-ra csökkentve (512 hasznos képpont + a jobb és bal oldali keret szélessége) ez teljesen megszűnt, a zöld-piros sakktábla is barnává vált, ahogy a játék készítői elképzelték, ez 25MHz pixel clocknak felelt meg, ami 8x-osa a proci órajelnek (3,125MHz):
(https://www.mirari.fr/BduS) (https://www.mirari.fr/JiJC)
(https://www.mirari.fr/BlC9) (https://www.mirari.fr/wnhQ)
Ez egybevág a termék honlapján ajánlottal: http://medusa-sc.org/index.php?title=Sample_phase_/_Pixers_per_line (legjobb eredmény akkor várható, ha a pixel clock megegyezik a master clock-kal, vagy annak egész számú többszöröse). Hogy ezt ne kelljen minden egyes gépnél minden egyes alkalommal eljátszani, az optimális ppl-értéket az "ujjlenyomattal" (fingerprint) együtt el lehet küldeni a fejlesztőnek (legalábbis a troubleshooting szerint: http://medusa-sc.org/index.php?title=Troubleshooting ), így az bekerülhet a következő firmware-verziókba (a jelenlegi legfrissebb az 1.0.18.-as változat: http://medusa-sc.org/firmware/ ), és a Medusa már ezeket is fel fogja ismerni automatikusan.
(https://www.mirari.fr/MAtE) (https://www.mirari.fr/Au1s)
Ez elsőre elég körülményesnek tűnik, de ha az ember belejön, pár másodperces folyamatról van szó.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Povi on 2023.January.19. 22:08:40
meggyőző, kíváncsi vagyok majd az Enterprise képére is
milyen monitoron nézed? vagy TV-n? A medusából már HDMI-n megy a kép a monitorhoz?
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.20. 06:11:43
Ez egy noname 40"-es full HD TV (Vortex), sajnos a Samsungom tavaly ősszel, 13 év használat után elhalálozott, pedig azzal tudtam USB-re screencap-eket csinálni. Tervezem 4K QLED TV beszerzését, de azt is majd csak tavasszal.
A Medusán DVI kimenet van, de menüből kapcsolható, hogy a hangot is rákeverje a digitális videojelre. Onnan már csak egy olcsó, passzív DVI->HDMI átalakító (vagy kábel) kell, és kész. Azért oldották meg így, hogy ne kelljen a HDMI után jogdíjat fizetni. Apropó, mi számít master clocknak az EP esetén? Ha jól emlékszem, itt a proci 4MHz-e nincs szinkronban a Nick által generált videojellel (14,xxx MHz). Legalábbis nem egész számú többszöröse (vagy hányada). Szerencsére ez a Bányász BASIC játék van EP-re is, vagy ha tudtok más "sakktáblamintás" programot, szóljatok. Igazából azokra a progikra vagyok kíváncsi, amik nem szabványos videojelet produkálnak (pl. Wriggler), hogy azokkal mit kezd ...
Title: Re: MEDUSA
Post by: Zozosoft on 2023.January.20. 08:45:20
Apropó, mi számít master clocknak az EP esetén? Ha jól emlékszem, itt a proci 4MHz-e nincs szinkronban a Nick által generált videojellel (14,xxx MHz).
Itt egyértelműen a videóórajelről van szó, ami kerekítve 14.24 Mhz (erre lőttük be az L2 modulokat), viszont gépenként lehet ennek szórása (amelyek még nem L2 modulosak), az alkatrészektől, és a tekercs hangolásától függően.

Quote
vagy ha tudtok más "sakktáblamintás" programot, szóljatok.
Eat-it-up ban a fal is jó teszt, a első kiadású "hibás" Nick chipeket (08-04) jól ki lehet hozni.

Quote
Igazából azokra a progikra vagyok kíváncsi, amik nem szabványos videojelet produkálnak (pl. Wriggler), hogy azokkal mit kezd ...
Nézd meg kimaxolt Iview képekkel (Interlace demo 2&3) mit csinál. Az is érdekes kérdés, hogy mekkora kép méretet tud kezelni, hasonlítsd össze emuval, hogy mennyit vág le esetleg a képből. Vízszintesen 46 karakterig, azaz 736 pixelig lehet terjeszkedni, függőlegesen faragva a szinkronblokkból, 300 sor, azaz interlace-ben 600.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.20. 10:25:23
Köszi a tippeket, a hétvégén ezeket próbálom letesztelni, de az sem kizárt, hogy még ma ...
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.21. 21:04:44
Na, kipróbálgattam mindent, amit akartam. Első körben a Minerrel kezdtem a tesztelést, szépen sikerült is beállítanom a PPL értéket, ezt 912-re növelve tűnt el a "sávosodás" a sakktábla-mintáról, ez nagyjából a Zozó által megadott pixel clock (kb. 14,24 Mhz) frekvencia kétszeresét adta (28,475 MHz). Így elvileg több pixelt mintavételez a Medusa, mint a Zozó által kalkulált gyakorlati maximum (736), ami amúgy is több, mint amit meg tud jeleníteni szabványosan: a két kép szélén szerintem biztosan vág (720 pixelt nyom ki vízszintesen a DVI/HDMI kimeneten). Két dolog érdemel még említést: az egyik, hogy a kép pici vízszintes bizonytalanságot (értsd oldalirányú hullámzást) mutatott alap Phase érték mellett. Ezt viszont 13-ra feltolva sikerült atomstabil, reccenésmentes képet kapni. A másik, hogy fölismerte ugyan a gépet, de tévesen Spectrum 48k-ként azonosította.
Ezután a "trükkösebb" játékokkal folytattam, amik az előző Samsung LCD-men is észrevehető oldalirányú hullámzást mutattak:
egyrészt a Hungaroringgel, ami az info szerint 48,5 Hz-es képváltási frekvenciát, valamint 28,35 MHz-es pixel clockot (908 ppl) produkál. A másik renitens a Nodes of Yesod, az előzővel azonos pixel clock mellett 51,9 Hz-es képváltási frekvenciával. Mindkettőt "unrecognized lo"-ként nem tudja azonosítani a Medusa.

Folytatás a következő hozzászólásban.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.21. 21:26:50
De ezzel nem ért még véget a tesztelés. Elővettem a Wrigglert, mert ez is hullámzott a régi TV-men. Esetében 28,381-nek adódott a pixel clock, ráadásul ez az egy játék volt, amire a Medusa nem tudott stabilan rászinkronizálni, mert néha egy fél másodperces fekete képernyő után váltott a pixel clock, oda-vissza ugrált az először mért 28,381 és az alapértelmezett 28,475 MHz között. De ezt én abszolút a játék hibájának tudom be, hiszen létezik belőle javított verzió, ami feltehetőleg nem mutatja ezen hibajelenséget. Fun fact: a Medusa MiST VIC20-ként azonosítja :-) .
Ennyi szadizás után megnéztem még a Zozó által javasolt Eat it up!-ot is, ami szépen, stabilan, villogás, hullámzás, és black screen-mentesen futott az alapértelmezett 28,475 Mhz pixel clock / 912 ppi értéken. Sem sávosodást, sem szemetelést sem vettem észre a keretnél, így a Nick-em valószínűleg rendben van.
Levezetésként az Interlace2 demóval zártam a sort. Ennek a képei kivétel nélkül villogva jelentek meg, amit hiába próbáltam a bizonyos Amiga-módoknál (Super Hires) javasolt "double res" opciót kapcsolgatni, annyit értem el, hogy kissé odébbmozdult a kép, így látható, hogy némi vágás van az oldalaknál. Sokat biztosan nem csonkol, mert a citromok egész szépen elférnek a képernyőn...
A fentieket megírtam a fejlesztőnek, Jakubnak (alias acidmaker), meglátjuk, tud-e kezdeni vele valamit.
Összességében elégedett vagyok a készülékkel (mondjuk ennyi pénzért ez a tudás a minimum), és bízom abban, hogy a következő FW-frissítésekbe bekerül még autodetektálhatóként jópár gép, az EP-t is beleértve.
Mindenkinek köszönöm a figyelmet, ha felmerül még valami igény, kérés, hogy próbáljam ki, akkor szóljatok, megnézem.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.22. 06:47:48
Annyival egészíteném még ki a fentieket, hogy a Medusán menüből állítható a DVI/HDMI kimeneti ablak mérete, tehát simán be lehet pl. 720 pixeles szélesség helyett 736-ot, 740-et, vagy akár még többet állítani. A sorok számára is igaz ugyanez, bár a PAL szabvány 288 (interlaced) vagy 576 (progresszív) sort ír elő, fel lehet menni akár 600 fölé is. Mondjuk az más kérdés, hogy a TV mit fog kezdeni az így kapott jellel, eddig én is csak trollkodásra használtam...
Ha valaki nagyon ragaszkodik a 720 pixeles kimeneti szélességhez, akkor persze a PPL (pixel/line) értéket növelve akár jóval többet is belesűríthet egy sorba, csak akkor visszatér a függőleges sávosodás, meg torz (oldalról nyomott) lesz a kép.
Tapasztalataim szerint ezekre a machinációkra nincs szükség, egy hagyományos CRT sokkal többet vág a képből (overscan), mint a Medusa + lapostévé kombó.
Title: Re: MEDUSA
Post by: szipucsu on 2023.January.22. 13:54:40
Első körben a Minerrel kezdtem a tesztelést
Nem is gondoltam, hogy van, aki ezt a programot betölti vagy egyáltalán ismeri a Basic programcsokorból. Még a 90-es évek eleje felé dobtam össze. Ma már színesebbre próbálnám megírni, vagy eleve a TVC-s Bányászt kellene átírni, mert ott nagyobbak is a karakterek, nem csak színesebbek. Bár külön érdekes lehet, hogy kisebbek a karakterek, így nagyobb a pálya.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.22. 15:44:17
Nagyon jó kis program ez, főleg tesztelésre a szinte egész képernyőt kitöltő pepita mintázat miatt. Tuti nem alkalmaz semmi piszkos trükköt a videojel manipulálására. A TVC-s változat érdekessége, hogy bár 16-színű módban íródott, csak négyet használ (fekete, zöld, piros, cián), a föld barnáját pedig a zöld és piros pixelek sakktáblaszerű alkalmazásával keveri ki. Pedig a felbontás duplázásával (128 helyett 256 képpont soronként) maradhatna a négy szín, de a "sprite"-ok lehetnének kisebbek vagy szebben kidolgozottak, és a barna is homogénebb lenne. Ha csinálsz esetleg modernizált változatot EP-re, én biztosan fogok vele játszani.
Title: Re: MEDUSA
Post by: szipucsu on 2023.January.22. 18:35:27
Ha csinálsz esetleg modernizált változatot EP-re, én biztosan fogok vele játszani.
Közben rájöttem, hogy a TVC-s GRAPHICS 16-tal megnyitható videolap 6 karakterrel nagyobb, mint az EP-s GRAPHICS HIRES 16-os képernyő. Tehát nem oldható meg egyszerűen a Bányász átírása. Illetve megoldható, de ugyanolyan kicsik lennének a karakterek, mint a 40 karakteres szöveges lapon. Ha attribútum képernyőt használunk, akkor lehet sok szín legalább. De lehetne akár nagy karakterekkel is, csak kisebb lenne a játéktér, ez is külön kihívás lehet játszáskor. Még függőleges scrollt is lehetne beletenni, ez mondjuk 16 színű videolappal eléggé érdekes lenne.

Ez már itt OFF, majd elpakoljuk innen.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.22. 19:31:22
Igazából TVC-n nincs a jobb szélső oszlop használva a létra mellett, így már csak 5 karakter az eltérés. De természetesen nem kötelező egy-az-egyben, "szolgai" módon átírni. Viszont a függőleges scroll mindenképpen a játék nehezítését is jelentené, mert körülményesebb lenne becélozni az összeszedendő gyémántokat.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.29. 11:37:06
Megint elővettem a Medusát, most a változatosság kedvéért a MiST Ep128 core-ával teszteltem.
Némi sebességbeli eltérés van (lassabban fut) az igazi vashoz képest, ez azonban kevesebb, mint 2%. A hardveres emuláció esetén a függőleges sávosodás ugyanúgy 912 ppl (pixels/line) értéknél tűnik el, de ennél a hozizontáls frekvencia 15,357kHz (versus 15,611), a vertikális frekvencia 49,3Hz (vs. 50,1), a pixel clock pedig 28,012MHz (vs. 28,475).
Az Eat It Up! kerete is rendben volt, bár totál más mintát adott, mint amikor igazi gépen próbáltam (pont olyat, mint az ep128.hu-n, a játékleírásoknál szerepel: http://www.ep128.hu/Ep_Games/Leiras/Eat_it_Up.htm ), úgyhogy gondolom, a Nick OK.
A 'renitens' játékok, mint a Hungaroring, a Nodes és a Wriggler is szépen futottak, rendre arányosan alacsonyabb frekvenciákat mutatva, mint az eredeti hardveren (47,7Hz vs. 48,5; 51,1Hz vs. 51,9; 49,3Hz vs 50,1). Viszont utóbbira szépen rászinkronizált a Medusa, nem úgy, mint az eredeti vason.
Végül az Interlaced2 demora is visszatértem, és kipróbáltam a DVI-ablakot nagyobbra méretezni, a 740x600-nál maradtam, hogy biztosan minden beleférjen, és látszódjon, van-e vágás. A citromnál feltűnő, hogy a kép jobb szélén lemarad jópár oszlop a standard 720-as szélességnél. A teherautós képen ugyanez vehető észre, viszonyt hiába mozgatom az ablakot jobbra, kép bal szélén nem jelennek meg új pixelek, pedig a 'dbl xres' opció esetén látszik, hogy itt is lenne még képtartalom. Hogy ez a core vagy a Medusa miatt van így, ahhoz az igazi vason is ki kéne próbáljam a nagyobb DVI-ablakot.
Title: Re: MEDUSA
Post by: szipucsu on 2023.January.29. 13:31:14
Megint elővettem a Medusát
Azért nem semmi, milyen éles képet ki lehet hozni ebből!
Van egyébként a Wrigglerből javított verzió (by PGyuri & Zozosoft), ahol a robot pisztolya nem marad a levegőben. (Bár ez lehet, légpuska, és nevéből adódóan a levegőben van, ez most csak egy olyan légből kapott ötlet volt, ha már az eredeti verzióban elpuskázták a dolgot, mert lövésük sem volt, hogyan kell megoldani, hogy ne maradjon a levegőben a fegyver.)
Title: Re: MEDUSA
Post by: Dr.OG on 2023.January.29. 16:48:53
Tudom, hogy van belőle javított verzió, de direkt az eredeti, bugosat használtam. Na nem azért, mert bogaras vagyok, hanem mert tudtam, hogy annak biztosan zehernyés a képe, ha nem is hangyás. Ezzel be is fejezem a kukacoskodást, mert tovább húzni a fórumtársak agyát talán már féregség lenne ;-) .
Title: Re: MEDUSA
Post by: szipucsu on 2023.January.29. 17:04:18
annak biztosan zehernyés a képe, ha nem is hangyás.
A javított verzió nem más ebből a szempontból, jól sejtem? Szerintem Zozóék nem végeztek féregtelenítést a képpel. De természetesen a régi verzió nosztalgikusabb lehet.

UI: Ez nem off topik. Arról van szó, hogy az eredeti Wriggler kihozott bizonyos megjelenítői bugokat, és ez igaz lehet a javított Wriggler verzióra is.
Title: Re: MEDUSA
Post by: Zozosoft on 2023.January.29. 17:06:54
Az Eat It Up! kerete is rendben volt, bár totál más mintát adott, mint amikor igazi gépen próbáltam
Véletlenszerűen sorsolja a kezdőpályát, szóval minden betöltésre más lesz.
Title: Re: MEDUSA
Post by: gflorez on 2023.January.29. 19:21:54
Még mindig van némi probléma a vízszintes videó központozásával az FPGA magon, ami néhány üzemmódban előfordul.