Enterprise Forever

:HUN => Hardver => Kijelző => Topic started by: Z80System on 2014.September.30. 21:55:58

Title: Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.September.30. 21:55:58
 (http://www.parallax.com/)
Quote
Nekem innen lesz játékszerem (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_smile.gif) (http://www.parallax.com/) Hogy mi lesz belőle, az titok. Fogpiszkáló, ha el nem... (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_biggrin.gif) (gondolom mindenki ismeri a viccet)
Anélkül, hogy elmondanád mi lesz belőle, nem meséled el, hogy miért pont azt választottad, és hogy miért ?
Az olyanok mint én okulnának belőle ... Szóval kicsit "blogosabban" ...


Quote
Én nem is tennék rá SMD-t, az ördögtől való találmány (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_twisted.gif)

Ha jól néztem ezekből az AVR cuccokból is van DIP. Amit magamnak kinéztem, abból biztos van (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_smile.gif)

Ja, az AVR -ekből is van DIP -pes kivitel is, de vajon bekerülhetne -e az SD olvasó a cartridge -ba, vagy bekerülhetne -e az USB keyboard a gépházon belülre, ha DIP -es cuccokból lenne összerakva ?
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.September.30. 22:22:27
Quote from: Z80System
miért pont azt választottad, és hogy miért ?
Leginkább azért mert egy Spectrumos srác hónapok óta dicséri :-) és elkezdtem reménykedni, hogyha a komplett Spectrum klónt lehet belerakni, akkor hátha elég lesz a teljesítménye arra, amit már 25 éve szeretnék látni :-)
80Mhz, 8 darab 32 bites mag, 32 IO láb... és van belőle DIP!
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.September.30. 22:27:18
Quote
80Mhz, 8 darab 32 bites mag, 32 IO láb... és van belőle DIP!
Kúlság, de miért nem linkeled be, az is titok amibe belerakod ?
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.September.30. 22:41:26
Quote from: Z80System
Kúlság, de miért nem linkeled be, az is titok amibe belerakod ?
Ebbe. (http://www.parallax.com/product/p8x32a-d40) Persze elsőre USB-s, mindenes fejlesztői panel.
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.September.30. 22:49:23
 (http://www.parallax.com/product/p8x32a-d40)
Quote
Ebbe. (http://www.parallax.com/product/p8x32a-d40) 
Hmmm ... jó olcsó ... vagy lehet, ha megnézném az én kis panelem alkatrészeit, azok is sokkal kisebbek lennének ? :)


Quote
 Persze elsőre USB-s, mindenes fejlesztői panel.

És az melyik ?
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.September.30. 23:12:00
Quote
És az melyik ?
[attachimg=1]
[attachimg=2]
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.September.30. 23:18:27
 (http://www.parallax.com/product/p8x32a-d40)
Quote
Ebbe. (http://www.parallax.com/product/p8x32a-d40) 
De egyébként ez a cucc ez 3V -os ... mindent külön passzintani fogsz az EP -hez ?
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.September.30. 23:38:19
Quote from: Z80System
(http://www.parallax.com/product/p8x32a-d40)De egyébként ez a cucc ez 3V -os ... mindent külön passzintani fogsz az EP -hez ?
Minden nem lehet tökéletes :-) Ez legyen a legnagyobb probléma.
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 00:19:16
Abban a Propeller cuccban amivel próbálkozni fogok, abban nincs Flash ami elromoljon :-)
Az amikor a Reset jel megszünik, soros vonalon próbálja a kódot letölteni, ha az nincs, akkor pedig egy soros EEPROM-ból. (A fejlesztői panelen erre a soros vonalra van az USB csati kötve, a compilerből egyből lehet átküldeni a progit.)

Ha véletlenül működni fog, akkor úgy képzelném el, hogy alapból áll a cucc, Z80-as porton lehet törölni a reset jelét, és szintén Z80-as porton át lenne a soros vonalon a kód átküldve. Magyarán az EP-s program programozná a kütyűt, akár különböző programok különböző módon.
Persze ez a merjünk nagyot álmodni kategória egyelőre, majd örülök, ha nekem is sikerül ledet villogtatni :-)
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: lgb on 2014.October.03. 00:22:30
Hat akkor? :) Abban a propiban ha jol tudom az a lenyeg, hogy tobb un cog-nak nevezett mag van. Egyet dedikalj szepen PS/2 billencsnek, oszt majd alapbol EXOS version 9.8 fel is programozza, hogy legyen kbd :D
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 00:27:52
Nem, hát nyilván a rom -ba is akar rakni valami szoftvert,
és alapból is meni fog, csak felül lehet írni,

vagy ha mégsem akar alapverziót,
akkor meg maga az alkalmazas fogja tartalmazni a kodjat,
hisz regi programok ugysem hasznaljak.
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 00:36:32
Speciel lehetne bele PS/2-t, de engem nem az izgat :-)
Van 4+1 láb a buszcsatlakozón, amit szerintem még a világon egyetlen egy EPn se próbáltak ki... na azt akarom én birizgálni :-D Ill. van még másik 2 is, és/vagy azzal is lehetne kezdeni valamit.
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 00:44:44
Quote
Van 4+1 láb a buszcsatlakozón, amit szerintem még a világon egyetlen egy EPn se próbáltak ki... na azt akarom én birizgálni (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_biggrin.gif) Ill. van még másik 2 is, és/vagy azzal is lehetne kezdeni valamit.
De azért pakolsz az EP -re (ezek szerint bővítőcsatlakozón) egy mikrokontrollert, hogy valami extra billentyűvezetékeket vezess ki s bővítőcsatlakozóra ?

Különben is ahhoz 12 kell, nem 5 ... nem értem mit beszélsz, és hogy csinálnál bármi billentyűt bővítőcsatin ...
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 00:48:00
Mondom, engem billentyűzet nem érdekel, egész másról van szó! Abból amit irtam simán kitalálható :-)
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 00:52:32
Quote
Mondom, engem billentyűzet nem érdekel, egész másról van szó! Abból amit irtam simán kitalálható (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_smile.gif)
Ja értem, a második mondat az első mondat második felét részletezi, nem az első felét.

De akkor sem értem, hogyan tudnál és mér pont ps/2 -t? Ha érdekelne ...

Kitalálni meg nem fogja senki ... míg be nem vallod végre ...
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 00:53:20
De egy ekkora teljesítményű szutyokkal vagy sprite -ot csinálsz vagy scrollt ... ez egyértelmű ... :)
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 01:04:49
Na ugye-ugye :-D
A 4+1 láb a külső színbemenet, na arra akarok én valami jelet küldeni, aztán meglássuk mi lesz... spritében reménykedek :-) Ha VGAt meghajt, fullos demót futtatva, akkor hátha ez is megoldható.
A másik két láb a külső hangbemenet. AY meg SID program van már erre a cuccra, igy külső hangkártya is lehetne. Brutál mázlis esetben 1 mag hangkártya, többi meg spritézik...
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 01:14:20
Quote
A 4+1 láb a külső színbemenet,
Mellesleg hogy lehet 5 bittel sprite -ot csinálni ? Az még egy pixelhez is kevés ... Max egy színkomponens, de hát akkor is max 16 árnyalata lenne egy komponensnek ...

A cuccodnak meg gondolom van ramja, az be tudná fogadni a 256 (minimum! :)) színű, 8 bit palettás sprite -okat ...
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 01:26:50
16 színű sprite lehet. 1 bittel jelzed, hogy külső adat van, 4 bit választ a 16 színből. Aztán ezt még a Nick meg tudja variálni, hogy a különbő színcsoportok hogyan fedjék egymást, így lehet sprite pályaelem elött vagy mögött.
De, hogy a valóságban hogyan néz ki, azt csak a jó ég tudja...
Vajon lehet 2 vagy 4 szín módban és felbontásban is 16 színes a sprite? Végülis a trükkös Text 80-ban is 8 szín lehet 2 szín módban...
A nagy kérdés sikerül-e úgy összeszinkronizálni, hogy oda kerüljenek a pixelek, ahova akarjuk? Vagy majd csak a nagy tesó lesz elég gyors?
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 01:43:32
Quote
4 szín módban és felbontásban is 16 színes a sprite?

Na az nem volna sámedi ... 4 színű módban, soronkénti LPT -vel, 16 színű, háttérrel is állítható prioritású, 256 darab, 256x256 pixeles, utközéstesztelt sprite ... :)
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: lgb on 2014.October.03. 10:05:39
Quote from: Zozosoft
Na ugye-ugye :-D
A 4+1 láb a külső színbemenet, na arra akarok én valami jelet küldeni, aztán meglássuk mi lesz... spritében reménykedek :-) Ha VGAt meghajt, fullos demót futtatva, akkor hátha ez is megoldható.
A másik két láb a külső hangbemenet. AY meg SID program van már erre a cuccra, igy külső hangkártya is lehetne. Brutál mázlis esetben 1 mag hangkártya, többi meg spritézik...

Hmm, erdekes :) Epp emlitettem (talan?) hogy egy leendo projectem egy sima mezei AVR-rel VGA monitor meghajtasa, ciklus pontossagra meg kell komponalni stb de nem lehetetlen! Vegulis a TV meg "lassabb" (marmint PAL signal timing), szoval EXTCOL-ra is lehetne kotni AVR-t is akar. Bar igen, a tobb magos, propi cuccos lehet jobb ilyen celra :) En is terveztem mar regota h beszerzek egyet, de persze soha nem jutottam el addig ...
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: lgb on 2014.October.03. 10:09:16
Quote from: Zozosoft
16 színű sprite lehet

Legegyszerubb megoldasban a sprite pl egerkurzorkent is tok hasznos lenne, de ez persze a legelemibb es legegyszerubb feature (nem tudom hogy pl MOUSE.XR-be lehetseges lenne-e beleirni hogy ilyen kulso sprite cuccos eseten rakja ki az egerkurzort, vagy a mouse.xr is relativ koordinatakat kap es csak az sw konvertalja konkret pozicioval? mert ha igen, akkor ez kevesbe menne ...), nyilvan uj dimenziok nyilnanak a rendszer elott :D

Amugy, ha a kerdeses MCU-nak eleg RAM-ja van ami EXTCOL labakat rangatja, akar teljes kepet is betehet, igy pl akar nagy felbontasu 16 szines mod is menne, es kozben a nick sajat maga is azt csinal amit akar. Erdekes jatekokat lehetne irni, pl hatteret a kulso cucc adja, gorgeti stb, az eloteri dolgokat meg a Nick. Bar ez kb pont nem a sprite feature hanem az ellentete ...
Title: Re:Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 10:15:53
Igen, tegnap mikor írtam a 256X256 -os sprite -okat,
rájöttem, hogy TELJESEN SZABADON defininiálható méretű és számú sprite -ra gondoltam,
hiszen hogy most 37 vagy 56 sprite -ból (pláne hogy milyen méretűből) kell kitalálnia, a kódnak hogy azon a pixelen épp melyik látszik,
az majdnem mindegy.
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 10:26:17
Ez nekem is eszembe jutott, de teljes képhez nincs elég RAM benne. Lehet rá valami soros SRAM-ot tenni, de az nem tudom elég gyors lenne-e...
Majd kiderül. A 2-es verzióba 512K belső RAM-ot igérnek, az már elég lenne :-)
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 10:36:28
Most mennyi ram van benne ? 30-40k elég 4 bit/pixel -es képernyőre ... ha 512K -ra ugranak akkor gondolom nem 16K -ról ...
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: lgb on 2014.October.03. 10:42:39
Quote from: Zozosoft
Ez nekem is eszembe jutott, de teljes képhez nincs elég RAM benne. Lehet rá valami soros SRAM-ot tenni, de az nem tudom elég gyors lenne-e...
Majd kiderül. A 2-es verzióba 512K belső RAM-ot igérnek, az már elég lenne :-)

Nem tudom segit-e, de lattam egy allati otletes dolgot, amikor AVR-rel csinaltak pont 16 szinu VGA kepet. Lehet kapni un quad-SPI memoriat. A lenyege, hogy SPI buszon elerheto SRAM (vmi 27L vagy igy kezdodott a neve nem tudom). Ugye egy atlag MCU-nak van SPI busza, nem gond. Az otlet lenyege azonban nem ez, hanem az, hogy hogy ezt a kerdeses memoriat fel lehet ugy programozni hogy "streamelje" szepen a tartalmat az output-ra (csak leptetni kell ugye), es attol "quad SPI" hogy a normal SPI-hoz kepest 4 bitet ad ki magabol parhuzamosan egyszerre, es nem 1-et. Ez ugy mukodott az otlet kitalaloja szerint, hogy a fenti erdekes RAM-ot tudja irni az AVR amikor visszafutas van (azaz kimenet miatt nem kell), amikor meg lathato sor, akkor addig nem nyul persze hozza az AVR, felprogramozza hogy adja szepen az adatokat, amit CLK signal-al nyomat. Nekem nagyon tetszett az otlet, mivel az eredeti AVR-VGA projectnel az AVR hatarait veszegetjuk, itt egy kulso SRAM-al viszont a dolog nagy reszet magatol csinalja! Plusz a RAM kapacitas is lehet nagy, az MCU sajat RAM-ja altalaban limitalt. A 4 bit meg gyanusan pont jo lenne ide is (az igaz, hogy jo lenne egy 5. is, ha nem teljes kepet akarunk, vagy esetleg a 16 kombinaciobol pl a 0-at kinevezni annak hogy ott nincs adat, es akkor color == 0 -> nincs kulso colour info algoritmussal eloallitani egy logikai kapuval a jelet az EP szamara mint 5. bit).
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 10:56:03
Quote from: Z80System
Most mennyi ram van benne ?
32K közös, meg 2K magonként. De ebben foglal helyet a program is.
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 11:13:44
Quote from: lgb
Nem tudom segit-e, de lattam egy allati otletes dolgot, amikor AVR-rel csinaltak pont 16 szinu VGA kepet. Lehet kapni un quad-SPI memoriat.
Izgalmas ötlet!

Van beépítve valami beépített videogenerátor is, VGA módban 8 bitet tol ki, az elég 5 bitre :-) Csak kérdés, hogy rá lehetne-e szinkronizálni a Nickre.
Gondolom, az általad említett megoldást léptethetné a Nick órajel.
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 11:15:12
Quote
32K közös, meg 2K magonként. De ebben foglal helyet a program is.
Bakker , akkor jó nagyot ugranak az 512K -val ... :)

Mondjuk te attól még csinálhatnád a programot úgy, hogy a felhasználó mondhassa meg a darabszámot is, meg sprite -onként a szélességet magasságot is,
és majd a felhasználó gazdálkodjon a memóriával ...

Mikor lesz nagy memória, majd többet lehet ...
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 11:19:10
Quote from: Z80System
Mondjuk te attól még csinálhatnád a programot úgy, hogy a felhasználó mondhassa meg a darabszámot is, meg sprite -onként a szélességet magasságot is,
és majd a felhasználó gazdálkodjon a memóriával ...
Ez már szerintem csak részlet kérdés :-)

Előbb majd el kell jutni oda, hogy legalább egy pixelt sikerüljön kirakni oda, ahova akarjuk :oops:
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Zozosoft on 2014.October.03. 11:24:45
Közben csak érzékeltetésként: ezt a dolgot is, sok-sok logikai kapuval lehetett volna anno összerakni, aztán persze bele integrálni egy custom chip-be, ahogy a Nick meg Dave esetén történt.
Itt a TVC Sprite prototípus. (http://tvc.homeserver.hu/html/sprite.html) Ep-s se lenne kisebb.
Bruce-tól tudjuk, hogy a Nick chip is ilyen nagy ládaként kezdte.

Valaki aki nagyon okos az manapság olyan VHDL programozható chipbe meg tudná csinálni.

A kevésbé okosak, mint én, meg keresnek valami emberi aggyal programozható kütyűt, amit talán van olyan erős, hogy szoftverből megoldja :oops:
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 11:37:53
Quote
A kevésbé okosak, mint én, meg keresnek valami emberi aggyal programozható kütyűt, amit talán van olyan erős, hogy szoftverből megoldja (http://enterpriseforever.com/Smileys/phpbb/ds_icon_redface.gif)
Na szerintem én is pont ugyanezt fogalmaztam meg pár üzenettel korábban (akkor még a másik topik volt) ...

Olyan egyébként még nem létezik hogy algoritmus -> logikai hálózat konverter ?

Vagy majdnem algoritmus (kiegészítve valami határértékekkel, értelmezési tartományokkal, mittudomén) ->logikai hálózat konverter ? :)
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: lgb on 2014.October.03. 11:53:46
Quote from: Z80System
Olyan egyébként még nem létezik hogy algoritmus -> logikai hálózat konverter ?

Mit tekintunk annak ... PLD cuccokat (CPLD meg pl FPGA) szokas VHDL-ben vagy Verilogban programozni (allitolag USA kornyeken inkabb a Verilog, mifelenk inkabb a VHDL a "divat", de kinek melyik jon be amugy), a Verilog nehol egesz C szintaxisu. Plusz vannak fura krealmanyok, ami nekem tetszett (megtekintes szintjen meg csak) az pl a myHDL, ami alapvetoen Python. Aki tud python-ban programozni (pl en) annak lehet egyszerubb lehet, mint megprobalni a fenti HDL nyelveket megtanulni (VHDL, Verilog), mert filozofia szinten van a gond, azert ugye megis hardware-t ir le ...
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: Z80System on 2014.October.03. 11:59:04
Hmmm ... én azt képzeltem, hogy ezeket a programozható logikai áramköröket, ezeket valami ilyen sematikus, logikai áramkörös "rajzokon" tervezik ... :)
Title: Re: Külső sprite egység
Post by: lgb on 2014.October.03. 12:52:18
Quote from: Z80System
Hmmm ... én azt képzeltem, hogy ezeket a programozható logikai áramköröket, ezeket valami ilyen sematikus, logikai áramkörös "rajzokon" tervezik ... :)

Nem :) Ok, egyszeruket, par kapuig (pl GAL) meg oke, van olyan tool is, plusz altalaban vmi logikai leironyelv van hozza. Viszont pl egy Z80-at probalnal osszerakni igy ... haaat :) Amugy ott az opencores.org, ott vannak pl vhdl es verilog-ban letolheto kesz cuccok egy csomo mindenre, pl Z80 is van ... http://opencores.org/project,t80 (http://opencores.org/project,t80)

Ha erdekel, nezz bele ez pl VHDL, a fenti T80 nevu Z80 implementaciobol reszlet: http://opencores.org/websvn,filedetails?repname=t80&path=%2Ft80%2Ftrunk%2Frtl%2Fvhdl%2FT80_ALU.vhd (http://opencores.org/websvn,filedetails?repname=t80&path=%2Ft80%2Ftrunk%2Frtl%2Fvhdl%2FT80_ALU.vhd)