Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Tesztelés (Read 57754 times)

Offline Tutus

  • EP lover
  • *
  • Posts: 692
  • Country: hu
    • Enterprise 128
Re: Tesztelés
« Reply #15 on: 2016.December.28. 07:18:56 »
Régen szerettem volna már ezt megnézni, de csak most jutottam el idáig. Viszont mielőtt bármi konkrétumot is írnék; itt egy találós kérdés:

Mi van a képen? :)



Ez zseniális! :smt038 És újból lehetne egy szuper hardver fejlesztés EP-re! :)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Tesztelés
« Reply #16 on: 2016.December.28. 07:27:46 »
256 szín módban mit csinál?
GRAPHICS HIRES 256 és utána a SET PALETTE és SET BIAS utasításoknak van-e hatása a téglalapokra? Vagyis ezeket használja, vagy fixen az első 16 színt?

Offline geco

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7218
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
Re: Tesztelés
« Reply #17 on: 2016.December.28. 10:54:45 »
:smt041 :smt041 :smt041
Kíváncsian várom a végét :) Ha lesz kész hw, egyre beneveznék.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Tesztelés
« Reply #18 on: 2016.December.28. 12:15:22 »
de ez most ügye nem az a titokzatos "sprite" dolog?

ez lényegében egy memóriatartalmat rak ki, lyukasztással, az ep videó jelére?
lehet itt is felbontásokat állítani meg ilyesmit? mert ügye egy hires2 felbontású 256 színű mód az kb csak kép megjelenítésre alkalmas, még egy turbós z80-on is :)
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Tesztelés
« Reply #19 on: 2016.December.28. 12:56:31 »
De, ez a sprite dolog első lépése. Ha már tudunk képet beadni a Nick-nek, az már csak "részlet" kérdés, hogy sprite legyen :-)
Ott nyilván nem az egész képernyő lenne külső, hanem egy-egy kis terület.

Offline ergoGnomik

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1341
  • Country: hu
  • Stray cat from Commodore alley
Re: Tesztelés
« Reply #20 on: 2016.December.28. 12:58:33 »
de ez most ügye nem az a titokzatos "sprite" dolog?

ez lényegében egy memóriatartalmat rak ki, lyukasztással, az ep videó jelére?
lehet itt is felbontásokat állítani meg ilyesmit? mert ügye egy hires2 felbontású 256 színű mód az kb csak kép megjelenítésre alkalmas, még egy turbós z80-on is :)
Igen is meg nem is. A "sprite" általában pontosan annyit tud, hogy egy memória tartalmat rak ki lyukasztással a videó jelre. Itt még csak egy kísérleti hardver van összeütve, amin balagesz méricskél és finomhangol. Amikor elkészül akkor majd nagyot fog szólni a dolog.

A felbontás állítás lehetősége attól függ, hogy a nagyérdemű szeretné-e vagy sem. balagesz simán beleprogramozza az ezerlábú vastag fekete bélyegbe amit az úri közönség szeretne. Nincs szó 256 színű módról. Ez csak azt a 16 (8+bias) paletta színt tudja használni, ami az éppen megjelenített LPB-kbe van programozva. Viszont – gondolom én – a Z80-at ez nem fogja lassítani a memóriájához hozzáféréskor a NICK-kel ellentétben. Igazából lehetne egy fullos 16 színű videó kártyát is csinálni ebből, a NICK csak a palettát szolgáltatná, meg kitenne háttérnek valami statikus dolgot.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Tesztelés
« Reply #21 on: 2016.December.28. 13:08:46 »
46x4, azaz a normál 16 szín módhoz képest 4x felbontás, azaz 4x több pixel.

Ezzel a programmal meg lehet jeleníteni ilyen képet, de természetesen nem tudtam kipróbálni azon kívül, hogy nem fagy le:
[ Guests cannot view attachments ]
[ Guests cannot view attachments ]

Konvertálás:
Code: [Select]
epimgconv -mode 4 -size 184 276 -quality 1 -scale 4 1 -outfmt 1 file.jpg 736x276.pic
Az egyik paletta szín átlátszóvá is tehető a forráskód elején a TRANSPARENT_COLOR állításával.

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Tesztelés
« Reply #22 on: 2016.December.28. 13:36:54 »
De, ez a sprite dolog első lépése. Ha már tudunk képet beadni a Nick-nek, az már csak "részlet" kérdés, hogy sprite legyen :-)
Ott nyilván nem az egész képernyő lenne külső, hanem egy-egy kis terület.

Az is egy lehetőség, hogy a háttér legyen külső, a sprite pedig normál NICK grafika (szerk.: ez csak 16 színű módban működne jól, ahol a NICK pixelek átlátszóak lehetnek ha a felső 8 színt használnák). A már meglevő hardvert valószínűleg könnyen lehetne módosítani, hogy a kép scrollozható legyen, ha a számlálókat 0 helyett programozható értékekkel töltené újra.
« Last Edit: 2016.December.28. 14:03:17 by IstvanV »

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 279
  • Country: hu
Re: Tesztelés
« Reply #23 on: 2016.December.28. 17:13:11 »
Akkor sorban...

256 szín módban mit csinál?
GRAPHICS HIRES 256 és utána a SET PALETTE és SET BIAS utasításoknak van-e hatása a téglalapokra? Vagyis ezeket használja, vagy fixen az első 16 színt?

#0: Itt a tegnapi első kép:



#1: GRAPHICS HIRES 256 (Ez, és a többi kép már FullHD :) (920×576 pixel) felbontású, ekkora a digitalizáló maximális felbontása.)



#2: SET BIAS 55



#3: SET PALETTE 11,22,33,44,55,66,77,88



Kíváncsian várom a végét :) Ha lesz kész hw, egyre beneveznék.

Hehe... :) Ez egyelőre csak egy teszt. Ha lesz kész HW, annak egyelőre a funkcióit is ki kellene találni. :oops:

Nincs szó 256 színű módról. Ez csak azt a 16 (8+bias) paletta színt tudja használni, ami az éppen megjelenített LPB-kbe van programozva. Viszont – gondolom én – a Z80-at ez nem fogja lassítani a memóriájához hozzáféréskor a NICK-kel ellentétben.

Innen nem lesz 256 színű mód, ez tulajdonképpen várható is volt, viszont ettől függetlenül ez egy picit csalódás a számomra. :oops: Ugyanis a sprite-ok egyik lényege pont az lenne, hogy az alap háttértől teljesen független pixeleket lehet kipakolni, és ez vonatkozik a színekre is... :| Így viszont minden külső pixel színe függ a beállított palettától / biastól. A tökéletes megoldás (szerintem) az lett volna, ha a kívülről bepakolt szín-információ kikerüli a NICK egész palettázós részét, és közvetlenül ki is jut a megfelelő szűrések után a színkimenetre. Ez persze úgy lenne az igazi, ha 8 színbemenet lenne, lehet hogy nincs +4 szabad láb már a NICK-en. De akár a felbontás felezését is el tudnám fogadni, hogy a 4 vezetéken 2 lépésben lehetne betolni a 8 bitet... Sőt, ezt ennél egyszerűbben is el tudom képzelni: a NICK-ből csak egy "csere" vonal jönne ki, és egy egyszerű külső logika cserélné a gépen kívülről jövő színre a NICK színét. Na de ez a hajó elúszott, vagy hogy is fogalmazzak. :)

Amúgy igen, ennek a memóriának a Z80 felőli elérése nem lassítja a CPU-t. Most ronda módon ha a Z80 ír/olvas, akkor a videótól egyszerűen elveszem a RAM-ot arra az időre, így ilyenkor a kép szépen "havazik", ha már a természet nem képes erre Karácsony után, legalább a feeling legyen meg. :-D

Ezzel a programmal meg lehet jeleníteni ilyen képet, de természetesen nem tudtam kipróbálni azon kívül, hogy nem fagy le:
(Attachment Link)
(Attachment Link)

Konvertálás:
Code: [Select]
epimgconv -mode 4 -size 184 276 -quality 1 -scale 4 1 -outfmt 1 file.jpg 736x276.pic
Az egyik paletta szín átlátszóvá is tehető a forráskód elején a TRANSPARENT_COLOR állításával.

Egy gyors teszt, bár lehet (?) hogy nem a legjobb képet választottam alanynak:



A lila-hibát ezen is mintha látnám... :) Itt is zizeg néhány pixel a képen, nem csak a RAM-szemétnél, de ez is várható volt tulajdonképpen. Viszont a tippelt időket tologatva, továbbra is változatlan a zizegés, amit azért furcsállok. Lehet hogy a géppel is van valami nyűg? (Annak idején nézegettem ezt, mintha Zozo rakott volna fel egy olyan tesztprogramot, ami sima 1 pixeles pöttyöket pakolt volna ki a képre. Mintha ott is "hunyorogtak volna a csillagok", de ezt betudtam a sok D/A-A/D átalakításnak, nem rendes CRT-n néztem.)

Az is egy lehetőség, hogy a háttér legyen külső, a sprite pedig normál NICK grafika (szerk.: ez csak 16 színű módban működne jól, ahol a NICK pixelek átlátszóak lehetnek ha a felső 8 színt használnák). A már meglevő hardvert valószínűleg könnyen lehetne módosítani, hogy a kép scrollozható legyen, ha a számlálókat 0 helyett programozható értékekkel töltené újra.

Ez a "pixel-prioritásos" dolog is tesztelendő amúgy. :) A szkrollozást pofon-egyszerű lenne megcsinálni (mint ahogy a kiírási pozíció visszaolvashatóságát is), csak most csináljak látványos finom-szkrollt egy teszthardverben a többiek idegeinek a borzolására? :evil: :cool:

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Tesztelés
« Reply #24 on: 2016.December.28. 17:38:53 »
Akkor sorban...
Szóval akkor, logikus módon a külső színek mindig a 16 színű palettán mennek át.


Quote
Hehe... :) Ez egyelőre csak egy teszt. Ha lesz kész HW, annak egyelőre a funkcióit is ki kellene találni. :oops:
Igaz :-) De mik a lehetőségek a fekete ezerlábúak birodalmában? :ds_icon_cheesygrin:
Ez valami "proci" amin program fut? Vagy csak logikai kapuk vannak pakolgatva?
Programként viszonylag egyszerűen el tudja képzelni az ember... de fut az elég gyorsan, hogy pixelről pixelre meg tudja oldani a dolgot?
Kapukból összerakva el nem tudom képzelni a dolgot :oops:


Quote
Innen nem lesz 256 színű mód, ez tulajdonképpen várható is volt, viszont ettől függetlenül ez egy picit csalódás a számomra.
Viszont nekünk a 16 szín értelmes felbontással, az már hatalmas királyság! :ds_icon_cheesygrin:


Quote
A lila-hibát ezen is mintha látnám... :) Itt is zizeg néhány pixel a képen, nem csak a RAM-szemétnél, de ez is várható volt tulajdonképpen. Viszont a tippelt időket tologatva, továbbra is változatlan a zizegés, amit azért furcsállok. Lehet hogy a géppel is van valami nyűg? (Annak idején nézegettem ezt, mintha Zozo rakott volna fel egy olyan tesztprogramot, ami sima 1 pixeles pöttyöket pakolt volna ki a képre. Mintha ott is "hunyorogtak volna a csillagok", de ezt betudtam a sok D/A-A/D átalakításnak, nem rendes CRT-n néztem.)
Az elmesélés alapján egyre gyanúsabb, hogy régi Nick chipes a géped :oops:

Quote
csak most csináljak látványos finom-szkrollt egy teszthardverben a többiek idegeinek a borzolására? :evil: :cool:
Igen! :twisted:

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Tesztelés
« Reply #25 on: 2016.December.28. 18:26:28 »
A felbontás állítás lehetősége attól függ, hogy a nagyérdemű szeretné-e vagy sem. balagesz simán beleprogramozza az ezerlábú vastag fekete bélyegbe amit az úri közönség szeretne. Nincs szó 256 színű módról. Ez csak azt a 16 (8+bias) paletta színt tudja használni, ami az éppen megjelenített LPB-kbe van programozva. Viszont – gondolom én – a Z80-at ez nem fogja lassítani a memóriájához hozzáféréskor a NICK-kel ellentétben. Igazából lehetne egy fullos 16 színű videó kártyát is csinálni ebből, a NICK csak a palettát szolgáltatná, meg kitenne háttérnek valami statikus dolgot.

hát felbontásnak azért lenne értelme, mert ügye a z80 nem fog tudni hatalmas adatmezőket mozgatni mint spriteok...

de ha jól értem ez a hw bármit tudhat, szóval akár egy geforce videókártya is lehet :)

ami engem érdekel hogy mi az amit itt az EP tud? erről a "színbemenetről" mixel és lyukaszt bármit?
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline IstvanV

  • EP addict
  • *
  • Posts: 4822
Re: Tesztelés
« Reply #26 on: 2016.December.28. 18:39:34 »
Egy gyors teszt, bár lehet (?) hogy nem a legjobb képet választottam alanynak:

Nem jó a program, el van csúszva a kép az LPT-hez képest, azért ennyire csíkos. :oops: De talán az Y_OFFSET állításával javítani lehet, mivel az alsó 1 sorban szemét látható, eggyel növelni kellene.

Quote
A lila-hibát ezen is mintha látnám... :) Itt is zizeg néhány pixel a képen, nem csak a RAM-szemétnél, de ez is várható volt tulajdonképpen. Viszont a tippelt időket tologatva, továbbra is változatlan a zizegés, amit azért furcsállok.

A lila színhiba mindig látható az LM1886-ot használó video kimeneteken. Nem tudom, hogy az LM1886 ilyen rossz minőségű, vagy a NICK digitális kimenetével (annak időzítésével, stb.) van valamilyen probléma. A zizegés is a NICK hibája lehet, ezeken a régebbi képeken (1, 2, 3, 4, 5, 6) is látható néhány véletlenszerűen hiányzó pixel. Érdekes, hogy az 56-199 színátmenet lila hibát eredményez, a 0-56 viszont nem.
« Last Edit: 2016.December.28. 18:51:46 by IstvanV »

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14775
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Tesztelés
« Reply #27 on: 2016.December.28. 18:48:07 »
ami engem érdekel hogy mi az amit itt az EP tud? erről a "színbemenetről" mixel és lyukaszt bármit?
Az EXTC jel jelzi a NICK-nek, hogy a külső színt használja. Mondhatjuk, hogy ez a lyukasztó :-)
Azonban ezt lehet még szabályozni, erre szolgál az a bizonyos SPRITE EXOS változó, ami Nick 80h port 5-6 bitjét állítja.
-feltétel nélkül a külső szín jelenik meg
-külső szín jelenik meg, ha a belső szín 8-15
-külső szín jelenik meg, ha a belső szín 8-15 vagy ha a külső szín 0-7
-külső szín jelenik meg, ha a belső szín 8-15 vagy ha a külső szín 0-3, 8-11

Így lehet 3 réteg is: BIAS színű háttér előtt látszanak a sprite-ok, de az alap színekkel rajzolt dolgok eltakarják őket.

Offline endi

  • EP addict
  • *
  • Posts: 7298
  • Country: hu
  • grafikus, játékfejlesztõ, programozás, scifi, tudományok, vallás
    • Honlapom
Re: Tesztelés
« Reply #28 on: 2016.December.28. 19:07:29 »
Az EXTC jel jelzi a NICK-nek, hogy a külső színt használja. Mondhatjuk, hogy ez a lyukasztó :-)
Azonban ezt lehet még szabályozni, erre szolgál az a bizonyos SPRITE EXOS változó, ami Nick 80h port 5-6 bitjét állítja.
-feltétel nélkül a külső szín jelenik meg
-külső szín jelenik meg, ha a belső szín 8-15
-külső szín jelenik meg, ha a belső szín 8-15 vagy ha a külső szín 0-7
-külső szín jelenik meg, ha a belső szín 8-15 vagy ha a külső szín 0-3, 8-11

Így lehet 3 réteg is: BIAS színű háttér előtt látszanak a sprite-ok, de az alap színekkel rajzolt dolgok eltakarják őket.

húú ez tök jó! akkor újabb EP-s dolgot értettem meg :)
félő hogy nem lesz több titok...
kár hogy nem lehetett ezt kihasználni hw hiányában... olyat esetleg csinálhattak volna igazán, hogy 2 EP összekötésével valahogy...
Vigyázat! Szektás vagyok! :)

Offline balagesz

  • EP user
  • *
  • Posts: 279
  • Country: hu
Re: Tesztelés
« Reply #29 on: 2016.December.28. 21:04:03 »
Nem jó a program, el van csúszva a kép az LPT-hez képest, azért ennyire csíkos. :oops: De talán az Y_OFFSET állításával javítani lehet, mivel az alsó 1 sorban szemét látható, eggyel növelni kellene.

Ugyan máshogy csináltam, de sokkal jobb lett:



Érdekes, hogy az 56-199 színátmenet lila hibát eredményez, a 0-56 viszont nem.

Ez akkor ki is derült? Hogy ezek a színátmenetek okozzák a furcsaságot?

De mik a lehetőségek a fekete ezerlábúak birodalmában? :ds_icon_cheesygrin:
Ez valami "proci" amin program fut? Vagy csak logikai kapuk vannak pakolgatva?

Ez pusztán logikai kapukból, no meg egy adag tárolóból áll. Nincs benne semmi "okosság".

Az elmesélés alapján egyre gyanúsabb, hogy régi Nick chipes a géped :oops:

Itt van róla egy közeli kép. Ez szerintem az új, re majd te eldöntöd! ;)

Igen! :twisted:

Csak neked! :cool: (Szerk.: Felért.)
« Last Edit: 2016.December.28. 21:13:05 by balagesz »