Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Wriggler javítása (Read 51952 times)

Offline MrPrise

  • Administrator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 2755
  • Country: hu
    • Enterprise Forever
Wriggler javítása
« Reply #90 on: 2011.August.06. 12:16:41 »
Töprengtem, hogyan lehetne publikálni a hibajavításokat. Az rendben, hogy pár POKE és kész, de olyan sok érdekes részletre derült fény a forrás átnézésénél, hogy kár lenne ezeket az információkat is veszni hagyni. Ha ZX téma lenne, már készülne is egy kis izgalmas előadás a kukacok rejtélyéről a Speccyalista napra (bár még így is lehet, hogy lesz belőle, mert onnan nem sokan olvasnak át ide).
Szerintem írj mindent ebbe a topikba, ahogy eddig is tetted. Egyrészt mindenki szívesen olvassa ezeket, másrészt később ezt a topikot használva születhet egy önálló írás is a Wriggler javításáról.
« Last Edit: 2011.August.06. 12:19:50 by MrPrise »

Offline Attus

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1225
  • Country: hu
Re: Wriggler javítása
« Reply #91 on: 2011.August.06. 22:44:04 »
Szerintem írj mindent ebbe a topikba, ahogy eddig is tetted. Egyrészt mindenki szívesen olvassa ezeket, másrészt késõbb ezt a topikot használva születhet egy önálló írás is a Wriggler javításáról.
Egyetértek!
Én is szívesen olvasom, sõt, vén fejjel elõvettem és újra kukacolok én is.
Alig várom már a javításokat.

Offline Lacika

  • EP addict
  • *
  • Posts: 3191
  • Country: hu
    • http://www.ep128.hu
Re: Wriggler javítása
« Reply #92 on: 2011.August.07. 20:13:49 »
Én is szívesen olvasom, sõt, vén fejjel elõvettem és újra kukacolok én is.

Emlékszem, 14 éves koromban Wriggkerezés közben odajött apám, és megkérdezte: "Fiam, egész életedben kukacokat akarsz kergetni?"
Nem tudom, elmondjam-e neki mostanában mit csinálok szabadidõmben...?  :ds_icon_cheesygrin:

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Wriggler javítása
« Reply #93 on: 2011.August.07. 20:17:54 »
Emlékszem, 14 éves koromban Wriggkerezés közben odajött apám, és megkérdezte: "Fiam, egész életedben kukacokat akarsz kergetni?"
Nem tudom, elmondjam-e neki mostanában mit csinálok szabadidõmben...?  :ds_icon_cheesygrin:
:ds_icon_cheesygrin: :ds_icon_cheesygrin: :ds_icon_cheesygrin:

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1849
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Wriggler javítása
« Reply #94 on: 2011.August.08. 00:06:34 »
Írva van:
"Ha nem maradtok olyanok, mint a gyerekek, nem mentek be Isten országába!"
:-)
Ezen az alapon (is) én abba sem hagytam a "kukacozást" (sem) soha! :-D

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Re: Wriggler javítása
« Reply #95 on: 2011.August.08. 07:08:05 »
Ezen az alapon (is) én abba sem hagytam a "kukacozást" (sem) soha! :-D
Nem akarok kukacoskodni, de lehet, hogy ez az idézet nem a számítógépes játékokra vonatkozik. :D
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline MrPrise

  • Administrator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 2755
  • Country: hu
    • Enterprise Forever
Re: Wriggler javítása
« Reply #96 on: 2011.August.08. 11:37:55 »
Mi (tesóm és én) annak idején a barátunk külső joystickját Wriggler-ezés közben törtük el. Utána már nem ment jobbra. Akkor még nem volt saját gépünk és nála tudtunk csak játszani amíg ő dolgozott. Ezzel a lehetőséggel mi rendszeresen éltünk is a nyári szünetben. Elég kellemetlen volt az incidens. A mai napig sem értem, hogy tudtuk eltörni, mivel a Wriggler nem az a tipikus joystick-gyilkos játék, mint pl. a 19 Part I: Boot Camp ahol rángatni kell a joyt a siker érdekében. Azzal áltatom magamat, hogy már el volt gyengülve az a kis fém lapka és pont nálunk tört el ;-)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Wriggler javítása
« Reply #97 on: 2011.August.08. 11:49:40 »
Azzal áltatom magamat, hogy már el volt gyengülve az a kis fém lapka és pont nálunk tört el ;-)
Ez mondjuk típushiba volt a Quick Shot joyoknál, laposelem érintkezõbõl lehetett pótlást faragni :-)

Offline vizor

  • EP fan
  • *
  • Posts: 238
  • Country: hu
Re: Wriggler javítása
« Reply #98 on: 2011.August.08. 21:03:32 »
Én fél zsilettpengébõl gyártottam érintkezõt.  :)  Amúgy meg az ember ösztönösen izomból nyomta az irányt ha mondjuk a nagy pók elõl menekült, hiába tudtuk, hogy nem megy gyorsabban.  :)

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1849
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Wriggler javítása
« Reply #99 on: 2011.September.02. 14:46:59 »
Itt miért lett ilyen "nagy csönd"...?  :oops:
Megállt a project, vagy csak "csöndben készül"?  :)

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 156
Re: Wriggler javítása
« Reply #100 on: 2011.September.02. 16:23:41 »
Üdv,

Épp egy picit előztél meg, már épp írtam pár megnyugtató sort ...

Nem állt meg a project, sőt halad előre. Most a világ legunalmasabb részével dolgozok, a grafika kommentezésével, tördelésével a forrásban. Nagy szükség nincs rá a hibajavításokhoz, de szeretem, ha valami szép.

Azonban, ha már így állunk egy kis töprengésem is van:

A jelzett hibák egy része könnyen javítható, helyes érték POKE és azonnal megoldódik. Azonban van számos olyan jelzett hiba, amelyet már ilyen egyszerűen nem lehet javítani. Ilyen mondjuk a START után ott maradó bogár-kéz problémája. Ahhoz már sok-sok POKE kell, hogy kijavuljon, ami, ha a többi, esetleg nagyobb hibát nézzük, akkor egy újrafordított programmal lehetne egyenértékű.

Mi is lenne a helyes....egy javító program, amit Zozo a betöltő elé-mögé-bele fabrikál vagy mégis inkább helyette egy "új" program vagy csak egy hatalmas, korabeli újságcikkben megjelenő POKE áradat.

****

Aztán itt a Wriggler 2 témája. Mivel az alapprogram visszafejtve áll rendelkezésre és láthatóan nem okoz neki túl nagy problémát egy más térképen, grafikán, tárgy-kezelésen alapuló kód előállítása, de mégis ahhoz, hogy számos hibának látszó probléma kijavuljon, teljesen új kód kell, mi legyen. Maradjanak a régi gyerekbetegségek és legalább kapunk egy új, szép, izgalmas Wriggler 2-t vagy írjunk helyette egy más belsővel bíró új játékot. Előbbi gyorsabb előállítású, utóbbi talán hibamentesebb. Egyátalán lenne, aki játszana is egy teljesen új kinézetű Wriggler 2-vel, még ha marad a kukacka ?

Dilemma-dilemma hátán :)

és akkor még nem is beszéltem a két kiesett versenyzőről, akik bizony ott lapulnak a programban, mindössze pár POKE és máris kujtorognak szanaszét ... persze nem véletlenül kapcsolták ki szegényeket, mert az teljesen egyértelmű, hogy a programozás végén, a tesztelés során érték őket dopping-vétségen, amiért így diszkvalifikálni kellett a mezőny felét :)  (amúgy sikerült a többieket is beindítani, nem csak annyira, mint a legutóbbi, szégyenében elsüllyedő módon)

Pgyuri

Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1849
  • Country: hu
    • Honlapom
Re: Wriggler javítása
« Reply #101 on: 2011.September.03. 00:39:16 »
Szerintem is inkább lassabban legyen Wriggler 2 és naná, hogy végig nyomnám!  :smt024 :)
A Wriggler 1 javításával viszont nem tudom, melyik a jobb megoldás, ezt inkább Rád, Zozóra bíznám.  ;-)

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Wriggler javítása
« Reply #102 on: 2011.September.03. 11:06:17 »
Mi is lenne a helyes....egy javító program, amit Zozo a betöltõ elé-mögé-bele fabrikál vagy mégis inkább helyette egy "új" program vagy csak egy hatalmas, korabeli újságcikkben megjelenõ POKE áradat.
Szerintem egy "új" hibátlan program, és mellé egy részletes leírás, hogy, mi, hol, miért lett javítva.

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 156
Re: Wriggler javítása
« Reply #103 on: 2011.September.08. 11:03:38 »
Üdv,

Hát azt hiszem, tegnap este eldőlt a Wriggler javított változatának sorsa, mert sikerült egy olyan kulcspontot találni, ami szerintem megdöbbentő, de legalábbis meglepő és egyben bizonyíték is sokmindenre (hátha szeretitek az izgalmat):

Tehát amint szépen kommenteztem a grafikai részeket, egyszer csak egy elég furcsa ponthoz értem, mégpedig az ejtőernyőhöz. Az már korábban is világos volt, hogy az ernyőt szükség esetén külön rajzolták a kukac fölé, de valahogy nem illett bele az addig használt kiírási módszerbe. Próbáltam átlépni rajta, de egyszerűen nem hagyott nyugodni a dolog, hogy ha egyszer egy grafika mérete 29*8 byte-osnak lett definiálva, akkor mi a fenéért csak a fele van tárolva, de nem itt volt a kukac elásva. Jól volt az tárolva, miután átnéztem még jópár részt újra, kiderült a NAGY csel ...

... mivel a Wriggler 4 színű üzemmódban működik (1 pixel 2 bit), így memória-takarékossági okokból a monokróm (nem színes) sprite-okat csak 1 bites (1 pixel=1 bit) formában tárolták le, majd kiírásnál valós időben konvertálták át a megfelelő formára és írták ki. Döbbentes. Hogy miért ?

Ez a program szempontjából borzasztóan lelassítja a grafikai műveleteket, hiszen minden egyes ilyen kiírásnál nem csak a grafikát kell kitenni, hanem előtte még pixelről-pixelre át is kell alakítani. Bizony-bizony, emiatt került ki a másik két kukac a versenyből, mert a játékban csak az ejtőernyő és a kukac van monokróm módon tárolva.

Ha tehát szeretnénk egy olyan Wriggler-t, ahol minden kukac versenybe száll, akkor bizony teljesen új kódra van szükség. Ki kell cserélni az összes fázisuk grafikáját a 2 bites-re, amihez viszont egy rakás memóriára volna még szükség, mert a 64K-s gépben nincs elég hely erre.

Ez a fenti eset csak adalék ahhoz, ami ennek a programnak a készítőit jellemezte. A tárgyakkal kapcsolatos lassulásnak is egy akkora programozási mellélövés az oka, hogy csak úgy zeng.  E mellett még a grafikai műveletek is alaposan lassúaknak tekinthetők, sokat lehet rajtuk gyorsítani. A kisszámítógépek programozása nem arról szólt soha, hogy összerak az ember egy elképzelt általános kódot, eljárást, hanem bizony a sebesség érdekében inkább célorientált eszközökkel dolgozik a végletekig kihegyezve a teljesítményre. Kár, hogy a fiúk kapkodtak anno és nem az volt a céljuk, hogy a játékuk tökéletes, általuk elképzelt legyen, hanem idő (vagy pénz) szűkében a legegyszerűbb megoldás felé hajlottak (lustaságra ne is gondoljunk -szerk. kisördög). Talán ez egy nagy különbség a mai hobbi és az akkor üzleti játékprogramozásnak.

De tulajdonképpen mindegy, hiszen ettől még az Enterprise rajongók számára élvezetes játékot adtak, csak így utólag szomorkásabb a dolog.

Bocsánat a hosszú elkalandozásért :)

Pgyuri

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Re: Wriggler javítása
« Reply #104 on: 2011.September.08. 11:43:29 »
Bocsánat a hosszú elkalandozásért :)
Nem bocsánat, ha nem köszönet  :!:
Szeretjük az ilyen izgalmas háttérinfókat!