Welcome, Guest. Please login or register.


Author Topic: Wriggler javítása (Read 51946 times)

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 156
Wriggler javítása
« on: 2011.July.26. 09:01:56 »
Üdv,

No, úgy érzem magam, mint az egyszeri régész, aki áll egy kisebb gödör alján és csodálkozva nézi a növények lenyomatát, miközben ha hátralépne egyet, akkor feltűnhetne neki, hogy egy díno lábnyomát vizsgálja. Hát nem épp a szemem szúrja ki egy jó kis bizonyíték ?!

A betűkészlet!  A CPC és EP változat a ZX-es játék, de inkább magának a Spectrumnak a betűkészletét használja. Ez a ZX-ben a ROM-ban van, míg a másik két gépnél bizony ezt be kellett kódolni. Ezek után szinte egyértelmű, hogy a ZX változat volt az első.

Aztán, ha már itt tartunk, egy szembeötlő különbséget is "találtam":

7; A játékidő TIME formában kiírásra kerül (EP), míg a másik változatban ilyen nem volt.

Maradva ennél a pontnál, tulajdonképpen minek is a játékban a SCORE számolása ?   Se ponttábla, se high score, se névbekérés, se semmi. Ráadásul minden bejárt terem után jár 2 pont (miért pont 2?), így még tárolva is van 256 byte-on, hogy merre járt a kukac. Nem lett volna esetlen jobb, ha az elhalálozás végén kiírja, hány termet látogatott meg a kukac, esetleg mennyiből ?  A TIME utólagos bevezetése meg már végképp nem érthető.

A tárgyaknál is érezhető kis tervezői bizonytalanság (véletlenszerűen sorsolja a gép, mi hova kerül, így reménykedni, hogy a kalap jó helyen legyen, kicsit esélytelen, talán jobb lett volna a fix helyeken elérhető extrák):

0: Cup of tea 
1: Cup of tea 
2: Bottle   
3: Cherries
4: Apple
5: Milk shake 
6: Iced burn   
7: Cornflakes
8: Ice cream
9: Door key  (nem sorsolt)
10: Parachute 
11: Money bag
12: Skeleton key (nem sorsolt)
13: Ant spray
14: Grave stone
15: Extra life
16: Hat

Az első 9 csak energia-felvételre való, a kulcsok egyértelműek, de nézzük a többit:

Ejtőernyő:  szép és vicces effekt, de teljesen haszontalan
Pénzes zsák: csak pontokért?
Hangyairtó: ez irtó jó lett volna, csak kár, hogy egyszer használható. Egy kedves kis számláló, jópár fújás sokat dobott volna a végső cél eléréséhez.
Sírkő:  na ez jó ötlet, mert ugye néha reménykedtünk benne, hogy a többi kukac hunyt ott el.
Extra élet: végre egy jó
Kalap: megvéd a cseppektől (ezt csak hallomásból írom, mint ZX-es, nem kaptam ilyen segítséget)

Talán az utóbbinál érzem, hogy valamilyen szinten eltöprengtek a játékmeneten, de aztán közbeszólhatott egy nagy úr, a kiadási határidő. Ettől függetlenül klassz kis játékot kaptunk.

Nem tudom, lenne-e értelme ezt a játékot extrákkal ellátva átdolgozni .... ha már ezen gondolkoznánk, akkor új térkép is készülhetne hozzá, más útvonalakkal, de az akkor már nem a mi kis, kedves Wriggler-ünk lenne, bár lehetne akár a Wriggler 2 is :)  Nem tudom. A ZX-es változatban nincs sok lehetőség, mert nagyon tele van tömve a memória (valószínűleg ezért is maradt jópár dolog befejezetlen).  Majd még töprengjünk!

Pgyuri

zozo: hát igen, sikerült a reg, főleg, hogy a .org címre küldtél :)




Offline Ep128

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1849
  • Country: hu
    • Honlapom
Wriggler javítása
« Reply #1 on: 2011.July.26. 09:56:31 »
A hsz. -od olvasva... Szerintem, ahol értelmetlen, avagy fölösleges dolog van, ott érdemes javítani, attól még nem vész el a játékunk eredeti varázsa, sõt!
Ha ezeket kivéve módunkban áll betenni pár hasznos, értelmes dolgot, amitõl a játékmenet logikusabbá, értelemsebbé, kezelhetõbbé, igazságosabbá (többi kukachoz képest pl.), válik, akkor szintén nem haboznék. ;)
A "más útvonalak, más pályák" (stb.) viszont már tényleg "Wriggler 2" téma! :)

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Wriggler javítása
« Reply #2 on: 2011.July.26. 10:41:31 »
Ejtõernyõ:  szép és vicces effekt, de teljesen haszontalan
Üdv a fórumon!
Nem teljesen haszontalan, mert ha túl magasról esünk, fogy az energia, és az ejtõernyõ ettõl megkímél. Persze a többi kukac nem gyorsul be nagy esésnél, igaz, nekik nincs is energiájuk, ami fogyhatna, bár ezzel a "trükkel" megelõzhetjük õket. Bibibí, én gyorsabban tudok esni!

Új pálya tervezése nekem is eszembe jutott, bár az ilyesmihez nem értek. De gondolom, a játék készítõinek (és általában az ilyen játék készítõinek) lehetett valami pályatervezõje, mert a kódba beirkálni, melyik szobában mi legyen, kicsit macerás. (BASIC programmal karakteres játékképernyõnél DATA sorokba még talán elmegy egy darabig, bár sok pályánál már biztos nem tudja követni az ember ott sem, szóval pályatervezéshez biztosan valami külön módszerük van a játékkészítõknek.)

Nem tudom, örökélet nélkül végigjátszható-e a játék, talán ezt a tervezõk is tudták, azért nem csinálták meg normálisan a végét (4. helyezett a 2-bõl). A Skeleton key összeszedésébe ha nem is halunk bele, 2 élet biztosan rámegy, de addig el lehet jutni életveszteség nélkül azért. A lift elõtt pedig olyan pályák vannak, amire min. 2 élet megint rámegy. Még ha kalapot tudnánk vinni magunkkal, de a Skeleton key mellett nem lehet. Másik lehetõség, ha nem vesszük fel a skeleton key-t és a lift környékén lévõ kulcsokkal törünk utat magunknak, talán így lehet esélyünk, még nem próbáltam.

Idõ és pontszám számlálása szerintem kell, valamiféle célt ad a játéknak, mert az eredeti cél (fõleg még az EP-s idõkben) nem egyértelmû (merthogy a végén is olyat ír ki, hogy 2-bõl 4. helyezett) és kétséges, hogy elérhetõ-e. Szerintem a játékprogram definíciójába bele tartozik, hogy legyen a játéknak valami célja, és hogy a játék valamilyen módon kijelezze (pl. pontszám, százalék), hogy meddig jutottunk benne. (Én ezért pl. a Fantomas játékot nem tekintem játéknak.)

Gyuri, van egy végigjátszás videó itt az EP TV-n (természetesen örökélettel)!
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Wriggler javítása
« Reply #3 on: 2011.July.26. 10:42:24 »
A betûkészlet!  A CPC és EP változat a ZX-es játék, de inkább magának a Spectrumnak a betûkészletét használja. Ez a ZX-ben a ROM-ban van, míg a másik két gépnél bizony ezt be kellett kódolni. Ezek után szinte egyértelmû, hogy a ZX változat volt az elsõ.
Izgalmas dolgok derülnek ki!

Offline Attus

  • EP addict
  • *
  • Posts: 1225
  • Country: hu
Wriggler javítása
« Reply #4 on: 2011.July.26. 11:17:15 »
Ej, de érdekes dolgok derülnek ki!
 :shock:

Köszi Gyuri!
 :bow:

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 156
Wriggler javítása
« Reply #5 on: 2011.July.26. 11:52:25 »
Üdv,

Megnéztem szipucsu végigjátszását, köszönet érte. Azt hittem, valami hatalmas letöltendő file lesz, de az EP TV nagyon jó volt!

Volt lehetőségem pár dolgot megfigyelni a játék alatt. Romantikus robot barátaink nagyon elnéztek vagy elírtak valamit. A pályákon a mozgó talaj (ami ki-be csúszik) hihetetlen, milyen szaggatottan megy, aminek szépen, simán kellene, szinte folynia pixelről-pixelre. Sok a sprite-vibrálás és jópár dolog nem úgy megy, ahogy kellene. Meg fogom érteni, mit csináltak, mert valami nagyon elmászott a kódolás során. Így nem szabadott volna átírniuk, kiadniuk. Valószínűleg ebbe belekavar nagyon a megszakítás alkalmazása is, mert az eredeti ilyesmit nem használt (illetve hagyta a ROM rutint érvényesülni), míg itt szerintem a TIME és a zene miatt ketyeghet az IM2 (zozo majd megerősít vagy megcáfol).

A pályák kódolása elég egyszerű, nem csináltak sajnos semmilyen editort. Négy irányba mehetsz ki, négy szoba kódja szerepel egymás mellett. Egy POKE és a start után egyből jön a cél :) bár az ilyesmik szerintem megölik a játékot.

Lesz min dolgozni, ha a teljes kód előáll újrafordítható formában. A ZX változat már majdnem kész, de nem hiszem, hogy tovább töröm magam rajta, az úgyse érdekel senkit. Max. arra lesz jó, hogy ha valamit nem értek az EP-s kódban, akkor meglesem, mit csinál.

Statisztika-kedvelőknek (ZX változatról):

A játékban van

67 tárgy
49 csepp
13 szitakötő
26 kis pók
42 fekete bogár
6 fehér bogár (ezek okosabbak)
5 kaszáspók
22 szellemszerűség (lehet meztelencsiga is)
5 ufo (na ezek minek kerültek bele ?)
21 koponya

Az EP-s változat ezekből  többet tartalmaz, szerintem távolról se jobban elhelyezve. Már a start után középen közeledő bogártól is kiakadtam....teljesen felesleges és értelmetlen helyet kapott (nem is volt az eredetiben).

Most már az EP-s változatot kellene forrás-visszakódolni... Zozo, tudsz esetleg küldeni egy teljes memória dump-ot, ami a betöltés utáni állapotot tartalmazza?  Remélhetőleg nem csomagolgat, kódolgat, mert ha igen, akkor lehetőleg az utáni állapotról. Azt már visszafordítom és elkezdem kommentezni. Aztán összetörjük majd fejünket, hogy mit-hol-hogyan tegyünk, főleg a hibajavítások terén.

Pgyuri

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Wriggler javítása
« Reply #6 on: 2011.July.26. 13:11:20 »
Érdekesek még a DIE képernyõk, amikben szeret a játék lefagyni.
Érdekességként egyszer a versenyzõtárs qkac is betévedt mellém ilyen képernyõbe, de semmi nem történt, ott dekkolt. Nem tudom, ez hogyan sikerült neki, mert tuti nem erre van beprogramozva a mozgása, hogy ide tévedjen.
Korábban írtuk, a föld alatt egy "bal alsó" képernyõben egy pók kimegy a játéktérbõl, ez kócolja össze a memóriát és át lehet menni ott, ahol nem lehetett, ill. akadályok kerülnek az útba.
Furcsa, mi szükség van a DIE képernyõkre. Ilyen Spectrumon, CPC-n is van vajon? Hiszen olyan pályára, ami nem létezik, eleve nem is volna szabad, hogy vezessen út. Vagy ha véletlenül mégis, nem volna szabad engedni a belépést ide... Meg nonszensz, hogy fû van ott és mégis zuhan a kukac, más képernyõben ilyen nincs, azt hiszem, szóval ez is olyan félkész állapotra utal.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline MrPrise

  • Administrator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 2755
  • Country: hu
    • Enterprise Forever
Wriggler javítása
« Reply #7 on: 2011.July.26. 14:57:48 »
Pgyuri, az IDA-t ismered? Azzal is lehet jól visszafejteni programokat, ráadásul a Z80-at is támogatja.

Offline Pgyuri

  • EP fan
  • *
  • Posts: 156
Wriggler javítása
« Reply #8 on: 2011.July.26. 15:01:39 »
Üdv,

A DIE képernyő egy egyedi képernyő, amiből nem lehet kijutni, mert önmagába fordul. A térképet úgy kódolták, hogy a nem tervezett irányok mind a DIE-ba vezetnek, így programozói figyelmetlenség esetén sincs gond. Ha térképhiba miatt be tudtál ide jönni korábban, mint ahol tervezték (például memória-felülírás a kaszás pók által), akkor még kukac is melléd tévedhet.

>412A  FF   egyből a cél következik a start után   (a másik kukac a szokott útján megy, nem fog nyerni)
>412A  00   egyből a DIE következik a start után

A ZX-en mindössze 3 csepp csöpög, míg EP-n még 3 pók is randalírozik. És tény, hogy idővel szépen lefagy a DIE képernyő. Meglesz a hiba oka :)

Pgyuri

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Wriggler javítása
« Reply #9 on: 2011.July.26. 15:27:37 »
Zozo, tudsz esetleg küldeni egy teljes memória dump-ot, ami a betöltés utáni állapotot tartalmazza? 
Ha jól nézem itt kezdõdik, PC=7FBA

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Wriggler javítása
« Reply #10 on: 2011.July.26. 15:27:55 »
A ZX-en mindössze 3 csepp csöpög, míg EP-n még 3 pók is randalírozik. És tény, hogy idõvel szépen lefagy a DIE képernyõ. Meglesz a hiba oka :)

Egyre izgalmasabb!

Az ep128.hu leírása alapján: DOOR KEY - Beetetés! Pár ajtót ugyan kinyit a kastélyban, de pont a "lényeges" ajtókat nem nyitja ki...
Nem lehet, hogy mégis ezekkel a kulcsokkal is el lehet vergõdni valahogy a célig? A Skeleton key-t megszerezni és élve eljutni a liftig utána, az elég képtelenségnek tûnik.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Wriggler javítása
« Reply #11 on: 2011.July.26. 15:32:41 »
Nagy Wriggler játékosokat kérdezem: EP64-en érezhetõ sebesség különbség EP128-hoz képest?

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Wriggler javítása
« Reply #12 on: 2011.July.26. 15:39:13 »
Nagy Wriggler játékosokat kérdezem: EP64-en érezhetõ sebesség különbség EP128-hoz képest?
Hogy lehet EP64-et emulálni az emulátorral? Elég, ha a memóriát 64-re állítjuk?
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline szipucsu

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 9898
  • Country: hu
    • Támogató Támogató
    • Webnyelv.hu - Tanuljunk nyelveket!
Wriggler javítása
« Reply #13 on: 2011.July.26. 15:48:41 »
Most néztem egy youtube végigjátszást Spectrumra, szerintem kicsit más a pálya (térkép), szerintem EP-n ott nincs Skeleton key. Bár nem nagyon jártam arra. 1:52-nél indul abba az irányba, és 2:15 körül veszi fel a kulcsot.
100 SOUND SOURCE 2,STYLE 128,PITCH 25.2,SYNC 1
110 SOUND PITCH 25,SYNC 1
120 ! Videos

Offline Zozosoft

  • Global Moderator
  • EP addict
  • *
  • Posts: 14723
  • Country: hu
    • http://enterprise.iko.hu/
Wriggler javítása
« Reply #14 on: 2011.July.26. 16:11:54 »
Hogy lehet EP64-et emulálni az emulátorral? Elég, ha a memóriát 64-re állítjuk?
Jelen esetben az is megteszi. Amúgy meg Load configuration-nal egy EP64-es betölteni.